چهارشنبه 19 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: ريگی اطلاعات مهمی در اختيار ما قرار داد، در موضوع هسته‌يی کاملا از موضع قدرت سخن می‌گوييم، ايسنا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: غرب مطمئن است که اين توانايی توليد سوخت هسته‌يی در ايران وجود دارد و نگران هستند. ما در موضوع هسته‌يی کاملا از موضع قدرت سخن می‌گوييم. تا زمانی که شرايطمان را نپذيرند هيچ اقدامی نمی‌کنيم و هر تصميمی که بگيريم با حفظ مصالح و منافع و ابعاد مختلفی که می‌تواند برای کشور داشته باشد دنبال می‌کنيم.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در همايش مديران ناجا با عنوان "ولايتمداری و بصيرت دينی" سخن می‌گفت خاطر نشان کرد: در هر زمينه‌ای که با تهديد و تحريم مواجه شديم به نتيجه رسيديم که بايد در آن مورد تلاشمان را بيشتر کنيم، اما حادثه‌ای که پس از انتخابات رياست جمهوری رخ داد هوشياری بيشتری به ما داد به بهانه انتخابات رياست جمهوری تلاش کردند شکافی جدی در جامعه ايجاد کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: حضور مردم در انتخابات تا روز رای گيری به قدری شگفت‌انگيز بود که نتوانستند آن را انکار کنند همه رسانه‌های غربی مجبور شدند به آن اشاره و تقدير کنند، ما در منطقه خودمان به هيچ وجه در چنين سطحی حضور مردمی را در اين شکل نداشته‌ايم و نداريم، آنچه که غربی‌ها به عنوان دموکراسی از آن ياد می‌کنند همواره پس از پيروزی انقلاب وجود داشته و اوج آن در انتخابات رياست جمهوری بود که بيش از ‌٨٥ درصد مردم مشارکت کردند. حضور مردم حتی در خارج از کشور نيز چشم گير بود. اينجا نقطه‌ای بود که دشمن نظام ما احساس می‌کرد حادثه مهمی می‌خواهد رخ دهد، نظامی که پيش از ‌٣١ سال پيش با همه توطئه‌ها نه تنها عقب ننشسته است، بلکه نفوذ خود را نيز از دست نداده است و با قدرت در منطقه حضور دارد و سيل جمعيت از نظام حمايت می کند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه کشورمان افزود: بحث جنگ نرم به شکل وسيعی در اين مقطع کليد خورد، تمام ابزارها برای اين که در اين جنگ ملت ما را شکست دهند به کار افتادند، بزرگترين ابزاری که در جنگ نرم استفاده می شود، هجمه منابعی است که می تواند روی افکار عمومی و ذهن مردم و جهت گيری های سياسی اثر بگذارد تا هر تصويری که آنها مايل هستند ارايه دهند.

وی با اشاره به پخش برنامه‌های فارسی زبان از سوی شبکه‌های خارجی گفت: آنها تلاش کردند برنامه‌هايشان را برای کشور ما گسترش دهند، صدای آمريکا و بی.بی.سی و يک سری شبکه‌های عربی با برنامه‌های خاص بسيج شدند هدف چه بود؟ اين که تصويری را ارايه دهند که در نظام شکاف ايجاد شده است، هم ميان مسوولين و هم ميان مردم و ديگر نظام پشتوانه سابق را ندارد. تلاش زيادی می کردند تا با شيوه های تبليغاتی اکثريت جامعه را اندک نشان دهند و جمعيت کمی که اصولا با نظام موافقتی نداشتند را اکثريت معرفی می کردند.

مهمان‌پرست با اشاره به دوران مسوليتش در سفارت ايران در قزاقستان گفت: قبل از انتخابات در برخی حوزه‌های رای گيری در خارج از کشور عده‌ای صف می‌کشيدند و هر نوع مشارکت در برنامه های نظام را محکوم می‌کردند و عليه کسانی که می خواستند در انتخابات شرکت کنند شعار می‌دادند. بعد از اين فتنه همان‌هايی که رای نداده بودند و عليه کسانی که رای داده بودند شعار می‌دادند، مقابل سفارت جمع شده و می گفتند رای مرا پس بده.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: شيوه ديگری که در جنگ نرم استفاده می شود، استفاده از افراد دانشگاهی، چهره‌های فرهيخته و تاثيرگذار ميان افکار عمومی و ايجاد رعب و هراس در ميان مردم است. بسيار روی اين موضوع سرمايه گذاری کرده اند. وزارت خارجه آمريکا رسما بودجه‌ای در اين رابطه تصويب کرد و در اختيار هر کسی که توانمندی کار به اين صورت داشت قرار داد، کشورهای منطقه را با رفت و آمدهايشان آماده کردند و در کنار اين کار سعی کردند که فشارهای سنگينی را بر ما وارد کنند، موضوع هسته‌يی دستاويزی برای فشار شده بود و موضوعات حقوق بشری را نيز به عنوان ابزار مطرح می‌کردند.

وی ادامه داد: در اين ميان نقطه عطفی به وجود آمد و همه برنامه های دشمنان ما را به هم ريخت. طرف های ما هميشه اشتباه در محاسبه دارند و اين بار نيز محاسبه ای که روی اختلاف ميان مردم و مسوولين کرده بودند اشتباه از آب در آمد.

وی با اشاره به اعتراف رسمی سفير سابق کانادا در تهران در مورد اين که مامور سيا در ايران بوده است گفت: وی رسما اعلام کرده که در فراری دادن بعضی از اعضای سفارت نقش داشته‌اند. اين نشان می‌دهد که کشورهای ديگر در نقش کارگزار دولت آمريکا در منطقه عمل می کنند.

مهمان‌پرست با اشاره به عنوان اين گردهمايی که در مورد ولايت مداری و بصيرت دينی بود خاطرنشان کرد: نقشی که اعتقادات اسلامی ما در تاريخ ، فرهنگ وسياست و زندگی ما دارد را آنها متوجه نمی شوند آنها نقش امامت و تشيع را متوجه نمی شوند. آنها نهضت عاشورا را نمی فهمند و متوجه نمی شوند که وقتی همه توطئه ها انجام می شود کلام مقام معظم رهبری چگونه بر دل می نشيند. روز ‌٩ دی ماه وقتی قرار شد مردم در حمايت از نظام به خيابان ها بيايند همراه آقای متکی و جمعی از معاونان به جمع مردم اضافه شديم واقعا عجيب بود. حضور مردم معنا داشت. در راهپيمايی ‌٢٢ بهمن امسال هم ديگر همه چيز تمام شد. توطئه‌هايی که وجود داشت از بين رفت، ديگر نمی شد انکار کرد.

مهمان‌پرست با طرح اين پرسش که چرا حضور مردم موثر است و چرا آنها احساس کردند در اين جنگ شکست خورده اند، خاطرنشان کرد: برای اين که در دنيای امروز در سياست خارجی کسی موفق است که ابزار اقتدار داشته باشد، اگر قدرتمند باشيد همه احترام می گذارند اما اگر فقط آدم خوبی باشی و اهل گفت‌وگو، مذاکره و بحث، اما ابزار قدرت را نداشته باشی، هيچ جايگاهی در نظام بين الملل نخواهی داشت. اين که می گوييم نظام بين الملل ناعادلانه، ظالمانه و تبعيض آميز است به همين دليل است. زيرا همه حرف هايی را که می زنند به عنوان ابزار سياسی استفاده می کنند و به هيچ کدام اعتقاد ندارند.

وی توضيح داد: آنها بحث دموکراسی را مطرح می کنند، آيا واقعا به دموکراسی معتقدند، اگر به دموکراسی معتقدند در کشور ما ظرف ‌٣٠ سال، ‌٣٠ انتخابات برگزار شده است، پس چرا می گويند دموکراسی در ايران نيست، آيا اين ها مردم نيستند که رای می دهند، چرا برخی کشورها را که در تاريخ حياتشان حتی يک انتخابات برگزار نکرده اند متحد خود می دانند و از آنها حمايت می کنند. حتی از بعضی حکومتها که با کودتای نظامی روی کار آمدند حمايت می کنند . پس دروغ می گويند و در واقع اعتقادی به رای مردم ندارند.

مهمان‌پرست افزود: در فلسطين وقتی انتخابات برگزار شد ، مردم در انتخابات شرکت کردند. حماس رای آورد، غربيها اعلام کردند ما اين دموکراسی را قبول نداريم، دموکراسی‌ای را قبول داريم که نظرات ما را تامين کند. دموکراسی ای مورد قبول است که جريان مورد نظر ما در آن رای بياورد پس دروغ می گويند.

وی افزود: بحث حقوق بشر را مطرح می کنند و از آن به عنوان ابزار استفاده می کنند، اگر جان انسان ها برای غربيها مهم است چرا بعد از حضور آنها درعراق نزديک يک ميليون نفر کشته شدند اما برای آنها مهم نيست. چرا همين امروز به بهانه مبارزه با تروريسم افغانستان و پاکستان را بمباران می کنند و زن و فرزند و مردم بی گناه کشته می شود و اصلا مهم نيست، چرا وقتی در غزه رژيم نامشروع صهيونيستی به مردم بی پناه حمله می کند و چند هزار کشته می دهد و کار به قدری بالا می گيرد که گلدستون، گزارشگر سازمان ملل ، گزارشی تهيه می کند و اقدامات رژيم صهيونيستی را به جنايات جنگی تشبيه می کند و اين را در سازمان ملل مطرح می کند و به تصويب می رسد. کشورهای غربی با محکوميت رژيم صهيونيستی مخالفت می کنند پس دروغ می گويند.

مهمان‌پرست خطاب به غربيها ادامه داد: جان انسان ها برای شما مهم نيست. اگر راست می‌گوييد که برای مبارزه با تروريسم به منطقه آمده‌ايد چرا از گروه‌های تروريستی حمايت می‌کنيد، چرا کشورهای غربی محل امنی برای حضور تروريست‌ها شده‌اند، مگر سازمان منافقين بيش از ‌٦٠ هزار جنايت در پرونده‌اش ندارد، مگر پيش از انقلاب آنها خود آمريکايی ها را ترور نمی کردند به چه دليل ظرف سال های اخير اسم گروهک منافقين از ليست تروريستی کشورهای اروپايی خارج شد. به چه دليل منافقين در عراق تحت پوشش و حمايت آمريکايی ها فعاليت می کردند و هنوز با فشارهايی که می‌آورند از آنها حمايت می‌شود ، به چه دليل فردی جنايتکار به نام عبدالمالک ريگی در سيستان و بلوچستان جنايت‌های زيادی انجام می دهد و بعد اسناد فراوانی به دست می آيد که سرويس های امنيتی آمريکايی و انگليسی و برخی ديگر از اين کشورها از اين گروه حمايت می‌کنند، پس آنچه که دنيای غرب ادعا می کند ابزاری برای فشار آوردن به کشورهای مستقل است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان ادامه داد: چرا اينقدر موضوع جمهوری اسلامی ايران و فعاليت هايش برای آنها سخت شده است. چون ما توانسته ايم به راه خود ادامه دهيم ، به رشد و توسعه دست يافته ايم و حرکت خود را با اقتدار ادامه داديم، به لحاظ دفاعی قدرت بسيار بالايی پيدا کرده ايم، در حدی که دشمن تصور درگيری به ذهن خود هم راه نمی دهد.

وی با تاکيد به نقش بازدارندگی پيشرفت های نظامی ايران گفت: اين پيشرفت ها کاملا دفاعی و در جهت ايجاد صلح و ثبات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنها معتقدند نبايد ايران در دنيا الگو شود زيرا منافع آنها به خطر می افتد. خوشبختانه آنها امکانی برای ضربه زدن به اين نظام ندارند نه اين که نتوانند مزاحمت ايجاد کنند بلکه نمی توانند ملت را از مسير اصلی خود منحرف کنند.

وی با بيان اين که يکی از مولفه های اقتدار قدرت دفاع است و مولفه ديگر منطق ، استدلال و اصول اعتقادی است افزود: بی منطقی طرف مقابل ما آنها را محکوم به شکست کرده است.

مهمان‌پرست گفت: مولفه بعدی حضور پرشور مردم در حمايت از نظام است و مولفه مهمتر حضور رهبری شجاع، مدبر، مردمی و محبوب بين مردم و ملت‌های جهان است.

وی با بيان اين که امروز احساس قدرت و بزرگی می کنيم افزود: دولت‌های منطقه به شدت نگران شده اند، اگر اظهارات مقامات آمريکايی را بررسی کنيم می بينيم تمام کسانی که هنرشان اين بوده است که حفظ ظاهر کنند و با سخنانی ديپلماتيک به گونه ای صحبت کنند که گويا حق با آنها است و راست می گويند ببينيد امروز چقدر حرف های خارج از اصول می زنند. خانم کلينتون در منطقه اظهاراتی می کند اما در همان زمان مقامات منطقه بر عليه وی موضع می گيرند و حرف های او را قبول نمی کنند ، به آمريکای لاتين می رود و سعی می کند به مقامات برزيلی فشار وارد کند اما رسما با وی مخالفت می شود. آنقدر عصبانی شده اند که اظهارات خارج از عرف ديپلماتيک به زبان می آورند. حتی توجه ندارند که اظهارات وزير خارجه بار حقوقی دارد و و به عنوان سند عليه آنها قابل طرح است. به ويژه وزيران امور خارجه بايد مراقب بار حقوقی حرف هايشان باشند. وقتی چنين کلماتی را به کار می برند نشان دهنده عصبانيت و ناراحتی آنها است. زياده گوئيهای پترائوس فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در منطقه نيز حاکی از عصبانيت و درماندگی آنهاست.

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست در ادامه با اشاره به موضوع هسته‌يی ايران تاکيد کرد: فعاليت هسته ای کشورمان کاملا صلح آميز است و همه فعاليت ها با اطلاع و همکاری آژانس و زير نظر دوربين های آژانس انجام می شود.

وی با بيان اين که در دوره اصلاحات پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذيرفتيم ولی آنها حتی با فعاليت چند سانتريفيوژ برای کار علمی هم مخالفت می کردند گفت: برای رفع بهانه پروتکل الحاقی داوطلبانه اجرا شد. اما غربيها باز دست از بهانه گيری و فشار برنداشتند. امروز ما بيش از دو هزار دانشمند هسته‌يی داريم که حدود سنی شان بين ‌٣٠ تا ‌٣٥ سال است، دانش هسته‌يی در کشور بومی شده و ديگر نمی توانند اين دانش را از کشور ما دور کنند اين دانش در کشور در حال رشد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: می گفتند شما نمی توانيد سانتريفيوژ بسازيد اما ديدند سانتريفيوژهای توليد داخل به کار گرفته شد و حتی با کيفيت بالاتر و سرعت بيشتر مشغول فعاليت است .

مهمان‌پرست با اشاره به تاريخچه تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران افزود: آخرين مساله اين است که بر سر تامين سوخت راکتور تهران پيشنهاد روشن و شفاف داشتيم که هنوز هم روی آن هستيم. ما با موضوع معاوضه سوخت اصولی برخورد کرديم وتوافق بر اين موضوع به اين معنا بود که چرخه سوخت ما را به رسميت شناخته اند. آنها پذيرفتند که ما می توانيم سوخت را در حد ‌٥ /‌٣ درصد غنی بکنيم ، اگر قبول کردند که ما فعاليت هسته‌يی صلح آميز داريم و غنی سازی تا ‌٥ /‌٣ درصد مورد حق ماست پس پرونده ما از اژانس به شورای امنيت کاری غلط و غيرقانونی بوده است و همه قطعنامه هايی که عليه ما صادر کرده اند بی اعتبار است و محتوای قطعنامه ها که تماما تاکيد دارد فعاليت های هسته ای ما بايد متوقف شود با حرف خودشان نقض شده است. به اين دلايل بود که ما اعلام کرديم اصل معاوضه را می پذيريم اما با شرايطی که منافع ما را تامين کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای رييس جمهور اشاره کردند که ما حتی آماده بوديم سوخت ‌٥/٣ درصد را به آنها بدهيم با اين که ممکن بود به تعهدشان عمل نکنند. اما اگر اين موضوع اتفاق می افتاد آنها دوباره رسوا می شدند و دليل ديگری بود برای اين که نمی توان به آن ها اتکا کرد و ما بايد روی پای خود بايستيم. در شرايطی که فکر می کردند با طرح موضوع معاوضه يا فروش سوخت زمان از دست می رود و سوخت راکتور تمام می شود و ما تحت فشار قرارمی گيريم و مجبور می شويم شرايط آنهارا بپذيريم غنی سازی ‌٢٠ درصدی را علام کرديم و شوکی به آنها وارد شد.

وی ادامه داد: گفتند بلوف سياسی می زنند و توانش را ندارند اما اين کار با حضور بازرسين آنها انجام شد. بعد اعلام کردند تبديل سوخت ‌٢٠ درصد به صفحه های سوخت کار آنها نيست ولی ما اعلام کرديم از ابتدای سال ‌٨٨ در اصفهان کارخانه تبديل سوخت به ميله های سوختی را راه اندازی کرديم ، توليد صفحه های سوختی نيز چندان زمان بر نيست.

وی افزود: آنها مطمئن هستند که اين توانايی در ايران وجود دارد و نگران هستند. ما در موضوع هسته ای کاملا از موضع قدرت سخن می گوييم تا زمانی که شرايطمان را نپذيرند هيچ اقدامی نمی کنيم و هر تصميمی که بگيريم با حفظ مصالح و منافع و ابعاد مختلفی که می تواند برای کشور داشته باشد دنبال می کنيم.

به گزارش ايسنا، مهمانپرست در ادامه سخنان خود با اشاره به اين که اقدام ايران در بازداشت ريگی کاری بسيار دقيق ، ماهرانه و شجاعانه بود، گفت: پيروزی بزرگی برای ملت ما به دست آمد نه به خاطر اين که آن فرد مهم بود بلکه از اين جهت که جنايت های سنگينی انجام داده است. مهمتر اين بود که با تمام پيچيدگی های امنيتی که سرويس های خارجی داشتند و حمايت کاملی که از وی می شد و برخی کشورهای منطقه نيز به آنها کمک می کردند و سرويس های خارجی همه گونه اطلاعات به آنها می دادند و با حفاظت آنها ترددشان انجام می شد. در اين شرايط باور نمی کردند که رد آنها حتی در داخل پايگاه آمريکايی گرفته شود و با اين اقتدار در فضای ايران دستگير شود و حتما شنيده ايد که ريگی از همان ابتدا و داخل هواپيما شروع به اعتراف کرده است. اطلاعات بسيار مهمی را در اختيار قرار داده است. اين نشان دهنده اقتدار نظامی و امنيتی کشور ماست. اجازه تعدی به هيچ کشوری نمی دهيم.

وی گفت: اين مساله در مقطعی انجام شد که رژيم نامشروع صهيونيستی يکی از سران حماس را در دوبی به شهادت رساند وبرای اين کار ‌٢٦ نفر را با گذرنامه های خارجی از کشورهای مختلف به آنجا آورد و اين موضوع به يک رسوايی سياسی و امنيتی برای اين رژيم و حاميان غربی آن تبديل شد. آنها می خواستند خود را قدرت برتر منطقه معرفی کنند اما با دستگيری ريگی که مورد حمايت آنها بود آشفته شدند .

وی گفت: مردم ما در ‌٢٢ بهمن يک بار ديگر تمام محاسبات آنها را در جنگ نرم به هم ريختند. مردم در ‌٢٢ بهمن نشان دادند حضورشان به خاطر حمايت از شخص مقام معظم رهبری و اصل نظام است.

وی گفت: در خاورميانه و منطقه اتفاقات مهمی در حال وقوع است و آنها اين مسايل را متوجه هستند .

مهمان‌پرست در پايان تاکيد کرد: توفيقات ما در سياست خارجی چشمگير و تعيين کننده است. آنها نه تنها نمی توانند مانع اين حرکت شوند بلکه به شدت از آن عصبانی و آشفته شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016