جمعه 10 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: مردم می‌خواهند بچه‌دار شوند و خدا روزی را می‌دهد، آفتاب

- در ۵ سال اخير به اندازه‌ی ۲۵ سال گذشته کار انجام شده است

محمود احمدی‌نژاد که در همايش روز ملی شوراهای اسلامی در سالن وزارت کشور سخن می‌گفت‌،‌ با تاکيد بر سخنان قبلی خود مبنی بر اينکه ۲ بچه کافی نيست گفت: ما خطر ۳۰ سال ديگر را می‌بينيم و اکنون می‌گوييم و هشدار می‌دهيم البته کسی نمی‌تواند مردم را وادار به چيزی بکند. مردم می‌خواهند بچه‌دار شوند و خدا روزی را می‌دهد، عده‌ای با حرف‌های روشنفکری عزا گرفتند.
آفتاب: دکتر محمود احمدی‌نژاد که در همايش روز ملی شوراهای اسلامی در سالن وزارت کشور سخن می‌گفت‌،‌ در ابتدای سخنان خود با بيان اين‌که خدا را شاکر هستم که توفيق يافتم در جمع شما همکاران عزيز و خادمان مردم حضور پيدا کنم و سال‌روز تاسيس شوراها را نيز به شما تبريک می‌گويم، اظهار داشت: شوراها يکی از نهادهای پربرکت و مفيد برای جامعه بوده است و ان‌شاءالله خواهد بود.
وی با بيان اين‌که در اينجا قصد دارم در ارتباط با ماموريت شوراها و وظايف سنگينی که برعهده‌ی شما است صحبت کنم، افزود: ما بايد ايران را بسازيم و نبايد هيچ مانع و محدوديتی باعث توقف کشور در مسير سازندگی باشد و اين‌که مانعی باعث شود قسمتی از کشور در مسير سازندگی قرار نگيرد.
احمدی‌نژاد در ادامه گفت: ما بايد همه جای ايران را بسازيم و به فضل الهی استعدادهای مادی و انسانی در ايران سرشار است. همه جای ايران دارای منابع بسيار غنی و همچنين نيروی انسانی هوشمند، کاری و پر توان است. حتی در کويرهای ما که عده‌ای تصور می‌کنند، آنجا از استعداد مادی محروم است در همان کوير استعدادهای قوی مادی قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اين‌که ايران از لحاظ استعداد مادی و انسانی سرشار است، افزود: اگر ما می‌خواهيم ايران را بسازيم بايد چند عامل را در کنار هم قرار دهيم. اولين عامل داشتن برنامه است. ما برای ساختن يک روستا نيز بايد برنامه داشته باشيم و در واقع تصويری در ذهن ما باشد و به سمت تحقق آن تصوير حرکت کنيم.
محمود احمدی‌نژاد با بيان اين‌که برنامه‌ی پنجمی که تقديم مجلس کرده‌ايم برنامه‌ی جامعی است که همه‌ی امورات و قسمت‌های کشور اعم از شهر و روستا را در بر می‌گيرد، گفت: وقتی برنامه‌ای مشخص و تدوين شود، بايد برای محقق کردن آن برنامه تلاش و کوشش کرد.
وی ادامه داد: ممکن است که يک جمعی و کشوری امکانات مادی و انسانی داشته باشد، برنامه‌ی تدوين شده‌ی خوبی داشته باشد، اما مردم آنجا اهل کار و تلاش نباشند. در آن صورت نمی‌توان امور را به پيش برد و پيشرفتی حاصل نمی‌شود.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: بعضی از ملت‌ها به لحاظ استعداد انسانی و مادی عقب‌تر هستند، ولی در زندگی مادی جلوتر هستند و تنها ويژگی که آنها را برجسته‌تر کرده کار و تلاش است و در واقع در برخی از نقاط دنيا نفس کار مقدس است. مثلا در برخی از اين کشورها شنيده‌ايم که افراد اضافه‌کاری می‌کنند، ولی حقوق نمی‌گيرند و می‌گويند ما برای پيشرفت کشور کار می‌کنيم. البته ما چنين انتظاری را نداريم، اما بايد همه در راستای پيشرفت کشور تلاش و کوشش کنيم و ايجاد فضايی برای کار و تلاش و حرکت در اين راستا يک وظيفه‌ی عمومی است. اگر فضای کشور فضای کار باشد کشور به سرعت پيشرفت می‌کند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: در طول ۳۰ سال گذشته چند برابر گذشته‌ی کشور کار صورت گرفته و عمران و آبادانی شده است و در اين چهار – پنج سال اخير نيز به اندازه‌ی ۲۵ سال قبل آن. در حال حاضر کشور تبديل به يک کارگاه شده است. در بخش‌های گوناگون کار در حال انجام است و من با شناختی که از ايران دارم معتقدم که ظرفيت کار و تلاش در ايران سه برابر کنونی است، گر چه امروز چند برابر قبل شده است.
احمدی‌نژاد ادامه داد: اما اگر يک جمعی همه‌ی ثروت‌ها را داشته باشد، برنامه نيز داشته باشد، اهل کار هم باشد، اما همدل و همراه نباشد، اتفاقی نمی‌افتد. وقتی در کشور همدلی وجود داشته باشد اين همدلی باعث پيشرفت در کشور می‌شود.
محمود احمدی‌نژاد در ادامه با بيان اين‌که همه بايد در يک مسير، مسير پيشرفت کشور تلاش و کوشش کنند، گفت: ممکن است که همه کار کنند، ولی هر کدام به يک جهتی. اين نتيجه‌بخش نيست. کار بايد در يک راستا و مسير قرار بگيرد و در واقع شوراها در اين ارتباط نقش مهمی دارند. شوراها نقش بسيج همت‌ها، انديشه‌ها و هماهنگی آنها را برای پيشبرد امور برعهده دارد.
وی با بيان اين‌که نقطه‌ی تمرکز برنامه‌ی فرهنگی استکبار در همين مورد است، گفت: آنها به مردم می‌خواهند اين‌گونه تبليغ کنند که شما نمی‌توانيد کاری کنيد و شما محروم هستيد و در اين راستا تبليغات انجام می‌دهند. شما می‌بينيد وقتی می‌خواهند از ايران خبری را نشان دهند می‌آيند و بيابان‌ها را نشان می‌دهند و حتی صحنه‌هايی را از کشورهای اطراف که بيابان و شن‌زار است را در متن خبر نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: اينگونه می‌خواهند القاء کنند که شما چيزی نداريد و در واقع می‌خواهند کار و تلاش را ضد ارزش جلوه دهند. به نحوی نشان دهند، فردی که با يک تلفن پول جابجا می‌کند محترم است، ولی کسی که با عرق جبين کار می‌کند از چندان احترامی برخوردار نيست و در واقع می‌خواهند کار را ضدارزش جلوه دهند. می‌بينيد که در برخی از کشورهای آفريقايی بين مردم اختلاف ايجاد می‌کنند و به جان هم می‌اندازندشان. يک ميليون نفر را می‌کشند و ذهن آنها را مشغول نگه می‌دارند تا ثروت آنها را چپاول کنند. می‌بينيد که چقدر تلاش می‌کنند تا همدلی را در بين ملت‌ها از بين ببرند و اکنون نيز دنبال همين هستند.
وی با بيان اين‌که شوراها در ايجاد همدلی در بين مردم بسيار موثرند، گفت: برخی در ذهن‌شان اين تصور را دارند که ما مثلا دولت و شوراها را انتخاب کرده‌ايم. آنها بروند کار بکنند در صورتی که اين تصور اشتباه است. دولت و شوراها زمينه را برای کار فراهم می‌کنند و مردم هستند که بايد تلاش و کوشش کنند و در واقع بايد گفت قدرتی که می‌تواند کشور را جلو ببرد قدرت مردم است و بايد اين قدرت مردم را سازماندهی و از آن به نحو احسن استفاده کرد.
احمدی‌نژاد به اهميت مسأله‌ی عدالت اشاره کرد و ابراز داشت: اگر در کشوری تمام امکانات وجود داشته باشد، همدلی و تلاش وجود داشته باشد، همه در يک جهت حرکت کنند، اما در آن جامعه عدالت وجود نداشته باشد آن جامعه به سر منزل مقصود نمی‌رسد. اکنون می‌بينيم که در بسياری از کشورهای تحت نظام سرمايه‌داری همه ۲۴ ساعته کار می‌کنند. من چندی پيش به يکی از کشورهای اروپای شمالی سفر کرده بودم و از مردم متعددی سوال کردم و می‌گفتند که اگر ما زن و شوهر شبانه‌روز ندويم، نمی‌توانيم خانه‌ای را برای خود تهيه کنيم. وقتی که عدالتی وجود نداشته باشد سعادت نيز محقق نمی‌شود.
وی ادامه داد: يکی از کارها در جهت اجرا و تحقق عدالت هدفمند کردن يارانه است و اگر قانون هدفمند کردن يارانه‌ها به فضل الهی اجرا شود، فقيری در اين کشور باقی نخواهد ماند.
محمود احمدی‌نژاد گفت: از طرف ديگر اگر يک صاحب قدرت و نفوذ و باندی تخلفی انجام داد، بايد با تخلف آن به همان اندازه با شدت برخورد شود که با يک آفتابه‌دزد و قالپاق‌دزد برخورد می‌شود. اين گونه نباشد که قالپاق‌دزد را سريع به زندان بفرستيم، ولی کسی که تخلف آنچنانی کرده است دائم بگويند اسمش را نبريد، خلاف است، هنوز در دادگاه اثبات نشده است. پرونده‌های اين افراد را سريع به دادگاه ببريد و اثبات کنيد و به تخلفات‌شان رسيدگی کنيد.
وی تصريح کرد: اين‌گونه نباشد که مثلا يک نفر صاحب‌نفوذ ۱۰ هکتار زمين داشته باشد، تغيير کاربری بگيرد با توجه به نفوذش، ولی يک بيچاره که ۱۰۰ متر خانه دارد و می‌خواهد يک دکه‌ای را در کنار خانه خود برای فرزندش ايجاد کند آن را اذيت کنند و از طرف ديگر برای آن فردی که ۱۰ هکتار دارد چون صاحب نفوذ است جلسه‌ای ويژه بگذاريد، نسکافه جلويش بگذاريد و چون ۱۰ هکتار دارد کارش را سريع درست کنيد. من نمی‌گويم اينگونه اقدامات هست، ولی مثال می‌زنم. (در اين هنگام تعدادی از جمعيت فرياد زدند که اينگونه هست).
وی ادامه داد: اينجا جايی است که بايد فرياد بلند شوراها به گوش همه برسد و در راستای تحقق عدالت در کشور حرکت کنند، نه اينکه يک کسی که صاحب نفوذ است کارهايش در عرض دو دقيقه انجام شود، امضاهايش در دو دقيقه صورت بگيرد، ولی يک نفر بيچاره چند ساعت يک لنگه‌پا برای يک امضاء پشت اين در و آن در بايستد، از جاهايی که شوراها می‌توانند به ميدان بيايند و ضوابط ايجاد کنند و نظارت داشته باشند همين‌جاهاست.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: نبايد اينگونه باشد که مثلا در فلان منطقه وقتی که عده‌ای دور هم جمع می‌شوند، به کسی اعتماد می‌کنند و او را شهردار انتخاب انتخاب می‌کنند آن فرد تصور کند که سوار اسب شده و ديگر خدا را نشناسد. مردم آمده‌اند شوراها را انتخاب کرده‌اند به عنوان نمايندگان خود که اثری در زندگی آنها داشته باشد.
وی گفت: خرجتان را کم کنيد، کار را روی حساب انجام دهيد و فشار روی مردم نياوريد. در اين مواقع است که شوراها بايد وارد شوند و نظارت کنند.
محمود احمدی‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود خطاب به اعضای شوراهای شهر گفت: يکی ديگر از کارهايی که شوراها بايد انجام دهند مراعات حال محرومان است و اين يک نقطه کليدی است و ما معتقديم که اگر در مسير درست خدمت به محرومان حرکت کنيم، خداوند برکت نازل می‌کند. برکت در خزانه خداست.
وی در ادامه به بحث کنترل جمعيت اشاره کرد و گفت: ما يک مطلب را گفتيم. در اين ارتباط چرخاندند و آن‌را در يک موضع ديگر قرار دادند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: غربی‌ها ۴۰ سال پيش گفتند که جمعيت را کنترل کنيد، بچه مزاحم است و بچه کمتر زندگی بهتر. اکنون ببينيد همان‌ها به کجا رسيدند به جايی رسيده‌اند که جمعيت آنها پير شده‌اند و دارد از بين می‌رود و چند سالی است که خانواده‌ها را تشويق می‌کنند که فرزند بياورند و امکانات در اختيار خانواده‌ها قرار می‌دهند، برای اين که جمعيت داشته باشند و هرساله نيز مجبور هستند مقداری جمعيت وارد کنند. عده‌ای در کشور ما نيز پيدا شدند که چشم بسته گفتند ببينيم آنها چکار می‌کنند، ما نيز همان کار را بکنيم و گفتند دو بچه کافی است و در اين ارتباط قانون وضع کردند و گفتند سه بچه را بيشتر بيمه نمی‌کنيم، در صورتی که نگاه و اعتقاد ما با آنها فرق می‌کند و معيارهای ما با آنها متفاوت است.
وی اضافه کرد: من گفتم چرا می‌گوييد که مردم از ترس فقر بچه خود را از بين ببرند. خداوند می‌فرمايد از ترس فقر بچه‌های خود را نکشيد، ما آنها و شما را روزی می‌دهيم. می‌گويند دو بچه کافی است. يعنی اينکه ۴۰ سال ديگر چيزی از ملت ايران وجود ندارد. دو نفر وقتی ازدواج می‌کنند، دو بچه نيز بياورند حتما تا آخر اين دو بچه باقی نمی‌مانند، حادثه وجود دارد، بيماری وجود دارد. اکنون متوسط افراد خانوار در ايران زير ۴ نفر آمده است يعنی کمتر از دو بچه. ما خطر ۳۰ سال ديگر را می‌بينيم و اکنون می‌گوييم و هشدار می‌دهيم البته کسی نمی‌تواند مردم را وادار به چيزی بکند. مردم می‌خواهند بچه‌دار شوند و خدا روزی را می‌دهد، عده‌ای با حرف‌های روشنفکری عزا گرفتند.
محمود احمدی‌نژاد همچنين در اين مراسم خبر داد که طبق برنامه دولت روستاها مرحله به مرحله زير نظر تامين اجتماعی خواهند رفت.
احمدی نژاد در بخش ديگری از سخنان خود خطاب به دشمنان ايران اسلامی گفت: امروز ايران در دنيا حرف اول را می‌زند و اين حرف تمام سياستمداران دنياست. علی‌رغم همه تحريم‌ها، بداخلاقی‌ها و زورگويی‌ها ملت ايران به سمت پيشرفت حرکت می‌کند و در عرصه‌های گوناگون پيشرفت دارد و چهره ايران در حال تغيير است و به کوری چشم دشمنان بشريت امروز ايران در دنيا حرف اول را می‌زند.
وی با بيان اين‌که ملت ايران دربرابر فشارها ايستاد، تصريح کرد: در يک سال اخير وقتی آنها ديدند اين فشارهايشان به نتيجه نمی‌رسد تبليغ می‌کنند که ايران ضعيف و ناتوان است. دوران بی‌ثباتی را می‌گذراند، ولی من به آنها می‌گويم برخلاف ميل شما و تصور شما ملت ايران در تمام نقاط کشور همدل و در ساختن ايران اسلامی متحد هستند و دربرابر شما می‌ايستند و حسرت يک عقب نشينی را بر دل شما می‌گذارند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: ملت ايران يک ملت منطقی، اهل گفت‌وگو است و هيچ وقت حق کسی را نخورده است و اهل تجاوز نبوده و اکنون نيز اينگونه است و اگر شما فکر می‌کنيد با تهديد می‌توانيد ملت ايران را از مسيری که در پيش گرفته، منحرف کنيد اشتباه می‌کنيد. امروز ملت ايران قدرت خود را فهميده است.
احمدی‌نژاد با بيان اين‌که ملت ايران ملتی آرمانی است خطاب به دشمنان گفت: به کسانی که مخالف پيشرفت ايران هستند می‌گويم آرزوی توقف پيشرفت ملت ايران را به گور خواهيد برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016