جمعه 24 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تفصيلی از اعتراض و اعتصاب عمومی روز گذشته در کردستان، هرانا

خبرگزاری هرانا - روز پنج شنبه ۲۳ اردی بهشت ماه، مردم بيشتر شهرهای کردستان در اعتراض به اعدام های نوزده اردی بهشت، که چهار تن از آنان کرد بودند، علی رغم مليتاريزه کردن شديد اين مناطق، با اعلام عزای عمومی دست به اعتصاب زدند.

بر همين اساس مردم کرد با بستن دکان و بازارها و در برخی موارد دانش آموزان، دانشجويان و معلمان با حاضر نشدن در کلاس های درس، دست به اعتصاب زدند.

در سنندج، مرکز استان کردستان، اکثر بازارها تعطيل بود. دانشجويان در کلاس های درس حاظر نشدند. دانشجويان دانشگاه کردستان طی دو روز گذشته در سلف سرويس دانشگاه کردستان دست به اعتصاب غذا زدند. غروب پنج شنبه نيز چند نفر در محله شريف آباد سنندج در حال پخش تراکت و عکس پنج زندانی سياسی اعدام شده بودند که با خشونت نيروهای نظامی مواجه و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. قرار بود که غروب پنج شنبه مردم سنندج در يک تجمع اعتراضی در شهر سنندج مشارکت نمايند که حضور چشمگير نيروهای امنيتی مانع از اين تجمع شد. هم چنين خبرها حاکی از آن است که اجلال قوامی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در سنندج دستگير شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کامياران با تعطيلی کامل بازار و تعدادی از کلاس های درس مواجه بود. مردم شهرستان کامياران با حاضر نشدن در محل های کارشان و با حضور در کنار خانواده فرزاد کمانگر، در اعتصاب عمومی شرکت کردند. قابل ذکر است که روز دوشنبه شمار زيادی از مردم کامياران خانواده فرزاد کمانگر را برای تحويل گرفتن پيکر فرزاد کمانگر در تهران همراهی کردند.

اين در حاليست که پس از بازگشت خانواده های اعداميان نوزده اردی بهشت از تهران، بسياری از مردم شهرهای مختلف برای ابراز همبستگی و تسليت به منازل ايشان در دو شهر سنندج و کامياران روانه شده اند.

در شهرستان مريوان، طی دور روز گذشته در دانشگاه های آزاد اسلامی و پيام نور تجمعاتی در اعتراض به اعدام پنج فعال سياسی انجام شد. در پی اين تجمعات ۱۵ تن دستگير شدند که نام پنج تن از آنان به شرح زير است:

‏" آرام و‌يسی‌، فواد مرادی‌، توفيق پرتوی‌، دانا لنجاوايی و سامان‌ زندی‌"

در شهر مريوان نيز ۸۰ درصد دکان و بازارها تعطيل بود. تعداد زيادی از دانش آموزان و معلمان از دور روز قبل در کلاس های درس حاظر نشده اند. مدرسه دخترانه شاهد يکی از اين مدارس بود.

روز چهارشنبه نيز هفت فعال دانشجويی کرد دانشگاه تهران به دادسرای زندان اوين احضار شدند که اسامی آنها بدين شرح است:

‏"پخشان عزيزی، سروه ويسی، ليلا محمدی، احمد اسماعيلی، آمانج رحيمی، عبدالله عارفی و هژار يوسفی"

هم چنين شهروندی به نام ستار علی محمد نجات، در ايلام دستگير و به مکان نامعلومی منتقل شد.

در ديگر شهرستان های کردنشين هم چون مهاباد، اروميه، پاوه، سقز، بوکان، ديواندره، سردشت، بانه و نوسود، اسلام آباد، ماکو، دهگلان، جوانرود، اشنويه، بيجار، پيرانشهر، ايلام، شيروان و چرداول اعتصابات به طور فراگير و منسجم ادامه داشت.

سطح اعتصابات در برخی مناطق تا جايی بود که رانندگان تاکسی نيز دست به اعتصاب زدند.

در همه ی شهرهای کردستان نيروهای نظامی زيادی از ديگر شهرها منتقل به طور جدی مستقر شده بودند و بر بام بسياری از ساختمان ها نيروهايی مصلح با سلاح هايی پيشرفته قرار گرفته بودند.

شايان ذکر است که اکثر احزاب و سازمان های کرد مخالف دولت که خارج از مرزهای ايران به سر می برند با دادن فراخوان و بيانيه حمايت خود را از اين اعتصاب عمومی اعلام کرده بودند و بعد از سال ها اين اولين بار بود که همه احزاب اپوزيسيون کردی هماهنگ با هم از يک اعتصاب جمعی در شهرهای کردستان حمايت می کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016