سه شنبه 24 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تابوها فرو می‌شکنند، فرانکفورتر آلگماينه تسايتونگ، برگردان از الاهه بقراط

مجيد توکلی
پيام دولت اسلامی به مردان جوان در جنبش اپوزيسيون چنين است: "شماها مرد نيستيد!" اما آن‌ها اين توهين را دور می‌زنند و پاسخ می‌دهند: "اين‌طور که شماها می‌خواهيد و شماها مرد هستيد، ما اصلا نمی‌خواهيم مرد باشيم!" آن‌ها نمی‌خواهند در نقش سنتی مردانه‌ی موجود در جامعه‌ی پدرسالار ايران ظاهر شوند. آن روی سکه‌ی اين مردان جوان، دختران جوانی هستند که تا جايی که بشود، خودشان را پسر جا می‌زنند تا بتوانند آزادانه و بدون روسری در خيابان رفت‌و‌آمد کنند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کريستيانه هوفمن خبرنگار روزنامه «فرانکفورتر آلگماينه تسايتونگ» که مدتها در ايران زندگی کرده است، در باره آنچه پس از دستگيری مجيد توکلی، فعال دانشجويی، و انتشار عکس با حجاب وی در خبرگزاری فارس پيش آمد می‌نويسد. وی در اين گزارش (۱۴ دسامبر) از ابتکار زنان و مردان ايران سخن می‌گويد که چگونه در برابر هر حرکت رژيم، بدل می‌زنند و قصد دارند تا «اضمحلال» نظام پيش بروند. اين گزارش را می‌خوانيد:

در ايران زنان با وجود حجاب برای برابری تلاش می‌کنند. ولی مردان در اين ميان چه می‌کنند؟ يک چيز مسلم است: هر آنچه حجاب به شمار می‌رود می‌تواند به عنوان پوشاک استفاده شود. تا کنون تنها اين زنان بودند که می‌بايست بر اساس مقررات حکومت اسلامی حجاب اجباری را رعايت کنند تا از نگاه مردان نامحرم و غرب امپرياليست در امان بمانند. حالا اما مردان نيز شروع کرده‌اند خودشان را بپوشانند و البته برای اعلام همبستگی با مردی که به وی حجاب اجباری پوشانده‌اند: مجيد توکلی يکی از رهبران جنبش دانشجويی.
مجيد توکلی دوشنبه پيش (۷ دسامبر) در حالی که دانشجويان در سراسر کشور عليه رژيم تظاهرات می‌کردند و «مرگ بر ديکتاتور» فرياد می‌زدند، در دانشگاه امير‌کبير تهران سخنانی شجاعانه بر زبان آورد. توکلی پيش از اين دو بار به زندان اوين افتاده بود. او به خوبی می‌دانست با چه خطری روبروست و همان روز نيز دستگير شد.

حجاب برای تحقير
يک روز پس از دستگيری وی، خبرگزاری فارس، وابسته به حکومت، عکسی از توکلی منتشر کرد که وی را در حجاب اجباری زنان نشان می‌داد: چادر سياه و مقنعه آبی. در خبر آمده بود که توکلی برای گريختن از مجازات، زبونانه در لباس زنانه قصد فرار داشت.
کسانی که شاهد دستگيری مجيد توکلی بودند با شتاب دست به کار شدند تا حقيقت را منتشر کنند: توکلی نه تنها چادر بر سر نداشت بلکه با همان هيئت مردانه و در حالی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، دستگير شد. ظاهرا بعدا وی را مجبور کرده‌اند تا حجاب اجباری زنان را بر تن کند. خبرگزاری فارس به ويژه بی‌شرمانه عکس توکلی را در کنار عکسی از نخستين رييس جمهوری اسلامی منتشر کرده است که وی نيز ظاهرا در سال ۱۹۸۱ با لباس زنانه به فرانسه فرار کرد. در حالی که بنی‌صدر در عکس با صورت کاملا اصلاح شده و بدون سبيل مشهورش با يک روسری گل منگولی مستقيم در دوربين نگاه می‌کند، و واقعا نيز خطوط زنانه چهره‌اش را به رخ می‌کشد، توکلی اما با ته‌ريش و در حالی که نگاهش را به زمين دوخته است، تنها حجاب زنانه بر تن دارد و شرمگين به نظر می‌رسد.
اما اتفاقا آنچه قرار بود اين رهبر دانشجويی را از اعتبار انداخته و سکه يک پول کند، و در يک کلام، مردانگی وی را از وی بربايد، توسط جنبش مخالفان سبز به يک کارزار در پشتيبانی از او تبديل شد. اين کارزار در اينترنت «کمپين مردان با حجاب» نام دارد. از خوانندگان مرد در فيس بوک خواسته شده است تا با روسری و چادر عکس بيندازند و آن را منتشر کنند. يک کليپ در يوتيوب زير عنوان «ما همه مجيد هستيم» دهها مرد با حجاب را نشان می‌دهد که برخی خشمگين، برخی نوميد و برخی نيز بدون آنکه بخواهند، خنده‌دارند. مردان جوان با چادر يا روسری عکس‌های گروهی می‌گيرند. آدم به ياد گفتاوردی مربوط به عکس‌هايی می‌افتد که از دوران پس از کشف حجاب در سال ۱۹۳۶ به دستور رضا شاه و اجبار خانواده‌های اشراف در دست است: هر فاميل بزرگی بايد يک عکس خانوادگی می‌گرفت. در اين عکس‌ها می‌شود وحشت را در چشم زنان سرلخت که خود را عريان احساس می‌کردند ديد [در اين مقاله گفته نشده دستور «عکس گرفتن اجباری» خانواده‌ها و اين گفتارد در کجا آمده است- مترجم].

ما همه مجيد هستيم!
امروز زنان نيز با مجيد توکلی که پس از ندا آقاسلطان که به قتل رسيد، به دومين چهره جوان جنبش سبز تبديل شده است، اعلام همبستگی می‌کنند. زنی در وبلاگ خود می‌پرسد: «چه چيز پوشش زنان بد است؟ ما را مجبور می‌کنند چادر سر کنيم و آن وقت مردان را با همين چادر مسخره می‌کنند». وبلاگ ديگری موضوع را برعکس می‌کند و چهره احمدی‌نژاد را زير چادر مونتاژ می‌کند و حتی صورت علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی، را با لپ‌های سرخ و ماتيک به يک چهره زيبا و ملايم تغيير می‌دهد.



رهبر مذهبی که تا همين چندی پيش هنوز مقدس به شمار می‌رفت، امروز به يک چهره مسخره تبديل شده است که در يوتيوب می‌رقصد و آواز رپ می‌خواند. همزمان انتقاد سياسی نسبت به وی تشديد گشته و شعار «مرگ بر خامنه‌ای!» در تظاهرات به گوش می‌رسد. از تابستان به اين سو تابوها پشت سر هم فرو می‌پاشند. در حالی که پيش از اين درباره وضعيت زندان‌ها و به ويژه در مورد تجاوزها پنهانی زمزمه می‌شد، از تابستان به اين سو مردان (!) به صدای بلند اعلام می‌کنند: «به من تجاوز شده است» [علامت تعجب در برابر «مردان» از نويسنده روزنامه فرانکفورتر آلگماينه است- مترجم].

مسخره‌ای به نام رهبر مذهبی
پيام دولت اسلامی به مردان جوان در جنبش اپوزيسيون چنين است: «شماها مرد نيستيد!» اما آنها اين توهين را دور می‌زنند و پاسخ می‌دهند: «اينطور که شماها می‌خواهيد و شماها مرد هستيد، ما اصلا نمی‌خواهيم مرد باشيم!» از مدت‌ها پيش می‌توان در خيابان‌های تهران ديد که چگونه مردان جوان همواره زنانه‌تر می‌شوند. آنان با صورت کاملا اصلاح کرده، و ابروانی که به دقت گرفته شده‌اند، و گاه با موهايی که تا کمر می‌رسد آشکارا مخالفت خود را با هرگونه فرهنگ مذکر ريشو که توسط جمهوری اسلامی تحميل می‌شود، به نمايش می‌گذارند. آنها نمی‌خواهند در نقش سنتی مردانه موجود در جامعه پدرسالار ايران ظاهر شوند. آن روی سکه اين مردان جوان، دختران جوانی هستند که تا جايی که بشود، خودشان را پسر جا می‌زنند تا بتوانند آزادانه و بدون روسری در خيابان رفت و آمد کنند.
ايرانيان مخالف معتقدند نظام از تابستان امسال نقاب خود را از چهره برداشته است. به نظر آنها اتهام زدن به مجيد توکلی در شمار يک سلسله اقدامات بی‌شرمانه‌ای است که نظام با توسل به آنها از مدتها پيش هرگونه حد و مرزی را زير پا نهاده است. مخالفان نظام در برابر اين بی‌شرمی، با خلاقيت‌های جذاب، آنقدر مبتکرانه کار خود را پيش می‌برند تا نظام بيش از پيش به سوی اضحملال برود. همزمان حکومت مأيوسانه تلاش می‌کند واقعيت‌ها را لاپوشانی نمايد. در دانشگاه تهران، جايی که زمانی مقدمات انقلاب ۱۹۷۹ را فراهم آمد، قدرت دولتی تلاش نمود تا اعتراضات دوشنبه گذشته، ۷ دسامبر، را پشت يک پلاکارد عظيم تبليغاتی پنهان نگاهدارد. هم چنين مسئله برنامه اتمی نيز به سايه‌ای تبديل شده است که بايد نگاه غرب را از واقعيت جامعه ايران منحرف سازد. با مسابقه مبتذلی که رژيم ايران بر سر ساختن ده تا و بيست تا تأسيسات اتمی به راه انداخته است، تهران تلاش می‌کند تا توجه را به موضوع هسته‌ای که تا کنون همه چيز را زير سايه قرار داده است جلب کند و با موفقيت به دعوايی دامن می‌زند که برای بقای خويش به آن نياز دارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع:
http://www.faz.net/s/RubFC06D389EE76479E9E76425072B196C3/Doc~EB1FC369F650B4463BF92DCCF8809E65D~ATpl~Ecommon~Scontent.html


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016