سه شنبه 28 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: بيانيه تهران عقب‌نشينی ايران از مواضع پيشين‌اش نبود، ايلنا

- مبادله سوخت نيازی به مصوبه نمايندگان مجلس ندارد
- تضمينی که ما به دنبال آن بوديم در بيانيه تهران محقق شده است
- انجام مبادله سوخت به اين معناست که ما سوخت مورد نظر را دريافت کرديم.


ايلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:ايران توليد سوخت ۳.۵ درصد را ادامه خواهد داد چراکه در غير اين صورت ما امکان معاوضه با سوخت ۲۰ درصد را نداريم ما منتظر تضمين‌های عينی بوديم که فکر می‌کنيم با بيانيه تهران به اين تضمين هارسيده‌ايم
به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در رابطه با اظهارات اخير سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اينکه ما منتظر ارائه تقاضانامه کتبی ايران در مورد سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران هستيم گفت: براساس بندی که در بيانيه سه جانبه به آن اشاره شده است ايران ظرف مدت يک هفته درخواست رسمی خود را به آژانس ارائه خواهد داد. اين اقدام از سوی مراجع ذی‌ربط و نماينده سازمان انرژی اتمی ايران صورت می‌گيرد و کانال‌های ديپلماتيک خود را طی خواهد کرد.
وی همچنين در رابطه با اين موضوع که ايران انتظار دارد ظرف چه مدت زمانی پاسخ مورد نظر را از سوی اعضای گروه وين دريافت کند اظهار داشت: ما در بيانيه تهران زمانی را قيد نکرده‌ايم اما گمان می‌کنيم با توجه به تاکيدی که اعضای اين گروه برای مبادله سوخت داشته‌اند بلافاصله آمادگی‌شان را اعلام کنند و جامعه جهانی نيز منتظر پاسخ آنهاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اظهارات اخير وزارت خارجه آمريکا مبنی بر اينکه بيانيه تهران را در مسير کاهش تحريم‌ها موثر نمی‌داند گفت: به گمان ما زمان کوتاه بود و مسوولين اين کشور زمان کافی برای دقت در مورد مفاد بيانيه تهران را نداشته‌اند.
وی تاکيد کرد: توافقنامه‌ای که در آينده ميان ايران و اعضای گروه وين که شامل کشورهای آمريکا، فرانسه و روسيه و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است منعقد می‌شود زمينه را برای همکاری‌های هسته‌ای فراهم می‌کند و به گمان ما اين اقدام در راستای همکاری‌های هسته‌ای و به رسميت شناخته شدن حق ايران است.
مهمانپرست در پاسخ به اين پرسش که روزنامه‌های چينی بيانيه سه جانبه را عقب‌نشينی ايران از مواضع پيشين‌اش قلمداد کرده‌اند ديدگاه جنابعالی در اين رابطه چيست گفت: برخی ممکن است اين تصور را داشته باشند که بيانيه تهران نوعی عقب‌نشينی بوده است اما آنچه ما اعلام کرده‌ايم آمادگی برای مبادله سوخت ۳.۵ درصد با ۲۰ درصد بود علاوه بر آن اين بيانيه دارای نکات ديگری چون حق داشتن ايران از چرخه سوخت هسته‌ای نيز است.
وی همچنين در مورد امکان اعمال تحريم‌ها پس از بيانيه تهران نيز گفت: گمان می‌کنيم به دليل آنکه فضای روابط دوستانه فراهم شده است بحث تحريم‌ها به کنار می‌رود چراکه برخوردهای غيرسازنده و تخريبی در اين دوره ديگر جايگاهی ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اين پرسش که ترکيه و برزيل چه امتيازی از ميانجی‌گری برای دريافت سوخت رآکتور تهران دريافت می‌کنند نيز اظهار داشت: مهمترين دستاورد برای هر سه کشور آن است که می‌توانند نقش مستقلی در عرصه بين‌الملل و حرکت‌های جهانی داشته باشند؛ ما به سمتی پيش می‌رويم که ديگر چند کشور خاص نمی‌توانند برای ساير کشورها تصميم‌گيری کنند.
وی همچنين در رابطه با اين موضوع که اگر در روند مبادله نارضايتی از اقدام گروه ۱+۵ نسبت به صدور قطعنامه تحريمی به وجود آيد ايران به چه شکل رفتار خواهد کرد گفت: بيايد در مورد مسائل مثبت فکر کنيم چراکه در حال حاضر بهانه ای برای صدور قطعنامه وجود ندارد و ما انتظار داريم از بيانيه تهران استقبال شود اما در صورت برخورد غيرمنطقی تمام تلاشمان اين است که فضا به سمت صحيحی پيش رود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در رابطه با زمان ديدار جليلی با دبير سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز گفت: تاريخ اين ديدار هنوز مشخص نشده است.
مهمانپرست همچنين با اشاره به پروسه طرح درخواست ايران برای تامين سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران اظهار داشت: در آن دوره پس از طرح درخواست ايران و مشکلاتی که در روند دستيابی ايران به سوخت مورد نظرش انجام شد مقامات برخی کشورها اعلام کردند که ما روند دستيابی اين کشور به سلاح هسته‌ای را يکسال به عقب انداختيم.
وی افزود: کشورهای مورد نظر برخوردی صادقانه که نشان‌دهنده جديت طرف مقابل برای مبادله سوخت باشد نداشتند به همين دليل ما اعلام کرديم که نيازمند ارائه تضمين‌های جدی برای مبادله سوخت هستيم؛ بحث‌های مختلفی در آن مقطع زمانی مطرح شد و ما مشاهده کرديم که در حال از دست دادن زمان هستيم چراکه رآکتور تحقيقاتی تهران نياز به سوخت دارد بنابراين تصميم به توليد سوخت در داخل کشور گرفتيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پيشنهادی که از برخی کشورها برای مبادله سوخت مطرح شده بود گفت: يکی از جمله پيشنهاداتی که مطرح شد از سوی کشورهای ترکيه و برزيل بود که رابطه خوبی با ما دارند و به نظر می‌رسد که توانايی دستيابی به تفاهم کلی نيز در ميان اين کشورها وجود داشت.
وی ادامه داد: طی چند روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در حاشيه نشست گروه ۱۵ با اين کشورها صورت گرفت و به نظر رسيد که به تفاهم نزديک شده‌ايم و می‌توان آن را در سطح بالاتری مطرح کرد از اين رو صبح ديروز نشستی تحت عنوان صبحانه کاری با روسای جمهور، وزرای خارجه و مسوولين عالی‌رتبه ايران و ترکيه و برزيل تشکيل شد و بحث‌های مختلفی را مطرح کردند که در نهايت بيانيه‌ای ۱۰ ماده‌ای با توافق طرفين به امضای وزرای خارجه سه کشور رسيد.
مهمانپرست تاکيد کرد: از جمله نکات مهم بيانيه سه‌جانبه پايبندی به ان‌پی‌تی، تلاش برای اجرای آن است و در بند ديگر نيز ذکر شده است که بايد بستر لازم برای همکاری‌های بيشتر که منجر به ساخت نيروگاه‌ها می‌شود فراهم شود.
وی تصريح کرد: يکی از ديگر از بندهای اين بيانيه نيز تاکيد بر ايجاد فضای تعاملی به جای تقابلی است و اينکه نبايد از فشارهای سياسی و قطعنامه برای جلوگيری از احقاق حقوق کشورها استفاده شود و ديگر آنکه پس از امضای بيانيه سه‌جانبه توسط وزرای خارجه اين کشورها ايران بايد ظرف مدت ۷ روز آمادگی خود را برای مبادله به آژانس اعلام کند.
سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشور خاطرنشان کرد: آژانس نيز پس از دريافت درخواست ايران بايد آن را به همراه بيانيه سه‌جانبه به اعضای گروه وين ارائه دهد و ما اعلام می‌کنيم که براساس بندهای بيانيه سه‌جانبه آمادگی توافق با اعضای گروه وين و امضای توافقنامه کتبی با اين کشورها که جزئيات مبادله سوخت را مشخص می‌کند را داريم.
وی متذکر شد: ايران انتظار دارد پس از ارسال نامه خود به آژانس گروه وين نيز به صورت کتبی موافقت خود را اعلام کنند.
مهمانپرست خاطرنشان کرد: دو نکته در بيانيه تهران ذکر شده است ابتدا اينکه ايران پس از ارائه ۱۲۰۰ کيلوگرم سوخت ۳.۵ درصد به ترکيه آماده دريافت ۱۲۰ کيلوگرم سوخت ۲۰ درصد طی مدت يک سال است و ديگر اينکه اين سوخت در کشور ترکيه نگهداری می‌شود و حق نظارت آن نيز برعهده آژانس و ايران است؛ در تمام اين مدت ما نظارت کامل بر نحوه نگهداری سوخت ۳.۵ درصد داريم و اين اورانيوم متعلق به ماست تا زمانی که ۱۲۰ کيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصد را تحويل بگيريم. ضمانت سلامت سوخت ايران نيز برعهده ترکيه، برزيل و جامعه جهانی است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه جهانی واقف به حسن نيت ما برای مبادله سوخت هستند و براساس اخباری که پيش از حضور داسيلوا رئيس‌جمهور برزيل در ايران نقل می‌شد اين کشور حامل پيام‌هايی بود بنابراين ما اينطور تلقی می‌کنيم که امضای توافقنامه ايران، ترکيه و برزيل نشان‌دهنده خواست جامعه جهانی است و تضمينی که ما به دنبال آن بوديم نيز محقق شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه متذکر شد: البته در بيانيه تهران نيز تاکيد شده است که اگر اعضای گروه وين خود را ملزم به رعايت تعهدات کتبی که به امضای اعضای اين گروه و ايران می‌رسد نداند ما می‌توانيم نسبت به بازگرداندن سوخت ۳.۵ درصد وارد عمل شويم و ترکيه نيز خود را موظف به بازگرداندن اين سوخت خواهد کرد اما در هر صورت ما گمان می‌کنيم که شرايط مورد نظر برای اين تضمين‌ها صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ما خوشبين به اجرای توافق ايران با جامعه جهانی برای دريافت سوخت هستيم و آن را احتمال قوی می‌دانيم؛ احتمال ضعيفی نيز وجود دارد که گروه وين به هر دليلی آمادگی برای مبادله سوخت را نداشته باشد و در اين صورت است که جامعه جهانی قضاوت خواهد کرد اقدامات انجام شده عملی در راستای جلوگيری از دستيابی ايران به حقوقش بوده است.
مهمانپرست همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا بيانيه تهران قراردادی است که الزامی برای اجرای آن وجود دارد گفت: سياست ما کاملا روشن است آنچه به امضا رسيد يک بيانيه ۱۰ بندی است که موضوعات مختلف را مورد تاکيد قرار داده است؛ البته در عين بيانيه بودن آن ما در نامه‌ای به آژانس اعلام می‌کنيم که آمادگی مبادله سوخت را براساس اين بيانيه داريم و منتظر امضای توافقنامه کتبی نيز هستيم؛ روح حاکم بر اين بيانيه حاکم بر توافقنامه نهايی با گروه وين است و ضمن آنکه يک بيانيه تلقی می‌شود بايد تمامی بندهای آن مورد توجه و اهتمام طرفين باشد.
وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا در صورت توافق با اعضای گروه وين غنی‌سازی در خاک ايران ادامه خواهد داشت گفت: در اين بيانيه موضوع مبادله سوخت مورد توافق بوده است که ما آن را حق طبيعی خود می‌دانيم و اگر اجرا شود سوخت رآکتور تهران تامين خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش آيا برای مبادله سوخت مصوبه مجلس مورد نياز است آيا وزارت خارجه خود را ملزم به دريافت اين مصوبه خواهد کرد اظهار داشت: اين کار نياز به مصوبه نمايندگان ندارد رآکتور تهران در حال کار است و تامين سوخت مورد نياز آن از اولويت‌های ماست و اگر نيازی به مصوبه قانونی وجود داشته باشد بايد در چارچوب آن صورت گيرد؛ در صورتی که نمايندگان ملاحظاتی را داشته باشند دولت خود را ملزم به اجرای آن می‌کند و اگر چنين موضوعی نباشد تامين سوخت رآکتور تهران جزو وظايف ماست که توسط سازمان انرژی اتمی بايد تامين شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که آيا پس از مبادله سوخت ۳.۵ درصد با ۲۰ درصد ايران همچنان به توليد سوخت ۲۰ درصد ادامه می‌دهد گفت: انجام مبادله سوخت به اين معناست که ما سوخت مورد نظر خود را دريافت کرده‌ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016