شنبه 21 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: افراطيون به دنبال اجرای پروژه حذف هاشمی از انقلاب هستند، اراده‌ای برای ايجاد وحدت وجود ندارد، ايلنا

* هم افراطيون اصولگرا و هم افراطيون اصلاح‌طلب زير بار عدالت نمی‌روند
* هاشمی در جريان انتخابات، مظلوم واقع شد
* عده‌ای درصدد حذف هاشمی هستند


ايلنا: علی مطهری در پاسخ به سوالی که به بی‌نتيجه ماندن تلاش‌های صورت گرفته برای ايجاد وحدت پس از حوادث پس از انتخابات رياست‌جمهوری دهم اشاره داشت، گفت: به نظر می‌رسد که اراده‌ای برای ايجاد وحدت وجود ندارد و کسانی هم که به دنبال رفع اين فتنه هستند، می‌خواهند از راهی به جز اجرای عدالت، اين بحران را حل کنند.
نماينده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با تاکيد بر اينکه بدون اجرای عدالت نمی‌توان آرامش را به فضای سياسی کشور بازگرداند، خاطرنشان کرد: طرفين بايد زير بار عدالت بروند، اما متاسفانه حاضر به قبول چنين چيزی نيستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو کميسيون فرهنگی مجلس در پاسخ به اينکه منظورتان از طرفين، گروه‌های سياسی هستند و يا نامزدهای انتخابات رياست‌جمهوری گذشته، اظهار داشت: مقصودم دو گروه افراطی حاضر در صحنه سياسی کشور است. هم افراطيون اصولگرا و هم افراطيون اصلاح‌طلب زير بار عدالت نمی‌روند.
افراطيون اصولگرا، در اقليت هستند
به اعتقاد وی در حال حاضر افراطيون اصولگرا حاکم هستند و چون دولت در دست آنهاست، قدرت دارند. چراکه دولت مظهر قدرت است.
مطهری با اعتقاد بر اينکه افراطيون اصولگرا، در ميان طيف گسترده اصولگرايان در اقليت هستند، خاطرنشان کرد: البته من دولتمردان را گروهی مستقل می‌دانم که نه اصلاح‌طلب هستند و نه اصولگرا.
وی در پاسخ به اينکه چرا عقلای هر دو طيف نمی‌توانند افرطيونی را که در اقليت هستند، کنترل کنند، تصريح کرد: بايد طرح عادلانه‌ای در اين زمينه ارائه شود و افرادی طرح‌های آشتی عادلانه را ارائه کنند که واقعا به دنبال نزديک‌کردن اين دو طيف باشند.
شخصيت‌های موجه بدون ملاحظات سياسی وارد ميدان شوند
نماينده تهران ادامه داد: متاسفانه در شرايط کنونی شاهد آن نيستيم که افرادی از خودگذشتگی کرده و با فداکاری وارد عرصه شوند. کسانی هم که گاهی تصميم به ورود به اين عرصه می‌يابند، بيشتر به فکر جايگاه و محبوبيت خودشان هستند و نگرانند که طرح آشتی آنها به نتيجه نرسيده و به جايگاه آنها لطمه‌ای وارد شود.
او که پيش از اين به دنبال محوريت آيت‌الله مهدوی‌کنی برای ايجاد آشتی ملی بود، افزود: شخصيت‌های موجه بايد بدون ملاحظات سياسی و توجه به اينکه حرفشان شنيده می‌شود يا نه، وارد ميدان شوند و جامعه را از حالت اختلاف، تنش و بحران خارج کنند. در غير اينصورت به وحدت ملی دست نخواهيم يافت.
هاشمی در جريان انتخابات، مظلوم واقع شد
مطهری در پاسخ به سوالی که به اظهارات اخير وزير اطلاعات در مورد هاشمی‌رفسنجانی اشاره داشت که طی آن گفته شده بود ”سخنان هاشمی هم راستا با سران فتنه است“، گفت: منظور وزير اطلاعات صحبت‌های اخير آقای هاشمی بود که از نظر ايشان منجر به تحريک به اعتراض در آستانه ۱۶ آذر شد.
وی با بيان اينکه شايد نظر وزير اطلاعات درباره هاشمی درست باشد، خاطرنشان کرد: البته بايد به آقای هاشمی حق داد. چون در جريان انتخابات، ايشان مظلوم واقع شدند و اگرچه از آقای احمدی‌نژاد انتظار عذرخواهی داشتند، اما چنين نشد.
عضو کميسيون فرهنگی مجلس به استناد آيه‌ای از قرآن تاکيد کرد: هيچگاه مجاز نيستيم صدايمان را بلند کرده و دشنام بدهيم مگر آنکه حقی ضايع شده باشد. در حال حاضر نيز حق هاشمی ضايع شده است.
تز افراطيون برای حذف هاشمی
مطهری از تز افراطيون مبنی بر حذف هاشمی از انقلاب خبر داد و افزود: به نظر می‌رسد افراطيون به جای اجرای عدالت و ترميم دلخوری‌های گذشته، قصد عذرخواهی ندارد و در قالب پروژه‌ای به دنبال حذف هاشمی از انقلاب است.
وی با بيان اينکه دستان هاشمی نيز برای برخورد با آنها بسته نيست و متقابلا اقداماتی خواهد داشت، افزود: در نتيجه همين کش و واکش‌هاست که اين فتنه خاموش نمی‌شود.
به گفته وی اگر عدالت اجرا شود اين مسائل رفع خواهد شد. در چنين وضعيتی است که نقش قوه قضائيه بسيار مهم است چراکه قوه قضائيه می‌تواند موثر باشد و دوطرف اين ماجرا را مجبور به اعتراف به اشتباهات خود و عذرخواهی کند.
نماينده تهران با بيان اينکه قوه قضائيه بايد به اتهامات هر دو طرف رسيدگی کند، تاکيد کرد: عدالت بايد درباره هر دو طرف اجرا شود، در غير اين صورت اين مسائل خاتمه نخواهد يافت.
مطهری در پاسخ به اينکه آيا افراطيون تنها پروژه حذف هاشمی را در دستور کار خود دارد يا اينکه به دنبال حذف چهره‌های ديگری نيز هست؟ اظهار داشت: دولت هاشمی را در راس مخالفان خود و صاحب قدرت می‌داند، به همين دليل معتقد است اگر هاشمی را حذف کند راه برای جولان دادنش باز می‌شود، مضاف بر اينکه به اين ترتيب کسان ديگری که زير سايه هاشمی هستند، خودبه‌خود تضعيف می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016