چهارشنبه 25 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: مطالبی که گفتم از سخنان هاشمی بود، ۸۰ درصد مردم می‌گويند وضعيت کشور عادی است، ايسنا

* از دفتر يکی از سران فتنه جزوه براندازی به دست آمد
* اين‌ها جريانی سکولار، غيردينی و برانداز هستند و در موردشان شواهدی وجود دارد

وزير اطلاعات با تاکيد بر تبيين درست نهضت امام حسين (ع) در ايام محرم اظهار کرد: ما ديگر اجازه نخواهيم داد اگرعاشورا و کربلايی اتفاق افتاد، حسين (ع) به شهادت برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين مصلحی که در همايش « واکاوی ريشه‌های فتنه پس از انتخابات» سخن می‌گفت، با تسليت ايام در پيش عاشورا و تاسوعای حسينی اظهار اميدواری کرد که بتوانيم با استفاده از آموزه‌های اين ماه، نهايت بهره‌برداری را از آن‌ها در عمل داشته باشيم.

وی در ادامه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری که دهه چهارم انقلاب را دهه پيشرفت و عدالت نامگذاری کردند و به واسطه آن حرکت‌های خيلی جدی شکل گرفت، اين حرکت‌ها را اقدامی در راستای عملی شدن اين شعار و خواسته مقام معظم رهبری برشمرد.

مصلحی در ادامه به جايگاه پيشرفت و عدالت پرداخت و با بيان اين که هر دو لوازم و موانعی دارند، يادآور شد: هر دو اين مولفه‌ها دوستان و دشمنانی دارند که بايد آن‌ها را به صورت جدی مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه به جايگاه علم و انديشه در تحقق اين امر پرداخت و با استناد به آموزه‌های قرآنی گفت: جامعه در دامن ولايت و عدالت تربيت می‌شود. اگر جامعه‌ای در اين دامان پرورش يافت و الگويش اين دامن شد، به عدالت دسترسی پيدا می‌کند، اما اگر خواست الگوی خود را پيشرفت‌های غربی که بر اساس پيروی از هواهای نفسی و اميال شيطانی است، قرار بدهد به بن بست می‌رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير اطلاعات در ادامه با يادآوری اين که در جمهوری اسلامی با انقلابی که امام (ره) رهبری کرده، می‌خواهيم به جهان الگوی عدالت را عرضه و برای ظهور کبرا، زمينه‌سازی کنيم، اظهارکرد: می‌خواهيم بشريت بداند چگونه بايد حرکت کند تا به عدالت مورد نظر برسد.

وی در ادامه با طرح اين پرسش که چرا دهه چهارم انقلاب، دهه پيشرفت و عدالت از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد، به پيشرفت‌های کشور در ابعاد مختلف علمی اعم از فنی، پزشکی و نظامی، اشاره کرد و افزود: اين پيشرفت‌ها ما را در موقعيتی قرار داد که بتوانيم اين مقوله و شعار را مطرح کنيم و مقام معظم رهبری نيز اين زمينه را ديدند که دهه چهارم را به اين نام نامگذاری کردند.

مصلحی در ادامه به نقش تحولات منطقه‌ای و جهانی اشاره کرد و آن را نيز يکی ديگر از دلايل نامگذاری دهه چهارم انقلاب به نام دهه پيشرفت و عدالت برشمرد.

مصلحی در ادامه به آن چه در ايام حج امسال اتفاق افتاد و به واسطه آن انديشمندان جهان اسلام با مراجعه به مسوولان ايرانی از آنها در زمينه اين که ولی فقيه چيست سوال می‌کردند نيز اشاره کرد و گفت: انديشمندان جهان اسلام در حج امسال خواستار تشريح و تبيين ولی فقيه بودند و می‌پرسيدند اين چه جايگاهی است که توانست فتنه‌ای به اين بزرگی ( فتنه پس از انتخابات) را که از توانايی سرنگونی چند نظام برخوردار بود، خنثی کند.

وی هم‌چنين ايران را دارای موقعيتی جهانی معرفی کرد و دولت نهم و دهم را دولتهايی برشمرد که خواستار بازگشت واقعی به راه امام(ره) بوده و هستند.

مصلحی افزود: بعضی در گذشته با امام (ره) بازی کردند؛ کما اين که الان نيز بازی می‌کنند و از ارتباطشان با امام(ره) سوء استفاده کردند و حتی در اين زمينه برخی خود را در جايگاهی می‌ديدند که به امام (ره) خط بدهند و در کتاب خاطرات خود اين را نوشتند، کانه آن‌ها امام را راهنمايی می‌کردند؛ اما اگر به صحيفه نور و موضع‌گيری‌های امام (ره) مراجعه کنيم، تفاوت اين‌ها با حرکت‌های امام مشخص می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به توجه جوامع بشری به نظام جمهوری اسلامی ايران از بعد بازگشت مجدد آن به اهداف بنيان‌گذار خود ، نامگذاری دهه چهارم به عنوان دهه عدالت و پيشرفت از جانب مقام معظم رهبری را اقدامی در اين راستا دانست و از عدالت به عنوان ضمانت اجرايی آن نام برد و يادآور شد: استمرار انقلاب، حکومت عدالت است که بايد به عنوان خواسته‌ای جدی به آن بپردازيم و ابعاد مختلفش را تبيين کنيم.

وزير اطلاعات در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرها و ادعاهايی که در روزهای اخير مشاهده شده به طرح اين پرسش پرداخت که آيا اين حرکت‌ها و ادعاها عدالت است يا خروج از آن و گفت: عدالت ضامن امنيت و ثبات کشور است.

وی هم‌چنين به وضعيت کشور در دوران اصلاحات اشاره کرد و افزود: با موقعيتی که در دوره اصلاح‌طلبی آمريکايی در کشور به وجود آمد برون‌رفت از آن، تدبير رهبری و برنامه‌ريزی‌های حکيمانه ايشان را می‌طلبيد که مقام معظم رهبری نيز چنين کردند.

مصلحی اضافه کرد: اگر بخواهيم حرف‌های اصلی و دقيق و معارف ناب اسلام محمدی را که امام می‌فرمودند دنبال و نتيجه آن را به جوامع بشری عرضه کنيم و به جنگ نرم با استکبار بپردازيم، لازمه آن برقراری عدالت است.

مصلحی در ادامه سخنانش به جريان‌های اخير اشاره کرد و گفت: چيزی که اين جريان دنبال می‌کند، با اخبار و اطلاعاتی که از درون تيم‌های مختلفی که تحت امر سران فتنه بودند به دست آمده، جنبش جديد اجتماعی است، با اين رويکرد که در حاکميت و نظام تغيير اساسی به وجود آورد.

وی اين جنبش را همان چيزی که مقام معظم رهبری در فرمايشات خود به آن اشاره کردند و فرمودند « آن‌ها به دنبال اسلام شکلی هستند» خواند و گفت: با مرور حرکت‌های گذشته آنها مشاهده می‌کنيم چيزی در مسير اسلام در آن وجود نداشته است.

به گزارش ايسنا وزير اطلاعات در ادامه هشدار داد: عده‌ای می‌خواهند اسلام، شکلی و محتوايش چيز ديگری باشد.

مصلحی هم‌چنين با تاکيد بر اين که ويژگی‌های اين جنبش چيست؟ گفت: اين‌ها جريانی سکولار، غيردينی و برانداز هستند و در موردشان شواهدی وجود دارد. ما از دفتر يکی از سران فتنه جزوه‌ای به دست آورديم و وقتی بررسی کرديم تدوين‌کنندگان آن چه کسانی بودند دقيقا به اين رسيديم که اين جزوه طراحی براندازی نظام است.

وی گفت: در اين جزوه به هيچ وجه نامی از دين آورده نشده، البته به صورت ابزاری گفته شده چگونه بايد به سراغ گروههای مرجع و روحانيون رفت؛ اما در مورد مسائل دينی مطلبی آورده نشده است.

مصلحی اضافه کرد: وقتی کارشناسان بر روی اين جزوه کار کردند تا ببينند ادبيات آن با کدام يک از مجموعه‌هايی که از اول انقلاب با نظام درگير بودند، سازگار است ، جالب است که مشاهده کرديم، ادبيات آنها، ادبيات حزب توده است. حالا می‌توان اين‌ها را در داخل نظام تعريف کرد؟!

وی در ادامه اين جنبش را جنبشی موقعيت‌محور در مقابل اسلام که هدف‌محور است، معرفی کرد و افزود: بنابراين می‌بينيم در اين مجموعه هر هويت و مرام و مسلکی وجود دارد؛ از منافقين گرفته تا تروريست‌ها، فمنيست‌ها ، ايران‌گراها، ملی گراها، مارکسيست‌ها و غيره؛ همه را می‌بينيم.

مصلحی در ادامه با بيان اين مطلب که اين جنبش با وجود تکثر در عقايد، جريانی غيرمنعطف و متعصب است، گفت: در اين جنبش هر کس بر اساس خصومتی که با نظام دارد ، وارد می‌شود و شرکت می‌کند و مطالباتش از امور شخصی تا امور حاکميتی را شامل می‌شود.

وزير اطلاعات در ادامه به آنچه رفت و آمدهای عجيب سران فتنه اخير و زيرمجموعه‌شان به انگلستان از مدت‌ها قبل از برگزاری انتخابات خواند، اشاره کرد و با عجيب توصيف‌کردن آن گفت: اين رفت و آمدها ادامه دارد و در مورد حرکت اخير آنها در اهانت به عکس امام و اهانت‌های ديگر و حرکت‌هايی که در مشهد صورت گرفت، می‌بينيم يک هفته قبل در انگليس جلسه داشتند و در آنجا مباحثی مطرح می‌شود و بعد اين مسائل شکل می‌گيرد.

مصلحی در ادامه با تاکيد بر اين که « اين رفت و آمدها به انگلستان جای سوال دارد» گفت: فکر هم می‌کنند کسی متوجه نمی شود، اما اگر به مباحث مطرح‌شده در اين رفت و آمدها هم توجه نکنيم، خود اين رفت و آمدها سوال ايجاد می‌کند.

وی در ادامه به اخبار بی. بی. سی و اظهارات سران رژيم صهيونيستی ، آمريکا و غيره اشاره کرد و گفت: اين رفت و آمدها چه معنايی می‌تواند داشته باشد؟

وزير اطلاعات هم‌چنين با طرح اين پرسش که « آيا با يک جنگ تمام‌عيار به عنوان جنگ نرم مواجه هستيم؟» به هشدارهای مقام معظم رهبری در اين زمينه اشاره کرد و افزود: با کمال تاسف عده‌ای توجه نمی‌کنند.

وی در ادامه به مباحثی که قبل ، حين و بعد از انتخابات در مورد آرا و صيانت از آنها شکل گرفت، اشاره و آن را در راستای جنگ نرمی که شاهدش هستيم، توصيف کرد و افزود: عده‌ای می‌گويند مناقشه انتخاباتی، مناقشه نيست، جنگ نرم است؛ زيرا مناقشه بر اساس قانون می‌تواند تمام شود. اسم اين حرکت را چه می‌توانيم بگذاريم؟ ما با جنگ نرم مواجهيم.

مصلحی هم‌چنين آنچه را امروز جمهوری اسلامی با آن مواجه است، قابل مقايسه با جنگ هشت ساله ، فتنه منتظری ، فتنه بنی صدر ، فتنه منافقين و گروه‌های تجزيه‌طلب و ساير فتنه‌ها ندانست و گفت: امروز فتنه به تعبير رهبری موقعيتی دارد که حق و باطل را با هم مخلوط می‌کند و مثل جنگ صفين که طرفداران علی (ع) آمدند و سوال کردند چرا بايد بجنگيم، است. رهبری در حال حاضر دارند با تدبير با اين فتنه مقابله می‌کنند.

وی هم‌چنين با ابراز تاسف از اين که « در حالی که انديشمندان جهان اسلام متوجه شده‌اند رهبری چگونه با اين فتنه مقابله کرد اما برخی افراد داخلی که درون حاکميت نيز نفوذ دارند، حاضر نيستند اين موضوع را بپذيرند»، از جنگی که نظام در حال حاضر با آن مواجه است، به عنوان جنگی ياد کرد که در آن گلوله و تخريب وجود ندارد و حتی بمباران نيز نمی‌شويم، اما بسياری طی آن دچار ترديد شده‌اند.

وزير اطلاعات در ادامه در توضيح دليل ترديد برخی اظهار کرد: در حال حاضر معياری برای شناخت فتنه وجود ندارد و برخی از افراد نيز حاضر نيستند ملاک‌هايی را که رهبری ارائه می‌کنند مورد توجه قرار دهند.

مصلحی در ادامه در معرض چالش و تهديد قرارگرفتن تماميت نظام از درون خود نظام را از ويژگی‌های جنگ نرمی که در حال حاضر با آن مواجهيم برشمرد و گفت: آن آقا که درون نظام تعريف شده به خود اجازه می‌دهد بگويد شما از آن زنان و دانش‌آموزان که بيرون آمده‌اند، بترسيد. اين چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ درون نظام است و مطرح می‌کند اگر ولی فقيه ديد مردم حامی ولی فقيه نيستند، کنار برود. در انتخابات نهم و دهم شما در اقليت بوديد، چرا شما کنار نمی‌رويد و دست از سر مردم برنمی‌داريد؟

مصلحی در ادامه با ابراز تاسف از اين که « يک نفر که بحران دارد آن را به همه مجموعه نظام ، تسری می‌دهد» گفت: با کمال تاسف مشاهده می‌کنيم به خاطر اين که يک آقا بحران دارد ، همه مجموعه را واسطه می‌کند که بگويد کشور بحران دارد و نامه‌نگاری و سخنرانی می‌کند تا القا کند که بحران وجود دارد.

وی در ادامه با استناد به نظرسنجی که اخيرا انجام شده و به واسطه آن ۸۰ درصد مردم می‌گويند بعد از انتخابات ۲۲ خرداد وضعيت کشور عادی است، گفت: اين آقا و چند تن از سران فتنه که بحران دارند، می‌خواهند بگويند کشور بحران دارد؛ اما رهبری در مقابل آن‌ها از شب اول انتخابات محکم ايستادند و عقب‌نشينی نکردند.

وزير اطلاعات در ادامه با تاکيد بر اين که « آن‌ها در مرحله آخر، فروپاشی نظام را دنبال می‌کنند» به ايام محرم که در آستانه ورود به آن قرار داريم، اشاره کرد و توجه به فرموده‌های مقام معظم رهبری را در تبيين نهضت امام حسين(ع) يادآور شد و گفت: ما ديگر اجازه نخواهيم داد اگر عاشورا و کربلای ديگری اتفاق افتاد، حسين به شهادت برسد.

وی افزود: ما بايد اين درس را بياموزيم که چه بايد بکنيم که قضيه شهادت امام حسين(ع) تکرار نشود؛ هر چند اين امت بيدار است.

مصلحی در ادامه به پاسخ محکم ملت ايران به اهانت‌کنندگان به ساحت امام راحل اشاره و از آن به عنوان نتيجه عبرت گرفتن از تاريخ گذشته ياد کرد.

وزير اطلاعات در پايان با اشاره به نشست‌هايی که با نخبگان، علما و روحانيون درباره واکاوی فتنه‌های اخير در حال برگزاری است، اظهار اميدواری کرد که اين نشست‌ها بتواند در اين بحث راهگشا باشد.


در جمع خبرنگاران


مطالبی که گفتم از صحبت‌های آقای هاشمی بود

وزير اطلاعات در جمع خبرنگاران نيز اظهار کرد که آنچه درباره هاشمی رفسنجانی گفته است مطالبی بوده که از جانب رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام بيان شده و مطلب محرمانه‌ای وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين مصلحی در حاشيه‌ همايش « واکاوی ريشه‌های فتنه پس از انتخابات» در پاسخ به پرسشی و در واکنش به پاسخ دفتر هاشمی رفسنجانی به اظهارات اخيرش و آن‌چه متهم‌کردن وزير از جانب دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به ترويج دروغگويی خوانده شد، افزود: مطالبی که گفتم از صحبت‌های آقای هاشمی بود؛ چيزی بود که در سايت‌ها آمده بود و موضوع محرمانه و پشت‌پرده‌ای بيان نکردم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016