چهارشنبه 11 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مقتدی صدر برگزاری رفراندوم برای انتخاب نخست وزير عراق را خواستار شد، ايلنا

ايلنا: دستيار «مقتدی صدر»، روحانی شيعه عراقی روز سه‌شنبه گفت که مردم عراق بايد تصميم بگيرند چه کسی نخست وزير آينده عراق خواهد شد.
به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، حزب شيعۀ مقتدی صدر توانست در انتخابات پارلمانی عراق ۳۹ کرسی پارلمان را به دست آورد.
اين در حالی است که نخست‌وزير عراق روز يکشنبه به شدت از سازمان ملل متحد درباره «عدم رسيدگی» به شکايات صورت گرفته در مورد «تقلب» در انتخابات انتقاد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«نوری المالکی» در حالی اين انتقادات را مطرح می‌کند که ائتلاف رقيب وی، «اياد علاوی» توانست دو کرسی بيشتر در پارلمان اين کشور به دست آورد و گفت‌وگو برای تشکيل کابينه آينده را از هم‌اکنون آغاز کرده است.
نوری المالکی با اشاره به ناظر سازمان ملل در انتخابات عراق گفت که اگر من در مقام «اد ملکرت»، ناظر سازمان ملل در انتخابات عراق بودم و با انبوهی مسئله مواجه می‌شدم، می‌‌گفتم که بايد رفت و تقلب را پيدا کرد.
وی خواستار شمارش دستی آرا در سراسر کشور شده است اما اِد ملکرت، ناظر سازمان ملل و نيز کميسيون انتخابات عراق با اين درخواست مخالفت کرده‌اند.
اين در حالی است که «عدنان السراج»، عضو ائتلاف دولت قانون تاکيد کرد که اين ائتلاف درباره تقلب در نتايج انتخابات پارلمانی اين کشور دلايل محکمی دارد و به زودی مستندات از بين بردن صدها هزار رای را به دادگاه فدرال ارايه خواهد کرد.
وی روز يکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «العالم» از بغداد تصريح کرد: «دلايل و شواهد محکمی درباره از بين بردن صدها هزار رای در اختيار داريم و اين اسناد و شواهد به عنوان دليلی بر پافشاری ائتلاف دولت قانون درباره تقلب در نتايج انتخابات به دادگاه فدرال ارايه خواهد شد.»
روز جمعه نتيجه نهايی انتخابات پارلمانی عراق اعلام شد و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، از ۳۲۵ کرسی پارلمان توانست ۸۹ کرسی را تصاحب کند که دو کرسی از ائتلاف «العراقيه» به رهبری اياد علاوی کمتر است.
نوری المالکی در ادامه مصاحبه تلويزيونی خود گفت: «از کميسيون انتخابات عراق خواستم که آرا را به صورت دستی بازشماری کند، آنها نپذيرفتند و سازمان ملل حتی با شدت و حدتی بيش از کميسيون انتخابات با اين درخواست مخالفت کرد.»
نوری المالکی، روز جمعه اعلام کرده بود که نتيجه اعلام شده نتيجه نهايی نيست و از پذيرش آن خودداری کرد.
با اين حال اد ملکرت اندکی پيش از اعلام نتايج نهايی، اين انتخابات را «معتبر» دانسته و از همه احزاب خواست نتيجه را بپذيرند.
پس از اعلام نتيجه نهايی انتخابات، ديوان عالی عراق بايد بر اين انتخابات مهر تاييد بزند و تا آن هنگام که احتمالا دو هفته به درازا بکشد، به شکايت‌های مطرح شده رسيدگی می‌شود.
روز شنبه، اياد علاوی که يک شيعه سکولار و از حمايت سنی‌ها برخوردار است، اعلام کرد که ائتلاف وی برای تشکيل کابينه، با طيفی از احزاب و گروه‌ها گفت‌وگو کرده است؛ اياد علاوی همچنين تاکيد کرد که هيچ گروه و حزبی از اين گفت‌وگوها مستثنی نخواهند شد.
از آنجا که هيچ‌يک از گروه‌های سياسی عراق در پارلمان حائز اکثريت نشده‌اند، ائتلاف با ديگر گروه‌ها برای تشکيل کابينه امری ناگزير خواهد بود؛ از سوی ديگر اگر هر يک از جناح‌ها موفق به تشکيل کابينه بشوند، اپوزيسيونی قدرتمند را در مقابل خود خواهند داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016