چهارشنبه 20 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلسه مشترک دولت و مجلس در رابطه با طرح هدفمند کردن يارانه ها، ايسنا

احمدی‌نژاد: تصوير هدفمندکردن يارانه‌ها در ذهن برخی دوستان واقعی نيست
لاريجانی: موضوع لايحه در چارچوب نظامات قانون اساسی حل خواهد شد

جلسه مشترک مجلس و دولت، سه‌شنبه‌شب به ميزبانی مجلس شورای اسلامی با حضور رييس‌جمهور و رييس مجلس، حول محور رايزنی درباره دو موضوع لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها و سه وزير پيشنهادی معرفی‌شده به مجلس، برگزار شد.


دولت به هيچ عنوان به دنبال حذف يارانه‌ها نيست


تصوير هدفمندکردن يارانه‌ها در ذهن برخی دوستان، واقعی نيست

رييس‌جمهور هدفمندکردن يارانه‌ها را با حذف يارانه‌ها دو مقوله متفاوت و جدا از هم دانست و گفت: دولت به هيچ عنوان به دنبال حذف يارانه‌ها نيست بلکه می‌خواهد يارانه‌ها را درست و هدفمند توزيع کند و بدون ترديد اين موضوع اگر درست اجرا شود، صددرصد به نفع اقتصاد کشور و آحاد مردم خواهد بود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد در نشست مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت همدلی و هماهنگی بين قوای کشور خاطرنشان کرد: خادمان ملت در مجموعه دولت و مجلس شورای اسلامی با همدلی، رايزنی و تبادل‌نظر می‌توانند زمينه خدمت گسترده‌تر، بالاتر و بهتر را به مردم فراهم کنند.

وی در ادامه با اشاره به لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها با بيان اين‌که " به نظر می‌رسد تصويری که از اين طرح بزرگ در ذهن برخی از دوستان شکل گرفته است واقعی نيست" اظهار کرد: لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها اگر چه کار بسيار بزرگی است اما اين موضوع نبايد باعث شود که در اجرای آن تعلل کنيم و هر کاری را بالاخره بايد از يک نقطه‌ای آغاز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به ابعاد طرح هدفمند کردن يارانه‌ها، گفت: با توجه به وضع موجود ادامه اين مسير قابل تداوم نيست؛ چراکه با ادامه چنين شرايطی پس از چند سال هر آن‌چه توليد می‌کنيم بايد در داخل مصرف شود؛ بنابراين هيچ چيزی برای صادرات نخواهيم داشت.

رييس‌جمهور با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال اصلاح الگوی مصرف اظهار کرد: مصرف در کشورمان از رشد تصاعدی برخوردار است و به نسبت کشورهای مشابه خودمان بسيار بالا می‌باشد و به نظرم علت اصلی چنين رفتاری اين است که کالاها در برابر متقاضی ارزش واقعی خود را ندارد. يکی از دلايل مصرف بالا توزيع نامناسب يارانه‌ها است که ضرورت دارد، اصلاح شود.

وی با تاکيد بر اين‌که " دولت به دنبال حذف يارانه‌ها نيست" خاطرنشان کرد: معتقديم حذف يارانه‌ها موجب تورم و به معنای له شدن اقشار ضعيف در عرصه اقتصاد است و اين چيزی است که برخی‌ها در مقطعی به دنبال آن بودند و آثار منفی آن را همه ديديم؛ از اين رو دولت در پی هدفمند کردن و درست توزيع کردن يارانه‌هاست.

وی گفت: هدفمندکردن يارانه‌ها کاری سنگين و پيچيده است که دولت موظف است آن را انجام دهد اما اصل اين موضوع اقدامی درست است که اگر طراحی‌ها و سازوکارهای دولت برای اجرای آن قابليت عملياتی شدن پيدا کند به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که " دولت می‌خواهد فشار را از دوش مردم و توليدکننده بردارد" خاطرنشان کرد: اطمينان می‌دهم با اشاعه اين طرح توليد ناخالص ملی به سرعت رشد خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها تنظيم مجددی در مصرف و مديريت کشور است و اين مطلقاً موجب بحران نخواهد شد، البته بايد سازوکارهايی که دولت طراحی کرده است به گونه‌ای قابليت اجرايی پيدا کند که بتوانيم بلافاصله عمل کنيم تا فرصت‌طلبان نتوانند سوءاستفاده کنند.

وی اظهار کرد: لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها مهمترين طرح تاريخ اقتصاد کشور و به نوعی می‌توان گفت مهم‌ترين کار دولت و مجلس در دوره پس از پيروزی انقلاب اسلامی است. البته مهم بودن اين طرح بدين معنا نيست که نشدنی است و کشور با بحران مواجه می‌شود. دولت با دقت ابعاد مختلف اين موضوع و تجربيات کشورهای مختلف را بررسی و پيگيری و سازوکارهای مناسب را برای اجرای درست آن طراحی کرده است.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که " اجرای اين طرح جز با مديريت و مشارکت مردم در منابع، امکان‌پذير نيست" گفت: امروز اکثريت مردم در مديريت منابع احساس مسووليت و مشارکت ندارند ولی با سازوکارهايی که دولت طراحی کرده است، تک تک مردم در مديريت منافع مشارکت خواهند داشت.

وی همچنين اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها را مقدمه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و اظهار کرد: اگر اين موضوع اصلاح نشود اصولاً سرمايه‌گذاری در کشور شکل نخواهد گرفت. اجرای اين طرح، نجات دادن مردم و اقتصاد کشور است و به نفع دهک‌های پايين جامعه خواهد بود.

وی افزود: اگر آن‌گونه که دولت طراحی کرده است اين طرح اجرا شود ظرف ۵ سال آينده نه فقط در منطقه بلکه در سطح جهان جزء کشورهای برتر دنيا قرار خواهيم گرفت.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: بايد دست به دست هم اين طرح بزرگ را جلو ببريم، دولت خود را بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی می‌داند و می‌خواهيم با يکديگر يک کار بزرگ را با قدرت و بدرستی به پيش ببريم تا کسی نتواند از آن سوءاستفاده کند.

در ابتدای اين جلسه سه وزير پيشنهادی رييس‌جمهور و شماری از روسای کميسيون‌ها و نمايندگان مجلس شورای اسلامی به بيان برنامه‌ها و ديدگاه‌های خود در موضوعات مختلف پرداختند همچنين رييس مجلس نيز در سخنانی با اشاره به ضرورت همدلی بين دولت و مجلس گفت: دولت و مجلس با همگرايی می‌توانند در راستای حل مسايل و مشکلات گام بردارند.


مرجع نهايی حل اختلافات در کشور ولايت فقيه است
از دولت می‌خواهيم هر چه سريع‌تر برنامه پنجم را به مجلس ارائه دهد


رييس مجلس شورای اسلامی نيز در سخنانی تاکيد کرد: مجلس همدلانه و با يک فهم درست پيگير موضوع هدفمند کردن يارانه‌هاست، البته با اسلوبی که قانون اساسی رعايت و چهارچوب نظام حفظ شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) "علی لاريجانی" با بيان اين‌که اين جلسه فضای همدلی بين دو قوه را نشان می‌دهد، گفت:‌ جلسه بسيار خوب و ارزنده‌ای تشکيل شد؛ هم نمايندگان محترم دغدغه‌ها و نظرات خودشان را پيرامون مسائل مهم کشور در استعدادی که در جلسه بود مطرح کردند و هم ديدگاههای آقای احمدی‌نژاد را همه دوستان شنيدند؛ مخصوصا در بحث هدفمندکردن يارانه‌ها که به حق يک اقدام مهم در کشور است .

وی گفت: نفس اين جلسه که فضای همدلی بين قوا را نشان می‌دهد و اين‌که قوا بتوانند همگرا عمل کنند و وقتشان صرف سايش‌های بلا وجه نشود بسيار ارزشمند است.

وی افزود: برای اين کار اولا قوای مختلف بايد اراده اين امر را داشته باشند که تا آنجا‌يی که مقدور است در کار کردن به هم نزديک باشند و نيتشان اقدام در اين جهت باشد.

لاريجانی گفت: نکته دوم اين‌که داشتن فهم مشترک در مسائلی که دکتر احمدی‌نژاد در موضوع هدفمند کردن يارانه‌ها به اين موضوع توجه دادند که صحنه را درست بشناسيم و همه يک تلقی واحد از موضوع داشته باشيم که اين مساله احتياج به تعامل بيشتر مجلس و دولت در موضوعات مختلف دارد که هم دغدغه‌های نمايندگان ملت درک شود و هم طراحی که دولت در ارتباط با حل مسائل دارد؛ بنابراين نکته دوم داشتن فهم مشترک است که کمک می‌کند به همگرايی در کشور.

رئيس مجلس با اشاره به سومين نکته گفت‌: همان‌گونه که وقتی در درون دولت اختلافاتی پيش می‌آيد اين سازوکار وجود دارد که آنجايی که اختلاف نظر هست نظر رييس‌جمهور قاطع است، برای حل اختلافاتی که ممکن است به هر حال بين قوای مختلف نيز در موضوعی از نظر تخصصی پيش بيايد در کشور بايد سازو کاری باشد که بلا وجه به کشمکش نينجامد.

وی افزود: بنده فکر می‌کنم همانطور که اسلام دين کاملی است و برای همه امور راه حل دارد و هيچ بن‌بستی در مسائل مختلف در منطق دينی وجود ندارد در نظام جمهوری اسلامی هم چنين است و ما بن بست در نظام اسلامی نداريم.

رييس مجلس خاطرنشان ساخت: اين به خاطر اين است که در ساختار نظام ما از نعمت ولايت فقيه برخورداريم و ولايت فقيه مرجعی است که می تواند اگر مشکلی است و از نظر تخصصی اختلاف نظری به وجود بيايد آنرا حل کند.

لاريجانی اظهار داشت: همانگونه که ولايت فقيه مصدر وحدت ملی در اين کشور و مرجعی است برای همه اقوام و طوايف مختلف که با تمسک به اين امر به وحدت می‌رسند و علاوه بر آن ولايت فقيه مرجعی است برای تصميم گيری‌های استراتژيک کشور‌، در بند ۷ اصل ۱۱۰ اين نکته وجود دارد که حل اختلافات بين قوا و تنظيم روابط قوا در شان ولايت فقيه است.

رئيس مجلس با اشاره به بحث هدفمند کردن يارانه‌ها خاطر نشان کرد: نکاتی که آقای احمدی نژاد و حسينی وزير اقتصاد گفتند دقيقا مورد توجه نمايندگان است و انصافا هم کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی با دقت زياد و با تلاش و مجاهدت بسيار به اين دستاورد رسيد که اين لايحه را منقح کند و به مجلس تقديم نمايد و من از اين دوستان تشکر می‌کنم.

وی افزود: انصافا مجلس هم نشان داد که همدلانه و با يک فهم درست پيگير موضوع هدفمند کردن يارانه‌ها است البته با يک اسلوبی که قانون اساسی رعايت و چهارچوب نظام حفظ شود.

رييس قوه مقننه يادآور شد: اين فهم و درک در بين نمايندگان موج می‌زند که حساسيت نسبت به اين موضوع وجود دارد و حتی امروز که اين لايحه به دليل يک بند به کميسيون رفته بود و ما توقفی کرده بوديم که تکليف اين بند در کميسيون مشخص شود، تذکرات دوستان نماينده به دليل اهميت زياد اين لايحه باعث شد که ما مواد پيشنهادی الحاقی به اين لايحه را نيز بررسی کنيم تا بعد سرنوشت ان بند مشخص شود.

رئيس مجلس اظهارداشت: همان طور که آقای رئيس جمهور گفتند ما هم يقين داريم که چهارچوب کار قانون اساسی است. يعنی بايد قانون اساسی را به عنوان ميثاق ملی رعايت کنيم و اين هم مبنای کار ماست.

لاريجانی يادآور شد: اينجا دو برداشت شده، يک برداشت در مجلس بود که آن تدبير ممکن است خلاف قانون اساسی باشد و در دولت نگاه ديگری بود که باز هم ما جلساتی داريم که اين اختلاف نظر به نوعی حل شود.

وی افزود: به هر حال ممکن است دو نظر وجود داشته باشد که دو نظر کارشناسی است و من هيچ بعدی از آن را غيرکارشناسی نمی‌بينم.

رئيس مجلس تاکيد کرد: اگر به اينجا رسيديم که بن بستی در نظام جمهوری اسلامی نيست، قانون اساسی و فکر دينی ما می‌گويد ملجا نهايی و آن کسی که می‌تواند اين مسائل را حل کند ولايت فقيه است بنابراين من هيچ دغدغه‌ای ندارم و اين موضوع حل خواهد شد، در چهارچوب نظامات قانون اساسی هم حل خواهد شد.

لاريجانی گفت: اينگونه مسائل که طی اين سی سال رخ داده حل شده لذا نبايد اين گونه مسايل دغدغه‌ای برای نمايندگان و دولت بوجود آورد و حتما تا جايی که مقدور است با همگرايی دولت و مجلس می‌توان مسائل را حل کرد و اگر هم اختلافی بود مرجعی وجود دارد که می‌تواند اختلاف را حل نمايد.

رئيس قوه مقننه تصريح کرد: من خوشحالم که اززبان دکتر حسينی شنيدم که برنامه پنجم که قرار است ارائه شود ظرفيت‌های مردمی را به ظرفيت‌های دولتی در کارهای عمرانی پيوند می‌دهد در واقع ما به جای اينکه خودمان پروژه‌ها را اجرا کنيم می‌خواهيم کمک کننده باشيم که آن نيرو و توان مردمی به صحنه بيايد.

وی افزود: اين فکر بسيار درستی است و ما از آن حمايت می‌کنيم‌.

لاريجانی يادآور شد: در بودجه سال جاری ما تلاش کرديم بجای اينکه پروژه‌ها‌ی عمرانی تماما توسط دولت اجرايی شود‌، کمک کننده باشندکه بخش مردمی به صحنه بيايد و سرمايه گذاری کند.

رئيس مجلس خاطر نشان کرد: خواهش من اين است که دولت در مورد برنامه پنجم به دو موضوع توجه داشته باشد: يکی اينکه درارائه برنامه خيلی تاخير شده و دولت بايد آن را زودتر به مجلس ارائه کند چون بودجه سال آينده بايد بر اساس آن تنظيم شود.

وی افزود: اطلاع دارم که دراين جهت تلاش‌های زيادی صورت گرفته است. ما در اوايل سال نامه‌ای خدمت رئيس جمهور نوشتيم که اگر بخواهد به طور طبيعی در مجلس کار برنامه بررسی شود تقريبا اين پروسه سه ماه در مجلس کار می‌برد و تقاضا کرديم که تا آخر خرداد‌ماه برنامه ارائه شود که البته تاخير شد.

لاريجانی گفت: ازدولت می‌خواهيم هر چه سريع‌تر برنامه پنجم را به مجلس ارائه کند ما هم تلاش می‌کنيم که هر زمان برنامه به دستمان رسيد به کار سرعت دهيم.

رئيس مجلس اظهارداشت: حجم زيادی از مواد پيش نويس برنامه که به دست ما رسيده نياز به قانون ندارد و ازجنس سياست‌های کلی است.

وی افزود: اعتقاد ما اين است که هر چه برنامه مختصرتر و روشن‌تر و قابل اندازه‌گيری باشد، راهگشا‌تر و بهتر خواهد بود.

لاريجانی همچنين در خصوص لايحه بودجه ۸۹ گفت: خواهش ما از دولت اين است که همتی کند تا بودجه در موعد قانونی خود به مجلس ارائه شود تا کميسيون‌ها وقت کافی برای بررسی‌های کارشناسی و دقيق داشته باشند.

رئيس مجلس با اشاره به همزمانی ارائه لايحه برنامه پنجم توسعه و لايحه بودجه، تصريح کرد: درصورتی که برنامه مختصر و حساب شده باشد می‌توانيم تا پايان سال هر دو کار را انجام دهيم تا هم نظر دولت تامين شود و هم نظر مجلس.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016