سه شنبه 10 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: مسموميت دارويی علت مرگ پزشک کهريزک است، اهانت به روسای سه قوه و رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام پيگرد قانونی دارد، ايسنا

*با برهم زنندگان نظم در تجمعات بدون مجوز برخورد می‌شود
*مطبوعات خود را با توجه به خواسته مقام معظم رهبری تلطيف کنند
*پروند‌ه‌ای عليه سعيد مرتضوی تشکيل نشده است

دادستان تهران در مورد انتقادات اخير مقام معظم رهبری نسبت به فضای تهمت زنی و شايعه سازی بر ضد مسئولان کشور، با بيان اين‌که فرمايشات ايشان در قوانين پيش بينی شده است، تصريح کرد: تخريب‌ها نسبت به شخص رئيس جمهور، روسای ديگر قوا و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را پيگيری می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسموميت دارويی علت مرگ پزشک کهريزک است

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، دکتر عباس جعفری دولت آبادی در حاشيه‌ی مراسم توديع و معارفه‌ی سرپرست دادسرای ناحيه‌ ۱۹ تهران درباره‌ وضعيت پرونده‌ مرگ پزشک کهريزک گفت: پزشکی قانونی در مورد مرگ پزشک کهريزک اظهار نظر کرده که مسموميت دارويی علت مرگ وی بوده است و قرص‌هايی که در سالاد کنار اين پزشک کشف شده با آنچه که پزشکی قانونی نظر داده مطابقت دارد.

دادستان تهران ادامه داد: تا اين لحظه نشان می‌دهد که مرگ ناشی از مسموميت دارويی بوده اما اين‌که اين اقدام ناشی از قتل يا خودکشی است، تحقيقاتش ادامه دارد.

جعفری دولت آبادی در ادامه افزود: کارگر رستورانی که غذا را برای پزشک کهريزک آورده بود شناسايی شده و بازپرسی از وی صورت گرفته است.

وی در تحقيقات گفته است که وقتی غذا را به اتاق آورده بود در اتاق قفل بود و دکتر آن را باز کرد بعد از تحويل آن را بست ما فکر می‌کرديم که چگونه اين غذا وارد اتاق شده بنابراين تحقيقات بسيار مفصلی انجام داديم.

دادستان تهران با تاکيد بر اين‌که اين کارگر رستوران در بازداشت نيست، گفت: در حال حاضر تحقيقات از اوليای دم برای بررسی تلفن‌ها و ايميل‌های پزشک کهريزک شروع شده اما آنچه در حال حاضر پزشکی قانونی در اين خصوص اعلام کرده مرگ ناشی از مسموميت دارويی بوده و تحقيقات در زمينه‌ خودکشی يا قتل ادامه دارد.

جعفری دولت آبادی تاکيد کرد: دادسرا در مورد اين پرونده اطلاعات رسمی خواهد داد و تحقيقات با سرعت و دقت ادامه دارد.


با برهم زنندگان نظم در تجمعات بدون مجوز برخورد می‌شود

به گزارش ايسنا، جعفری دولت آبادی همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اين‌که عده‌ای برای تجمعات غيرقانونی در ۱۶ آذر بيانيه‌ صادر می‌کنند و دادسرا برای برخورد چه اقدامی می‌کند؟ اظهار کرد: پليس در کليه تجمعات غير قانونی با کسانی که مخل نظم می‌شوند مکلف به برخورد است و اگر تجمعات بدون مجوز برگزار شود با برهم زنندگان نظم برخورد خواهد شد به ويژه کسانی که موجب اخلال نظم عمومی می‌شوند.


فقط ۴، ۳ نفر از بازداشت‌شدگان ۱۳ آبان همچنان در بازداشتند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره آخرين وضعيت بازداشتی‌های ۱۳ آبان گفت: اکثر بازداشتی‌های ۱۳ آبان به جز چند نفر آزاد شدند و حداکثر ۴ يا ۵ نفر باقی‌ ماندند که اين چند نفر نيز پرونده‌هايشان به دادگاه ارسال خواهد شد.

دادستان تهران در پاسخ به سوال ايسنا، مبنی بر اين‌که مقام معظم رهبری از وضعيت توهين به سران نظام انتقاد کردند دادستانی برای رفع اين دغدغه و تحقق خواسته‌ی ايشان چه اقدامی خواهد کرد؟ گفت: در قانون اساسی و قانون مطبوعات گسترش اخلاق يکی از رسالت‌های مطبوعات بوده بنابراين مطبوعات حق ندارند توهين، افترا و اهانت کنند.بنابراين اين موضوع در قانون اساسی و قانون مطبوعات پيش بينی شده که گسترش اخلاق و فضايل اخلاقی از رسالت‌های مطبوعات است.

وی ادامه داد: در مورد برخی از مقامات، قانون گذار صريحا نام برده است. همانند ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی که بيان شده اهانت به مقامات رسمی مثل رئيس جمهور و مقامات در حال انجام وظيفه يا به سبب آن با آنان برخورد صورت گيرد.بنابراين آنچه مقام معظم رهبری فرمودند در قوانين پيش بينی شده که اهانت به مقامات رسمی به ويژه روسای سه قوه، مستوجب پيگيری قانونی است.


مطبوعات خود را با توجه به خواسته مقام معظم رهبری تلطيف کنند

وی با تاکيد بر اين‌که بايد فضای مطبوعات تلطيف شود، خاطرنشان کرد: اين به معنای عدم انتقاد نيست. انتقاد سازنده، آگاهی رسانی و افزايش اطلاعات عمومی از وظايف و رسالت مطبوعات است اما انتقام گيری و تخريب اشکال دارد و اکنون بهترين فرصت است که مطبوعات خود را با توجه به خواسته‌ی مقام معظم رهبری تلطيف کنند.

وی بار ديگر از رسانه‌ها خواست از انتشار اخبار دروغ و خلاف واقع و انتشار اخبار بدون منبع خودداری کنند و گفت: دادسرا و دادستانی دوست خوبی برای مطبوعات است در صورتی که در چارچوب قانون عمل کنند.

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا، مبنی بر اين‌که برخی از طرفداران احمدی نژاد می‌گويند در سال‌های اخير توسط برخی از رسانه‌ها به رئيس جمهور تهمت زده شده آيا پرونده‌ای در اين زمينه تشکيل شده يا با رسانه‌ها در اين خصوص برخورد شده است؟ افزود: در مورد بخشی از اين تخلفات برخی مسئولان مربوطه شکايت کردند که طبعا در دادسرای کارکنان دولت و رسانه اين شکايت مطرح است.


نسبت به تخريب روسای قوا و رييس مجمع ورود می‌کنيم

وی تصريح کرد: اگر تخريب‌ها به شخص رئيس جمهور ناشی از انجام وظيفه بوده باشد مطمئنا چه در سايت‌ها و چه در مطبوعات دادستانی نه تنها در مورد وی بلکه روسای ديگر قوا و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اقدام می‌کند و اگر در قوانين نسبت به دستگاه‌های خاص قانون گذار نام برده باشد مطمئنا ما ورود خواهيم کرد.در اين باب هم اگر مطبوعات مورد خاصی را اعلام کنند پيگيری خواهيم کرد.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اين‌که جلسه‌ی موسوم به دعای کميل برای چه تشکيل شده و اتهام دستگير شدگان چيست؟ گفت: در اين جلسه طبق گزارش مامورانی که اقدام کرده بودند، عده‌ای قصد داشتند که با تبانی و اجماع عليه امنيت اقدام کنند که برخی بازداشت‌شدگان از اين موضوع اظهار بی‌خبری کردند و گفتند ما در مراسم دعای کميل شرکت کرده بوديم. البته برخی هم معتقد بودند که يک جلسه‌ی واقعی بود که با برهم خوردن آن موضوع ابتر شده است.

دادستان تهران در ادامه تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران با برگزاری مراسمات دينی و دعا مخالفتی ندارد.اما مامورانی که در اين مورد اقدام کردند معتقد بودند که طراحان اصلی برای اين‌که در امان بمانند از اين پوشش استفاده کردند اما ما گفتيم که از اين تعبير استفاده نکنيم. چون مردم بدانند که از برگزاری مراسمات دينی، نه تنها ناراحت نمی‌شويم بلکه خوشحال هم می‌شويم.

وی گفت:‌ در اين خصوص عده‌ی معدودی در بازداشت هستند که خود به خود اقدامات آنها در دادگاه رسيدگی خواهد شد.


عجله‌ای نداريم؛ هر وقت مهدی هاشمی برگشت اقدام خواهيم کرد

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اين‌که علی‌ رغم توصيه دادستان برای بازگشت مهدی هاشمی به ايران و پاسخ گويی وی به مسايل مطروحه هاشمی هنوز برنگشته است؟ گفت: ما عجله‌ای نداريم هر وقت مهدی هاشمی برگشت اقدام خواهيم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا درباره‌ی آخرين وضعيت پرونده‌ی قتل فرزند شهيد هاشمی گفت: در اين رابطه برادر مقتول به خاطر وجود قطره خونی که روی چاقو بوده بازداشت شده که اين قطره خون در حال تطبيق است اما فعلا پرونده در حال تحقيقات مقدماتی است.


پروند‌ه‌ای عليه دادستان سابق تهران تشکيل نشده است

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبنی بر اين‌که با توجه به صحبت‌های برخی از نمايندگان آيا پرونده‌ای عليه دادستان سابق تهران تشکيل شده است؟ افزود: پرونده‌ای تشکيل نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016