یکشنبه 15 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی‌رفسنجانی: ساکت نيستم؛ تحمل انتقادات سازنده در کشور وجود ندارد، ايلنا

* پسرم (مهدی) خيالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است
* مواضعم را صريحا در نماز جمعه تيرماه اعلام کرده‌ام و راه‌کارهايم همان پيشنهادات ارايه شده است
* وحدت در اقشار مختلف جامعه در سايه تثبيت حقوق مردم امکان پذير است


ايلنا:رئيس مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه همچنان بر راهکارهای گفته شده در خطبه‌های نماز جمعه تيرماه برای برون رفت از وضعيت فعلی تاکيد دارم ،گفت: شرايط کشور به گونه‌ای است که تحمل اظهارنظرها و انتقادات سازنده را ندارند و برخی عکس العمل‌ها نيز در برابر اظهار نظرها مفسده برانگيز است.
به گزارش خبرنگار ايلنا،آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر ديروز در ديدار با جمعی از فعالان دانشجويی دانشگاه‌های فردوسی، رضوی و ازاد اسلامی مشهد که در محل اقامت وی صورت گرفت با تبريک عيد سعيد غدير در پاسخ به سوالات متعدد دانشجويان در خصوص راه‌کار برون رفت از وضعيت فعلی با بيان اينکه جامعه ما از طرف دشمنان تحت فشار است، اظهار داشت: بايد با ايجاد وحدت در کشور از فاصله گرفتن جريان فکر ساز جامعه از نظام جلوگيری شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با قرائت آيه‌ای از قرآن کريم مبنی بر اينکه «جامعه امن جامعه‌ای است که مومن باشد و آلوده به ظلم نباشد» خاطرنشان کرد: اين دو خواسته هدف اصلی انقلاب است و اگر جامعه‌ای مومن باشد و ظلم درکشور حاکم نباشد پيشرفته، توسعه يافته و امن خواهد بود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان مبنی بر اينکه چرا در خصوص مسايل اخير مسکوت اختيار کرده است، گفت: من مواضعم را بارها اعلام کرده‌ام که با افراط و تفريط مخالفم و راه اعتدال را درنظر دارم و در تمام اين دوران‌ هم نوعی افراط در برابر من شکل گرفته است.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر اعتدال بر جامعه حاکم باشد بسياری از مسايل قابل حل است و هميشه جريان افراطی در جناح چپ و راست وجود داشته‌اند واکنون تندروی‌هايی که از دو طرف می بينيم مربوط به راديکال‌هاست.
هاشمی رفسنجانی با تاکيد بر اينکه من اکنون ساکت نيستم، اظهار داشت: شرايط کشور به گونه‌ای است که تحمل اظهار نظرها و انتقادات سازنده را ندارند و برخی عکس‌العمل‌ها نيز در برابر اظهار نظرها مفسده برانگيز است.
وی خاطرنشان کرد: من مواضعم را صريحا در نماز جمعه تيرماه اعلام کرده‌ام و راه‌کارهايم همان پيشنهادات ارايه شده است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به خطبه‌های ايراد شده گفت: من در آن خطبه‌ها بر نقش مردم در جامعه اسلامی تاکيد کردم زيرا اين مردم بودند که انقلاب رابه پيروزی رساندند و در جنگ هم اگر گروههای داوطلب و بسيجی نمی‌آمدند پيروزی ما امکان پذير نبود.
وی تصريح کرد: من در خطبه‌ها گفتم ترديدها بايد از بين برود ولی برخی گفتند که چرا لفظ ترديد را بکار برديد در حالی که سخنان من ناظر بر برخی مسايل مطرح شده پس از انتخابات بود.
رئيس مجلس خبرگان با تاکيد بر اينکه بايد همه طرفها در چارچوب قانون عمل کنند، ايجاد فضای آزاد را موجب قانع شدن اکثريت جامعه و رفع ابهامات دانست.
وی آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون را ضروری‌ دانست و افزود: ما بايد با استدلال و منطق جامعه را هدايت نماييم و فضای گفت‌وگو به گونه‌ای جدی گرفته شود که صاحب‌نظران با حضور در رسانه ملی به مناظره و بيان نظرات خود بپردازند.
رييس مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به انتقاد يکی از نمايندگان دانشجويان مبنی بر اينکه در دوران مسووليت وی ،رسانه‌ها آنچنان از آزادی برخوردار نبوده‌اند بارد اين موضوع گفت: در آن دوران مطبوعات مانند امروز گسترش نيافته بود ولی روزنامه‌های منتقد از جمله روزنامه سلام هر آنچه را که می‌خواستند در مورد دولت می‌نوشتند و دولت هم هيچ تعرض به آنها نداشت و اگر هم رسانه‌ای بسته شده خارج از خواست دولت بوده‌ است و در دولت آقای خاتمی هم تعدادی از رسانه‌ها به همين صورت بسته شدند.
وی در پايان در پاسخ به سوالی در خصوص عدم بازگشت مهدی هاشمی به کشور گفت: مهدی خيالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و هم اکنون برای رسيدگی به وضع دانشگاه‌های آزاد اسلامی و نيز گذراندن رساله دکترای خود در خارج از کشور است و در انتخابات نيز صرفا به ارايه تجربياتش پيرامون صيانت از آرا پرداخت و دخالتی در کار ستادها يا تظاهرات نداشته و اگر دادگاهی او را احضار کند حضور خواهد يافت.
هاشمی رفسنجانی هم چنين در ديدار جداگانه ديگری با جمعی از اعضای ائتلاف اصلاح طلبان و جمعی از تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ايجاد وحدت در اقشار مختلف جامعه را در سايه تثبيت حقوق مردم امکان پذير دانست و گفت: همه طرفها بايد با برخوردهای اقناعی و مبتنی بر قانون برخورد کرده و اين کار به بازگشت اعتماد عمومی به جامعه کمک خواهد کرد.
رييس مجلس خبرگان رهبری افزود: همه اهداف پيامبر (ص) ايجاد باور و ايمان در جلب اعتماد مردم بود و اهداف انقلاب نيز جلب اعتماد مردم است که بر پايه آن می‌توانيم وحدت را در کمال صفا و صميمت ودر محيطی عقلانی بدست آوريم.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر عمل در چارچوب قانون تاکيد کرد و گفت:معترضين در همين چارچوب بايد حرف خود را بزنند و حاکمين نيز در همان مسير قانونی حرکت کرده و عکس العمل نشان دهند.
وی ايجاد فضای آزاد رسانه‌ای حزبی و تريبونی را در دانشگاهها برای طرح مباحث منطقی و به دور از جنجال آفرينی ضروری دانست.
در اين ديدار جمعی از فعالان سياسی از اينکه عليرغم تاکيدات مقام معظم رهبری برخی افراد به خود اجازه می دهند تا تخريب عليه هاشمی رفسنجانی به عنوان شناسنامه انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دهند انتقاد کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016