سه شنبه 3 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: اين همه تهمت و تحقير نسبت به هاشمی رفسنجانی با چه انگيزه‌ای بود؟ ايلنا

- هاشمی بخشی از تاريخ انقلاب است
- افرادی هر نقدی که به دولت می‌شود، فورا آن را در کتيگوری‌های سياسی موافق و مخالف می‌برند و نمی‌گذارند فضای تخصصی در کشور به وجود بيايد


ايلنا:رئيس مجلس شورای اسلامی با انتقاد شديد از اهانت به آيت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت:اين همه تهمت و تحقير نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی با چه انگيزه‌ای زده شد و چه فايده‌ای داشت؟
به گزارش خبرنگار هنری ايلنا،علی لاريجانی که در مراسم اختتاميه دومين دوره جوايز ادبی جلال آل‌احمد سخن می‌گفت با انتقاد شديد نسبت به اهانت به رئيس مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه درشت‌گويی در فضای سياسی کشور ايجاد شده و نسبت‌های ناروا و تحقيرها نسبت به افراد راحت زده می‌شود. اين همه تهمت و تحقير نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی با چه انگيزه‌ای زده شد و چه فايده‌ای داشت.
وی افزود:آقای هاشمی بخشی از تاريخ انقلاب است؛ امام فرمود هاشمی زنده است، بنابراين انقلاب زنده است. وی هميشه يار و پيرو امام و رهبری بود.
نمانده مردم قم در مجلس يا اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی در دانشگاه صنعتی شريف که گفته بود "بنده افتخار می‌کنم که پيرو رهبری هستم، عشق من رهبری است" ،اظهار داشت:اگر درباره خانواده او اگر حرفی هم هست، بايد از مسير خودش دنبال شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی ادامه داد: صحبت در تحقير اوست، بنده نمی‌گويم که ايشان مطلق است همه کسانی که وارد عرصه‌ سياسی می‌شوند، بايد آمادگی نقد را داشته باشند. صحبت من در اين است که چرا تحقير افراد هدف قرار گرفته است.
وی يادآور شد: درباره دولت نيز همين گونه است، افرادی هر نقدی که به دولت می‌شود، فورا آن را در کتيگوری‌های سياسی موافق و مخالف می‌برند و نمی‌گذارند، يک فضای آرام و تخصصی در کشور به وجود بيايد تا مسائل به صورت حرفه‌ای بررسی شود. مرتب چارچوب‌های ذهنی بسته‌ سياسی را در اين مقولات حاکم می‌کنند.
رييس مجلس تصريح کرد: در آن سو هر اقدامی هم که دولت احمدی‌نژاد انجام می‌دهد، يک گروه با آن مخالفت می‌کنند، آقای احمدی‌نژاد نيز که امروز سکان‌دار رياست جمهوری کشور است، فرد خدوم و پرتلاشی است و دغدغه انقلاب را دارد، چرا بايد دنبال تخريب باشيم؟ درون برخی نقدها نوعی بغض وجود دارد، اين روش درست زيستن نيست. يعنی فضای سياسی کشور نيازمند نوعی روشن‌بينی و حقيقت‌يابی است.
وی با تاکيد بر اينکه در فضای مشت‌زنی سياسی حقيقت کشف نمی‌شود،گفت: ايران امروز بيش از هر زمان ديگر به وحدت کلمه نيازمند است. ايران امروز به جمع توان‌ها نيازمند است. انتخاباتی برگزار شد و فراز و فرودهای داشت که بی‌نقص هم نبود، اما منافع ما با حضور ۸۵ درصدی مردم بايد به يک دستاورد تبديل شود، نه به مشاجره و کش دادن سياسی. بنده واقعا ادامه اين مسائل از سوی کانديداهای رياست جمهوری را به مصلحت و منافع کشور نمی‌دانم و فکر می‌کنم با اين روش‌ها به عزتمندی کشور لطمه وارد می‌شود.
لاريجانی با بيان اين‌که يک انتخابات همه‌ منافع ملی کشور را در بر نمی‌گيرد اظهارداشت: انتخابات يک وسيله و ابزار برای حرکت سياسی است. تبديل بحث‌های انتخاباتی به سيری از مشاجرات سياسی به پيکره منافع ملی کشور لطمه می‌زند و به دور از تدبير سياستمداران و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: قدر نعمت انقلاب را دانستن در اين است که در درون فضاسازی‌ها نيفتيم، بلکه بايد به دنبال ايجاد آرامش در کشور باشيم تا بسترسازی برای توسعه کشور پا بگيرد. هدايت‌های ولی فقيه چه در زمان امام (ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری در حوادث مختلف کشور موجب شد از انقلاب صيانت شود. امروز ايران حتی در نظر استراتژيست‌های غربی کشوری قوی است که بر پايه‌ی رهبری اداره می‌شود. ظرفيت فکری مردم نيز در سطحی است که زير چتری غير از ولايت فقيه و مسلط بر مسائل فرهنگی و سياسی نمی‌روند.
لاريجانی در ابتدای سخنان خود از وزارت فرهنگ و ارشاد و روشنفکران و اديبانی که در اين امر مهم و برگزاری اين مراسم تلاش کردند سپاسگذاری کرد و گفت: جايزه پرمايه‌ای هم برای اين برنامه در نظر گرفته شده که بابت آن نيز از آقای حسينی وزير ارشاد تشکر می‌کنيم.
وی ادامه داد: انتخاب نام آل‌احمد برای اين مراسم بسيار مناسب است چراکه او تاثيرگذارترين شخصيت در ادبيات ماست. او فراز و فرودهای زيادی در زندگی داشته ولی روح آزادی‌خواهی او همواره در زندگی‌اش وجود داشت.
وی ادامه داد: او در يک خانواده روحانی متولد شد و در بخشی از زندگی خود از مذهب خارج شد اينکه چرا او لباس مذهب به تن نکرد و آن را کنار گذاشت و اهداف او برای بازگشت دوباره به مذهب دارای نکات پندآميزی است.
لاريجانی خاطرنشان کرد: بيشترين نقدی که در باب او می‌شود اين است که او در اثر مسائل سياسی جامعه تلاتم‌ها و جريان‌های مختلف سياسی تغيير عقيده داده است اما بازگشتن جلال به مذهب و اسلام پس از سفر معروف او به حج و نوشتن کتاب خصی‌در ميقات نشان می‌دهد که او مسائل دينی را بسيار خوب شناخته و تغيير نگاه او به مسائل دينی به خاطر جو سياسی نبوده است. خود او در بخش‌هايی از خاطراتش می‌گويد که سخت‌گيری در خانواده برای انجام فرايض مذهبی يکی از دلايل خروج او از مذهب بود.
وی ادامه داد: ما بايد اين دو نکته را در نظر بگيريم که محيط خانواده محيطی تربيتی است و تحت فشار گذاشتن ممکن است باعث درک غلط از فرايض مذهبی شود.
رئيس مجلس در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به همکاری کوتاه‌مدت آل‌احمد با حزب توده و جبهه ملی و تهمت‌هايی که به او زده شد گفت: ما پس از انقلاب هم با اين افکار منفی مواجه بوديم و ديديم که بسياری از کسانی که حزب‌ها و جبهه‌هايی را راه می‌انداختند وابسته به جريان خاصی بودند مثل کسی که بعد از تيغ کشيدن به صورت مردم متوجه شديم به صدام تکيه کرده بود يا ديگری که در دوران جنگ با روسيه همکاری می‌کرد و ماجرای بنی‌صدر که متصل بودن او به بيگانگان بر همگان روشن است.
لاريجانی به نقل از جلال آل‌احمد در کتاب غرب‌زدگی دليل شکست خوردن اين احزاب را ورود افکار وارداتی به ميدان سياست دانست.
وی خاطرنشان کرد: توجه به سنت‌ها و مختصات بومی يک کشور يکی از مهمترين دلايل استقرار در جامعه است جلال آل‌احمد در سير آفاقی خود به نفوذ غرب در زندگی توجه خاصی کرد و چون فطرت مذهبی و دينی داشت دوباره به سمت سنت‌های دينی بازگشت.
نماينده مردم قم خاطرنشان کرد: مهمترين خصوصيات آل‌احمد استقلال‌خواهی او برای نجات ملت بود. او يک روشنفکر واقعی بود که عمر خود را صرف نجات مردم کرد.
وی از ديگر ويژگی‌های جلال حقيقت‌جويی و انصاف او را ذکر کرد و گفت: او تحت شرايط جوی جامعه قرار نمی‌گرفت او بسيار فضاشکن بود به همين دليل به چهره ماندگار تبديل شد.
وی جايگاه ايران امروز را در ادبيات بين‌الملل بسيار تاثيرگذار ذکر کرد و گفت: با وجود تمام وسايل ارتباط جمعی که می‌توان باعث فضا سازی در جوامع شوند جلال‌گونه زيستن و داشتن شهامت گفتاری در بيان حقايق بسيار ضروری است.
لاريجانی ادامه داد: مهمترين چيزی که امروز در جامعه ما به آن نياز دارد وحدت ملی است و جامعه ما اين ظرفيت را دارد که تحت لقای يک ولايت و پيشوای فرهيخته قرار گيرد با شناختی که من از شخص رهبری دارم ايشان گستره فکری و فرهنگی بسيار وسيعی دارند و تنها کسی هستند که دغدغه جلوگيری از ديکتاتوری در جامعه دارد.
وی در پايان تاکيد کرد: ظرفيت پختگی سياسی کشور ما تک‌ساحتی نيست و نبايد دچار درشت‌گويی در فضای سياسی شويم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016