چهارشنبه 22 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح‌يزدی: امام گفت اگر مردم رئيس‌جمهوری را انتخاب کنند اما از جانب ولايت فقيه تاييد نشود، طاغوت است، فارس

- اعتبار قانون اساسی در اين است که به تاييد نايب امام زمان رسيده است

خبرگزاری فارس: رئيس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) گفت: اعتبار قانون اساسی در اين است که به تاييد نايب امام زمان(عج) رسيده است و چون اطاعت از او واجب است پس رعايت قانون اساسی نيز لازم و واجب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آيت‌الله محمد تقی مصباح يزدی ظهر امروز در همايش ملی تفسير قرآن و نهج‌البلاغه در دانشگاه که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) برگزار شد در سخنانی با اشاره به اهميت بررسی اولويت‌ها و رعايت آن در تدوين و تهيه متون درسی اظهار داشت: اين خدمت يکی از بزرگ‌ترين خدمت‌های اين عصر و ادامه‌دهنده رسالت انبيا و معصومين الهی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: بايد ديد وظيفه‌ای که بر دوش ماست چه اولويت‌هايی دارد و هرچه برنامه‌ريزی برای اين کار عميق‌تر باشد و نويسندگان با همفکری و تعمق به تدوين و تهيه متون بپردازند بازدهی و انعکاس آن بيشتر خواهد بود.
رئيس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) با بيان اينکه نقش اصلی و اساسی را تهيه‌کنندگان متون درسی و مدرسين بر عهده دارند، يادآور شد: هرقدر در تهيه و تدوين موارد و موضوعات طرح شده و کيفيت و نگارش متن تلاش شود به بازده آن افزوده می‌شود.
مصباح يزدی عنوان کرد: بايد همانند پزشک معالج به جامعه نگاه کرد و دنبال اين بود که چه مرض و بيماری در جامعه در حال بروز است و درصدد کشف و ارائه دارويی برای درمان آن مرض و بيماری بود.
وی ابراز داشت: نگاه ديگری که می‌توانيم داشته باشيم، مراجعه به قرآن و نهج‌البلاغه است و بايد ديد اولويت‌ها در چيست و به چه موضوعاتی تاکيد شده است و اگر بخواهيم اولويت را انتخاب کنيم بايد از خود قرآن استفاده کنيم، بايد آنچه در قرآن از اهميت بيشتر برخوردار است را برجسته کنيم.
مصباح يزدی ادامه داد: بايد ديد چه خطری جامعه ما را تهديد می‌کند و دشمنان از چه رخنه‌ای بر باورها و فرهنگ ما نفوذ می‌کنند تا بتوانيم آنها را مسدود کنيم.
رئيس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) با بيان اينکه کيفيت و تعامل ما در جامعه سبب ايجاد اعتماد از سوی مردم می‌شود، اظهار داشت: اين وظيفه ماست و بايد ببينيم نياز مردم در چيست و رابطه‌ها به گونه‌ای باشد که مردم به ما اعتماد کنند.
وی تصريح کرد: متاسفانه در آغاز به مسائلی که خيلی خطرناک بود درست توجه نکرديم و کسانی که توجه کردند درست برای ديگران تبيين نکردند و يا تعدادشان کافی نبود، اهميت برخی مسائل آنطور که بايد و شايد روشن نبود و مورد غفلت و فراموشی واقع شد.
رئيس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) با اشاره به جريانات فتنه در سال گذشته يادآور شد: امروز که با برخی مسائل غيرقابل پيش‌بينی نظير فتنه‌ اخير مواجه می‌شويم، اگر علل وجود آن بررسی شود بخشی مربوط به اين است که برخی مطالب برای بسياری از مردم درست بيان نشده است.
وی ادامه داد: همه عالم می‌دانند که محور اين انقلاب ولايت فقيه است و در تمام دنيا اين انقلاب را با نام ولايت فقيه می‌شناسند، خود ما هم به نقش محوری آن واقف هسيتم اما چندان به آن بهايی نداديم و اثبات و حدود اختيارات و مسائل مربوط به آن را بررسی نکرديم.
مصباح يزدی خاطرنشان کرد: در زمان حيات امام خمينی(ره) شخصيت و نورانيت ايشان بر جامعه حاکم بود و همه چيز را تحت‌الشعاع قرار می‌داد و تمام مسائل برای مردم حل بود، سخنان امام(ره) برای مردم همانند آيه قرآن روشن و صريح بود و بر روی مسئله ولايت فقيه کار نشد.
وی اظهار داشت: به گمان بنده هنوز بسياری از مسئولان اصلی کشور اين مسئله را آنچنان که بايد بدانند و معتقد باشند، نمی‌دانند و معتقد نيستند.

*اگر صد درصد مردم هم به قانون اساسی رای می‌دادند، باز هم حجت نبود
رئيس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) ابراز داشت: کسانی می‌گويند که ولايت فقيه را قبول داريم چون در قانون اساسی آمده است، اين يعنی اعتبار ولايت فقيه به قانون اساسی است و تغيير قانون اساسی نيز که محال نيست، مانند کسانی که در زمان رئيس جمهوری گذشته گفتند قانون اساسی را نمی‌خواهيم.
وی با بيان اينکه بايد دقت شود که چه‌قدر فرق است بين اينکه اعتلای قانون اساسی از ولايت فقيه است يا اعتبار ولايت‌فقيه از قانون اساسی است، يادآور شد: اگر صد درصد مردم هم به قانون اساسی رای می‌دادند، باز هم حجت نبود.
مصباح يزدی بيان داشت: اعتبار قانون اساسی ما و فرق آن با قانون‌های دنيا در اين است که به تاييد نايب امام زمان(عج) رسيده است و چون اطاعت از او واجب است، پس رعايت قانون اساسی نيز لازم و واجب است.
وی با اشاره به اينکه بايد تحقيقاتی در اين زمينه صورت پذيرد، گفت: آنچه از رفتار و گفتار برخی مسئولان ديده می‌شود، اعتبار ولايت فقيه را در قانون اساسی می‌دانند، اما از نظر منطقی و شرعی اعتبار قانون اساسی به واسطه تاييد نايب امام(عج) است و از اين رو ارزش می‌يابد.
رئيس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) با اشاره به گفته امام راحل که اگر مردم رئيس‌جمهوری را انتخاب کنند اما از جانب ولايت فقيه تاييد نشود، طاغوت است، افزود: امام با توجه به اهتمامی که برای رای مردم قائل بودند اما نظر ولايت فقيه را اصل تاييد خواندند.
مصباح يزدی تصريح کرد: اين مسئله آنطور که بايد مطرح نشده و کتاب در اين زمينه نوشته نشده و بعضی‌ جاها که گفته شده بسيار کمرنگ و حاشيه‌ای بوده است.
وی با تاکيد بر اينکه ما بايد دقت کنيم دانشجويان چه نياز دارند و به آن توجه کنيم، گفت: اگر رسانه‌ها بر اساس خواسته‌های مردم برنامه تهيه می‌کنند برای اين است که منطق آن اين طور است، اما ما بايد به نياز جامعه و اساس مشروعيت نظام توجه کنيم.
رئيس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) با بيان اينکه دشمنان تمام نيروهای خود را بر همين نقطه متمرکز کرده‌اند، اظهار داشت: اگر کسانی در اين مسئله شک کنند، نرمال نيستند، چراکه تمام فعاليت‌های دشمنان ما و به‌ويژه آمريکا بر ضد ولايت فقيه است.
مصباح يزدی عنوان کرد: تلاش‌های فتنه‌گران و فعاليت‌های چند ساله و برنامه‌ريزی صورت گرفته آيا مسئله اين بود که X برود و y جای آن را بگيرد، آنها به دنبال اين بودند که نظام را عوض کنند.
وی با تاکيد بر اينکه در کنار فاکتورها برای اولويت سرفصل‌ها در ارتباط با اين موارد توجه شود، گفت: در اوايل انقلاب از طرف کسانی به عنوان اسلام‌شناس اين مسئله مطرح شد که قرآن از زبان پيامبر(ص) است و درصدد نقد قرآن برآمده و معيار نقد را هم علم می‌دانستند.
مصباح يزدی خاطرنشان کرد: با توجه به اشارات مقام معظم رهبری بر اينکه دشمن قلوب و ايمان جوانان را هدف قرار داده است بايد کارهای کارشناسی به منظور اينکه چه چيزهايی ضرروت جامعه است، صورت گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016