یکشنبه 12 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: دو جبهه بيشتر در کشور وجود ندارد؛ يکی جبهه‌ انقلاب و ديگری جبهه‌ ضدانقلاب، نگاه ما به نظام تنها سياسی نيست، بلکه اعتقادی است، اي

يک عضو هيات رييسه مجلس خبرگان با تبيين ابعاد شخصيتی شهيد مطهری گفت: ايشان ويژگی عمومی عالمان بزرگ را داشت و اگر در قم می‌ماند بدون هيچ‌گونه ترديدی از مراجع عظام تقليد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله سيداحمد خاتمی در همايش بزرگداشت استاد شهيد مطهری که در سالن همايشات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، افزود: مرزبانی شهيد مطهری از دين زمينه‌ساز تجليل عمده امام از شهيد مطهری بود و امام هيچ شخصيتی را به اندازه شهيد مطهری تجليل نکرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که " دهه ۴۰ تا ۵۰ دهه‌ التقاط غرب و شرق بود" يادآور شد: در التقاط غرب تلاش می‌شد يک تفسير علمی و تجربی از اسلام ارائه شود و سنبل اين تفکر مهندس بازرگان بود که به شدت در اين گرايش می‌دميد. از دل التقاط غربی، التقاط شرقی با گرايش مارکسيستی بيرون آمد و بازرگان در روزنامه ميزان از منافقين به عنوان فرزندان عزيز نهضت آزادی ياد کرد.

وی با اشاره به اين‌که " شهيد مطهری از سال ۴۸ تا هنگام شهادت رزمنده مبارزه با التقاط بود" ادامه داد: شعار گروه فرقان نيز آخوندديسم تبهکار بود و دشمنی را شديدتر از روحانيون نمی‌ديدند.

اين عضو مجلس خبرگان گفت: در اين ۱۰ سال تفکرات التقاطی در بين جوانان کم نبود و کسانی ميدان‌دار تبيين معارف دينی بودند که سررشته‌ای از معارف دينی نداشتند و دارای اطلاعات سطحی بودند. ‌امام معتقد بود که تفکر التقاطی بايد از راه ايجابی جای خود را به تفکر ناب محمدی بدهد و تاکيد می‌کرد تفکر شهيد مطهری می‌تواند تفکر التقاطی را از کشور بيرون کند.

وی در ادامه به روايتی از امام حسن عسگری(ع) به شش نکته بسيار مهم در اين روايت اشاره کرد و افزود: تحصيل در حوزه ذيل مقدمه مرزبانی از دين است.

وی با بيان اين‌که " فلسفه‌ آمدن به حوزه انتخاب يک شغل نيست" افزود: طلبه بايد در برابر آن‌چه که در خصوص مرزبانی از دين لازم است تحصيل کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: تحصيل قوی، متين و استحکام مبانی درسی مقدمه مرزبانی از دين است و با درس خواندن سست و سطحی نمی‌شود مرزبان دين شد. بدون احاطه به دين نمی‌شود ياور دين خدا بود. مرزبان دين بايد خودش مرزی را باور داشته باشد و مرزبانی که دشمن را نمی‌شناسد نمی‌تواند مرزبان خوبی باشد؛ چراکه ممکن است دشمن را به خانه راه دهد.

وی خاطرنشان کرد: علما در خط مقدم مخاطب فرمايشات رهبری هستند و بايد مرز خود را با دشمنان مشخص کنند.

وی ظهار کرد: يکی از چهره‌هايی که اصلاح‌طلب شناخته می‌شود نامه‌ای به رهبری نوشت و از رهبری خواست که دست نوازش و پدرانه‌اش را به روی همه‌ گروه‌ها داشته باشد. رهبری چند خط ذيل اين نامه مرقوم فرمودند و گفتند برای اين آقايان بخوانيد. رهبری در آن نامه نوشتند که شما بايد مرزتان را مشخص کنيد.

خاتمی خاطرنشان کرد: دو جبهه بيشتر در کشور وجود ندارد؛ يکی جبهه‌ انقلاب و ديگری جبهه‌ ضدانقلاب ـ که جبهه‌ آمريکا، منافقين‌، سلطنت‌طلبان، جبهه منکرين قرآن و امام زمان(عج) ـ هستند. مرزبانی که نداند در جبهه‌ مخالفان انقلاب چه می‌گذرد و چه کسانی از آن‌ها حمايت می‌کنند نمی‌تواند مرزبان‌ دين باشد.

وی با يادآوری اين‌که " نگاه ما به نظام تنها نگاه سياسی نيست، بلکه نگاه اعتقادی است" افزود: نظام اسلامی تريبون نظام اسلام ناب محمدی است و هر جا نام نظام مطرح می‌شود از دين با عزت و عظمت ياد می‌شود.

وی با بيان اين‌که " کسانی که متوجه نيستند با برخورد معاندانه خود در پی تضعيف نظام هستند"‌ تصريح کرد: پياده شدن از کشتی نظام اسلامی،‌ پياده شدن از کشتی اسلام ناب محمدی است و مرزبانی مرزبان شايسته است که اين مرزها را باور داشته باشد.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان با بيان اين‌که " بايد به تاکيدات رهبری درباره بصيرت توجه داشت" ادامه داد: اگر بخواهيم علمدار دين باشيم نيازمند بصيرت، صبر و آگاهی از مواضع حق هستيم.

وی خاطرنشان کرد: مقابله با دشمن آشکار هزينه دارد، اما سخت نيست و مرزبان دين بايد هم دشمن آشکار و هم دشمن پنهان دين را بشناسد و عالمان دين به بصيرت عمارگونه نياز دارند که دشمنان را در تمام پوشش‌های‌شان بشناسند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به حوادث پس از انتخابات اشاره کرد و افزود: جريان فتنه اخيرا شعار ديگری را سر می‌دهد و آن جريان بازگشت به قانون اساسی است، حال بايد از آن‌ها پرسيد که چه کسی بايد به قانون بازگردد، مردم يا شما؟

خاتمی گفت: امروز شعار جريان فتنه برگزاری انتخابات آزاد است و از نگاه آن‌ها انتخاباتی آزاد است که فقط نام آن‌ها از صندوق بيرون بيايد در غير اين صورت انتخابات آزاد نيست.

وی با بيان اين‌که " خيانتی که جريان فتنه به حقوق مردم کرد، بخشودنی نيست" افزود: اين جريان يک سال کشور را معطل و تمام زحمات سی‌ساله نظام را با بيانيه‌های ساختارشکنانه خود بر باد داد.

وی با تاکيد بر هوشياری مرزبانان دين اظهار کرد: مرزبان دين بايد مطيع فرمانده کل قوا باشد و همان‌گونه که فرمانده می‌خواهد عمل کند وگرنه مرزبان شايسته‌ای نخواهد بود.

اين عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: شيوه‌های مرزبانی را بايد بلد بود و بهترين شيوه مرزبانی از دين را شهيد مطهری در کتاب‌های خود بيان کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016