سه شنبه 24 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ثمره هاشمی: گفتمان جهان بر اساس اظهارات احمدی‌نژاد تغيير پيدا کرده است! ايلنا

ايلنا: دستيار ارشد رئيس‌جمهور معتقد است گفتمان جهان بر اساس اظهارات احمدی‌نژاد تغيير پيدا کرده است و و دنيای امروز دنيای فرهنگ، علم و معنويت است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، مجتبی ثمره هاشمی در نشستی که به عنوان بررسی روند هسته‌ای شدن ايران در دانشکده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايی برگزار شده بود با گرامی‌داشت روز ۲۰ فروردين به عنوان روز جشن هسته‌ای گفت: در ابتدای سخنان خود می‌خواهم به اهداف هسته‌ای آمريکا بپردازم و پس از آن اوضاع هسته‌ای ايران را مورد ارزيابی قرار دهم.
وی افزود: بحث ورود ايالات متحده آمريکا به مسائل هسته‌ای به جهت غلبه در جنگ بود. مسئولين اين کشور به قصد توليد سلاح‌های هسته‌ای در جنگ جهانی دوم به مسائل هسته‌ای روی آوردند و پس از جنگ نيز يعنی در دوران جنگ سرد تکثير سلاح‌ها را در دستور کار خود قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستيار ارشد رئيس‌جمهور متذکر شد در مقطع زمانی پس از جنگ جهانی دوم تا زمان فروپاشی اتحاد جماهير شوروی بحث توليد سلاح‌های هسته‌ای در دستور کار قدرت‌های بزرگ قرار گرفت به‌طوری که بر اساس ادعاهای برخی کارشناسان در حال حاضر ايالات متحده آمريکا و روسيه هر کدام با ۱۰ هزار کلاهک هسته‌ای، فرانسه با ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای و دولت غاصب صهيونيستی نيز با ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای از اين سلاح‌ها برخوردار هستند.
وی تصريح کرد: بر همين اساس در حال حاضر بيش از ۲۰ هزار کلاهک هسته‌ای در کشورهای مختلف جهان وجود دارد که تمامی آنها در اختيار قدرت‌های سلطه‌گر است.
ثمره هاشمی با اشاره به نخستين استفاده ايران از انرژی هسته‌ای در دوران پيش از پيروزی انقلاب گفت: در آن دوران استفاده از انرژی هسته‌ای به منظور توليد سوخت هسته‌ای در داخل کشور نبود. قراردادی ميان ايران و يک شرکت آلمانی برای راه‌اندازی نيروگاه منعقد شده بود و پس از آن نيز قراردادهايی با کشورهای فرانسه و آمريکا به امضاء رسيد.
وی ادامه داد: اما متاسفانه پس از پيروزی انقلاب اين کشورها تعهدات خود را زيرپا گذاشتند و اعلام کردند که ما به شما سوخت هسته‌ای نمی‌دهيم. طبيعی بود که در اين مقطع ما بايد به اتکاء نيروهای خودمان اقدام به توليد زنجيره‌ای برای توليد سوخت هسته‌ای کنيم.
دستيار ارشد رئيس‌جمهور اعلام کرد: ايران مرحله‌ای را تا زمان سوخت هسته‌ای طی کرد و زمانی‌که اين کشورها متوجه امکان دسترسی ايران به سوخت هسته‌ای شدند به کشورمان آمدند و گفتند که ما نبايد سوخت هسته‌ای داشته باشيم چراکه امکان انحراف برنامه‌های هسته‌ای ما برای توليد سلاح وجود دارد.
وی افزود: تبليغات دروغينی را نيز راه انداختند که گويا ايران در حال حاضر به سلاح هسته‌ای دسترسی پيدا کرده است. کار را به شورای امنيت کشيدند و چندين قطعنامه صادر کردند.
ثمره هاشمی گفت: البته در دولت هشتم چند وزير به ايران آمده بودند و برای جلب اعتماد آنها با درخواستشان برای تعطيلی تاسيسات هسته‌ای موافقت شد. و پس از آن ما از آنها خواستيم با توجه به نزديک شدن به روزهای پايانی اين دولت تعطيلی را لغو کنند که نپذيرفتند و پس از استقرار دولت احمدی‌نژاد نامه‌ای به آژانس نوشته شد که ما می‌خواهيم در حضور بازرسان آژانس فعاليت خود را از سر گيريم.
دستيار ارشد رئيس‌جمهور تصريح کرد: در اين مقطع زمانی بود که جريان را به شورای حکام کشاندند و مجلس نيز تهديد کرد که در صورت اصرار بر مواضع اين کشورها ما پروتکل را اجرا نمی‌کنيم که با فضاسازی‌های بعدی کشورهای غربی اوضاع به اين شکل در آمد.
وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه هسته‌ای به يک طرح ملی تبديل شده و در سفرهای استانی رئيس‌جمهور مردم تمام شهرهای ايران يک‌صدا خواهان استمرار ما به انرژی هسته‌ای بودند.
ثمره هاشمی تاکيد کرد: انرژی هسته‌ای يک موضع جناحی و حزبی نيست و همه ملت ايران خواستار دسترسی به اين انرژی هستند.
وی با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد در دوم فروردين‌ماه ۸۵ که موضوع دسترسی ايران به سوخت هسته‌ای را مطرح کرده بود گفت: طرح اين موضوع در زمان مذکور نيز جنجال‌ساز شد و با اعلام اين مطلب که ما از تحقيقات هسته‌ای گذشته و به صنعتی‌شدن رسيده‌ايم جار و جنجال‌های ديگری به راه افتاد.
ثمره هاشمی تاکيد کرد: اعلام اين مطلب که ايران به حلقه مفقوده توليد سوخت هسته‌ای دسترسی پيدا کرده است در سال ۸۷ جنجال‌هايی را پيرامون برنامه‌ هسته‌ای کشورمان ايجاد کرد.
وی با اشاره به اظهارات وزارت دفاع آمريکا مبنی بر اينکه اين کشور ۲ استراتژی را برای توليد سلاح‌های هسته‌ای در دستور کار خود قرار داده است گفت‌: مسئولين اين کشور در رابطه با کشورهای فاقد سلاح‌های هسته‌ای که پايبند به تعهدات عدم اشاعه نيستند چند طرح احتمالی محدود را بيان کردند مبنی بر اينکه اين کشورها ممکن است با حملات شيميايی عليه آمريکا و متحدانش وارد عمل شود.
دستيار ارشد رئيس‌جمهور تصريح کرد: بر اساس تفکر مقامات کاخ سفيد هر کشوری که دارنده سلاح‌های هسته‌ای باشد از قدرت برتری برخوردار است و اين موضوع به معنای دامن زدن به رقابت‌های هسته‌ای است.
وی اظهار داشت: مطلب بعدی در مورد کشورهايی است که از سلاح هسته‌ای برخوردار نيستند و به گمان مسئولين اين کشور شايد به دنبال اشاعه آن باشند. آمريکايی‌ها به کشورهايی که از سلاح‌های هسته‌ای برخوردار نيستند اين‌طور نشان دادند که می‌توان با توليد در پی فرصت‌آفرينی باشيم بنابراين بايد گفت سياست آمريکا‌يی‌ها نه تنها به دنبال امهاء سلاح هسته‌ای جهان نيست بلکه رقابت عليه توليد اين سلاح‌ها را تشديد می‌کند.
دستيار ارشد رئيس‌جمهور هم‌چنين با اشاره به قرارداد جديدی ميان آمريکا و روسيه برای کاهش کلاهک‌های هسته‌ای جهان به امضاء رسيده است اظهار داشت: اين طرح که بر اساس آن قرار است کلاهک‌های هسته‌ای جهان به يک سوم کاهش پيدا کند طرحی غيرواقعی است چراکه تنها سلاح‌هايی که تاريخ مصرف آنها سپری شده است از رده خارج می‌شود.
وی هم‌چنين با اشاره به برگزاری کنفرانس امنيت هسته‌ای که قرار است در واشنگتن برگزار شود گفت‌: اين کنفرانس با حضور کشورهای برخوردار از سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود و می‌خواهد راه‌های جلوگيری از تکثر سلاح‌های هسته‌ای را مورد ارزيابی قرار دهد و ما به آنها در کنفرانس تهران نشان خواهيم داد که چگونه می‌توان به اين مهم دست يافت.
ثمره هاشمی گفت: افرادی محبوب هستند که پرچم عدالت‌خواهی را برافراشته باشند و ما راهی نداريم جز آنکه با ايمان و اراده ملی خود به دنبال تداوم ديدگاه‌های استقلال‌طلبانمان باشيم.
در ادامه اين نشست در پاسخ به سئوالی که در رابطه با امکان عملياتی شدن تهديدات آمريکا و اسرائيل طرح شده بود گفت: به گمان بنده گفتمان جهان بر اساس اظهارات رئيس‌جمهور تغيير پيدا کرده است و دنيای امروز دنيای فرهنگ، علم و معنويت است.کشورهايی که خواهان تحميل اراده‌شان به ما هستند بايد بدانند که ما در مقابل تهديدهايشان مقاومت خواهيم کرد.
وی در رابطه با زمان راه‌اندازی نيروگاه بوشهر نيز گفت: نخستين تست نيروگاه آب گرم بوشهر در ۲۰ فروردين‌ماه انجام گرفت و براساس برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته اين نيروگاه اوايل تابستان وارد مدار خواهد شد. سوخت زيادی توليد شده است که به مرور زمان مورد استفاده قرار می‌گيرد.
دستيار ارشد رئيس‌جمهور در رابطه با نحوه بهره‌برداری از سوخت هسته‌ای در نيروگاه‌های توليد برق گفت: بر اساس مصوبه مجلس ما نيازمند توليد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هستيم که اين سوخت در نيروگاه‌هايی که به اين منظور ساخته می‌شوند توليد خواهد شد.
وی هم‌چنين در رابطه با برنامه‌های آينده هسته‌ای کشور با توجه به تهديدهای کشورهای غربی گفت: ايران راه خود را انتخاب کرده و در پيش گرفته است چراکه دنيای امروز به اين موضوع نياز دارد و تا ۲۰ سال آينده نيز به آن دست پيدا خواهد کرد. اين آينده‌نگری ما را اثبات می‌کند که ضرورت‌های دنيای خود را به خوبی شناخته‌ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016