جمعه 17 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دعوت متکی از اعضای شورای امنيت برای شرکت در مهمانی شام به ميزبانی ايران، آفتاب

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران پنجشنبه شب ميزبان نمايندگان پانزده عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد بود.

آفتاب: منوچهر متکی وزير امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس بازنگری پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در نيويورک به سر می‌برد، از سفيران اين کشورها برای شرکت در مهمانی شام دعوت کرده بود.

منابع ديپلماتيک اعلام کردند که منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران ۱۵ عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد را به ضيافت شام در سازمان ملل ملل متحد دعوت کرد و آنها به دعوت ايران برای اين ضيافت پاسخ مثبت دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش‌ها بيانگر حضور معاونان سفرای ايالات متحده و فرانسه در مهمانی منوچهر متکی است. بريتانيا در سطح پايين‌تری در اين مراسم شرکت می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی سخنگوی نمايندگی بريتانيا، سفر معاون سفير اين کشور را علت عدم حضور او عنوان کرده است.

تحليل گران دعوت آقای متکی از ديپلمات‌های شورای امنيت از جمله آمريکا و متحدان غربی آن را بيانگر تلاش ايران برای اثبات حقانيت خود در موضوع هسته‌ای و جلوگيری از تحريم‌های ناعادلانه می‌دانند.

کارشناسان از اين مراسم به‌عنوان يکی از موارد معدود ارتباط ميان ديپلمات‌های ارشد ايران و آمريکا در سه دهه گذشته نام می‌برند.

اين ديدار در حالی انجام می‌شود که آمريکا و ساير کشورهای غربی عضو گروه ۱+۵ در تلاش هستند با تصويب قطعنامه جديدی در شورای امنيت، تحريم‌های ايران را افزايش دهند.

سخنگوی نمايندگی دائمی ايالات متحده در سازمان ملل متحد از جلسه آقای متکی به عنوان يک فرصت برای ايران برای عمل کردن به تعهدات بين‌المللی خود نام برد.

يوکيو تاکاسو، سفير ژاپن در سازمان ملل متحد پس از اين مهمانی گفت که منوچهر متکی در اين مهمانی بر حق ايران بر به دست آوردن توانايی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آميز تاکيد کرد.

آقای تاکاسو با مفيد دانستن گفتگوهای انجام شده در اين مهمانی گفت: "ما برای مذاکره نرفته بوديم ولی تبادل نظر صادقانه‌ای انجام شد."

او از ايران خواست برای جلب حمايت بين‌المللی از برنامه اتمی خود بيشتر تلاش کند.

پنج عضو دائمی شورای امنيت و آلمان که گروه ۱+۵ را تشکيل می‌دهند در هفته‌های گذشته چند بار برای بررسی پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادی آمريکا عليه ايران جلسه برگزار کرده‌اند.

چين که پيش از اين با افزايش تحريم های ايران مخالف بود، در اين جلسات شرکت می‌کند و روسيه نيز گفت که امکان تشديد تحريم‌های اين کشور وجود دارد.

در اين حال، برزيل و ترکيه که دو عضو غيردائمی شورای امنيت هستند با افزايش تحريم‌های ايران مخالفند و بر ادامه گفتگوها برای پايان دادن به مناقشه هسته‌ای غرب با اين کشور تاکيد می‌کنند.

اين مهمانی در شهر نيويورک، محل برگزاری اجلاس بازنگری پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ترتيب يافته بود.

در آخرين مورد تماس‌ها ميان ايران و آمريکا، ويليام برنس، معاون وزير خارجه آمريکا، و سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در اوايل ماه اکتبر سال گذشته در ژنو با هم ديدار کرده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016