سه شنبه 7 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: اگر دو نفر شرايط مساوی حاکميت را داشتند بايد ”شير يا خط“ کنند، ايلنا

- امام(ره) در اوايل نهضت خود مرجعيت کلی نداشت و صرفا به دليل افقه بودن رهبر شد
- کسی که برای رای آوردنش صدها نفر کشته می‌شوند و کسی که اموال بيت‌المال را خود و خانواده‌اش بلعيده‌اند حق حاکميت ندارد.


ايلنا:رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، گفت: اگر دو نفر شرايط مساوی برای قبول حاکميت جامعه اسلامی را داشتند، بايد شير يا خط کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا از قم، آيت‌الله محمد تقی مصباح يزدی دوشنبه شب در نشستی با عنوان تبيين علمی موضوع ولايت فقيه که در سالن اجتماعات مدرسه فيضيه قم برگزار شد، اظهار داشت: امکان ندارد که دو نفر از همه نظر با هم مساوی باشند، ولی اگر دو نفر در مورد حاکم شدن بر جامعه اسلامی تمام شرايط شان مساوی بود، اينجاست که خبرگان به کار می‌آيد و بايد در نهايت قرعه کشی کنند.
وی گفت: اگر شخصی در جامعه حضور دارد که هيچ خطايی از او سر نمی‌زند و در واقع معصوم است نبايد از حکومت کنار گذاشته شود، اما اگر مصلحت صد درصد قابل تعيين نبود، بايد ۹۹ درصد مصلحت را به دست آورد.
اين استاد حوزه علميه گفت: کسی که برای رای آوردنش صدها نفر کشته می‌شوند و کسی که اموال بيت‌المال را خود و خانواده‌اش بلعيده‌اند حق حاکميت ندارد و بايد دانست که کسی می‌تواند به جای معصوم حکومت کند که شبيه‌تر به معصوم باشد.
آيت الله مصباح يزدی افزود: برای آن که کسی مجری قانون باشد بايد در سه چيز مهارت داشته باشد، نخست آن که عالم به قانون باشد و دوم آن که مورد اعتماد مردم و سوم باتقوا باشد.
وی با بيان اينکه نمی‌توان گفت يک نفر همزمان هم افقه باشد، هم اعلم باشد و هم در تشخيص مسائل جامعه برتر باشد، تصريح کرد: امام(ره) در اوايل نهضت خود مرجعيت کلی نداشت و صرفا به دليل افقه بودن رهبر شد.
رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)گفت: اگر کسانی باشند که شرايط حاکميت نداشته باشند و حکومت را به دست بگيرند، حکومت آنها مشروع نيست، اما ولی فقيه برای پذيرش حکومت تکليف دارد و برای او واجب کفايی است و اگر چند نفر واجد شرايط بودند و نپذيرفتند و تنها يک نفر پذيرفت، برای او هم تکليف و هم واجب است که حاکميت را به دست گيرد.
مصباح يزدی ادامه داد: با اين شرايطی که گذشت حال اگر مردم او را نخواستند او نمی‌تواند حاکميت کند چرا که او به تنهايی نمی‌تواند وظايفش را انجام دهد ولی اگر کسانی آمدند و با او همراهی کردند که اداره جامعه را بپذيرد، او واجب است که حاکم جامعه باشد.
وی با بيان اينکه فقيه در زمان غيبت حق حاکميت دارد، افزود: زمانی که دسترسی به امام معصوم وجود ندارد، فقيه واجد شرايط حق حاکميت دارد.
استاد حوزه علميه قم تصريح کرد: اگر شرايطی پيش آيد که مردم حاضر باشند حاکميت فقيه را بپذيرند و اگر او اين حاکميت را بر عهده نگيرد، حاکميت به غيرفقيه می‌رسد، در اين شرايط اقامه حکومت برای فقيه به يک امر واجب تبديل می‌شود.
مصباح يزدی تاکيد کرد: در زمان حضور امام معصوم قطعا اين امام معصوم است که حق حاکميت دارد، اما وقتی شروطی برای تصدی يک پست تعيين می‌شود و شروط به صورت کامل مسير نمی‌شود، کسی که اقرب واجد اين شروط است، بايد متصدی آن پست شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016