پنجشنبه 26 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: مردم تا آغاز اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها خود، صرفه جويی را آغاز کنند، ايسنا

*کنترل مصرف انرژی، يک وظيفه و مسووليت ملی است

رييس‌جمهور کنترل مصرف انرژی را يک وظيفه و مسووليت ملی توصيف کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور کشورمان صبح امروز(پنج‌شنبه) در جمع مديران وزارت نيرو، با تاکيد بر اين که ما در استفاده درست از انرژی جای کار زيادی داريم، گفت: اگر اغراق نکنيم در اين زمينه در ابتدای راه هستيم. سرانه ظرفيت نصب شده برق در آسيا ‌٢٠٠ وات است در حالی که در کشور ما به ‌٨٠٠ وات می‌رسد که به معنای ‌٤ برابری سرانه نصب شده است، اما وقتی مصرف انرژی ايران با کل دنيا را مقايسه می‌کنيم، باز مشاهده می‌کنيم که ‌٤ برابر متوسط کل دنيا مصرف انرژی داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين که اين مصرف ‌٤ برابری در شرايطی است که مهمترين موضوع اقتصادی دنيا امروز انرژی است، خاطرنشان کرد: برای تسلط بر مراکز و ذخاير انرژی در دنيا جنگ‌های فراوانی روی می‌دهد و همين الان خاورميانه به اين دليل در آتش می سوزد و سالانه ‌٧٠ تا‌٨٠ ميليارد دلار به کشورهای منطقه سلاح می‌فروشند تا تسلط بر انرژی خاورميانه را ادامه دهند.

رييس‌جمهور در همين زمينه روشن شدن سرنوشت جنگ‌های اول و دوم و نيز تثبيت پايه‌های تسلط انگليس در دنيا را عامل انرژی خاورميانه معرفی کرد و افزود: پايه‌ها و عامل اصلی نظام سرمايه‌داری مبتنی بر انرژی ارزان است. اگر هم اکنون خللی در جريان انتقال انرژی ارزان به بلوک سرمايه‌داری ايجاد شود مضمحل می‌شود.

وی ادامه داد: نفت پس از ورود به بازارهای سرمايه داری به قيمت ‌٥/١ برابر فروخته می‌شود و برخی خيال می کنند رفاه ظاهری در دنيای سرمايه‌داری صرفا ناشی از تلاش‌های آنهاست؛ در حالی که آنها قيمت انرژی را با سياست پايين نگه داشته‌اند اما کالاهايشان را با قيمت‌های بالا عرضه می‌کنند.

رييس شورای عالی اقتصاد مصرف انرژی در دنيا را روزافزون و هم زمان با آن تلاش برای مديريت آن را نيز روزافزون توصيف کرد و افزود: ما هم اکنون ‌٤ برابر متوسط دنيا انرژی مصرف می‌کنيم آيا اين به معنای رفاه بيشتر است؟ حتما اين گونه نيست. يک وظيفه و مسووليت ملی ، امروز کنترل مصرف انرژی است.

وی گفت: سوخت وقتی به نيروگاه های ما وارد می شود با راندمان ‌٣٨ درصد بيرون می‌آيد و تا رسيدن به محل مصرف ‌١٨ درصد انرژی توليد شده می‌پرد و نهايتا سوختی که به نيروگاه می‌رود تنها ‌٣٠ درصد از آن باقی می‌ماند و ‌٧٠ درصد آن پرت می‌شود. ‌٥٥ ميليارد ليتر سوخت از وزارت نفت از قراری ‌٥٠٠ تومان توسط وزارت نيرو گرفته می‌شود که معادل ‌٢٧ هزار و ‌٥٠٠ ميليارد تومان است و ‌٧٠ درصد آن هوا می‌رود. اگر ‌٥٠ درصد آن را ناگزير بگيريد کافی است ما در شبکه ‌٢٠ درصد را مديريت کنيم که همان مبلغ ‌٥ هزار و ‌٥٠٠ ميليارد تومان بدهی انباشته وزارت نيرو می‌شود.

وی از مديران وزارت نيرو خواست تا با همکاری يکديگر ‌٢٠ درصد پرت انرژی را به جيب ملت باز گردانند و اضافه کرد: ما اين کار را چه در طراحی و چه در ساخت قطعات و هم چنين در بحث مديريت شبکه می‌توانيم انجام دهيم که در اين زمينه نيز لازم نيست از يک کشور شرق يا غرب دور متخصص بياوريم و مديران و متخصصان داخلی صنعت برق دانش اين کار را دارند.

وی در ادامه اظهارات خود در خصوص شيوه های طراحی و ساخت در پروژه‌های گوناگون صنعت برق اظهار داشت: هم اکنون قيمت‌های تمام شده بالاست که اين گرفتاری مربوط به تمام کارهای عمرانی در کشور است اما صنعت آب و برق ما در جايی قرار دارد که به سرعت می‌توان آن را مديريت کرد.

احمدی‌نژاد انتظار خود از مديران و متخصصان صنعت برق را بهينه‌سازی پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: ما اختيار برنامه‌ای را به خود وزارت نيرو داده ايم تا با منابع تحت اختيار هزينه‌ها را پايين بياوريد و مابه‌التفاوت را در خود صنعت هزينه کنيد.

وی افزود: متاسفانه اين چرخه در کل پروژه‌ها معيوب است و من پيشنهاد می‌کنم کميته‌ای با حضور مديران و پيمانکاران صنعت برق در اين خصوص تشکيل دهيم و پيشنهاد لازم را بياوريد که ما نيز جايزه هم می‌دهيم.

احمدی نژاد در ادامه با تاکيد بر تغيير نگرش به تامين انرژی برق در صنعت برق کشور نيز با يادآوری اين نکته که نگهداری شبکه هزينه بسيار بالايی دارد و پرت آن نيز بالاست، اضافه کرد: هم اکنون شبکه برق ما دايما در حال گسترش است و شما بايد ارزيابی کنيد که آيا درست است همچنان شبکه را گسترش دهيد. در دنيا فرض را بر اين گذاشته‌ايم که گاز را به همه جا ببريم اما به اندازه‌ای که نياز دارند بايد آن را تبديل کنيم. بايد واحدهای متمرکز را به گونه‌ای طراحی کرد که بتوانند از تمام ظرفيت استفاده کنند و در اين زمينه مديران نبايد تحت تاثير فشارها قرار گيرند.

رييس جمهور هم چنين از وزارت نيرو خواست تا استفاده از انرژی‌های جديد را پررنگ تر پيگيری کنند.

وی گفت: برای روستاهايی که از اين به بعد برق‌دار می‌شوند پايه انرژی را عوض کنيد و طراحی‌های لازم را در اين زمينه داشته باشيد که دولت نيز کمک می‌کند.

وی افزود: اول کار ممکن است عده‌ای بترسند اما شما مديران برق بايد نمونه و الگوسازی کنيد و دولت نيز آمادگی ارايه يارانه را دارد و حمايت می‌کند.

احمدی نژاد با تاکيد بر اين که بايد نگاه کلان به تامين انرژی در کشور را عوض کنيم اضافه کرد: متخصصان ما جزو رده‌های بالای تخصصی کشور هستند و می توانند آن را در دستور کار قرار داده و طراحی کنند لذا بايد انقلابی در توليد و تامين انرژی ايجاد شود.

به گفته وی در دنيايی که برای تسلط بر نفت عراق يک ميليون و ‌٣٠٠ هزار نفر را می‌کشند اتلاف انرژی بدين شکل در کشور درست نيست.

رييس جمهور هم چنين ‌٥/٣ برابر شدن اعتبارات بخش برق در دولت نهم را مورد اشاره قرار داد که از اين پس نيز توجهات بيشتر می‌شود و در بودجه سال ‌٨٩ نيز پيش‌بينی‌های لازم صورت گرفته است.

وی گفت: بايد مديران صنعت برق ريل حرکت را عوض کنند که دولت نيز حمايت می‌کند.

وی در بخش ديگری از اظهارات خود ظرفيت و توان مهندسی کشور را بالا توصيف کرد که اين مساله فرصتی است که توان مهندسی کشور در صنعت برق از مرزهای جغرافيايی بالاتر برود.

وی گفت: در کشورهای مختلف از ما می‌خواهند که نيروگاه ايجاد کنيم. بايد با کمک اهالی صنعت وارد بازارهای جهانی شويم که هم عامل درآمدزايی است و هم انتقال فرهنگ ضمن اين که برای کشور عقبه سياسی نيز درست می کنند.

رييس جمهور در بخش ديگری از اظهارات خود مصرف چهار برابری انرژی را که عمدتا توسط مردم مورد مصرف قرار می گيرد مورد بحث قرار داد و با تاکيد بر کاهش اين مصرف گفت: در همين دو سال اخير که وزارت نيرو پيام داد و لامپ‌های کم مصرف توزيع شد شاهد بوديم که مصرف برق نيز کاهش يافته است. هم اکنون معادل ‌٤ ميليون و ‌٢٠٠ هزار بشکه نفت در کشور مصرف می‌شود که صرفه جويی در اين مصرف به معنای پايين آوردن سطح رفاه و توليد ناخالص ملی کشور نيست. ما می توانيم همين سطح رفاه را با کاهش ‌٣٥ درصدی مصرف انرژی داشته باشيم.

وی مصرف برق کشور که معادل ‌١٨٠ ميليارد کيلووات ساعت می باشد را بالا توصيف کرد که به ازای هر نفر دو هزار و ‌٧٠٠ کيلو وات می شود.

وی گفت: ‌٣٠ درصد از اين ميزان قابل صرفه جويی است که تنها با مديريت و بدون تغيير تکنولوژی حاصل می شود. با قيمت ‌٨٠ دلار برای هر بشکه ما نزديک به ‌١١٠ هزار ميليارد تومان مصرف انرژی داريم که ‌٢٠ درصد آن به سرعت قابل صرفه جويی است.

رييس جمهور اين مصرف انرژی را عاملی برای افزوده شدن به توليد و افزايش رفاه ندانست و در همين زمينه طرح هدفمند کردن يارانه ها را خدمت بزرگی برای کشور ارزيابی کرد.

وی با طرح اين سوال که چرا گرايش مردم به انرژی های نو کم است ، دليل آن را قيمت پايين انرژی عنوان کرد و افزود: اگر قيمت بالا باشد آنگاه می توان در مقايسه با سوخت‌های فسيلی انرژی های نو را جايگزين کرد که اين خود آغاز يک انقلاب در فناوری و توليدات صنعتی کشور است.

وی هدفمند کردن يارانه ها در بخش برق را زودتر از ساير بخش ها قابل اجرا عنوان کرد و افزود: قانون اجازه داده که هزينه‌های برق به صورت پلکانی افزايش يابد که وزارت نيرو می‌تواند در پايان ‌٥ سال يارانه‌ها را بردارد و طراحی های لازم برای بخش‌های ديگر نظير آب انجام دهد.

وی گفت: در اين روند برخی طبقات پايين که مصرف پايين نيرو دارند به صورت حداکثر مراعات می‌شود و کسانی که مصرف بالا دارند بايد هزينه اش را بپردازند.

رييس جمهور از عموم مردم خواست تا آغاز اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها خود صرفه جويی را آغاز کنند چرا که ‌٣٧ هزار مگاوات مصرف معادل کشوری است که در کنارمان قرار دارد و جمعيتش معادل جمعيت ماست اما مبادلات خارجی اش دو برابر کشور ماست.

وی اضافه کرد: اين روند مصرف انصاف نيست و بايد انرژی برای نسل های متوالی باقی بماند.

رييس جمهور در آغاز سخنان خود نيز با تقدير از فعالان عرصه برق کشور کاری که در حوزه برق و آب کشور انجام شده را در ‌٣٠سال گذشته و سال های اخير افتخارآميز دانست و اضافه کرد: سرعت رشد در صنعت آب و برق بی نظير است که امروز شاهد نصب ‌٥٥ هزار مگاوات ظرفيت برق هستيم و در طراحی ، ساخت و نصب امروز جامعه صنعت آب و برق کشور از توانمندی بالا و ارزشمندی برخوردار است و همه مردم از خدمات اين بخش استفاده می کنند و ملت ايران نيز قدر خدمتگذاران و فداکاران راه آبادانی را می‌شناسد.

وی گفت: امروز همه روستاهای بالای ‌٢٠ خانوار و جمعی از روستاهای زير ‌٢٠ خانوار کشور نيز دارای برق هستند که نگهداری اين شبکه عظيم در کشور پهناور ايران نيز کار بزرگی است.تقريبا همه جای ايران شبکه برق حضور دارد و ما کمترين خاموشی‌ها و نوسانات را داشتيم که به توليد و مصرف آسيب می‌زند.

وی از همه کسانی که در طول زمان فداکارانه در اين خصوص کار کرده اند و اين سرمايه را در اختيار مردم قرار داده اند، تقدير و تشکر کرد.

به گزارش ايسنا، پيش از سخنان رييس جمهور، وزير نيرو و معاون برق وزارت نيرو به ايراد سخنرانی پرداختند و از فعالان عرصه صنعت برق کشور نيز تقدير شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016