پنجشنبه 7 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) در باره بحران واحدهای توليدی و گسترش اعتراضات کارگری

اعلاميه هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

بحران واحدهای توليدی و گسترش اعتراضات کارگری
با پيوند دادن جنبش کارگری و جنبش اعتراضی مردم، بر توان آن‏دو بيافزائيم!

اقتصاد کشور با بحران رکود و بيکاری دامنه‏داری روبرو است. بحران اقتصادی تاثيرات خود را بر واحدهای توليدی گذاشته و آن‏ها را به بحران کشانده است. طی يک سال گذشته و به ويژه ماه‏های اخير، ما شاهد ورشکستگی تعداد زيادی از واحدهای صنعتی و کاهش ظرفيت توليدی آن‏ها بوديم. طبق آمارهای غيررسمی در سال گذشته بيش از ۵۰۰ واحد توليدی تعطيل شده‏اند. به نوشته مطبوعات بيش از ۱۴۰۰ واحد صنعتی کشور با بحران دست و پنجه نرم می‏کنند. از ۱۸۳ واحد صنعتی مورد تحقيق اتاق بازرگانی، تمام واحدها با مشکل نقدينگی روبرو بوده و اکثريت آن‏ها با توليد حداکثر ۵۰ درصد ظرفيت به کار ادامه می‏دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته رئيس اتاق بازرگانی هم اکنون شهرک‏های صنعتی با يک سوم ظرفيت خود کار می‏کنند. صنايع واگن‏سازی، فولاد سازی، کشتی سازی و صنعت توليد تاير با بحران روبرو هستند. کارخانه بزرگ آلومنيم سازی ايرالکو اراک در حال تعطيل است. انجمن مديران صنايع در گزارش رسمی خود مدعی شده است که ۹۷ واحد توليدی فقط در ۲ استان خراسان رضوی و فارس و دو شهر ساوه و مراغه در مرز ورشکستگی قرار گرفته‌اند. بخش ساختمان در وضعيت رکود به سر می‏برد. تعداد پروانه‏های ساختمانی صادره برای تهران در نيمه اول امسال نسبت به نيمه اول سال گذشته کاهش معادل ۶۲ درصد را نشان می‏دهد. با رکود بخش ساحتمانی بسياری از واحدهای توليدی وابسته به صنعت ساختمان تعطيل شده و يا ظرفيت توليد خود را کاهش داده‏اند. صنايع خودرو سازی که بيشترين نيروی کار را جذب کرده‏اند، در حال ورشکستگی هستند. صنايع نساجی نيز با بحران جدی روبروند. با واردات بيش از يک ميليون تن شکر در سال گذشته ۵۰ درصد واحدهای توليدی شکر در مدار زيان‏دهی قرار گرفته‏اند. کارخانه فيبر بابلسر پس از ۵۰ سال فعاليت به خاطر عدم فروش محصولات و مشکلات نقدينگی خط توليد خود را متوقف کرده است. در چند ماه اخير کارخانه های کاغذ سازی مازندران و دستمال کاغذی حرير نيز در آستانه تعطيلی قرار گرفته اند. صنعت نفت و گاز هم با رکود مواجه است. به گفته فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء مشکلات مالی به رکود کار در فازهای ۱۵ و ۱۶ ميدان‌های گازی پارس جنوبی انجاميده و اخراج کارکنان را در پی داشته است. ابعاد ورشکستگی و تعطيلی واحدهای کوچک به مراتب بيشتر است.
براساس فهرست مشترک وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان بورس به شورای پول و اعتبار، ۲۱۳ شرکت بزرگ کشور دچار بحران شده‌اند و بخش عمده‌ای از اين شرکت‌ها به‌خاطر زيان‌دهی پی‏درپی يا از بورس اخراج شده و يا به خاطر زيان‌دهی، از تابلو اول به تابلوهای پايين‌تر بورس سقوط کرده‏اند. در فهرست اعلامی، برندها و شرکت‌های معروف مشاهده می‏شود. توليد کنندگان لوازم خانگی با ۴۰ درصد ظرفيتشان کار می‏کنند.
بر اثر بحران اقتصادی نرخ رشد اقتصادی پائين آمده است. بانک مرکزی گزارش داده است که رشد اقتصادی در شش ماه اول سال به ۳.۳ درصد کاهش پيدا کرده که نسبت به سال گذشته تقريبا نصف شده است.
اولين پيآمد بحران واحدهای توليدی، توليد بحران کارگری است. با ورشکستگی مداوم واحدهای توليدی و کاهش ظرفيت توليدی آن‏ها، کارگران دسته دسته از واحدهای توليدی اخراج می‏شوند و به صف طويل بيکاران می‏پيوندند. با تعطيلی ۵۰۰ واحد توليدی در سال گذشته، ۲۴۰ هزار کارگر بيکار شده‏اند. موج اخراج کارگران در واحدهای توليدی آذربايجان شرقی، کرمانشاه، ايران صدرای بوشهر، لوله سازی اهواز، کشت و صنعت شمال، کارتن سازی مشهد، کشت و صنعت چين چين، پلی اکريل اصفهان، پتروشيمی شيراز، کارخانه‏های لاستيک دنا، آلبرز و آرتاويل، تراکتور سازی تبريز، آلومنيم‏سازی ايرالکو و صدها واحد توليدی ديگر ادامه دارد. در يک ماه گذشته اخراج ۵۰۰ کارگر از شرکت روکش چوبی ايران، ۹۰۰ کارگر از کارخانه صنايع مخابراتی از راه دور و ۲۳۰ کارگر هتل آزادی در رسانه‏ها گزارش شده است. ۶۰۰۰ نيروی مشغول به کار در پارس جنوبی بيکار شده‌اند.
با اخراج کارگران، رقم بيکاری در کشور باز هم افزايش يافته است. بنابر گزارش مرکز پژوهش‏های مجلس، ايران از لحاظ نرخ بيکاری رتبه اول را در منطقه و رتبه هفدهم را در جهان داراست. گفته می‏شود که نرخ بيکاری از رقم رسمی اعلام شده ۱۲ درصد در سال گذشته به رقم ۱۵ درصد رسيده است که رقم واقعی به مراتب بيشتر از اين است.
در کنار تشکيل لشکر بيکاری، کارگران با مشکل عدم پرداخت حقوق از جانب کارفرماها روبرو هستند. واحدهای توليدی بحران زده قادر نيستند که دستمزد کارگران را بپردازند. به نوشته سايت الف ۲۰۰ هزار کارگر در ۵۰۰ کارخانه بين ۳ تا ۵۰ ماه حقوق خود را دريافت نکرده‏اند.
بحران واحدهای توليدی منجر به بحران کارگری و شکل‏گيری حرکات اعتراضی کارگران شده است. اعتراضات کارگری به خاطر اخراج‏های گسترده و عقب افتادن پرداخت دستمزد کارگران در طی سه ماه گذشته به طور محسوسی افزايش يافته است.
در روز ۱۸ شهريور صدها تن از کارگران کشت و صنعت هفت تپه دست به اعتصاب زدند. کارگران کارخانه واگن‌سازی پارس در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود، در روز سوم شهريور مقابل کارخانه تحصن کردند. بسياری از کارگران قراردادی اين واحد صنعتی به دليل بحران مالی اخراج شده‌اند. کارگران کارخانه نساجی سيمين اصفهان ۱۲مرداد ماه روبروی استانداری اصفهان تجمع کردند. کارگران دليل تجمع خود را عدم دريافت حقوق طی ۶ ماه گذشته عنوان کردند. کارگران شرکت چينی البرز مقابل استانداری قزوين روز هشتم شهريورماه به خاطر عدم پرداخت ۴ ماه حقوق گرد آمدند. کارگران کارخانه مهيا مان اصفهان ـ واقع در شهرک صنعتی مورچه خورت ـ صبح روز چهارشنبه ۲۹ مهرماه در اقدامی اعتراضی به پرداخت نشدن حقوق و مزايای ۱۰ ماهه سال در مقابل استانداری اصفهان دست به تحصن و اجتماع زدند و خواستار احقاق حقوق خود شدند . کارگران کارخانه لوله چدنی اهواز که بين ۱۰ تا ۱۴ ماه حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده‌اند چندين بار در خيابان‌های اهواز دست به راهپيمايی زده‏اند. جمع کثيری از کارگران شرکت کارخانجات مخابراتی راه دور شيراز نيز در هفته‏های گذشته در اعتراض به نحوه خصوصی سازی صنايع خواستار مطالبات صنفی خود شدند و با تجمع در مقابل استانداری فارس اعتراض کردند.

کارگران و مزدبگيران!
تعميق بحران اقتصادی و تشديد بحران واحدهای توليدی نتيجه سياست‏های دولت احمدی نژاد است که چنين ضربات مرگباری را بر اقتصاد کشور و بر گروه‏های مختلف اجتماعی وارد آورده است. گرچه‌ گروه‏های مختلف اجتماعی از سلطه جريان حاکم آسيب ديده‌ و حقوق اجتماعی، اقتصادی و سياسی آنها ناديده‌ گرفته‌ شده‌ است، اما آسيب‏هائی که‌ به وضعيت معيشتی شما کارگران و مزدبگيران وارد آمده است، بيش از ساير طبقات و گروه‏های اجتماعی است.
راه مقابله با پيآمدهای مخرب سياست‏های اقتصادی و کارگری جريان حاکم، اعتراض به سياست‏های دولت کودتا و تشکل‏يابی در سنديکاها و اتحاديه‏های کارگری است. اما بلوک قدرت حاضر به پذيرش حق اعتصاب و حقوق سنديکائی شما نيست. تا کنون سنديکاهای مستقلی که در شرايط اختناق به همت شما کارگران شکل گرفته است، توسط جريان حاکم سرکوب شده و فعالين آن دستگير و به چندين سال حبس محکوم گرديده‏اند.
با تداوم حيات دولت کودتا و پيشبرد سياست‏های اقتصادی مخرب، بر دامنه بحران واحدهای توليدی افزوده شده، اخراج کارگران ادامه يافته و رقم بيکاران بالا رفته و کارگران امکان نخواهند يافت که با تشکيل سنديکا به دفاع از حقوق خود برخيزند.

کارگران و مزدبگيران!
اعتراضات شما در ماه‏های گذشته همزمان بوده است با برآمد جنبش اعتراضی اکثريت مردم کشور ما. شما آگاهيد که از بطن انتخابات ۲۲ خرداد و در اعتراض به کودتای انتخاباتی جنبشی شکل گرفته است که مبارزه آن متوجه جريان حاکم و دولت کودتا است. جنبش اعتراضی مردم، جنبشی دمکراتيک و مدنی است و خواهان تامين مطالبات و حقوق مدنی مردم ايران است.
اما تا کنون پيوند نزديکی بين حرکت اعتراضی شما کارگران با جنبش اعتراضی به وجود نيآمده است. در حالی که سمت اعتراضات شما و جنبش اعتراضی متوجه دولت کودتا است و مطالبات شما با مطالبات جنبش اعتراضی هم‏پوشانی دارد. اگر جنبش اعتراضی به اهداف خود دست يابد، دولت کودتا را کنار زند و در پرتو آن آزادی‏های سياسی و اجتماعی در کشور تامين گردد، زمينه برای تامين مطالبات شما فراهم خواهد آمد.
امروز ضرورت جدی وجود دارد که جنبش کارگری از جنبش اعتراضی مردم حمايت کرده و فعالانه در آن مشارکت ورزد. جنبش اعتراضی به حمايت شما نياز دارد و تامين خواست‏های شما به موفقيت جنبش اعتراضی بستگی دارد. برخی از فعالين کارگری اين ضرورت را دريافته و اقدام به تشکيل کميته کارگری دفاع از آرای مردم کرده‏اند.
متقابلا لازم است که جنبش اعتراضی از اعتصابات و اعتراضات شما کارگران و مزد‏بگيران پشتيبانی کند، مطالبات شما را در پلاتفرم خود بگنجاند و از حرکات اعتراضی شما حمايت به عمل آيد. بدون ترديد پيوند اين دو جنبش، به هردوی آن‏ها توان جديدی خواهد بخشيد.

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)۷ آبان ۱۳۸۸ (۲۹ اکتبر ۲۰۰۹)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016