چهارشنبه 26 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موضع گيری جديد مقام‌های آمريکايی: آسوده باشيد، ايران فعلا تسليحات هسته‌ای ندارد! مترجم: سارا قاسمی، ديپلماسی ايرانی

ايالات متحده باز هم تغيير استراتژی داده است. در روزهايی که اروپايی‌ها به شدت برای افزايش تحريم‌های ايران عجله دارند و چين برای همراهی با غرب در پرونده هسته‌ای ايران تحت فشار شديد عربستان سعودی، آلمان و بريتانيا قرار گرفته است، در واشنگتن باز هم هر کدام از مقام‌های مسئول اظهار نظر خاصی می‌کنند.

ديپلماسی ايرانی: ايالات متحده باز هم تغيير استراتژی داده است. در روزهايی که اروپايی‌ها به شدت برای افزايش تحريم‌های ايران عجله دارند و چين برای همراهی با غرب در پرونده هسته ای ايران تحت فشار شديد عربستان سعودی، آلمان و بريتانيا قرار گرفته است، در واشنگتن باز هم هر کدام از مقام‌های مسئول اظهار نظر خاصی می‌کنند. رابرت گيتس وزير دفاع ايالات متحده دو هفته پيش با سفر به عربستان سعودی توجه همگان را به خود جلب کرد. گيتس به عربستان رفت و درست در ساعاتی که او ديدارهای خصوصی با رهبران عربستان پشت درهای بسته داشت، رسانه‌های بين‌المللی همگی متفق‌القول تاييد کردند که سفر وزير دفاع در روزهای انتخابات عراق و ناآرامی در افغانستان به عربستان تنها يک معنا دارد: تلاش برای جمع کردن موافقت منطقه‌ای با تشديد تحريم‌ها عليه ايران.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ژنرال ديويد پترائوس که رهبری نيروهای آمريکايی در منطقه را بر عهده دارد اين بار در سخنانی عجيب اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ايران برای توليد تسليحات هسته‌ای فعلا متوقف شده است و در سال جاری ميلادی ايران تلاشی برای توليد تسليحات هسته‌ای نخواهد کرد. اظهارنظرهای پترائوس، گيتس و رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده دريادار مايک مولن در حقيقت همگی در راستای استراتژی باراک اوباما رئيس‌جمهوری آمريکا است.

باراک از يک سال پيش تا‌کنون بارها تاکيد کرده است که تنها راه برای مقابله با تلاش های هسته‌ای ايران توسل به ديپلماسی و نهايتا تشديد تحريم‌ها است. اوباما بر خلاف اسرائيل تاکيد دارد که حمله نظامی به تهران يا تاسيسات هسته‌ای ايران هيچ دستاوردی جز بر هم زدن ثبات نسبی منطقه نخواهد داشت. در حال حاضر در واشنگتن همه روزی صد بار به رهبران رژيم اسرائيل هشدار می‌دهند که هرگونه حمله نظامی به ايران اشتباهی محض است. بنيامين نتانياهو که نخست وزيری رژی اسرائيل را عهده دار است در ديدار جنجالی هفته گذشته جو بايدن معاون اول رئيس‌جمهوری ايالات متحده از اسرائيل به او اطمينان داد که دولتش منتظر نتيجه تحريم‌ها عليه ايران خواهد ماند. اين انتظار برای آمريکايی‌ها بدان معناست که در تل‌آويو در حال حاضر کسی به دنبال حمله به ايران نيست.
البته هنوز در مورد فردای روزی که تشديد تحريم‌ها عليه ايران پاسخ ندهد و عملکرد احتمالی جامعه جهانی ميان تل‌آويو و واشنگتن اختلاف‌هايی وجود دارد. باراک اوباما از سه ماه پيش تا‌کنون بارها تصريح کرده است که دولتش در دو مسير تعامل و تقابل از راه تحريم برای مبازره با تلاش‌های هسته‌ای ايران قدم می‌زند. اوباما بر ضرورت تشديد هر چه سريع‌تر تحريم‌ها اصرار دارد اما همزمان به نوعی برای تعامل با تهران و تبيين استراتژی تغيير خود در عرصه ديپلماتيک به دنبال مصالحه با اين کشور هم است.

ديويد ماکوسکی کارشناس مسائل خاورميانه در اين باره می‌گويد: ميزان تفاهم نظرها ميان اسرائيل و امريکا بر سر پرونده هسته‌ای ايران بسيار بيش از اختلاف‌ها است. هر دو طرف اعتقاد دارند که تحريم‌های شورای امنيت بايد اعمال شود. البته اختلاف‌هايی هم وجود دارد. واشنگتن و تل‌آويو هر کدام برای به نتيجه رسيدن تحريم‌های مد نظر خود زمان متفاوتی را در ذهن دارند.

مقام‍‌هايی امريکايی اعتقاد دارند که ايران در فاصله زمانی پنح سال ديگر می‌تواند به تسليحات هسته‌ای دسترسی پيدا کند. يک منبع نزديک به پنتاگون در اين خصوص می‌گويد: ايران تا توليد تسليحات هسته‌ای فاصله بسياری دارد.

اسرائيل که گفته می‌شود تنها رژيم خاورميانه است که به تسليحات هسته‌ای دسترسی دارد ادعا می‌کند که تهران تا سال ۲۰۱۴ ميلادی به تسليحات هسته‌ای دسترسی پيدا خواهد کرد. گيتس در ديدار با اعضای سنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين‌که آيا ايران تسليحات هسته‌ای در اختيار دارد، گفت: گمان نمی‌کنم که امسال ما شاهد دستيابی ايران به تسليحات هسته ای باشيم.

ماه گذشته بود که دنيس بلر که رياست اطلاعات ملی ايالات متحده را عهده دار است پيش بينی کرده بود که با توجه به توانايی ايران در غنی‌سازی اورانيوم، اين کشور از لحاظ تکنيکی قادر به توليد اورانيوم مورد نياز برای توليد تسليحات هسته‌ای نيز هست. البته اين مقام آمريکايی نيز بازده زمانی چند ساله را برای دستيابی ايران به تسليحات هسته‌ای پيش‌بينی کرده است. بلر در توضيح سخنان خود تصريح کرد که بر اساس يافته‌های آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای، ميزان سانتريفيوژهای در اختيار ايران در نيروگاه نطنز در سال ۲۰۰۷، سه هزار عدد و امسال به هشت هزار عدد رسيده است.

پترائوس در آخرين سخنان خود تاکيد کرده است که اوباما گزينه حمله نظامی به ايران را از دور خارج نکرده اما بايد هر چه سريع‌تر در خصوص راهکار مقابله با برنامه هسته‌ای ايران تصميم گيری کند. پترائوس برای چندمين بار تاکيد کرد که آقای رئيس‌جمهور به دنبال اعمال تحريم به جای حمله نظامی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016