دوشنبه 30 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بانک مرکزی: توليد ۱۲ درصد گران‌تر شد! ايلنا

شاخص بهای توليد کننده در مهرماه ۸۸ براساس گزارش بانک مرکزی به ۵/۱۸۰ رسيد که نسبت به ماه قبل معادل ۴/۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته برابر ۵/۳ درصد افزايش داشته است.


ايلنا: درحالی که هنوز برنامه دولت برای هدفمندکردن‌يارانه به مراحل قانونی و اجرا نرسيده‏، گزارش‌های رسمی بانک مرکزی از شاخص بهای توليدکننده در مهرماه سال جاری از رشد ۱/۱۲ درصدی شاخص بهای توليد کننده در ايران خبرمی دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، شاخص بهای توليد کننده در مهرماه ۸۸ براساس گزارش بانک مرکزی به ۵/۱۸۰ رسيد که نسبت به ماه قبل معادل ۴/۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته برابر ۵/۳ درصد افزايش داشته است. شاخص مذکور طی هفت ماه اول سال جاری به ميزان ۸/۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزايش يافت.
اين گزارش می افزايد شاخص بهای توليد کننده در دوازده ماه منتهی به مهرماه سال ۸۸ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر ۸۷ معادل ۱/۱۲ درصد افزايش نشان می دهد.
اگرچه بانک مرکزی دليل بالارفتن اين شاخص ها را بالارفتن برخی اقلام کشاورزی يا حمل و نقل عمومی اعلام می کند‏، اما بررسی دلايل افزايش شاخص بهای توليد کننده در ايران حکايت از رسيدن پس لرزه‌های بحران اقتصادی دنيا به کشور خبر می‌دهد، اين درحالی است که محمود احمدی نژاد هنگام بروز بحران اقتصادی اعلام کرده بود که اين بحران تاثيری بر اقتصاد ايران نخواهد گذاشت. اما افزايش شاخص بهای توليد کننده در کنار رکود تورمی موجب شده تا قيمت توليد در بخش های مختلف افزايش يابد. درچنين شرايطی هيچ رقمی از نرخ بيکاری نيز از سوی دولت اعلام نشده است.
خلاصه نتايج شاخص بهای توليد کننده در مهرماه در بخش کشاورزی، شکار و ماهيگيری از رشد ۵/۲ درصدی نسبت به سال قبل دارد. اين شاخص در بخش ماهيگيری با ۷//۱۱ درصد، صنعت با ۵/۰، هتل و رستوران با ۲/۱۷ درصد، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با ۱/۶ درصد، آموزش با ۹/۱۳ درصد، بهداشت و مددکاری اجتماعی با ۵/۲۱ درصد و ساير فعاليت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی با ۵/۲۲ درصد رشد نسبت به سال قبل حکايت از رشد قيمت‌ها در سال جاری دارد. با اين حال بانک مرکزی درميزان تورم در مهرماه سال جاری را۷/۱۶ درصد اعلام کرده است. کارشناسان پيش‌بينی می‌کنند آزادسازی قيمت‌ها حاصل اجرای برنامه هدفمندکردن‌يارانه‌ها منجر به جهش قيمتی تا ۴۰ درصد خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016