یکشنبه 10 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی در ديدار با شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت: نتايج انتخابات سهميه بندی بود (با عکس)، ادوارنيوز

- ملت از اين شيوه اداره کشور احساس حقارت می‌کند

ادوارنيوز: جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) با مهدی کروبی، کانديدای مورد حمايت اين سازمان در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، ديدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار ادوارنيوز، در اين ديدار شيخ مهدی کروبی با اشاره به آزادی تعدادی از زندانيان و ابراز اميدواری برای آزادی تمامی فعالان سياسی دربند گفت: "هميشه وقتی به زندانيان فکر می‌کنم احمد زيدآبادی و عبدالله [مومنی] در نظرم می‌آيند و به ياد آنها هستم".

کانديدای انتخابات رياست جمهوری با اشاره به سخنان مطرح شده در خصوص احتمال بازداشت‌ و برخوردهای جديد و اينکه آيا برخی سخنان اخير تعبير حقوقی دارد نيز گفت: "به اعتقاد ما حرف جديدی در اين خصوص مطرح نشده و همه حرف‌ها همانی است که در ماه‌های گذشته مرتبا تکرار شده اما سوال ما از آقايان اين است که مگر بازداشت‌هايی که تا امروز رخ داده بر مبنای موازين حقوقی بوده که امروز به دنبال توجيه حقوقی برای برخورد می‌گردند؟ مردم می‌دانند و شکی هم نيست که تمامی بازداشت‌ها و دادگاه‌ها صرفا يک مساله سياسی بوده است".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی همچنين با بيان اينکه "تاکيد دارند که از عبارت تقلب استفاده نشود" افزود: "ما معتقديم که در نتايج انتخابات آراء سهميه‌بندی شده بود؛ تمامی تلاش آقايان اين است که برای مردم جا بيندازند که سهميه آقای احمدی‌نژاد در اين انتخابات ۲۵ ميليون بوده است و از قرار اعلام شده سهميه بنده هم ۳۳۰ هزار رای بوده است".

دولت فعلی نمی‌تواند به کار ادامه دهد

کروبی به موقعيت حساس کشور و جنبش اصلاحی اشاره کرد و گفت: "وضعيت امروز ما بسيار حساس است. من امروز به هر حادثه‌ای در راه انجام وظيفه تن خواهم داد اما در وضعيت حساسی که هستيم بايد با تدبير و دورانديشی به پيش رويم و در عين حال قرص و محکم بر مواضع خود بايستيم. سختی‌ها و دشواری‌ها اگرچه فراوان است اما نبايد تزلزلی به خود راه دهيم. چرا که معتقديم دولت فعلی با اين شيوه‌ها و اعمال اين فشارها نمی‌تواند به وظايفی که قانون برای او تعيين کرده عمل کند و بنابراين مسوولين ناگزير خواهند بود تا به خواسته‌های مردم تن دهند".

کروبی ادامه داد: "امروز مردم خواسته‌های خود را در همه جا پيگيری می‌کنند. در دانشگاه‌ها مساجد و محافل مذهبی و علمی خواسته‌های مردم به روشنی بيان می‌شود و به اعتقاد ما آنچه مردم می‌خواهند در چارچوب انقلابی است که امام در سال ۵۷ رهبری کردند".

کانديدای معترض به نتايج انتخابات همچنين تاکيد کرد: "ضرب المثلی وجود دارد که می‌گويند مواظب باش تا سرت به سنگ نخورد. ما می‌گوييم اگر سرمان به سنگ خورد مراقب باشيم تا بارديگر اين اتفاق تکرار نشود و به همين دليل بايد بررسی شود که اصلاحات از چه نقاطی ضربه خورد؟ چرا اصلاحات با آن عظمت و شور و با آن آرای ميليونی به جايی رسيد که امروز به آسانی به ما اعلام کنند فلان فرد ۲۵ ميليون رای آورده است؟ بنابراين می‌خواهم به شما جوان‌ترها که قطعا آينده از آن شماست بگويم که روی کار آمدن اين دولت نتيجه يک يا دو شب برنامه‌ريزی نبوده و طرف مقابل مدت‌ها بر روی نقاط ضعف ما کار کرده است بنابراين معتقديم با کنار نهادن حب و بغض‌ها آسيب شناسی روند اصلاحات يک امر ضروری است. چرا که امروز ما معتقديم اين سختی‌ها و دشواری‌ها با توجه به حضور عظيم مردم و ايستادگی آنها دوامی نخواهد داشت بنابراين بايد با دورانديشی مراقب باشيم که مبادا دوباره به آن مشکلات دچار شويم تا وضعيت فعلی بار ديگر تکرار شود".

محتوای جمهوری اسلامی برای ما مهم است

مهدی کروبی با اشاره به بحث‌هايی که در خصوص شعار جمهوری اسلامی مطرح می‌شود گفت: "حقيقت آن است که در کشور ما يک انقلاب بزرگی اتفاق افتاد و نظام جمهوری اسلامی بر اساس آن بنا شد. اين جمهوری اسلامی برای آن محقق شد که هم جمهوريت و هم اسلاميت تحقق يابد اما امروز عده‌ای با عملکرد خود می خواهند آن را بی محتوا کنند. آنها می‌خواهند نه جمهوريت باشد و نه اسلاميت و از اين کار ابايی ندارند که جمهوری اسلامی و اصل اداره کشور بر مبنای رای که حاصل رنج مردم و حاصل خون‌های بسيار است را پايمال کنند".

رييس سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: "منظور از جمهوری اسلامی تنها يک نام نيست. آنچه برای ما مهم است محتوای جمهوری اسلامی است ما بر محتوای آن تاکيد داريم و می‌گوييم اگر امام فرمود ميزان رای ملت است منظور اين بود که بايد به رای مردم احترام گذاشته شود. آيا در اين کلام امام حرفی از اسلام زده شد؟ چرا که اسلام مزاحمت و مخالفتی با رای مردم و اراده مردم ندارد".

وی افزود: "امروز ما تصميم داريم جمهوری اسلامی را که از محتوای واقعی‌اش منحرف شده است به مسير اصلی بازگردانيم و تمامی تلاش خود را خواهيم کرد تا اين نظام به مسير صحيح خود بازگردد ".

کروبی با اشاره به جنجال‌هايی که از سوی جناح مقابل در مورد طرح برخی شعارها در تجمعات صورت گرفته، گفت: "نسل جوان بايد مراقب باشد، حرف و شعار ما بايد دفاع از حقوق و رای مردم باشد ما معتقديم که ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های جمهوری اسلامی و در درجه اول قانون اساسی شعار اصلی ما است".

وی ادامه داد: "در عين حال بايد توجه داشت که عملکرد يک فرد و يا مقام را نبايد به حساب اصل جمهوری اسلامی گذاشت،‌ نظام جمهوری اسلامی متکی به يک فرد نيست چرا که اگر بدين شکل بود با رفتن يک فرد جمهوری اسلامی هم بايد از بين برود در حالی که امام از ميان ما رفت ولی نظام باقی ماند و اين خود نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی مبتنی بر يک فرد نيست".

مهدی کروبی ضمن تاکيد بر مبنا قرار دادن قانون اساسی افزود: "البته همه می‌دانيم که قانون اساسی بی عيب و نقص نيست اما بدانيد که اگر همين قانون اساسی و همه اصول آن در طول اين سال‌ها بند به بند اجرا می شد امروز کشور با اين مشکلات روبرو نبود". وی همچنين خاطرنشان ساخت: "البته بنده همواره تاکيد داشته‌ام که بگويم منظور ما آن قانون اساسی است که نود و هشت درصد مردم به آن رای داده‌اند، نه قانون اساسی که برخی افراد می‌گويند".

کروبی همچنين با اشاره به الزامات فعاليت‌های سياسی و حزبی در دوره جديد، گفت: "دوران فعلی دوران سختی است. اما بدانيد که از اين شرايط نيز عبور خواهيم کرد. به خاطر دارم که در دوران خفقان و استبداد، بسياری از دوستان ما مايوس بودند اما دوران خفقان به پايان رسيد و امروز هم اين رفتارهای بچه گانه‌ای که اعمال می‌شود و چيزی هم جز آبروريزی برای روحانيت و جمهوری اسلامی به همراه ندارد به پايان خواهد رسيد".

تاکيد بر لزوم حفظ ارتباطات و تشکيلات حزبی

کروبی با تاکيد بر لزوم حفظ نيروها و انسجام تشکيلاتی، به اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت گفت: "در اين شرايط لازم است که افراد فعال ارتباطات خود را حفظ کنند از فرصت‌ها برای ديدار و از نشست‌ها و ملاقات‌ها استفاده کنند و نگذارند افراد در گوشه و کنار منزوی شوند، فعالان بايد ايده‌های خود را بيان کنند و در ايده‌ها و روشها بايد بر مواردی که بر هويت ملی و مذهبی ايران عزيزمان استوار است همچون ايام بهمن‌ماه، عيد قربان و عاشورا تاکيد کرد. امروز سفارش من حفظ نيروها و حفظ انديشه و ايستادگی بر مواضع به حقمان است".

کروبی در بخش ديگری از سخنان‌اش با اشاره به وضعيت دانشگاه‌ها گفت: "امروز اگرچه دانشجويان را زندانی می‌کنند و اجازه تحصيل به آنها نمی‌دهند اما تلاش کنيد تا نيروها را حفظ کنيد، رابطه‌ها را تقويت کنيد و جلسات خود را برگزار کنيد".

کروبی همچنين از گروه‌های سياسی و دانشگاهی خواست ارتباط خود را با محافل مذهبی و علما و مراجع دينی حفظ کنند.

رييس مجلس اصلاحات ادامه داد: "امروز ما اگر حرفی می‌زنيم نه به آن خاطر است که کسی در حکومت از طرح برخی مسايل ناراحت شده چرا که هر حرفی هم از سوی ما طرح شود آقای شريعتمداری در کيهان وظيفه‌اش را به خوبی انجام خواهد داد اما حرف ما ايجابی است، واقعيت آن است که در فلسطين حقی ضايع و سرزمين‌هايی اشغال شده البته ممکن است عده‌ای از مردم هم بگويند وضعيت کشور خودمان در اولويت است اما نبايد به گونه‌ای حرکت کرد که برخی فکرهای غلط بکنند که امروز جوانان ما با حرف اسراييلی‌ها هم سو شده‌اند،‌ ما می‌گوييم بر اساس دستور دينی تولی و تبری، با هر کار خير و خوبی در دنيا موافقيم و از هر امر ناحقی تبری می‌جوييم".

مهدی کروبی در پايان سخنان خود نيز گفت: "سرنوشت ايران عزيز با آن سابقه و تمدن پرافتخار وضعيت کنونی نيست چرا که وضعيت اداره کشور به گونه‌ای است که ملت ما احساس حقارت می‌کند، اما بدانيم که در اين سختی‌ها، برکت‌ها و ای بسا عبرت‌هايی برای همه ما نهفته است".

در ابتدای اين ديدار اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران گزارشی از برخوردهای صورت گرفته با اين سازمان و نيز شرايط دبيرکل و سخنگوی زندانی خود را مطرح کرده و همچنين مواضع و تحليل‌های سازمان ادوار تحکيم وحدت را به اطلاع مهدی کروبی رساندند.

شورای مرکزی ادوار تحکيم همچنين از مواضع حق‌طلبانه، شجاعت و ايستادگی مهدی کروبی تقدير کردند و در عين حال با تاکيد براينکه "هرگونه تعرض و برخورد با کروبی عواقب غيرقابل پيش‌بينی برای حاکميت درپی خواهد داشت" نسبت به اجرايی شدن برخی تهديدها هشدار دادند.

گفتنی است سازمان دانش آموختگان ايران در آخرين بيانيه خود که هفته گذشته منتشر شد تاکيد کرده بود "آيا حمله، تهديد و ايراد جراحت به مهدی کروبی اين قهرمان بی بديل ايران زمين، پرسش‌های بی‌پاسخی را که او مطرح کرد از يادها می‌برد؟ آيا حاکميت با انکار کروبی می‌تواند جنايات بی‌سابقه‌ای را که عليه شهروندان خود مرتکب شده است، لاپوشانی کند؟"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016