جمعه 27 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صديقی امام جمعه تهران: بی‌حجابی‌ زنان موجب لرزش دل جوانان می‌شود، فارس

- بالا رفتن سن ازدواج موجب بلاهای فرهنگی و اخلاقی شده است

خبرگزاری فارس: خطيب نماز جمعه اين هفته تهران ضمن تذکر به برخی بانوان بی‌حجاب و بدحجاب خاطرنشان کرد: بانوان ما بايد بيشتر مسائل مربوط به حجاب را رعايت کنند چرا که بی‌حجابی‌های بانوان موجب لرزش دل جوانان می‌شود و در نهايت غضب خداوند حاصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام کاظم صديقی خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در خطبه‌های عبادی سياسی نماز جمعه به اسرار نماز اشاره کرد و اظهار داشت: يکی از برکات نماز اين است که موجب رفع موانع ارتباطی انسان‌ها با يکديگر می‌شود و انسان‌ها را شفاف، زلال، پاکيزه می‌کند و به دل‌های ديگر انسان‌ها متوجه می‌کند.
وی در ادامه به برخی از روايات در خصوص طهارت و لزوم پاکيزگی مومن اشاره کرد و گفت: طهارت تنها پاکيزگی جسم نيست چرا که انسان بايد طهارت لسانی نيز داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خطيب نماز جمعه تهران با بيان اينکه طهارت دشمنان را از انسان دور می‌کند، تصريح کرد: نمازهای جماعت و تجمعات مومنان اگر به صورت پاک و با طهارت باشد، موجب اتصال انسان به معنويات و اخلاق می‌شود و پويايی را برای زندگی انسان‌ها به ارمغان می‌آورد.
صديقی در خطبه دوم نماز جمعه به برخی از معضلات اخلاقی جامعه اشاره و با بيان اينکه جامعه نيازمند يک انقلاب و حرکت فرهنگی است، تصريح کرد: متاسفانه گناه در جامعه زياد شده است. گناهان صغيره که می‌توان به طور مثال از بی‌توجهی برخی بانوان به مسائل حجاب و بی‌توجهی برخی مردان نسبت به رعايت اصول اخلاقی، نام برد موجب از بين رفتن روح معنوی در جامعه شده است.
وی با اشاره به هشدار رئيس‌جمهور کشورمان مبنی بر تذکر به جامعه برای مقابله با گناه، ابراز داشت: آنچه که رئيس‌جمهور محترم در خصوص زلزله و بلاهای ناشی از گناهان مطرح کرده بودند،‌مسئله‌ای است که بايد به آن بيشتر توجه کرد چرا که علما بارها به اين مسئله اشاره کرده و فرموده بودند که بايد با مقابله با گناه از بلاها جلوگيری کرد.
صديقی با بيان اينکه گناهان صغيره در صورت استمرار به گناهان کبيره تبديل می‌شوند، يادآور شد: زلزله‌هايی که بر اثر گناه حاصل می‌شود راهی جز اين ندارد که ما به ياد خدا باشيم و به دين پناه ببريم.
وی افزود: ما بايد برای مقابله با بلاها در پناه دين زندگی کنيم چرا که حتی اگر زلزله طبيعی در شهر تهران بيايد هيچ کس جز خداوند حريف اين بلاها نخواهد بود.
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران ضمن تذکر به برخی بانوان بی‌حجاب و بدحجاب خاطرنشان کرد: بانوان ما بايد بيشتر مسائل مربوط به حجاب را رعايت کنند چرا که بی‌حجابی‌های بانوان موجب لرزش دل جوانان می‌شود و در نهايت به گناهان کبيره تبديل می‌شود و در اين صورت است که غضب خداوند حاصل می‌شود.
صديقی با بيان اينکه بالا رفتن سن ازدواج موجب بلاهای فرهنگی و اخلاقی در جامعه شده است، از همه مسئولان مربوط خواست تا در خصوص کاهش سن ازدواج و فراهم کردن زمينه ازدواج جوانان اقدامات لازم را مبذول کنند تابيماری‌های فرهنگی و اخلاقی در جامعه کاهش بيايد.
وی در ادامه به تهديد اتمی ملت ايران توسط رئيس‌جمهور آمريکا اشاره کرد و گفت: همه مردم می‌دانند که اظهارات آقای اوباما حماقت محض و رسوايی آشکار است چرا که ساخت و استفاده بمب اتم در نزد ملت ايران زشت بوده و با موازين شرعی ما سازگاری ندارد.
صديقی با بيان اينکه ملت ايران دينی دارند که در آن صدمه زدن به يک مورچه بسيار زشت و زننده است، گفت: در دين ملت ايران کشتن انسان‌های بيگناه همانند از بين بردن يک نسل است و حال بايد دشمنان ملت بدانند که چنين ملتی به دنبال ساخت بمب اتم نخواهد بود.
وی با بيان اينکه رهبر معظم انقلاب و مرجع بزرگوار ملت ايران استفاده از بمب اتم را حرام اعلام کرده‌اند، تصريح کرد: ما حق داريم بگوييم که انرژی صلح‌آميز هسته‌ای برای همه ملت‌ها و استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای حق هيچ کس نيست.
خطيب نماز جمعه تهران در ادامه از دانشمندان هسته‌ای کشورمان تقدير و تشکر کرد و افزود: دين هيچ تضادی با پيشرفت ندارد و بر همين اساس بايد دشمنان بدانند که چه آنها بخواهند و نخواهند ملت ايران راه پيشرفت را در همه زمينه‌ها از جمله انرژی صلج‌آميز هسته‌ای طی خواهد کرد.
صديقی به روز ۲۹ فروردين که به روز ارتش جمهوری اسلامی ايران ثبت شده است، اشاره کرد و گفت:‌ ارتش ايران به لطف الهی نجات‌بخش و رهايی‌بخش شده است و در حقيقت ارتش جمهوری اسلامی ايران ارتش قرآن و امام زمان است چرا که فرمانده کل ارتش اسلام حضرت مهدی (عج) است.
وی در ادامه به نام‌گذاری سال ۸۹ به همت و کار مضاعف اشاره کرد و گفت: همت و کار مضاعف يکی از اساسی‌ترين مسائل اخلاقی، عرفانی،‌اقتصادی، اجتماعی و سياسی مدنظر اسلام است.
صديقی با بيان اينکه ملک‌ها همت و آرزو ندارند و بر همين اساس است که از بشر جلوتر نمی‌روند، افزود: انسان با همت خود می‌تواند از ملک‌ها و فرشته‌ها بالاتر بروند و به خدا نزديک‌تر شوند چرا که در ذات انسان همتی وجود دارد که انسان بايد به آن توجه کند.
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران افزود: همه بايد کار و همت مضاعف را زياد کنند البته بايد گفت که کيفيت کار مهم است چرا که برخی‌ها کار می‌کنند اما کارشان کيفيت ندارد و از کارشان بهره‌وری لازم را ندارد.
صديقی در پايان به يک حديث از امام جعفر صادق (ع) که می‌فرمايند "کوتاهی همت، سستی انديشه و چاره‌انديش نبودن انسان را از رفتن در پی مقامات عاليه باز می‌دارد " گفت: جوانان بايد با همت خود راه تعقل را پيش بگيرند و در جهت رسيدن به پيشرفت چاره‌انديشی را در نظر بگيرند چرا که رسيدن به مشکلات بدون چاره‌انديشی حل و فصل نمی‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016