جمعه 20 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"خبر خوش هسته‌ای" اعلام شد: رونمايی از سوخت نمونه رآکتور تهران،غنی‌سازی نيمه صنعتی و طراحی نسل سوم سانتريفيوژ، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس سازمان انرژی هسته ای ايران از راه اندازی کارخانه غنی‌سازی نيمه صنعتی نطنز و طراحی نسل سوم سانتريفيوژ با ده برابر توان ماشين های نسل اول و رونمايی از اولين نمونه سوخت مجازی رآکتور تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی کشورمان بعدازظهر امروز جمعه در چهارمين جشن ملی هسته‌ای کشور طی سخنانی با بيان اينکه به منظور تامين مواد اوليه سوخت هسته‌ای در سال‌های اخير برنامه جامع اکتشاف اورانيوم در حوزه‌های مختلف زمين شناسی کشور، تهيه و تدوين شده است، گفت در راستای اجرای اين برنامه به فضل الهی در اواخر سال ۱۳۸۸ در منطقه اکتشافی ناريگان در استان يزد ذخاير اورانيوم قابل توجهی شناسايی و کشف شد که عمليات اکتشافی و تکميلی آن هم اکنون در حال انجام است. همچنين در ساير حوزه‌های زمين شناسی کشور از جمله حوضه‌های رسوبی مستعد در مناطق مختلف کشور، عمليات اکتشاف اورانيوم در فاز‌های مختلف به صورت فراگير در حال پيگيری است
وی افزود: در حوزه استخراج سنگ معدن اورانيوم، عمليات آماده سازی و تجهيز اورانيوم ساغند يزد با اتخاذ تمهيدات ويژه با شتاب بالايی در حال پيگيری و اجرا می‌باشد که در پرتو الطاف الهی بهره‌برداری از معدن ياد شده در آينده نزديک آغاز خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی ادامه داد: همچنين عمليات استخراج کانسنگ اورانيوم از معدن گچين بندرعباس و توليد کيک زرد U۳۰۸ در مقياس صنعتی در کارخانه توليد کيک زرد بندرعباس ‌HUP در حال انجام است و محصولات توليد شده اين کارخانه در آينده‌ نزديک تحويل مجتمع تبديلات اورانيوم ‌اصفهان UCF خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه تبديلات اورانيوم در کارخانه اصفهان UCF علاوه بر تداوم UF۶ اقدامات لازم برای توليد پودر اکسيد طبيعی و فنی شده اورانيوم با سرعت بيشتری در حال پيگيری است. همچنين زيرساخت لازم برای توليد سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران در دستور کار قرار گرفته است که اقدامات عملياتی آن با سرعت هر چه بيشتر در حال انجام می‌باشد.
صالحی در ارتباط با فعاليت‌های بخش غنی سازی در سال ۸۸ نيز خاطرنشان کرد: توليد اورانيوم غنی شده با غنای کمتر از ۵ درصد با به کارگيری سانتريفيوژهای نسل اول ادامه دارد که که اين نسل از ماشين‌های سانتريفيوژ دارای توان جدا سازی حدود ۸/۱ می‌باشد.
وی اضافه کرد: در راستای بهينه سازی ماشين‌های سانتريفيوژ در جهت افزايش توان جداسازی ماشين‌های نسل دوم توليد و آزمايش شدند. اين ماشين‌ها دارای توان جدا سازی حدود ۵ می‌‌باشند که توان جداسازی آنها در مقايسه با نسل اول تقريبا سه برابر است.
رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: در ادامه اين تحقيقات همکاران توانمند ما در سازمان انرژی اتمی ايران توانستند به لطف الهی ماشين نسل سوم را نيز طراحی کنند. اين ماشين آزمايش‌های مکانيکی خود را با موفقيت به پايان رسانيده است. انتظار می‌رود به فضل الهی و بر اساس محاسبات، ماشين مورد نظر در آزمايش‌های گازدهی پيش رو از توان جدا سازی حدود ۱۰، که تقريبا شش برابر توان جداسازی ماشين‌های نسل اول است برخوردار شود.
وی يادآور شد: نکته حائز اهميت در اين نسل از ماشين‌های سانتريفيوژ، دستيابی به قطر ۲۰۰ ميليمتر است. نتيجه اين دستاورد اين است که علاوه بر افزايش توان جداسازی، مقدار توليد در واحد زمان در اين ماشين‌ها نيز افزايش خواهد يافت. انشاالله در مراسم امروز از نمونه اوليه اين نسل از ماشين‌های سانتريفيوژ توسط رياست جمهوری رونمايی خواهد شد.
صالحی در ادامه سخنان خود در چهارمين جشن هسته‌ای، اظهار داشت: با عنايت به ضرورت تامين مواد اوليه برای ساخت سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران، يعنی اورانيوم با غنای ۲۰ درصد و با توجه به عدم همکاری بين‌المللی در اين راستا، رئيس جمهور محترم آقای احمدی‌نژاد دستور فرمودند که تامين اين نياز مبرم بومی شود. لذا يک زنجيره در کارخانه غنی سازی نيمه صنعتی نطنز برای اين منظور آماده‌سازی و راه اندازی شد که بحمد‌الله هم اکنون به خوبی مشغول به کار و توليد می‌باشد.
وی ادامه داد: اين توفيق چشمگير و موفقيت بزرگ گامی بلند در راستای رفع وابستگی به کشورهای بزرگ صنعتی می‌باشد که جا دارد تحقق آن را به ملت بزرگ و شريف ايران اسلامی تبريک بگويم.
صالحی در ادامه اظهار داشت: در راستای انجام اقدامات پيشگيرانه در پيامد تهديدات و جنگ روانی برخی کشورها عليه فعاليت‌های صلح آميز هسته‌ای کشورمان و برای جلوگيری از ايجاد هرگونه اختلال و وقفه‌ در فرآيند تامين سوخت رآکتور هسته‌ای، تصميم گرفته‌ شد ساخت تاسيسات مربوط به فعاليت غنی سازی در سايت فردو در دستور کار قرار گيرد. اين تاسيسات در حال حاضر روند تکميلی خود را طی می‌کند، افزون بر اين دولت محترم تصميم گرفته است سايت‌های مشابه ديگری را در نقاط مختلف کشور که از پدافند طبيعی مناسبی برخوردار باشند، تاسيس کند، مکان‌يابی اوليه و مراحل ابتدايی ارزيابی مکان‌های جديد نيز صورت پذيرفته است.
وی همچنين گفت: در بخش توليد مجتمع سوخت هسته‌ای نيز به فضل پروردگار تمام زير ساخت‌های توليد مجتمع سوخت فراهم شده است و در حال حاضر برنامه آماده سازی ساخت مجتمع سوخت برای رآکتور تحقيقاتی تهران در حال انجام می‌باشد. اميد است بر پايه برنامه زمانبدی شده به حول و قوه الهی بتوانيم سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران را در موعد مقرر تامين کنيم. در اين راستا امروز مقام محترم و رياست جمهوری از اولين نمونه سوخت مجازی رآکتور تحقيقاتی تهران که به نوبه خود دستاورد بزرگی است رونمايی خواهند کرد.
رئيس سازمان انرژی اتمی درباره نيروگاه بوشهر نيز گفت: در ارتباط با فعاليت‌های مربوط به نيروگاه اتمی بوشهر، لازم به ذکر است که واحد يکم نيروگاه اتمی بوشهر به يمن الطاف الهی مراحل تست‌ خطيری مانند تست فشار ۲۵۰ آتمسفر مدار اول، تست فشار ۱۱۰ آتمسفر مدار دوم و تست استحکام و مقاومت کره فلزی را با موفقيت پشت سر گذاشته و در حال آماده سازی جهت بهره برداری می‌باشد ان شاء‌الله بارگذاری سوخت نيز به زودی انجام خواهد شد و اميد است در تابستان سال جاری اين رآکتور توليد برق را آغاز کند.
وی همچنين خاطرنشان کرد:‌در ارتباط با طراحی و احداث نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی نيز خاطرنشان می‌سازد که طراحی پايه‌ اين نيروگاه در سال ۸۸ پايان پذيرفت و طراحی تفصيلی آن آغاز و در حال انجام است. ساير نيازها مانند امکان سنجی تامين تجهيزات و احداث پروژه‌های جانبی آن انشاالله در سال جاری آغاز خواهد شد.
صالحی در ادامه سخنان خود در جشن روز ملی فناوری هسته‌ای، درباره پسمانده‌های هسته‌ای، گفت: در ارتباط با موضوع پسمانداری صنعت هسته‌ای نيز شايان ذکر است که در سال ۸۸ عمليات طراحی و آغاز مراحل اجرايی احداث تاسيسات دفن پسمانده‌های پرتوزا سرعت قابل توجهی يافته و ضمن مکان يابی برای اين بخش عمليات آماده‌سازی آن نيز آغاز شده است.
وی درباره کارخانه توليد آب سنگين اراک نيز گفت: اين کارخانه در حال حاضر طبق برنامه کاری تعيين شده و با راندمان مطلوب در جهت تامين نياز رآکتور تحقيقاتی اراک مشغول به کار می‌باشد و لازم به يادآوری است که طراحی، ساخت و بهره‌برداری از اين کارخانه پيچيده به صورت بومی يکی از افتخارات ماندگار کشورمان است.
وی در خصوص فعاليت‌های هسته‌ای در عرصه‌های پزشکی، صنعت و کشاورزی گفت: اجرای طرح ملی توليد راديوداروها با همکاری معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری با هدف تشخيص و درمان بيماری‌های صعب العلاج صورت گرفته و در اين راستا پروژه‌های تحقيق، توسعه و توليد راديوداروهای تشخيصی و درمانی و کيت‌های بيومولکولی و چشمه‌های راديوايزوتوپ پزشکی نظير ژنراتور موليبدن ۹۹ و يد ۱۳۱ و ديگر راديوداروهای درمانی و تشخيصی در حال انجام است به طوری که کشور از نظر واردات بی نياز شده است. همچنين چشمه‌های راديواکتيو برای کاربردهای مختلف پزشکی، کشاورزی، صنعتی و انواع کيت‌های راديودارويی با استفاده از رآکتور تحقيقاتی تهران و شتاب‌دهنده کرج در حال توليد است که به ۱۲۰ مرکز درمانی و بيمارستانی تحت پوشش برای تشخيص و درمان ساليانه بيش از ۸۵۰ هزار بيمار ارسال می‌شود.
وی همچنين گفت: اجرای طرح ملی طراحی و ساخت رآکتور آزمايشی گداخت با همکاری معاونت علمی - فناوری رياست جمهوری به منظور گسترش مرزهای دانش، توليد و کسب فناوری در زمينه گداخت هسته‌ای صورت گرفته است.
صالحی ادامه داد: اجرای پروژه‌های تحقيقاتی در زمينه روش‌های آناليز، دزيمتری و اندازه‌گيری پارامترهای هسته‌ای و طراحی و ساخت دستگاه آناليز پرتابل محيطی صورت گرفته است.
رئيس سازمان انرژی اتمی همچنين به طراحی و ساخت سيستم‌های آشکارسازی هسته‌ای و دزيمتری و دستگاه‌های آناليز از جمله نمايشگر آلودگی بدن و دستگاه تصوير برداری گسيل پوزيترون برای مقاصد تحقيقاتی و دستگاه ضخامت سنج آنلاين يا کاربرد صنعتی، اجرای پروژه‌های تحقيقاتی در زمينه بهبود خصوصيات کمی و کيفی توليدات زراعی، باغی و دامی با استفاده از روش‌های هسته‌ای، انجام پروژه‌های تحقيق و توسعه در زمينه طراحی و ساخت سيستم‌های پرتودهی خاص و پرتودهی تجهيزات يکبار مصرف پزشکی، مواد غذايی خشک، گياهان دارويی و ادويه‌جات توسط سيستم‌های پرتودهی گاما و الکترون، اجرای پروژه‌های تحقيق و توسعه در عرصه طراحی و ساخت شتابدهنده‌ها نظير شتاب‌دهنده الکترون و شتابگر الکترواستاتيک، طراحی و ساخت دستگاه نشت‌ياب هوشمند هسته‌ای برای خطوط انتقال مواد نفتی و بومی سازی توليد چشمه‌های کبالت ۶۰ با اکتيويته پايين مورد استفاده در سيستم‌های اندازه‌گيری هسته‌ای در صنايع اشاره کرد.
وی در ادامه و در خصوص ايمنی هسته‌ای با بيان اينکه امروزه هر چند استفاده از انرژی هسته‌ای و پرتو‌های يونساز و غير يونساز امری اجتناب‌ناپذير شده و با شتاب خيره کننده‌ای در مسير پيشرفت می‌باشد، اظهار داشت: اما آنچه که اين فناوری را از ساير فنون متمايز می‌‌کند، مخاطرات پرتوهاست که در صورت عدم توجه کافی و در نبود يک برنامه گسترده و فراگير در زمينه ايمنی هسته‌ای، می‌تواند سبب ساز بروز حوادث جبران‌ناپذيری شود. از اين رو، عنايت ويژه به رعايت موازين و مقررات ايمنی هسته‌ای و پرتوی همواره در صدر برنامه‌ريزی‌های سازمان انرژی اتمی ايران در عرصه به کارگيری علوم و فنون هسته‌ای قرار دارد.
صالحی ادامه داد: در اين راستا نظام ايمنی هسته‌ای کشور با هدف حفاظت از کارکنان بهره‌بردار از تاسيسات پرتوی و همچنين شهروندان جمهوری اسلامی ايران، حفاظت از محيط زيست و برنامه‌ريزی در مسير عدم بروز هرگونه مخاطرات احتمالی برای نسل آينده در برابر اثرات زيان بار پرتوها، به تدوين ضوابط، صدور پروانه‌ و مجوزهای مرتبط در زمينه‌ به کارگيری فنون هسته‌‌ای پرداخته است و با انجام بازرسی‌های فراگير، اين فعاليت‌ها را تحت نظارت مستمر دارد.
وی گفت:‌در حال حاضر بيش از ۳۰۰۰ مرکز پزشکی و ۲۰۰۰ مرکز صنعتی و پژوهشی که از منابع پرتو استفاده می‌کنند، تحت نظارت‌های قانونی نظام ايمنی هسته‌ای کشور قرار دارند. علاوه بر اين متجاوز از ۲۵۰۰۰ نفر نيز به عنوان پرتو کار در سطح کشور تحت پوشش دزيمتری و کنترل فردی قرار دارند.
صالحی با بيان اينکه فعاليت‌های پژوهشی و اجرايی متعددی نيز در زمينه ايمنی هسته‌ای صورت گرفته به چند نمونه در اين زمينه اشاره کرد از جمله ادامه تدوين نقشه پرتوزايی کشور در فصول مختلف طی سال‌های متوالی، بررسی ساليانه راديواکولوژی سواحل دريای خزر و خليج فارس،نصب و راه‌اندازی سيستم‌های اندازه‌گيری پرتوزايی در ۱۳ نقطه کشور که مقرر است تا پايان سالجاری به ۶۳ نقطه افزايش يابد. همچنين نصب و راه‌اندازی ۷ عدد دروازه‌های کنترل ورود مواد پرتوزا در نقاط مهم ورودی کشور که مقرر است انشاء‌الله تا پايان سالجاری به ۱۷ عدد افزايش يابد.
وی ادامه داد: با عنايت به اينکه موضوع ايمنی هسته‌ای مسئله‌ای جهانی است، همکاری‌های بسيار نزديکی با کشورهای منطقه و در سطح بين‌المللی با آژانس‌ بين‌المللی انرژی اتمی انجام شده است. مسئولان کشورهای عضو سازمان منطقه‌ای حفاظت از محيط دريايی خليج فارس و دريای عمان‌‌‌ (ropm‌e) طی دو مرتبه بازديد از نيروگاه اتمی بوشهر از ايمنی اين نيروگاه اطمينان حاصل کرده‌اند.
صالحی خاطرنشان کرد:‌فعاليت‌های مرکز ايمنی هسته‌ای کشور طی سال‌های ۸۴ و ۸۸ از سوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مورد ارزيابی قرار گرفته و در گزارش اخير آژانس قابليت و توانمندی نظام ايمنی هسته‌ای کشور در راستای انجام وظايف اين مرکز و نظارت بر راه‌اندازی و بهره‌برداری نيروگاه‌ اتمی بوشهر مورد تاييد قرار گرفته است.
وی در پايان اظهار داشت: تمامی اين دستاوردها مرهون عنايات ويژه مقام معظم رهبری، حمايت جدی و پايمردی شجاعانه رياست جمهوری، تلاش‌های دولت‌های پيشين و ايمان و عزم و اراده پولادين ملت تاريخ ساز ايران است.
صالحی از زحمات و تلاش‌های ارزنده روسای پيشين سازمان انرژی اتمی ايران و مديران سختکوش و نيز کارمندان شريف آن اهم از شاغل و بازنشسته در طول سال‌های متمادی در راستای تحقق اهداف صنعت هسته‌ای کشور صميمانه سپاسگذاری کرد و گفت: بی‌گمان دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ايران در مسير تحقق اهداف نظام جهت توسعه و پيشرفت روز افزون ايران اسلامی به عنوان نمونه و الگويی برای تحقق منابع ملی ايران، پيش روی فرزندان برومند اين مرز و بوم قرار دارد و عزم جزم پژوهشگران و فرهيختگان دانشگاهی و صنعتگران کشور برای ثبت افتخاراتی از اين دست شاهدی بر اين مدعاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016