یکشنبه 22 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: بايد حداقل ۵ ميليون نفر از تهران بروند، گسل‌های زير تهران به لطف دعای مردم فعال نيستند! فارس

خبرگزاری فارس: رئيس‌جمهور با بيان اينکه حداقل ۵ ميليون نفر بايد از تهران بيرون بروند، تاکيد کرد: گسل‌های زير تهران به لطف دعای مردم فعال نيستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور صبح امروز در ديدار مديران بنياد مسکن انقلاب اسلامی طی سخنانی بنياد مسکن انقلاب اسلامی را يکی از برکات امام راحل دانست و گفت: در طول ۳۰ سال اين نهاد خدمات بسيار ارزنده‌ای را به ملت ارائه کرد که يکی از اين خدمات در بخش مسکن است که با سرعت و شتاب روز افزون در حال گسترش است.
وی ادامه داد: يکی از خدمات ديگر بنياد مسکن انقلاب اسلامی رسيدگی به مناطق آسيب‌ديده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌جمهور با اشاره به زلزله لرستان در سال ۸۵ اظهار داشت: در اين زلزله بيش از۴۰ هزار واحد مسکونی آسيب‌ ديد که هيچ شکست و ضعفی در زندگی مردم با خدمات بنياد مسکن انقلاب اسلامی به وجود نيامد و در طوفان جنوب شرق کشور نيز بيش از ۷۰ هزار واحد مسکونی دچار آسيب شد ولی کارها به سرعت ساماندهی شدند.
احمدی‌‌نژاد با بيان اينکه ساماندهی کپر‌نشين‌ها امروز اتفاق افتاده است و اميدواريم ظرف ۲ و ۳ سال آينده کپرنشينی به طور کامل برچيده شود، تصريح کرد: حدود ۲۳ هزار طرح هادی داريم که ۱۱ هزار از اين طرح‌ها اجرايی شده که اين حاصل کار جمعی است و بانک‌ها در زمينه مسکن روستايی بسيار خوب کار کرده‌اند.
وی با تشکر از مديران بنياد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ۶۰۰ هزار مسکن روستايی ظرف ۳ يا ۴ سال گذشته تمام شده است و تا پايان امسال يک ميليون به اتمام می‌رسد.
رئيس جمهور با تاکيد بر لزوم ترسيم يک برنامه برای ادامه راه گفت: موضوع مسکن در فرهنگ ما يک انباری يا جايی فقط برای شب‌خوابی نيست در حالی که مسکن محل سکونت، تربيت، آرامش و زندگی است.
احمدی‌نژاد افزود: در فرهنگ ما آنچيزی زندگی است که در خانواده و خانه می‌گذرد و نگاه ما با غربی‌ها در اين زمينه فرق می‌کند.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه در بحث مسکن، زيبايی، نما، آرامش، پاسخگويی برای ما موضوعيت دارد، تأکيد کرد: اين گونه نيست که آدم‌ها را کالا فرض کنيم. بايد ببينيم حريم‌ها و عاطفه‌ها چگونه حفظ می‌شود و اين بسيار مهم است.
احمدی‌نژاد بيان داشت: نمای خانه نبايد برای افراد دلزدگی ايجاد کند؛ چرا که کلی از نماهای موجود امروز وارداتی است که موجب دلزدگی می‌شود در حالی که معماری خودمان که از متن فرهنگمان استخراج شده اينگونه نيست.
وی با تأکيد بر اينکه بايد به جايی برسيم که همه ملت ايران و حتی همه بشريت در خانه‌های وسيعی زندگی کنند، تصريح کرد: ساختارهای اقتصادی غارت‌گرانه بين‌المللی که حاصل دسترنج مردم را به يغما می‌برد، استعمار و تحميل فشار تاکنون موجب شده که مردم در خانه‌های وسيع زندگی نکنند.
وی خطاب به حضار يادآور شد: روی معماری بيشتر کار کنيد و در طرح‌های هادی معماری شهرسازی خودمان را پايه‌گذاری کنيد که اين کار شدنی است و در اين خصوص از نظرات صاحبنظران استفاده کنيد.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه کميته خاصی را برای جمع‌آوری نظرات صاحب‌نظران در خصوص معماری خانه‌ها تشکيل دهيد، اظهار داشت: يک طرح هادی به طور متوسط ۱۰۰ ميليون تومان هزينه دارد که دولت از شما حمايت می‌کند از همين روز همه طرح‌های هادی را به اتمام برسانيد.
وی در خصوص لزوم سرعت در ساخت مسکن نيز خطاب به مديران دست‌اندرکار ساخت مسکن گفت: شما نشان داديد که ظرفيت ساخت خيلی بيش از اين چيزی است که الان می‌سازيد؛ چرا که توانستيد سالی ۲۰ هزار مسکن را به سرعت به سالی ۲۰۰ هزار واحد افزايش دهيد که با همکاری دولت بايد سقف مسکن روستايی را از ۲۰۰ هزار بيشتر کنيد.
احمدی‌نژاد ادامه داد: در بنياد مسکن انقلاب اسلامی بايد در شهرهای دارای جمعيت زير ۲۵ هزار نفر، با ارائه برنامه موضوع مسکن را به روز کنيد و ان‌شاء‌الله سال ديگر بايدبگوييم يک ميليون مسکن تمام شده و ۶۰۰ يا ۷۰۰ هزار واحد در دست اجرا است.
وی با بيان اينکه در اقتصاد ما بهره‌وری پايين و هدر رفت منابع انسانی بالا است، اظهار داشت: سرمايه‌های عمومی ملت در نقطه زاينده سرمايه‌گذاری نمی‌شود و در طول ۵۰ يا ۶۰ سال گذشته اعمال سياست‌های استعماری اساس اقتصاد ما را دچار آسيب کرده است.
رئيس‌جمهور ادامه داد: اينکه ۶۷ درصد مردم در شهر و ۳۲ درصد مردم در روستا زندگی می‌کنند شاخص روشنی از معيوب بودن ساختارها است.
احمدی‌نژاد با طرح سئوالی مبنی بر اينکه چه شغلی برای ۷ يا ۸ ميليون جمعيت تهران می‌توان درست کرد و بايد تا چقدر صنعت را دور تهران گسترش دهيم، گفت: روند مهاجرت نيز شاخص روشن ديگری از معيوب بودن ساختارها است و اينکه سرزمين وسيع ايران رها شود و در چند نقطه متمرکز شويم درست نيست و مسکن يکی از عوامل تشويق مردم به مهاجرت معکوس است.
وی با اشاره به دو نيم سال قبل که افزايش شديد قيمت مسکن را به دنبال داشت، تأکيد کرد: اين موضوع يعنی چند صد هزار ميليارد ثروت ملت بايد راکد شود و حاصل عمر ملت در حالی که بايد برای پيشرفت کشور باشد راکد شده بود که اين را بايد معکوس کنيم.
رئيس جمهور عنوان کرد: تهران در معرض آسيب‌های سنگين است هر چند می‌توان ترافيک و آب و هوا را با هزينه‌ای سنگين حل کرد اما ماجرای زلزله را چگونه بايد حل کنيم؟ الان بايد گسل‌های زير شهر فعال باشد که به لطف دعای مردم فعال نيستند اما نمی‌توان تضمين کرد که چه زمانی در تهران زلزله می‌آيد و اين گسل‌ها فعال می‌شود.
احمدی‌نژاد بيان کرد: استان تهران ۱۳ ميليون ساکن دارد که اگر حادثه‌ای بيفتد چگونه بايد اين را جمع کرد بنابر اين تهران را بايد خالی کرد و اين دستوری نيست. هر چند بنده به وقتش از مردم خواهش خواهم کرد تا تهران را ترک کنند اما بايد برای کسانی که از تهران می‌روند زمين و وام ۴ درصد در نظر بگيريم.
وی با اشاره به اينکه بايد در شهرهای زير ۲۵ هزار نفر و در روستا وام ۴ درصد و يارانه دو ساله بدهيم، خاطر نشان کرد: اقلا ۵ ميليون نفر بايد از تهران بيرون بروند و امسال دولت نيز برای توسعه بخش‌های کشاورزی، صنايع و اشتغال بودجه خوبی را در نظر گرفته است.
رئيس‌جمهور اظهار داشت: هر کسی در روستاها شغلی ندارد و می‌خواهد مشغول شود بايد به او وام قرض‌الحسنه بدهيم و وزارتخانه‌های کشاورزی، مسکن، صنايع و بنياد مسکن انقلاب اسلامی بايد برای اين امر برنامه‌ای تنظيم کند.
احمدی نژاد با تأکيد بر اينکه بايد جريان مهاجرت معکوس شود و يک شکی به کشور وارد آيد، اظهار داشت: تهران، لرستان نيست که بتوان اگر حادثه‌ای در آن رخ داد جمع و جور کرد بلکه بايد از همين الان به فکر آن باشيم.
وی ادامه داد: امروز هم در وزارت مسکن، صنايع، جهاد و سازندگی، بنياد مسکن و بانک‌ها مديران لايقی هستند که ظرفيت بالايی دارند و بايد از اين ظرفيت استفاده کرد.
رئيس‌جمهور مسکن را سه منظوره " فرهنگ، آرامش و اشتغال " برشمرد و گفت: امروز نهاد بنياد مسکن نهاد منسجمی است و دلسوزان فراوانی به برکت انقلاب، امام (ره) عشق به امامت و ولايت حضور دارند و بقيه نهادها هم اين گونه است که بايد دست به دست هم بدهيم و تلاش کنيم.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه بايد خانه را ارزان و سريع کنيم که اين کار شدنی است، گفت: در مسکن روستايی سال بعد اين موقع يک ميليون واحد تحويل خواهند داد که بايد اين سقف را برداريم و بانک‌ها در اين خصوص طراحی کنند و ما يارانه در اختيار شما قرار می‌دهيم.
در اين مراسم همچنين از دست‌اندرکاران بهسازی و مقاوم سازی روستاها و توسعه حرم مطرح حضرت معصومه (س) توسط رئيس جمهور با اهدای لوحی تقدير شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016