شنبه 3 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرغامی: اصلاح‌طلبان اصرار زيادی برای حضور در مناظره‌ها دارند ولی می‌خواهند يک طرفه بيايند و حرف بزنند، ايلنا

رئيس سازمان صدا و سيما به استقبال مردم از مناظره‌ها اشاره کرده و گفت: هرچند بعضی‌ها از مناظره‌های انتخاباتی در زمان انتخابات خاطره خوشی ندارند اما بايد بگويم که اين گونه برنامه‌ها از جذابيت زيادی برخوردار است.


ايلنا: عزت الله ضرغامی(رئيس سازمان صدا و سيما) معتقد است، تنها برنامه‌هايی که مخاطبين بيشتری نسبت به برنامه‌های نمايشی جذب می‌کنند؛ برنامه‌های گفتگو محور و مناظره‌ها است. رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به استقبال مردم از مناظره‌ها گفت: هرچند بعضی‌ها از مناظره‌های انتخاباتی در زمان انتخابات خاطره خوشی ندارند اما بايد بگويم که اين گونه برنامه‌ها از جذابيت زيادی برخوردار است.
به گزارش ايلنا، ضرغامی؛ درباره روند جديد پخش مناظره‌ها گفت: رويکرد رسانه ملی درباره مناظره‌ها پخش مناظره‌های جذاب و واقعی بين جريانات مختلف فکری و سياسی و اجتماعی است که می‌تواند از موثرترين ساختارهای فکری و سياسی باشد. تقاضای من از همه صاحب‌نظران سياسی اين است که خط‌کشی‌های قبيله‌گی خود را به مناظره راه ندهند. امروز گروه‌ها و سلايق فقط به دو جريان مشخص سياسی تقسيم نمی‌شود و تقسيم‌بندی سنتی جاری مدت‌ها به هم ريخته است و ما ديگر دو جريان سياسی برجسته نداريم و الان جريان‌های متعدد موضع می‌گيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به مناظره حسينيان و بروجردی گفت: قبل از حضور اين دونفر با افراد ديگری مذاکره کرده بوديم اما باوجود هماهنگی‌های انجام شده، از طرف يکی از اين افراد پاسخ منفی دريافت کرديم و باوجود آنکه انتظار داشتيم تا طرف دوم مناظره با فرد جايگزين موافقت کند اما ايشان هم قبول نکردند. بنابراين مناظره انجام نشد و حسينيان و بروجردی چند ساعت قبل از برنامه حاضر شدند و بحث خوبی را مطرح کردند.
وی درباره اينکه بسياری از گروه‌های اصلاح طلب علاقه‌ای به حضور در اين برنامه ندارند، گفت: اتفاقا تمامی شخصيت‌های اصلاح‌طلب اصرار زيادی برای حضور در برنامه صدا و سيما دارند ولی می‌خواهند يک طرفه بيايند و حرف بزنند.
ضرغامی ادامه داد: ما امروز شخصيت سياسی درجه يک و دو نداريم و همه محترم هستند و هرکسی که اعلام آمادگی کند برای حضور در مناظره‌ها ما از وی استقبال می‌کنيم. هرچند ما در بحث مناظره‌ها خط قرمز نداريم اما از شخصيت‌های سياسی می‌خواهيم که برای حضور در برنامه شرط نگذارند.
وی درباره علت هفتگی شدن برنامه رو به فردا گفت: امروز بسياری از برنامه‌های گفتگو محور شبيه مناظره است. ازسوی ديگر اگر تکرار پخش يک برنامه زياد شود قابلت خود را از دست می‌دهد از اين رو تصميم گرفته شد تا برنامه هفتگی پخش شود.
رئيس سازمان صدا و سيما درباره برنامه‌های صدا و سيما درخصوص ۲۲ بهمن گفت: رويکرد ما امثال ‌مثل سال‌های گذشته است و هدف ما آشنا شدن با ابعاد انقلاب و آشنا کردن مخاطبان و به ويژه جوانان با ارزش‌های انقلاب، حوزه‌های تاريخ انقلاب و آشنايی با رويدادهای دهه اول انقلاب است و در اين راه از تنوع و نوآوری استفاده می‌کنيم.
وی درباره پخش مستندهای انقلابی گفت: در مستندهايی که امسال پخش می‌شود، حتما مواردی هست که تصاوير جديدی از روزهای انقلاب ديده می‌شود.
ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره نشان دادن چهره خبرنگاران در سريالهای نمايشی و هم چنين نشان دادن روزنامه جام جم گفت : در باره اين مطلب که گاهی چهره خبرنگاران به خوبی نشان داده نمی شود قبول دارم که ايرادتی وجود دارد و در باره روزنامه جام جم نيز بايد بگويم که روزنامه جام‌جم ارگان صدا و سيما است و اگر روزنامه ديگری نشان داده شود ساير روزنامه ها و مديران مسئول معترض می‌شوند.
ضرغامی درباره تاخير در راه‌اندازی شبکه‌های فيلم و سريال در سيما گفت: افتتاح شبکه فيلم و سريال از دو سال پيش مطرح بود و تا زمانی که پخش ديجيتال تصاوير تلويزيون عملياتی نشود امکان افزايش شبکه‌ها وجود ندارد و ظرفيت سيستم آنالوگ با همين هشت کانال موجود کفاف می‌دهد.
وی ادامه داد: هم اکنون شبکه ديجيتال فيلم و سريال و مستند در تهران بصورت آزمايشی درحال پخش است و کسانی که سيستم دريافت تصاوير ديجيتال در منزل يا روی تلفن همراه دارند را می‌توانند از آن استفاده کنند و شبکه مستند و فيلم و سريال ورزش آماده شده است. وقتی بستر فنی فراهم شود، آن را آماده می‌کنيم. اميدوارم با حمايت دولت اعتبارات فراهم و سيستم پخش ديجيتال راه‌اندازی شود.
رئيس سازمان صدا و سيما درباره پخش بعضی آگهی‌های بازرگانی که شبه وابستگی به بعضی کشورهای معاند را دارند به خبرنگار ايلنا، گفت: در بخش بازرگانی هرگونه اگهی شرکتی که احتمال وابستگی آن شرکت به مراکزی که خطوط قرمز ما محسوب می‌شوند؛ وجود داشته باشد، از مراجع ذی‌صلاح کسب نظر می‌شود و در مورد پخش آگهی يکی از شرکت‌های توليدکننده نسکافه از وزارت اطلاعات کسب نظر شده است و رسما بلامانع بودن را؛ آنها اعلام کردند و صدا و سيما به نظرات دستگاه‌های مسئول توجه می‌کند.
ضرغامی درباره ميزان بدهی صدا و سيما به تهيه‌کنندگان مجموعه‌های تلويزونی گفت: تعريف بدهی به لحاظ حقوقی به گونه‌ای است که به راحتی نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد. شايد تعريف ما از بدهی؛ يک مفهوم ديگری داشته باشد اما تهيه‌کننده معنی بدهی را بصورت ديگری بداند البته من نفی نمی‌کنم که يک تهيه‌کننده مدعی شود که از صدا و سيما طلبکار است.
وی با پذيرش اين موضوع که صدا و سيما مشکل مالی دارد و امروز ديگر افزاش بودجه بصورت دستی پاسخگوی مشکلات آن نيست، افزود: صدا و سيما هميشه مشکل مالی دارد، امسال کسر بودجه صدا سيما ۲۵۰ ميليارد تومان است و امروز به خصوص با حوزه‌های جديدی که در آن ورود پيدا کرديم مثل فيلم‌های تلويزيونی و بحث جنگ نرم؛ با بودجه سنتی که مثل سال قبل دراختيار سازمان است و هر سال يک درصد مشخص افزايش پيدا می‌کند، اين کارکرد ديگر پاسخگو نيست
ضرغامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم گفت: اگر قبول داريم که براساس تاکيدات رهبر انقلاب؛ ما درميانه ميدان جنگ نرم هستيم پس بايد به بحث بودجه صدا و سيما توجه ويژه شود. البته رئيس جمهور توجه خوبی به اين موضوع دارند و برداشت صحيح ايشان از رسانه‌ها ما را دلگرم کرد. ايشان در جلساتی مسائل و مشکلات سازمان و بودجه آن را پيگری و درصدد رفع آن هستند.
ضرغامی درباه ميزان استقبال از سريال به کجاچنين شتابان گفت: اين سريال توفيق نسبی داشته است و اگر چنين رويه‌ای توسط ديگران اعمال شود ما از آن حمايت می‌کنيم.
رئيس سازمان صدا و سيما در پاسخ به سوالی درباره شبيه شدن بخش‌های خبری صدا و سيما به بخش‌های خبری شبکه‌های خارجی گفت: پخش برنامه‌هايی مانند بخش خبر ۲۰:۳۰ از ابتکارات ما بود که نمونه آن را در جای ديگری نديدم. امروز شاهد زيبايی بصری در حوزه خبر هستيم و اين نحوه اجرا نيز در سراسر دنيا استفاده می‌شود. امروز شيوه‌های خبری می‌تواند مشابه باشد اما ما نه از روی شبکه‌های بيگانه کپی می‌کنيم و نه آنها از روی ما کپی می‌کنند.
ضرغامی درباره ارسال پارازيت روی ماهواره هاتبرد و طبعات قضايی آن گفت: اگر بنا به شکايت باشد ما بايد شکايت کنيم. امروز سالها است که برنامه‌های صدا و سيما توسط اين شبکه‌ها بدون حق رايت استفاده و پخش می‌شود. آنها کاری جز پخش برنامه صدا و سيما ندارند. بعضی از آنها درجريان اغتشاشات بعداز انتخابات ماموريت هدايت گروهای اغتشاشگر را برعهده داشتند و در برنامه‌های زنده؛ گروه‌هايی که در خيابان اغتشاشات می‌کردند، هدايت می‌کردند و بصورت ۱۰۰ درصد و آشکار در مسائل ايران دخالت می‌کردند. ما حتی در مجامع بين‌المللی از اين شبکه‌ها شکايت کرديم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016