دوشنبه 6 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش‌های بی‌نتيجه متکی در وين برای جلوگيری از تحريم‌ها، دويچه‌وله

منوچهر متکی وزير خارجه ايران در آخرين تلاش‌ها برای جلوگيری از تصويب تحريم‌های جديد، با مدير آژانس بين‌المللی و وزير خارجه اتريش ديدار و گفت‌‌وگو کرد. به گفته‌ی محافل ديپلماتيک اين ملاقات‌ها نتيجه‌ای در بر نداشته‌اند.

جمهوری اسلامی ايران در تلاش است با يک ديپلماسی فعال به مقابله با تصويب احتمالی تحريم‌های شديدتر عليه ايران برود. منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی روز يکشنبه (۲۵ آوريل / ۵ ارديبهشت) وارد وين شد و با مقامات آژانس بين‌المللی و دولت اتريش، به عنوان يک عضو غيردائمی شورای امنيت گفت‌وگو کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران پيشنهاد جديدی مطرح نکرده است

به گزارش خبرگزاری آلمان، به نظر می‌آيد نه گفت‌وگوهای وزير خارجه ايران با يوکيا آمانو، مدير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تأثيری مطلوب ايران بر روند کنونی داشته است و نه مذاکرات وی با ميشائيل اشپيندل‌اِگر، وزير خارجه اتريش.

آژانس بين‌المللی روز يکشنبه تأييد کرد که ميان متکی و آمانو درباره مسائل هنوز ناروشن برنامه اتمی ايران گفت‌وگوهايی صورت گرفته است. خانم گيل تودور، سخنگوی آژانس بين‌المللی گفت که «اين ملاقات در فضايی مذاکراتی صورت گرفت». به گفته‌ی محافل ديپلماتيک، در اين گفت‌وگو پيشنهاد و يا موافقت مشخصی از سوی ايران طرح نشده است.

وزير خارجه اتريش نيز خبری از يک تغيير چشمگير نداد. ميشائيل اشپيندل‌اِگر پس از ملاقات با منوچهر متکی طی يک کنفرانس مطبوعات گفت: «من برای او روشن ساختم که قطار به سمت تحريم‌ها در حرکت است». وی افزود: اگر ايران همکاری و آمادگی برای گفت‌وگو از خود نشان ندهد، اين قطار به مقصد خواهد رسيد.

تهران به دليل عدم همکاری لازم با آژانس بين‌المللی و گسترش فعاليت‌های هسته‌ای خود، هر چه بيشتر تحت فشار بين‌المللی قرار گرفته است. دو کشور آمريکا و فرانسه به ويژه تأکيد دارند که شورای امنيت سازمان ملل بايد تحريم‌های شديدتر عليه جمهوری اسلامی را به تصويب برساند.

متکی: راه حل مناسبی برای معامله اتمی خواهيم يافت

جمهوری اسلامی ايران به دليل بی‌پاسخ گذاشتن به بسياری پرسش‌ها، از سوی بسياری کشورها مظنون است به اينکه به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است. تهران اين اتهام را رد می‌کند و اينک قصد دارد با يک "ديپلماسی فعال متقابل" از تصويب تحريم‌های جديد ممانعت کند.

در محافل نزديک به آژانس گفته می‌شود که در گفت‌وگوهای ميان متکی و آمانو، درباره غنی‌سازی با غلظت بيشتر از ۵ /۳ درصد در ايران و نيز امکان يک معامله اتمی با کشورهای غربی نيز گفت‌وگو شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک ديپلمات غربی در اين زمينه گفت که «آژانس در يک روند مذاکرات با ايران قرار ندارد». وی افزود: «آژانس صحبت‌های همه را می‌شنود».

منوچهر متکی پس از ملاقات با آمانو گفت که او درباره راه حلی که مورد پذيرش همگان باشد با آمانو گفت‌وگو کرده است. متکی در اين باره که پيشنهاد جديدی روی ميز قرار داده است، اظهار نظر نکرد. وی افزود: «من فرصت خوبی برای يافتن راه حلی برای تبادل مواد سوختی می‌بينم». از نظر وی، «زمان گفت‌وگوهای جديد فرا رسيده است».

وزير خارجه جمهوری اسلامی طی روزهای آينده به پايتخت‌ کشورهای عضو دائمی و غيردائمی شورای امنيت سازمان ملل سفر خواهد کرد تا نظر آنها را نسبت به تصويب تحريم‌های شديدتر عليه کشورش تغيير دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016