جمعه 4 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منتظری هم معصوم نبود! احمد وحدت‌خواه

احمد وحدت خواه
و چه پایانی بر عمر یک انسان ایرانی، از آن به‌‌خاطر‌ماندنی‌تر که معمار ساختمان متروکه‌ی ولایت فقیه تنها چند روزی پیش از وفات‌اش به خاطر استقامت و هم‌دلی با آرزوهای سبز ملت تاریخی خود لوح حقوق بشر کوروش کبیر را هدیه بگیرد!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


Montazeri_kourosh.jpg
مرحوم آیت الله منتظری در واپسین بیانیه سیاسی خود در مورد دسیسه سوزاندن عکس آیت الله خمینی به دست همان کسانی که ایران و ایرانی را هر روز در این سی سال گذشته در دوزخ افکار و اعمال اهریمنیشان سوزانده اند گفت «امام خمینی معصوم نبود».

اندی وارهول نقاش و هنرمند نابغه انگلیسی زمانی گفته بود در آینده همه انسانها به مدت ۱۵ دقیقه در جهان شهرت خواهند یافت. روزگاری که ما در آن بسر می بریم با توجه به انقلاب یا انفجار شیوه های ارتباطات مدرن به راستی همان آینده مورد نظر وارهول را فراهم کرده است.

این سرعت در حرکت زمان و سیر اتفاقات و حوادث اجتماعی در میان جامعه بشری و درک متقابل انسانها از این حوادث و بانیان و سازندگان آنها، قضاوت های تاریخی را به امری روزمره و در حال حاضر تبدیل کرده است.

اگر تا همین نیم قرن پیش نیز برای قضاوت منصفانه در مورد یک رهبر سیاسی یا شخصیت تاریخی می بایستی سی سال در انتظار افشای اسناد وزارت خارجه انگلیس و تحقیقات مورخین در دانشگاههای معتبر جهان نشست، امروز کارنامه اعمال چنین انسانهایی در هر لحظه از طریق امواج الکترونیکی و مخابراتی دیداری وشنیداری در معرض دید عموم قرار می گیرد و سندیت آنها جایی برای بحث های بی حاصل روشنفکری باقی نمی گذارد.

به اعتقاد من مرحوم آیت الله منتظری نماینده واقعی اسلام ایرانی بود. در این نوع اسلام که با روح عدالتجو، میهن دوست و پرعاطفه ایرانی پیوند خورده است به تعبییر حافظ جنگ هفتاد و دو ملت در دوری از حقیقت است و گوهر و ذات انسانی و به تبع آن حق حیات در مرکز واقعی این حقیقت قرار دارد. ستاندن این حیات به دست «انسانی» دیگر و یا تحمیل اراده ستمگرانه بر او انکار این حقیقت و در حقیقت انکار آفریدگار و انسانیت است.

نگاهی گذرا بر مواضع و نقطه نظرات مرحوم آیت الله منتظری نشان می دهد که او به مقوله انسان از دیدگاه موجودی دارای حق می نگریسته است و برخلاف حاکمان جبار کنونی به سعادت دنیوی پایبند بوده است.

هم او زمانی نه چندان دور با زبان روحانی خود در مورد استبداد ولی فقیه گفته بود «ترس از یک انسان دیگر مساوی با شرک است».

قدر مسلم چنین انسان متواضع و با شهامتی هیچگاه خود را هم مبرا از اشتباه و معصوم نمی دانسته است. با این حال اشتباهات او در مقابل مواضع سرسختانه اش در مقابل مستبدین حقیر حاکم بر میهن ما در طول زمان رنگ باختند و ملت بزرگ ایران او را از خود و از او به عنوان همره تاریخ مبارزات آزادیخواهانه خود یاد خواهد کرد.

و چه پایانی بر عمر یک انسان ایرانی از آن به خاطر ماندنی تر که معمار ساختمان متروکه ولایت فقیه تنها چند روزی پیش از وفاتش به خاطر استقامت و همدلی با آرزو های سبز ملت تاریخی خود لوح حقوق بشر کوروش کبیر را هدیه بگیرد!

احمد وحدت خواه

avahdatkhah@gmail.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016