یکشنبه 22 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: براساس شواهد موجود شهرام اميری در آمريکاست، ما دولت عربستان را مسئول می دانيم، ايسنا

وزير امور خارجه کشورمان عصر يک‌شنبه با حضور در دانشگاه شريف به پرسش‌های دانشجويان اين دانشگاه پاسخ گفت و به تشريح مواضع ايران درباره مسائل مختلف منطقه‌يی و بين‌المللی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی در پاسخ به پرسش يکی از دانشجويان در مورد اين که چه کاری برای دفاع از حقوق نخبگان از جمله شهرام اميری ـ تبعه ايرانی ـ که در عربستان ربوده شده است، انجام داديد؟ گفت: يکی از طراحی‌های سرويس‌های امنيتی آمريکا تله‌گذاری برای اتباع کشورمان در قالب‌های مختلف است؛ حتی ايرانيان مقيم خارج از کشور ما نيز با اين مساله مواجه هستند. اين نشانگر اين است که دست‌شان به لحاظ جاسوسی و اطلاعاتی و اقداماتی که بعضا در کشور ما داشته‌اند تا حد زيادی قطع شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: ما در تايلند، چين، لهستان، گرجستان، انگليس و فرانسه اين موارد را برای اتباع‌مان داريم که آمريکايی‌ها فشار می‌آورند و می‌گويند آن کشورها افرادی را به آمريکا تحويل بدهند. اين بازی است که به صورت گسترده‌تر از دوره‌ی بوش آغاز شد و متاسفانه در دوره‌ی اوباما نيز هنوز ادامه می‌يابد. بر اساس آخرين اظهارات و مطالبی که مطرح شده حداقل آمريکايی‌ها از محل شهرام اميری مطلع هستند اگرچه شواهدی موجود است که می‌گويد او در آمريکاست.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان با بيان اين که اين سناريوی آمريکايی‌ها راه به جايی نمی‌برد، افزود: اما تکليف جمهوری اسلامی برخورد و مقابله است و من به شما می‌گويم هر يک از اين حوادث و حوادث کم‌تر از آن، از جمله يک حادثه کنسولی، وزارت امور خارجه متعهد است که آن مساله را در دستور کار خود قرار دهد.

او اضافه کرد: ما در اين رابطه دولت عربستان را مسوول خطاب کرديم زيرا که در فرودگاه جده ورود شهرام اميری ثبت شده است و بعد از آن و امروز نيز پيگير اين مساله نزد دولت عربستان هستيم و به آمريکايی‌ها نيز اعلام کرديم که آمريکايی‌ها را در اين مساله بر اساس برخی شواهدی که ‌داريم دخيل می‌دانيم. در سازمان ملل پيگير اين موضوع هستيم و حوزه معاونت کنسولی ما و ايرانيان خارج از کشور نيز در تلاشی بی‌وقفه اين موضوع را در دست پيگيری دارند تا اميری آزاد شود و به آغوش خانواده و کشورش باز گردد.

به گزارش ايسنا، دانشجويی پرسيد ما چند نظامی انگليسی را بازداشت کرديم اما با تلاش‌های آن‌ها اين نظاميان آزاد شدند؛ اما در مورد اتباع ما هنوز مشکلاتی وجود دارد؛ شما می‌گوييد که تلاش‌های زيادی کرده‌ايد، پس اين تلاش‌ها چه زمانی نتيجه می‌دهد، از جمله فيلم‌سازی که در عراق بازداشت شده بود؟ که متکی پاسخ داد: فيلم‌سازی که در عراق بازداشت شده بود با پيگيری‌ها آزاد شد و در دوره هفتم نيز نماينده مجلس بود. آقای قاسمی در تايلند نيز بازداشت شده بود و پس از چند سال با تلاش‌هايی که کرديم او به آغوش خانواده‌اش برگشت. در مورد چين نيز چنين مساله‌ای بود، آمريکايی‌ها به يکی از اتباع ايرانی متعرض شده بودند که شش ماه طول کشيد تا او را آزاد کرديم. ديپلمات ما در پاکستان نيز ربوده شد، راننده‌ای که او را می‌برد کشته شد، ۱۷ ماه در زندان بود، در زندانی که می‌دانستيم کجاست، پيگير بوديم. هم‌چنين در مورد وضعيت آقای معصومی‌نژاد و دميرچيلو نيز پيگيری می‌کنيم. برادرانی که در لهستان و چين دستگير نيز شده بودند نيز با پيگيری‌ها آزاد کرديم.

وی با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه برای پيگيری وضعيت اتباعی که در کشورهای ديگر دچار مشکلاتی شده‌اند، افزود: تلاش ما برای پيگيری وضعيت آن‌ها است و تا آزاد کردن آن‌ها تلاش‌های خود را ادامه می‌دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016