یکشنبه 12 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد پيش از سفر نيويورک: متاسفانه آژانس در راستای تحقق اهداف‌اش موفق نبود، اجلاس نيويورک برای بازنگری در ان.پی.تی است، ايسنا

- انتظار نداريم تمام مسائل در يک نشست حل و فصل شود
- اصلاحات اساسی در ان. پی. تی گامی مهم در ايجاد امنيت جهانی است

رييس‌جمهور کشورمان گفت: ملت ايران در موضوع امنيت جهانی و سلاح هسته‌يی که بزرگ‌ترين خطر برای امنيت جهانی است حرف‌ها، راه‌حل‌های روشن و پيشنهادات عملياتی دارد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح يک‌شنبه پيش از سفر به نيويورک برای شرکت در اجلاس بازنگری ان. پی. تی در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران افزود:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بزرگ‌ترين تهديد برای امنيت جهانی توليد و انباشت سلاح اتمی است. ۶۰ سال است که تهديد اتمی تمام مناسبات جهانی را تحت تاثير شديد قرار داده است. حدود ۴۰ سال قبل معاهده‌ای منعقد شد و کشورهای زيادی از جمله ايران به اين معاهده پيوستند و در اين معاهده سه ماموريت مهم بر عهده‌ی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گذاشته شد.

او ادامه داد: ماموريت اول خلع سلاح بود؛ يعنی کشورهايی که بمب اتم داشتند و اين بمب‌ها را ذخيره کرده بودند بايد در جهت منهدم کردن اين بمب‌ها حرکت می‌کردند. ماموريت دوم جلوگيری از توسعه‌ی سلاح‌های اتمی بود يعنی اين که اجازه داده نشود که کشورهای جديدی به سلاح اتمی و بمب اتمی دسترسی پيدا کنند و ماموريت سوم بسترسازی و کمک به کشورهای عضو برای استفاده‌ی درست از انرژی اتمی و فن‌آوری توليد سوخت اتمی و عمومی کردن آن بود که متاسفانه آژانس در پی اين ۴۰ سال در راستای تحقق اين سه هدف موفق نبود. خلع سلاحی رخ نداد، از اشاعه‌ی سلاح‌های اتمی جلوگيری نشد و کشورهای جديدی به بمب اتمی دست پيدا کردند و کشوری نتوانست از حقوق قانونی خود برای بهره‌مندی از فن‌آوری و توليد سوخت هسته‌يی استفاده کند و اين ضعفی است که ساليان سال وجود داشت.

احمدی‌نژاد ادامه داد: چند نشست برای بازنگری در معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های اتمی برگزار شد و برخی تصميمات گرفته شد ولی تغيير چندانی در روند ايجاد نشده است.

رييس‌جمهور با اشاره به اجلاسی که قرار است در چند روز آينده در نيويورک برای بازنگری در ان. پی. تی برگزار شود، گفت: اين نشست مهمی است و کميته‌های فرعی آن از چندی پيش تشکيل جلسه داده‌اند که بازنگری اساسی در معاهده انجام شود و اگر اين اتفاق صورت بگيرد اهداف اساسی برای تاسيس آژانس محقق می‌شود.

وی ادامه داد: بمب اتم به عامل زورگويی و توسعه‌طلبی تبديل شده است و برخی از دولت‌ها و کشورها به بهانه‌ی جلوگيری از توسعه‌ی سلاح اتمی به کشورهای مستقل برای استفاده از حق‌شان يعنی دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌يی فشار وارد می‌کنند.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت ايران در موضوع امنيت جهانی و سلاح هسته‌يی که بزرگ‌ترين خطر برای امنيت جهانی است حرف‌ها، راه‌حل‌های روشن و پيشنهادات عملياتی دارد و لازم بود که در اين اجلاس در بالاترين سطح حضور پيدا کنيم و ديدگاه‌ها و پيشنهادات ملت ايران را عرضه کنيم.

احمدی‌نژاد گفت: اگر اين اجلاس موفق شود و اصلاحات اساسی در معاهده ايجاد شود، گام اساسی در ايجاد امنيت جهانی صورت می‌گيرد.

او گفت: البته ما انتظار نداريم که تمام مسائل در يک نشست حل و فصل شود ولی حضور ايران در اين اجلاس گام مهمی در کمک به کشورها و ملت‌ها برای شناخت اين موضوع و تصميم‌گيری مناسب‌تر است و ما فکر می‌کنيم همه‌ی ملت‌ها و دولت‌ها حق دارند در اين عرصه‌ی مهم حضوری تعيين‌کننده و مشارکتی موثر داشته باشند و ما هم انجام وظيفه می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016