پنجشنبه 12 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی‌رفسنجانی: واقعا مشکل اختلاف جدی است، شرايط مشکلی در ايران داريم، غير از رهبری ديگران نمی‌توانند وحدت را ايجاد کنند، ايلنا

- ما شرايط مشکلی در ايران داريم و مسائل خارجی نيز وضعيت را بغرنج‌تر کرده است
- همه قدرت‌های بزرگ نمی‌خواهند ما از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای استفاده کنيم


ايلنا: رئيس مجلس خبرگان رهبری با اظهار نگرانی شديد از گسترش اختلافات در جامعه آن را موضوعی دانست که قابل مخفی کردن نيست و از اين جهت خواستار وحدت و همدلی همه مسوولان شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا آيت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در حالی پيش از ظهر امروز در جوار بارگاه امام رضا(ع) لب به گلايه از گسترش و عميق‌تر شدن اختلاف‌ها در جامعه گشود که به گفته وی ماه‌هاست برنامه‌های خارج از مجمع تشخيص مصلحت را به دلايلی که خودش می‌داند تعطيل کرده است، ولی مراسم امروز را فرصت مناسبی ديد تا برخی نگرانی‌های خود را از وضعيت کنونی کشور اعلام کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اجماعی عليه ايران شکل گرفته است
اينگونه بود که رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تحليل شرايط کشور تاکيد کرد: ما شرايط مشکلی در ايران داريم و مسائل خارجی نيز وضعيت را بغرنج‌تر کرده است.
وی با اشاره به مساله هسته‌ای گفت: به نظر می‌رسد اجماعی عليه ايران شکل گرفته است.
هاشمی‌رفسنجانی که پيش از اين خواستار تدبير و ديپلماسی فعال و هوشمندانه در عرصه بين‌المللی شده بود نسبت به اهداف قدرت‌های بزرگ در برابر ايران اظهار نگرانی کرد و گفت: همه قدرت‌های بزرگ در شورای امنيت دست به هم دادند و حق طبيعی کشور ما که می‌خواهيم از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای استفاده کنيم از ما سلب کنند.
اين در حالی است که کشورهايی همچون اسرائيل، پاکستان و هند برخلاف قانون به سلاح اتمی دست پيدا کردند، ولی ما از نظر قانونی و تحت نظارت آژانس می‌خواهيم از مسائل صلح‌آميز هسته‌ای استفاده کنيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام قطعنامه اخير سازمان انرژی اتمی را قطعنامه‌ای ظالمانه دانست و با اشاره به شرايط پيچيده جهانی و توطئه‌های دشمنان عليه ايران، اظهار داشت: در اين شرايط ما در داخل کشور مهم‌ترين نياز را وحدت و اتحاد می‌دانيم اگر آنها (دشمنان) احساس کنند کشور ما از نظر وحدت صدمه ديده است وسوسه می‌شوند که شرارت‌های خود را زياد کنند.

واقعا مشکل اختلاف جدی است
از اين رو بود که هاشمی‌رفسنجانی خواستار کمک همه برای تحقق وحدت در جامعه شد و با يادآوری دوران انقلاب گفت: ما همانگونه که با اتحاد برابر رژيم شاه غلبه کرديم و در زمان دفاع مقدس هم در برابر دشمنان ايستاديم و پيروز شديم و حتی در سازمان ملل غرامت صد ميليارد دلاری برای ما در نظر گرفتند، امروز هم بايد با اتحاد و همدلی وضعيت کنونی را سامان داد.
وی تاکيد کرد: امروز جای مخفی کردن نيست، واقعا مشکل اختلاف ، جدی است.
رئيس مجلس خبرگان رهبری بخش ديگری از سخنان خود را متوجه روحانيت کرد و با خطير دانستن وظيفه روحانيت در برابر مردم گفت: در طول تاريخ ايران روحانيت هميشه پناهگاه مردم بوده است و هر وقت مردم در برابر حکومت به مشکل بر می‌خوردند به روحانيت پناه می‌آوردند.
*نبايد اجازه دهيم بين مردم و روحانيت فاصله بيفتد
هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: روحانيت در همه ادوار تاريخ پناهگاه و يار و ياور مردم بوده‌اند بايد مراقبت کنيم، فاصله بين مردم و روحانيت نيفتد به خصوص بين قشر تحصيل کرده که افکار جامعه را تحت تاثير قرار می‌دهد.

بايد رضايت مردم فراهم شود
وی تنها راه ايجاد وحدت را از طريق رهبری انقلاب دانست و گفت: بنده فکر می‌کنم غير از رهبری انقلاب ديگران نمی‌توانند وحدت را ايجاد کنند و همه بايد به رهبری کمک کنيم تا فضای همدلی به وجود بيايد تا رضايت مردم فراهم شود.
رئيس‌ مجلس خبرگان رهبری هشدار داد: خدا نکند روزی که استعمارگران به فکر جدايی بين روحانيت و مردم باشند زيرا در مشروطه هم همين اتفاق افتاد و من در جوار بارگاه امام رضا فرصت را مناسب ديدم تا به مساله وحدت در جامعه بپردازم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود حضرت ثامن‌الحجج(ع) را محور همه شيعيان و ايرانيان دانست و گفت: همه دل‌های شيعيان به عشق اين بارگاه می‌تپد و تمام آرزوها و خواسته‌ها به اينجا می‌رسد و طبيعتا بايد در اين مکان مقدس همه نيازهای چند ده ميليون زائر تامين بشود و اين بر عهده آستان قدس رضوی است.
وی آيت‌الله واعظ طبسی را مناسب‌ترين فردی دانست که توليت آستان قدس رضوی بر عهده اوست.
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به بازديدش از نمايشگاه دائمی دستاوردهای آستان قدس رضوی گفت: همه آن چيزی که برای توسعه حرم و اطراف حرم و مقوفات آن صورت گرفت در اين نمايشگاه ديدم و برای من تداعی‌کننده بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مقوفات فراوانی در خدمت حرم مطهر امام رضا در سراسر ايران است، اظهار داشت: نبايد به دنبال اين باشيم که در زمينه مقوفات از دولت‌ها کمک بگيريم ، البته در دوره من رديف بودجه در نظر گرفتيم که هر ساله دستگاه‌هايی که از امکانات حرم استفاده می‌کنند آن را در بودجه ساليانه در نظر بگيرند.
وی با بيان اينکه هزينه‌های هنگفتی برای توسعه اطراف حرم صورت گرفته و مطمئنا اين هزينه‌ها با کمک‌های مردم تامين نمی‌شود،گفت: با توجه به رکودی که در بخش‌های مختلف صنعت شاهد آن هستيم ، به خصوص در بخش‌های قند، شکر و چغندر بايد به فکر توسعه زير بنائی باشيم.
رئيس مجلس خبرگان رهبری در پايان با تشکر از تلاش‌های آيت‌الله واعظ طبسی گفت: می‌توانيم نورافشانی مکتب اهل بيت را در اين مکان داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016