جمعه 2 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موضع گيری سايت "آينده" در رابطه با بيانيه فعالان فرهنگی و سياسی کشور

حمله ۳۰ روشنفکر خارج نشين به موسوی برای پايبندی به ولايت فقيه

اين فعالان سياسی، اجتماعی و فرهنگی که در سالهای پرفراز و نشيب پس از انقلاب عمدتا دور از مردم ايران و رنج و خوشيهای آنان، در پناه کشورهای غربی بوده اند، در نامه ای خطاب به مردم ايران خود را سخنگوی جنبش سبز تلقی کرده و گفته اند:دل بستن به اصلاح در چارچوب نظام ولايت مطلقه فقيه دور از واقع بينی است.

همزمان با حملات مکرر برخی افراطيون مدعی اصولگرايی به موسوی، ۳۱ روشنفکر ايرانی مقيم خارج از کشور در بيانيه ای با اشاره به «مطالبات مطرح شده در بيانیۀ هفدهم ميرحسين موسوی» نسبت به پيامدهای «دل بستن به اصلاح در چارچوب نظام ولايت مطلقه فقيه» هشدار داده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار آينده اين فعالان سياسی، اجتماعی و فرهنگی که در سالهای پرفراز و نشيب پس از انقلاب عمدتا دور از مردم ايران و رنج و خوشيهای آنان، در پناه کشورهای غربی بوده اند، در نامه ای خطاب به مردم ايران خود را سخنگوی جنبش سبز تلقی کرده و گفته اند: «دل بستن به اصلاح در چارچوب نظام ولايت مطلقه فقيه، که در قانون اساسی کنونی رسميت يافته است، دور از واقع بينی و ناديده گرفتن خواست های ريشه دار مردمی است که جنبش سبز را به راه انداخته اند.»

نويسندگان اين نامه اضافه کرده اند: «بيم آن می رود که پافشاری بر اين گونه مواضع و چشم بستن بر واقعيات موجود، به عواقبی بسيار ويرانگر و خطرناک برای ميهن عزيزمان ايران بينجامد.»

در بخش ديگری از اين نامه آنها با حمله به حکومت دينی، در عباراتی توهين آميز آن را دارای ظلمت و فقر و ستم خوانده و خواستار انتخاباتی تحت نظارت مراجع بين المللی، و برپايیِ نظامی مبتنی بر جدايیِ نهادِ دولت از نهادِ دين، در قالب اعلامیۀ جهانیِ حقوق بشر، تفکيک قوای قانونگذاری، اجرايی و قضايی شده اند.

ماشاءالله آجودانی ، شهرنوش پارسی پور، باقر پرهام، آرامش دوستدار، فرج سرکوهی، شاهين فاطمی، منصور کوشان، عبدالمجيد مجيدی و عباس معروفی از جمله امضاء کنندگان اين نامه هستند که نوعا کارمند و يا مورد حمايت محافل غربی بوده اند و ارتباط چندانی با مردم ايران نداشته اند.

ميرحسين موسوی در بيانيه هفدهم خود که روز يازدهم دی ماه منتشر شد ضمن تاکيد مجدد بر جمهوری اسلامی و قانون اساسی پنج راهکار خروج از «مشکل بزرگ» به وجود آمده پس از انتخابات رياست جمهوری را «اعلام مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه»، «تدوين قانون شفاف و اعتماد برانگيز برای انتخابات»، «آزادی زندانيان سياسی و احياء حيثيت و آبروی آنها»، «آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقيف شده» و «به رسميت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکيل احزاب» بيان کرده بود.

در واکنش به بيانيه ميرحسين موسوی تا کنون دو بيانيه ديگر نيز منتشر شده است.

در نخستين واکنش، عبدالعلی بازرگان، عبدالکريم سروش، محسن کديور، اکبر گنجی و عطاء‌الله مهاجرانی در بيانيه‌ای با عنوان «خواست‌های بهينه جنبش سبز» ضمن حمايت از بيانيه هفدهم ميرحسين موسوی، خواست‌های ده گانه‌ای را مطرح کردند.

در دومين واکنش ۵۴ نفر از اساتيد دانشگاه ها، روشنفکران و کنشگران سياسی خارج از ايران با انتشار نامه ای از بيانيه شماره هفدهم ميرحسين موسوی حمايت کرده و آن را «گامی در راستای انسجام جنبش سبز» در ايران دانسته اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016