جمعه 17 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح‌يزدی: ولايت فقيه ادامه همان ولايتی است که خداوند برای ائمه معصومين قرار داد، ايسنا

- مکانيزم دفاعی نظام اسلامی ولايت فقيه است


شب گذشته آيت‌الله مصباح يزدی در دانشگاه عالی دفاع ملی درباره بحث دفاع گفت: دفاع انسان از خود و آب و خاک نوعی دفاع است که اين را در حيوانات هم می‌توانيم ببينيم و اين در مقابل دفاع از ارزش‌های انسانی چيزی نيست، ارزش‌هايی که انسان در سايه‌ بندگی خدا و اطاعت از او به آن نائل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، وی ادامه داد: مهم‌ترين دفاع، دفاع از دين است که انسان را انسان می‌کند، چيزی که به انسان شرف می‌دهد باورهای دينی و ارزش‌های دينی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصباح يزدی افزود: ارزش کارها اصالتا به نيتی است که انسان را به آن کار وادار می‌کند. هرچه هدف ارزشمندتر باشد مسير و مقدمات آن کار هم ارزش می‌يابد. کسانی هستند که جانشان را برای آب و خاک به خطر می‌اندازند که ارزش اين کارشان بالاتر از آن آب و خاک نيست. اما اگر کسی باشد که از وطن اسلامی دفاع کند اين يک کمال انسانی است و اين فرد راه کمال انسانی را طی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وطن اسلامی ارزش‌های خود را از اسلام می‌گيرد و اگر جان فدا شود و سرزمين اسلامی تحت حکومت اسلامی بماند ارزش اين کار معادل ارزش اسلام است.

مصباح يزدی در ادامه تصريح کرد: ای کاش ما خاک پای کسانی باشيم که همه هستی خود را در راه اسلام باختند. برنده واقعی آنها هستند و ما تنها حرف می‌زنيم. اگر مملکت، مملکت امام زمان (عج) باشد دفاع از يک وجب آن قيمت الماس دارد.

اين مدرس حوزه‌ علميه‌ قم در بخش ديگری از سخنان خود با طرح اين سوال که دفاع از فکر و اعتقاد و ارزش‌ها به چه صورتی است؟ گفت: ما انواع مختلف جنگ را داريم؛ به عنوان مثال تهديدهای اقتصادی نيز يک جنگ است. يکی از انواع جنگ‌ها جنگ فرهنگی است. يعنی دشمنان، کسانی می‌شوند که دشمن فرهنگ و دين ما هستند. چنين دشمنانی هيچ‌گاه با ما دوست نخواهند شد. خيال نکنيد دشمنان با ما دوست می‌شوند. تنها در صورتی دوست ما می‌شوند که ما تسليم آنها شويم و الا آن دشمنی ادامه خواهد يافت. کسانی که با دين ما می‌جنگند برای مقابله با آنها بمب اتم و بمب شيميايی به کار نمی‌رود بلکه ابزار ديگری لازم است. ابزار آن فکر و انديشه و پاسخگويی به تشکيک‌ها و شبهات است. شبهه‌ای که القا می‌شود مثل بمب در قلب جوانان ما فرود می‌آيد. در مقابل جنگ فکری و فرهنگی تنها سلاح، فکر و انديشه کارآيی دارد.

مصباح يزدی يادآور شد: در دوران دفاع مقدس ما سرداران بزرگی داشته و داريم که هرکدام به يک عالم می‌ارزند. اين مبالغه نيست. شهيدان و فرماندهان ما به عقيده من ارزششان بيشتر از ثروت و علم و تکنولوژی يک ثروت ۲۰۰- ۳۰۰ ميليونی است. ارزش اينها با هيچ قيمت مادی قابل مقايسه نيست و ما در برابر آنها خضوع می‌کنيم. اينها تنها يک متخصص امور دفاعی نيستند بلکه به اقيانوسی وصل هستند که منشأ همه ارزش‌هاست.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به شهيد مطهری گفت: افسوس که عمر آن بزرگوار کوتاه بود و ما سعادت استفاده از افکار نورانی او در دهه‌های بعد را نداشتيم و هنوز هم دل‌های ما داغدار شخصيت اوست. اگر شهيد مطهری نبود امروز ميليون‌ها جوان ما از اسلام بی‌بهره بودند. کاری که ايشان کرد اگر کسی بخواهد محاسبات دقيق‌تری کند به نتايج عظيم‌تری می‌رسد. حتی به نظر من با توجه به فتنه‌هايی که ما در سه دهه‌ اخير با آن مواجه بوديم که به جاهای خطرناکی هم رسيد، اگر آثار شهيد مطهری نبود شايد از نظام چيزی نمی‌ماند. اگر ما انشاءالله به بهشت رفتيم و مقام او را ديديم می‌فهميم او چه ارزشی دارد و ما کجاييم و او کجاست.

مصباح يزدی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به ولايت فقيه گفت: اگر اين نظام اسلامی هويت اسلامی‌اش به خطر بيفتد مکانيزم دفاعی آن علاوه بر کتاب نوشتن و سخنرانی و بيان فلسفه و فقه و حکمت اسلامی، به صورتی است که حافظ اين نظام اسلامی ولايت فقيه است و اين ادامه همان ولايتی است که خداوند برای ائمه معصومين قرار داد تا نظام اسلامی باقی بماند.

وی در ادامه با تمجيد از مقام معظم رهبری گفت: از افتخارات اين مملکت است که چنين شخصی سياستمدار اين مملکت است و ۳۰ سال در مناصب مختلف سکان اين مملکت را از خطرات حفظ کرده است.

وی، بينش، سعه صدر، فهم و بصيرت، دلسوزی و مهربانی مقام معظم رهبری را ستود و گفت: افغانستان و ايران هر دو تقريبا در يک زمان انقلاب کردند اما ببينيد که بعد از ۳۰ سال مبارزه، امروز دشمن در خانه افغان‌ها آشيانه کرده و فرق آنها با ما اين بود که ما ولی فقيه داشتيم، مردم ما او را دوست داشتند و اطاعت از او را لازم می‌دانستند اما آنها اين‌طور نبودند. ما بايد قدر اين را بدانيم و خدا نياورد روزی را که مويی از سر ايشان کم شود.

پيش از سخنان مصباح يزدی، رييس دانشگاه دفاع ملی به ارايه گزارشی از اين دانشگاه پرداخت.

در اين مراسم فيروزآبادی رييس ستاد کل نيروهای مسلح نيز شرکت کرده بود و يک لوح تقدير به آيت‌الله مصباح يزدی اهدا گرديد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016