جمعه 27 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شکنجه ها و شرايط غير انسانی که در طی مدت بازداشت عليه فعالين شهر ياسوج روا داشته شد، فعالين حقوق بشر و دمکراسی

بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران" فعالين دانشجوئی و حقوق بشری دستگير شده در شهر ياسوج عليرغم آزادی از زندان ولی تحت فشارهای مستمر بازجويان وزارت اطلاعات در اين شهر قرار دارند.
فعالين دانشجوئی و حقوق بشری شهر ياسوج که از روز ۱۳ بهمن با يورش وحشيانه مامورين وزارت اطلاعات به منازلشان دستگير و به سلولهای انفرادی منتقل شدند. در طی اين يورشهای وحشيانه تعدادی از فعالين شهر ياسوج که اسامی آنها به قرار زير است بازداشت شدند: آقای اردوان قرائتی ۱۳ بهمن دستگير و بعد از مدتی آزاد شد،حسن اکوانيان همزمان دستگير و پس از يک هفته آزاد شد.رضا اکوانيان ۱۳ بهمن دستگير و تا ۲۲ بهمن در زندان بسر برد. محمد طاهر اکوانيان که ساکن دهدشت بود زمان يورش مامورين وزارت اطلاعات در منزل حاضر نبود و موفق به دستگيری او نشدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مامورين وزارت اطلاعات هنگام يورش به منازل فعالين شهر ياسوج از وحشيانه ترين شيوه ها استفاده می کردند.آنها همچنين برای مدت طولانی منازل آنها را مورد بازرسی قرار دادند که در حين بازرسيها باعث تخريب وسائل شخصی آنها شدند.هنگام ترک منازل بعضی از وسائل شخصی آنها را جمع آوری و با خود بردند که از جمله آنها ،فرم کمپين يک ميليون امضاء،کتابها و جزوات ،رسيور ماهواره،کامپيوتر، تلفن همراه،دفترچه تلفن و ساير وسائل شخصی آنها می باشد.
فعالين شهر ياسوج پس از دستگيری به سلولهای انفرادی زندان مرکزی ياسوج انتقال داده شدند.آنها در طی مدتی که در بازداشت بسر می بردند مورد شکنجه های جسمی و روحی شديد قرار داشتند. از جمله شکنجه های جسمی که عليه آنها بکار برده می شد شکنجه با باتونهای برقی،زدن ضربات مشت و لکد به سر و صورت و ساير نقاط حساس بدن،بطوری که بعضی از آنها در زير شکنجه بيهوش می شدند . وارد کردن ضربات به بينی و کمر که منجر به زخمی شدن و دچار خونريزی می شدند . عليرغم اينکه چند هفته از آزادی آنها می گذرد ولی هنوز آثار شکنجه بر بينی و کمر آنها باقی مانده است.بيدار نگه داشتن آنها برای مدت طولانی و همچنين وادار به مصرف کردن داروهايی که در آنها حالت خواب آوری ايجاد می کند اما با شکنجه های جسمی از خواب آنها ممانعت می کردند. يکی از شيوه های شکنجه های روحی که بازجويان وزارت اطلاعات بکار می بردند يکی از فعالين اسير را در حين بازجوئی مورد تهديد قرار دادند و به او گفتند: اگر هر چی را که می گويم قبول نکنی و ننويسی همسرت را اينجا می آوريم و به او تجاوز خواهيم کرد. در ۳ روز اول دستگيری شکنجه ها بصورت مستمر و وحشيانه ادامه داشت.
اتهاماتی که به آنها وارد کرده اند عبارتند از : تشويق دانشجويان ياسوج به تحصن و اعتصاب/ شرکت در اعتراضات گسترده مردم تهران/ عضويت در کمپين يک ميليون امضاء/داشتن ارتباط با فعالين حقوق بشری/مصاحبه با راديوهای فارسی زبان بين المللی/داشتن ارتباط با سازمان مجاهدين خلق/ ارسال اخبار موارد نقض حقوق بشر در ايران به خارج /تبلغ عليه نظام/توهين به مقدسات نظام و رهبری در وبلاک خود و موادر متعدد ديگری می باشد.
پرونده آنها در حال حاضر توسط فردی بنام کرمی بازپرس شعبه ۴ دادسرای انقلاب ياسوج تحت بررسی است.
فعالين ياسوج از زمان دستگيری تا به حال بارها به اداره اطلاعات ياسوج فراخونده شده اند و هر بار ساعتها مورد بازجوئی و تهديد قرار گرفته اند. بازجويان آنها را تحت فشار قرار داده اند که از شکنجه های و حشيانه و شرايطی که در طی اين مدت بر آنها گذاشته است را نبايد با کسی در ميان بگذارند در غير اينصورت با عواقب سنگين آن مواجه خواهند شد.
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران،دستگيری ،قرار دادن در سلولهای انفرادی،شکنجه های وحشيانه و تهديدات رذيلانه عليه فعالين دانشجوئی و حقوق بشری را محکوم می کند و از دبير کل و کميسر عالی حقوق بشر خواستار دخالت برای پايان دادن به جنايت عليه بشری در ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016