جمعه 10 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی‌اکبر ولايتی: محل تبادل سوخت بايد ايران باشد، ايرنا

جاکارتا- مشاور بين الملل رهبر معظم انقلاب معتقد است که محل تبادل سوخت بايد ايران باشد چرا که تجربيات تلخ گذشته نشان می دهد نبايد به غرب اعتماد کرد.


دکتر علی اکبر ولايتی که برای حضور در مراسم بزرگداشت شصتمين سالگرد برقراری روابط ايران و اندونزی به جاکارتا سفر کرده است درگفت وگو با خبرنگار اعزامی ايرنا به جاکارتا تصريح کرد: ايران آماده است که بخشی از اورانيوم غنی شده بين ۵/۳ تا ۵ درصد را بدهد و در برابر آن اورانيوم با غنای ۲۰ درصد را برای راکتور تهران تحويل بگيرد.
وی با اشاره به اين که بعضی از کشورهای صاحب چنين تکنولوژی ای اصرار دارند که تبادل سوخت خارج از ايران باشد، تاکيد کرد: اين اصرار موجب برانگيختن سوء ظن است .
ولايتی افزود: اگر مواد غنی شده در ايران را که با خون دل غنی سازی شده است در اختيار غربی ها بگذاريم مطمئن نيستيم که آنها به قول خود عمل کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير خارجه اسبق ايران با اشاره به تجربيات تلخ گذشته که غرب به وعده های خود در قبال ايران عمل نکرده است، اظهار داشت: به عنوان نمونه فرانسه که در پيشنهاد اوليه مبادله سوخت قرار بود سوخت ۵/۳ درصد را از طريق روسيه تحويل بگيرد و آْن را با غنای ۲۰ درصد برگرداند، به دليل عمل نکردن به وعده هايش در گذشته سابقه بدی نزد ايرانيان دارد.
ولايتی به سابقه تاريخی در اين زمينه اشاره کرد و يادآور شد: فرانسوی ها در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار معاهده فين کن اشتاين را با ايران بستند و تعهد کردند که در برابر تهاجم روسيه به ايران کمک کنند ، همزمان نيز قرار دادی به دور از چشم ايران با روس ها بستند و عملا معاهده با ما را زير پا گذاشتند و ايران را در وسط جنگ با روس ها تنها گذاشتند.
مشاور بين الملل رهبر معظم ا نقلاب به موارد ديگر نقض تعهد فرانسوی ها در قبال ايران پرداخت و يادآورشد که آنها قرار بوده است در دارخوين راکتور هسته ای بسازند ولی به تعهد خو د عمل نکردند و همچنين اجرای قرار داد مربوط به غنی سازی اورانيوم را پس از انقلاب متوقف کردند.
ولايتی ادامه داد: آلمان ها نيز به تعهدات خود در قبال ايران عمل نکردند و راکتور بوشهر را نيمه کاره رها کردند . آنها همچنين قرار بود يک کارخانه سموم دفع آفات نباتی را در قزوين بسازند ولی متوقف کردند.
مشاور بين الملل رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه گويی پرونده موارد متعددی از نقض تعهد غربی ها در قبال ايران را در دست داشت، همچنين گفت: آمريکايی ها نيز لوح گلی مربوط به ميراث باستانی ما را به دانشگاه شيکاگو بردند تا خط آن را بخوانند ولی اين ميراث فرهنگی ايران را پس نمی دهند.
ولايتی با اين وصف پرسيد: حالا چطور ما به غرب اعتماد کنيم و دستاورد ارزشمندمان را به آنها تحويل بدهيم به اميد آن که آنها قول بدهند در آينده اين کار را انجام دهند؟
وی افزود: غربی ها می توانند مصوبه ای بگذرانند و بگويند که فرانسه مواد غنی شده را به ايران ندهد . بنابر اين ،اينکه بخواهيم به آنها اعتماد کنيم کاری ساده لوحانه است.
مشاور بين الملل رهبر معظم انقلاب در پاسخ به اين سئوال که آيا موضوع طرف ثالث مثل ترکيه نيز منتفی است، گفت: آنها مگر با ترکيه روابط درستی دارند؟ اگر بخواهند نقض عهد بکنند، نقض عهد می کنند و ترکيه نمی تواند آنها را مجبور کند تا به تعهدات خود عمل کنند.
وی ياد آور شد: در خود اتحاديه اروپا بارها به ترکيه قول داده اند که اين کشور را جزو اروپا می کنند ولی خلاف قول خود عمل کرده اند.
از آقای ولايتی سئوال شد که آيا گزينه چين هم در اين خصوص منتفی است، او در پاسخ گفت: چين هم نمی تواند مطرح باشد. اصولا چه اصراری هست که مبادله سوخت را بيرون ببرند ؛ اورانيوم با غنای ۲۰ درصد را به ايران بياورند و اورانيوم با غنای ۵/۳ يا ۵ درصد تحويل بگيرند. اين اصرار آنها نشان می دهد که حقه ای پشت آن است و می خواهند اين سرمايه را از کف ايران به در آورند .
مشاور بين الملل رهبر معظم انقلاب تصريح کرد: مردم و دولت ا يران با توجه به تجربيات تلخ تاريخی به غرب اعتماد نخواهند کرد.
ولايتی در بخش ديگری از اين گفت و گو در خصوص تهديد هسته ای باراک اوباما عليه ايران گفت: اوباما زبان نرم ديپلماسی پيچيده و اهريمنی آمريکا در رابطه با جهان اسلام است.
وی افزود: آمريکايی ها يک زمان بوش را سر کار آوردند که يک زبان تند، تهاجمی و خصمانه داشت و از همه ی دنيا طلبکار بود و عراق و افغانستان را اشغال کرد.
وی ادامه داد: اين سياست و زبان خشن امريکا در دنيا شکست خورد و حتی طرفداران امريکا در غرب و اروپا نسبت به اين زبان خشن بوش پسر معترض بودند لذا آقای اوباما را اوردند ولی پشت صحنه اوباما همان پشت صحنه بوش است.
مشاور رهبر معظم انقلا ب گفت: اينکه يک مسلمان زاده که مسيحی شده است را روی کار بياورند و به مسلمانان چراغ سبز نشان دهند و در نوروز پيام نوروزی بدهد، نشانه تغيير سياست آمريکا نيست.
وی خاطر نشان کرد: در تغيير سياست های راهبردی آمريکا اقای اوباما نقش تعيين کننده ای ندارد.همان هايی که اداره کننده سياست های راهبردی آمريکا هستند صرفنظر از اين که رييس جمهور دموکرات يا جمهوری خواه باشد و زبان تند يا نرم داشته باشد، سياست راهبردی آمريکا تغييری نمی کند.
ولايتی يادآور شد: در بسياری مواقع در جهان معاصر يک جنگ را جمهوری خواهان راه انداخته اند و دموکرات ها ادامه داده اند يا يک سياست را دموکرات ها شروع کرده اند و جمهوری خواهان ادامه داده اند.
مشاور رهبر معظم انقلاب گفت: جمهوری خواهان عراق و افغانستان را اشغال کردند ولی الان که دموکرات ها آمده اند، سياست امر يکا تغييری نکرده است.
ولايتی اظهار داشت: با حرف ها و تهديدی که اوباما اخيرا مطرح کرده است، معلوم می شود که سياست آمريکا عليه ايران تغييری نکرده است و آنها هر جايی لازم باشد از سياست تهديد و تطميع و يا زبان نرم و تند استفاده می کنند.
مشاور رهبر معظم انقلاب تاکيد کرد: ملت ايران و حکومت جمهوری اسلامی ۳۰ سال است که با سياست های آمريکا و تهديدها و فشارهای اين کشور آشنا است و در مقابل تهديدهای انها ذره ای از حقوق خود عقب نمی نشيند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016