جمعه 17 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی در نماز جمعه: حجاب مسئله شخصی نيست و کاملا مسئله اجتماعی است، مردم جانشان به لب رسيده از اين بدحجابی ها، مهر

- دول استکباری ۱+۵ بدانند ما نظام خود را دينی می دانيم اگر بخواهيد در برابر نظام دينی ما بايستيد در برابر دين ما ايستاده ايد

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به برخی تلاش ها مبنی بر تحريم جمهوری اسلامی ايران تاکيد کرد: ملت ايران عاشورايی و رمضانی است و ترساندن و تهديد چنين ملتی کاری احمقانه و نابخردانه به شمار می رود.
به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله سيد احمد خاتمی در جمع نمازگزاران تهرانی در دانشگاه تهران با اشاره به ۱۲ ارديبهشت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم تصريح کرد: شهيد مطهری عالم، مورخ، فيلسوف و اسلام شناس و ... بود اما ويژگی شاخص ايشان مرزبانی اسلام ناب محمدی بود و شهيد مطهری مردانه در مقابل ديدگاه های التقاطی ايستاد و دينش را به اين دين ادا کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی شهيد مطهری را الگوی معلمان خواند و گفت: معلمان موثرترين قشر در تربيت فرهنگ جامعه هستند و انتظار از آموزش و پرورش اين است که تحول عميق و کيفی در عرصه آموزش و پرورش صورت بگيرد يعنی مردم فرزندان خود را با فطرت پاک تحويل می دهند و انتظار دارند بعد از مدتی با فطرت پاک و کمال يافته تحويل بگيرند.

خطيب جمعه تهران با اشاره به هفته کارگر نيز خاطر نشان کرد: انتظار اين است هم اکنون که مسئله يارانه ها ساماندهی می شود به اين قشر بيشتر توجه شود و در زمينه بيمه کامل کارگران تلاش بيشتری صورت بگيرد.

خاتمی با اشاره به سفر رئيس جمهور به نيويورک اين سفر را ستودنی و قابل تقدير عنوان کرد و گفت: رئيس جمهور با شجاعت، هوشياری، زيرکی در سخنرانی حاضر شد و از کنفرانس بين المللی فرياد و پيام مردم ايران را از کانون استکبار به گوش شيطان بزرگ رساند و حرف اول کنفرانس پيام شجاعانه و با استقامت رئيس جمهور ايران بود و اگر کسی می خواهد بداند چقدر اين سفر موثر بوده به عملکرد دولت ها و رسانه های استکباری بنگرد.

وی در خصوص تحرکات اخير گروه ۱+۵ تصريح کرد: ۳۱ سال است گوش ما ازتهديدها و تحريم ها پر است برای چندمين بار تاکيد می کنم دول استکبار بدانند تنها با يک دولت مواجه نيستند بلکه با ملتی مواجه اند که با تمام توان از حق و شرفش دفاع می کند.

خطيب جمعه تهران افزود: دول استکباری گروه ۱+۵ بدانند ما نظام خود را دينی می دانيم اگر بخواهيد در برابر نظام دينی ما بايستيد در برابر دين ما ايستاده ايد و اگر اينگونه باشد تمام دنيای شما را به خطر می اندازيم.

خاتمی گفت: ملت ما رمضانی و عاشورايی است و اين ملت را از تحريم و غير تحريم ترساندن کاری احمقانه و نابخردانه است.

امام جمعه موقت تهران خطاب به دول غربی خاطر نشان کرد: اگر می خواهيد گفتگو کنيد مودبانه حرف بزنيد در بحث هسته ای بايد هسته ای شدن ايران را قطعی حساب کنيد و ايران به فضل الهی وارد باشگاه هسته ای شده و اگر می خواهيد گفتگو کنيد درباره تعامل ايران و خلع سلاح هسته ای گفتگو کنيد و مودبانه حرف بزنيد، مودبانه جواب می شنويد.

خطيب جمعه تهران تاکيد کرد: اگر بخواهيد با زبان زور و تهديد حرف بزنيد ملت ايران قاطعانه توی دهانتان می زند.

خاتمی همچنين با اشاره به تحرکات اخير صهيونيستی در فلسطين نيز گفت: صهيونيست ها با استفاده ازغفلت اسلام همچنان در پی اسلام ستيزی هستند تا يهودی سازی بيت المقدس را کامل کنند.

وی ابراز اميدواری کرد در اجلاس بين المجالس که قرار است در ترکيه برگزار شود ، نمايندگان مسلمان جهان اسلام در اين عرصه فعاليت داشته باشند.

خطيب جمعه تهران در بخش ديگری از سخنانش به مسائل داخلی ايران اشاره کرد و گفت: درمسائل داخلی نظام، ما از ابتدا با دشمنان کينه توز مواجه بوده ايم، اوج جنگ نرم در حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوری بود و دنيای استکبار باتمام قوت و قدرت در خدمت مهاجمين جنگ نرم قرار گرفت که با حضور افتخار آفرين مردم در راهپيمايی ۹ دی و ۲۲ بهمن سال گذشته کمر جريان جنگ نرم شکست و آنان به احتضار افتادند.

وی گفت: الان تمام تلاش جريان به احتضار افتاده اين است بگويند ما زنده ايم اما واقعيت اين است جبهه انقلاب پيروز بوده و خواهد بود.

خاتمی با اشاره به جبهه جنگ نرم فرهنگی نيز تصريح کرد: اين جريان سعی می کند با ابتذال در حوزه فيلم، هنر، تئاتر، ورزش، مجلات و ... خود را نشان بدهد. يکی از اين حوزه ها فساد و بدحجابی است و در برخی جاها اخيرا برخی کشف حجاب را تجربه می کنند.

وی خطاب به خانم هايی که حجاب را رعايت نمی کنند تاکيد کرد: بدحجابی امنيت اخلاقی، روانی و اجتماعی را به هم می زند و دودش به چشم خود شما هم می رود.

خطيب نماز جمعه تهران يادآور شد: بر خلاف تصور برخی ها حجاب مسئله شخصی نيست و کاملا مسئله اجتماعی است و منکر حجاب سازنده ده ها گناه کبيره است.

خاتمی با اشاره به معطل ماندن قانون عفاف و حجاب تصريح کرد: البته اجرای قانون بدون فرهنگ سازی ممکن نيست و هر کاری که انجام می شود بايد در حوزه و محدوده قانون باشد و کار بدون قانون هرج و مرج و خودش منکر است.

وی با بيان اينکه قانون عفاف و حجاب ابتدا به وزارت ارشاد ارجاع شده و اخيرا گويا به وزارت کشور محول شده است، عنوان داشت: کف خواست مردم اجرای قانون عفاف و حجاب است و مردم جانشان به لب رسيده از اين بدحجابی ها و مسئولان بدانند مردم متدين تعلل در اجرای اين قانون را نمی پذيرند.

خطيب جمعه تهران در پايان خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار داشت:به بازيگران ابتذال و مباشران بدحجابی و آنان که با عمل از بدحجابی حمايت می کنند عرض می کنم همانطور که ملت جريان فتنه سياسی را عقب راند با همان قدرت در مقابل جلوه های بدحجابی که يادگار رضاخان قلدر است خواهد ايستاد.

خطيب جمعه تهران همچنين در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران، از وقت قضاوت، شادی ها و معصيت ها به عنوان لغزشگاه هايی ياد کرد که در آن موقعيت ها اگر به ياد خدا نباشيم می لغزيم.

وی همچنين تصميم گيری ها را از جمله اين لغزشگاه ها دانست و گفت: تصميم خوب رفتار درست و تصميم نادرست رفتار نادرست را در پی دارد.

سيد احمد خاتمی ۳ محور را برای جلوگيری از اتخاذ تصميمات غافلانه عنوان و خاطر نشان کرد: يکی از اين محورها اين است که معيار بر اين باشد که آيا خدا راضی است يا خير و نکته دوم اينکه وقتی تصميم به کاری بگيريم که حق بودن، مفيد بودن و درست بودنش احراز شده باشد و نکته سوم اين است خروجی کار را ببينيم که اين اسمش تدبير است.

خطيب جمعه موقت اين هفته تهران با اشاره به ايام فاطميه و سالروز شهادت بانوی عصمت و طهارات به ذکر مصيبت های سالروز شهادت حضرت زهرا (س) پرداخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016