چهارشنبه 4 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست عفو بين الملل، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران و پزشکان حقوق بشر برای تحقيق و روشنگری مرگ مشکوک، رامين پوراندرجانی، پزشک کهريزک

۴ آذرماه ۱۳۸۸- سه سازمان حقوق بشر در نامه مشترکی به مقامات ايرانی نگرانی جدی خود را در باره مرگ مشکوک دکتر رامين پوراندرجانی؛ پزشکی که در بازداشتگاه کهريزک کار می کرد، ابراز کردند.
تعداد بسيار زيادی از معترضين بازداشت شده در کهريزک زندانی شدند و در آنجا مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و حداقل۳ نفر از بازداشت شدگان در کهريزک کشته شدند. مقامات ايران قول داده اند که بدرفتاری با افراد بازداشت شده در کهريزک را مورد تحقيق قرار دهند اما تا کنون هيچ خبری در مورد محاکمه کسانی که در اين مورد مسئوليت داشتند در سطح عمومی منتشر نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عفو بين الملل، پزشکان برای حقوق بشر و کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از مقامات ايرانی خواستند که امکان تحقيق مستقل را در مورد مرگ دکتر پوراندرجانی فراهم کنند. گزارش ها حاکی از آن است که دکتر پوراندرجانی شاهد برخی از حوادثی بوده است که در کهريزک بوقوع پيوسته است.
متن کامل اين نامه به شرح زير است:

مقام محترم جناب آقای علی لاريجانی
مجلس شورای اسلامی
ميدان بهارستان، تهران، جمهوری اسلامی ايران

مقام محترم جناب آقای عباس جعفری دولت آبادی
دادستانی استان تهران

مقامات محترم ،
ما سازمان های حقوق بشر مستقل امضاء کننده اين نامه، نگرانی عميق خود را در باره مرگ دکتر رامين پوراندرجانی۲۶ ساله ابراز می کنيم. ما از اينکه دفتر آقای عباس جعفری دولت آبادی، اعلام کرد که در باره مرگ دکتر پوراندرجانی تحقيق خواهد شد، استقبال می کنيم. ما شديدا توصيه می کنيم که اين تحقيق و بررسی، بی طرفانه، مستقل و بطور کامل انجام شود، وهمچنين به شما پيشنهاد می کنيم که مطمئن شويد که از متخصصين معتبربين المللی قضايی برای همکاری در اين تحقيق دعوت بعمل خواهد آمد. ما احتراما توجه شما را به اين امر جلب می کنيم که متخصصين با تجربه قضايی پزشکان برای حقوق بشر مايلند که در اين تحقيقات همکاری کنند.
جسد دکتر رامين پوراندرجانی در استراحتگاه بهداری دفتر مرکزی نيروهای انتظامی در تهران در روز ۱۹ آبان ماه کشف شد. در حاليکه سردار اسماعيل احمدی مقدم؛ فرمانده کل نيروهای انتظامی، مرگ دکتر پوراندرجانی را خودکشی اعلام کرد و گفت که در کنار جسد او نامه ای پيدا شده که نشان می دهد که وی دچار افسردگی بوده، اما مقامات رسمی از اول مرگ دکتر پوراندرجانی را سکته قلبی در خواب و بعد از آن مسموميت اعلام کرده بودند. رضا قلی پوراندرجانی؛ پدر دکتر رامين پوراندرجانی گفت که شب قبل از مرگ رامين با پسرش صحبت کرده بود و هيچ نشانه ای از افسردگی در او نديده بود. وی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که مسئولين اول به او گفته بودند که پای پسرش در يک تصادف شکسته و اجازه او برای عمل جراحی لازم است اما بعد از اينکه او از تبريز به تهران رفت متوجه شد که پسرش مرده بود.
دکتر رامين پوراندرجانی پزشک وظيفه نيروهای انتظامی بود که هفته ای يکبا ر به بازداشتگاه کهريزک می رفت. مقامات ايرانی خشونت و شکنجه گسترده در کهريزک را تائيد کرده اند. حداقل سه نفر در بازداشتگاه کهريزک در نتيجه شکنجه کشته شدند از جمله آنها محسن روح الامينی؛ پسر مشاور ارشد محسن رضايی، نامزد انتخابات رياست جمهوری است که گزارش شده است که دو هفته پس از بازداشت در روز ۱۸ تيرماه، در اثر سکته قلبی و خونريزی ريه ها کشته شد. بر روی جسد محسن روح الامينی آثار شکنجه های شديد ديده می شد. در مرداد ماه آيت الله خامنه ای دستور بستن بازداشتگاه کهريزک را صادر کرد.
دکتر رامين پوراندرجانی بعنوان بخشی از وظايفش به معالجه افرادی می پرداخت که در کهريزک در بازداشت بودند و شکنجه شده بودند. کميته ويژه تحقيق و تفحص در باره همه خشونت های اعمال شده در جريان ناآرامی های پس از انتخابات در مجلس شورای اسلامی، با دکتر پوراندرجانی نيز مصاحبه کرده بود. دکتر پوراندرجانی را قبل از مرگش تهديد کرده بودند تا مانع او شوند که خشونت هايی را که او در کهريزک شاهدش بود، آشکار کند. همچنين گزارش شده است که او را وادار کرده بودند تا گواهی کند که يکی از بازداشتی ها در کهريزک در اثر مننژيت فوت کرده است. ما همچنين مطلع شده ايم که کميته ويزه مجلس مسئله مرگ دکتر پوراندرجانی را به سلسله تحقيقات خود اضافه کرده است.
بخاطر غير متعارف بودن مرگ دکتر پوراندرجانی، بنظر ما بسيار مهم است که هر تحقيق و تفحص کاملا شفاف انجام شود و متخصصين مستقل قابل اعتماد برای همکاری دعوت شوند تا صحت تحقيق تضمين شود. ما احتراما الزامات دولت ايران را تحت قوانين بين المللی برای تحقيق در مورد حوادث احتمالی مرتبط با شکنجه و قتل های فراقانونی به شما يادآوری می کنيم، و توصيه می کنيم که در تحقيق در مورد مرگ دکتر پوراندرجانی اصول سازمان ملل متحد در مورد پيشگيری موثر و تحقيق درمورد اعدام های فراقانونی، خودسرانه و شتاب زده کاملا رعايت شود.
ما مجددا مايليم تاکيد کنيم که متخصصين حرفه ای پزشکان برای حقوق بشر که اطلاعات دسترسی به آنها در ذيل اين نامه است، آماده همکاری می باشند.

عفو بين الملل
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران
پزشکان حقوق بشر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016