یکشنبه 12 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تظاهرات مردم در کابل عليه دولت ايران، دويچه وله

- علت اصلی تظاهرات کابل اعتراض به رفتار دولت ايران با مهاجران افغان در اين کشور بود

امروز صدها تن از مردم افغانستان در برابر ساختمان سفارت ايران در کابل دست به تظاهرات زده و اعدام مهاجران افغان در ايران را محکوم کردند. اين تظاهرات با حمايت يکی از اعضای پارلمان افغانستان برگزار شد.

امروز يکشنبه (۱۲ ارديبهشت) تظاهرات ضد دولت ايران در کابل به حمايت نجيب‌الله کابلی، عضو پارلمان افغانستان، به راه انداخته شد. شرکت‌کنندگان با سر دادن شعارهايی بر ضد دولت ايران، قوه قضاييه، رييس جمهور و رهبر جمهوری اسلامی ايران را به دليل اعدام مهاجران افغان را محکوم کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تظاهرکنندگان به مقام‌های دولتی ايران دشنام می‌دادند و آنها را خائن خطاب می‌کردند. خشم تظاهرکنندگان به حدی بود که حتی آدمک ساخته‌شده‌ی محمود احمدی‌نژاد را به آتش کشيدند و شعار مرگ بر احمدی‌نژاد سر دادند.

نجيب‌الله کابلی هدف از اين تظاهرات را توقف اعدام مهاجران افغان و نيز توقف به آتش کشيدن خانه‌های اين مهاجران در ايران خواند. وی گفت: «ايرانی‌ها در شهرستان مهريز در يزد مرتکب جنايت جنگی شده‌اند و قتل عام کرده‌اند و هم افغانی‌ها را در ايران اعدام کرده‌اند که بايد هرچه سريع‌تر جلو آنها گرفته شود، وگرنه اين تظاهرات در سراسر افغانستان به راه انداخته خواهد شد». تظاهرکنندگان حتی از سازمان ملل متحد و دادگاه لاهه خواستند تا به آنچه آن را جنايت جنگی می‌خواندند رسيدگی شود.

ادعای داشتن سند در مورد کشتار افغان‌ها در ايران

با وجود اينکه وزارت خارجه افغانستان تنها اعدام سه تن از افغان‌ها در ايران را تأييد می‌کند، اما شرکت‌کنندگان در تظاهرات گفته‌های وزارت خارجه افغانستان را "شرم‌آور" خوانده و ديپلماسی افغانستان را ضعيف ارزيابی می‌کردند. آنان می‌گفتند، وزير خارجه افغانستان بايد برکنار شود و به جايش شخصی قاطع گمارده شود تا بتواند از پس اين وظيفه برآيد.

نجيب‌الله کابلی، عضو پارلمان افغانستان، معتقد است که ايرانی‌ها به تعدادی از افغان‌های مهاجر آمپول می‌زنند و حتی از کليه‌هايشان برای تحقيقات استفاده می‌کنند. به گفته‌ی او، در ايران افغان‌ها را می‌کشند و يا خانه‌های‌شان را به آتش می‌کشند. وی حتی ادعا می‌کند، شخصی به نام نثار احمد با همسرش از بيمارستانی در شهرستان مهريز بيرون کشيده شده است.

کابلی که مدعی داشتن اسناد معتبر به همراه عکس و سی دی است، معتقد است که هر روز از سوی افغان‌ها در مهريز به وی خبر می‌رسد که آنها در وضعيت بدی هستند. وی می‌گويد، اين افراد خواستار تظاهرات در افغانستان برای جلوگيری از اقدامات دولت ايران هستند.

اتهام‌های متقابل

اين اولين باری نيست که نجيب‌الله کابلی مواضعی بر ضد دولت ايران اتخاذ می‌کند. چند ماه قبل نيز وی تظاهراتی به راه انداخته بود تا آب هيرمند به ايران قطع شود و قبل از آن نيز آيت‌الله محسنی، موسس حوزه‌ی علميه‌ی خاتم النبيين در کابل را "جاسوس ايران" خطاب کرده بود. از سوی ديگر، آيت‌الله محسنی نيز کابلی را "دست‌نشانده اسرائيل و صهيونيست‌ها" خوانده بود.

مقامات دولتی ايران و يا سفارت ايران در کابل تا کنون در مورد تظاهرات روز يکشنبه واکنشی نشان نداده‌اند.

خديجه تلاش / کابل
تحريريه: بابک بهمنش


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016