سه شنبه 17 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش خريد نفت ايران از سوی برخی کشورها، رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی: خيلی دل‌نگران نيستيم، ايسنا

* صادرات نفت ايران کاهش نيافته است


رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشيمی ايران با تاييد کاهش خريد نفت ايران توسط کشورهای چين، هند و ژاپن تصريح کرد که با وجود اين، ميزان صادرات نفت ايران کاهش پيدا نکرده و نگرانی در اين مورد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، چند روزی است که بحث‌هايی مبنی بر کاهش خريد نفت ايران توسط کشور چين مطرح شده و هرچند که تاکنون به صورت رسمی اين موضوع تاييد نشده بود اما رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت ايران با تاييد اين موضوع خبر می‌دهد که ميزان خريد نفت ايران توسط چينی‌ها روزانه ۵۰ درصد کاهش يافته است و علاوه بر اين، شرکت ريلاينس هند که يکی از بزرگترين پالايشگاه‌ نفت دنياست ديگر از ايران نفت نمی‌خرد و در کنار اين‌ها کشور ژاپن نيز ميزان خريد نفت از ايران را کاهش داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با وجود اين حميد حسينی ابراز می‌کند که نگرانی‌ای در اين مورد وجود ندارد و تاکنون هيچ گزارشی از اوپک يا منابع رسمی مبنی بر کاهش ميزان صادرات نفت ايران منتشر نشده است.

رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشيمی در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در مورد صحت داشتن يا نداشتن کاهش خريد نفت ايران توسط چين گفت: اين کاهش که قطعی است. چينی‌ها روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام از ما می‌خريدند که به ۲۰۰ هزار بشکه کاهش يافته است.

وی ادامه داد: قاعدتا آمريکا‌يی‌ها از زمان بوش به دنبال اين بودند که عربستان و چينی‌ها را راضی کنند که به جای ايران از کشورهای ديگر نفت بخرند. قبل از اين هر که می‌خواست با چين مذاکره کند، برای چين، مهمترين مسئله تايوان بود اما اکنون تامين انرژی برايش مهمترين مسئله است. کشوری که مهمترين مسئله برايش تامين انرژی است، سعی می کند که آينده‌نگری کند تا اگر مشکلاتی برای تامين انرژی‌اش پيدا شد، منابع خود را متنوع کند که دچار مشکل نشود.

حسينی با اشاره به اينکه هم‌اکنون مازاد توليد نفت نيز در جهان وجود دارد، افزود: ظرفيت کل اوپک در سال ۲۰۰۵ بالای ۸۶ ميليارد بشکه در سال و ۸۶ ميليون بشکه در روز بود. به عبارتی الان ميزان توليد در دنيا بيش از ۸۶ ميليون بشکه است که در مقابل مصرف دنيا روزانه ۸۴ ميليون بشکه بوده است. اين يعنی روزانه يک تا ۱.۵ ميليون بشکه نفت مازاد جهانی وجود دارد. بنابراين برای خريداران نفت امکان مانور دادن هست و اين خود کمک کرده که اکنون بازار، بازار فروشنده نباشد و اين خريدار است که حرف می‌زند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در حالی که اين فشارها به چين و هند برای تحريم‌های بنزين و اين گونه موارد وارد می‌شود، پشت سر کارهای ديگر در حال انجام شدن است. چرا که اگر فروش نفت ما را با مشکل مواجه کنند قطعا فشارهای تحريم آن‌ها می‌تواند موثر باشد که به همين دليل وزارت نفت ما بايد آمادگی داشته باشد و يک مقدار به بخش خصوصی اجازه حضور دهد و بازارهای جديد پيدا کند و علاوه بر اين، سخت‌گيری‌ها را برای فروش نفت کم کند تا بتوان کشورهای کوچک‌تر را جايگزين کنيم.

به گفته او بازار نفت ايران عمدتا چين، ژاپن، کشورهای اروپايی و هند است و کشورهای کوچک خيلی در بازار نفت ايران حضور ندارند که وزارت نفت بايد اين را جايگزين بازارهای ديگر کند.

حسينی در ادامه در پاسخ به اين سوال که با توجه به روابط بازرگانی ايران و چين، آيا چين می‌تواند چنين اقدامی را انجام دهد و از ايران نفت نخرد؟ افزود: چين که خريد نفت را قطع نکرده، کمتر کرده است. اين استراتژی چين است و خيلی نمی‌شود به آن خرده گرفت. چرا که می‌گويد هنوز تراز بازرگانی چين با ايران موازنه ندارد و ايران هم جلوی واردات کالاهای چينی را می‌گيرد و می‌گويد که اين کالاها کيفيت ندارند. در حال حاضر آن قدر که ايران به چين نفت می‌فروشد، در مقابل کالا از چين وارد نمی‌کند.

* شرکت ريلاينس هند ديگر از ايران نفت نمی‌خرد


اين فعال بخش خصوصی در ادامه در مورد کشور هند نيز خاطرنشان کرد: شرکت ريلانس هند اعلام کرده که از ايران نفت خريداری نمی‌کند. اين شرکت خريدار نفت سنگين و فرا سنگين و پالايشگاه ۸۵۰ هزار بشکه‌ای و يکی از بزرگترين پالايشگاه‌ نفت دنيا و متعلق به بخش خصوصی است.

وی با بيان اينکه ژاپنی‌ها هم خريد نفت از ايران را کاهش داده‌اند، اظهار کرد: به صورت خيلی مرموز و در حالت مخفی دارند فشارهايی می‌آورند که اين‌ها بستگی دارد ما چقدر آمادگی داريم. اين زنگ خطری است برای ما که استراتژی وابستگی به کشورهای بزرگ و شرکت‌های بزرگ را تغيير دهيم و به کشورهای کوچک توجه کنيم که کمتر تحت تاثير قدرت‌های بزرگ هستند.

حسينی در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا اين اقدام شرکت هندی تبعات خاصی برای اين کشور نخواهد داشت؟ عنوان کرد: اين شرکت يک شرکت بخش خصوصی است و ربطی به کشور هند ندارد. اين شرکت می‌گويد منافعی در آمريکا دارد و آمريکا هم تحريم کرده که اين کار را انجام دهم و شايد هم از اين اهرم استفاده کرده‌اند که قيمت نفت را تغيير دهند و به دنبال خريداری بهتر باشند.

وی در مورد کشور چين نيز خاطرنشان کرد: چين قبلا عمده خريد خود را توسط يک شرکت زينگ رونگ وابسته به ارتش چين انجام می‌داد اما اکنون ۱۰ ، ۱۵ شرکت چينی اجازه خريد نفت دارند که ممکن است اگر آن شرکت زينگ رونگ نفت نخرد، شرکت‌های وارداتی ديگر اين کار را انجام دهند.

* خيلی دل نگران نيستم

رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشيمی در ادامه با بيان اينکه دنيا خيلی آمادگی شوک وارد کردن در بازار نفت را ندارد، تصريح کرد: به نفع آمريکا هم خيلی نيست که شوک به بازار نفت وارد شود بلکه آمريکا می‌خواهد در حالت آرام و به صورت مرموزی و برای فشار آوردن به ايران اين‌ اقدامات را انجام دهد.

وی متذکر شد: فکر می‌کنم چينی‌ها و هندی‌ها هم کمتر در بند تحريم باشند و بيشتر به فکر سوءاستفاده هستند. از طرف ديگر فکر نمی‌کنم با توجه به رشد اقتصادی دنيا که همه به دنبال خارج شدن از رکود هستند آمادگی اين وجود داشته باشد که نفت ايران را تحريم کنند. اين بيشتر تهديد است تا تحريم که خيلی دل نگران نيستم.

حسينی در پايان در پاسخ به اين سوال که آيا با اين اقدامات ميزان صادرات نفت ايران کم نمی‌شود؟ يادآور شد: هم‌اکنون با وجود اين اتفاقات هيچ گزارشی در اوپک يا منابع رسمی که نشان دهد صادرات نفت ايران کاهش پيدا کرده وجود ندارد. ايران خريدار جايگزين می‌کند و خيلی دل نگران اين که کشوری از بازار نفت ايران خارج شود نيستيم اما بايد مشتری‌ها و بازارهای خود را حفظ کنيم و نبايد بگذاريم اين تحريم‌ها اثر کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016