سه شنبه 28 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: گروهی با اهداف سياسی و باندی نبايد سرداران دفاع مقدس را کنار بزنند، مهر

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام فرهنگ را عصاره گفتاری، نوشتاری و رفتاری هر ملتی دانست و تاکيد کرد که نبايد گروهی با اهداف سياسی و باندی رزمندگان و سرداران ۸ سال دفاع مقدس را کنار بزنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به مناسبت روز جهانی موزه اطلاعيه ای را صادر کرد که در پی می آيد: فرهنگ، عصاره گفتاری، نوشتاری و رفتاری هر ملتی است که اگر بر مبنای خوبی‌های متعارف انسانی و اسلامی بنا شده بود، ميراثی گرانبها از نسل‌های گذشته برای نسل امروز و نسل‌های آينده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجموعه آثاری که از گذشته‌های دور و نزديک يک ملت، به عنوان ميراث فرهنگی به يادگار مانده، سرمايه ارزشمندی است که اگر از آن حفاظت نشود، همان بلايی بر سر ملت‌ها می‌رود که در دوره‌ای بر سر مسلمانان رفت. يعنی دوره‌ای که اروپای قرون وسطی با تيزهوشی بعضی از دانشمندان خويش، پايه‌های علم و دانش مسلمانان را بردند و در دوره‌های بعد که مسلمانان با نهضت ترجمه سعی در بازپس‌گيری آنها را داشتند هم نتوانستند همه سرمايه‌های خويش را به دست آورند.

شايد از همان زمان‌ها بود که موزه‌ها به عنوان صندوقچه امانات ميراث فرهنگی ملت‌ها بنا شده اند و به خاطر اهميت آن، انديشمندان يک روز جهانی را در تقويم سالانه به آن اختصاص داده‌اند.

در ميان همه ملت‌های دارای تمدن و فرهنگ، ملت ايران از گذشته‌های بسيار دور چنان تاريخ درخشانی دارد که هنوز هم تلألوی کامل آن به خاطر بعضی از تنگ نظری‌ها و غفلت‌ها به چشم نمی آيد، اما آنچه به دست آمده، سرمايه‌ای بسيار گرانبهاست که حفظ آنها وظيفه همه کسانی است که مليت ايرانی دارند.

از تاريخ کهن می‌گذرم و به تاريخ دفاع مقدس می‌پردازم که سرتاسر آن سرشار از افتخارات تاريخی برای ملتی است که براساس آموزه‌های متعالی مذهب شيعه، از کيان ملی خويش دفاع کرده است. نبايد بگذاريم رزمندگان و سرداران ۸ سال دفاع مقدس را به جای اينکه چون رود در جامعه جاری باشند، گروهی با اهداف سياسی و باندی کنار بزنند.

اگرچه اين روزها در قالب برگزاری يادواره‌های شهدا، در کنار بازگويی خاطرات افتخارآفرينان، اقدام به جمع‌آوری همه آثار شهدا می‌شود، اما چه خوب است که برای اين ميراث فرهنگی موزه‌هايی مانند موزه شهدا در تهران و موزه دفاع مقدس در کرمان ساخته شود تا اين سرمايه بی‌بديل برای نسل‌های متمادی ايران بماند.

يکی از اشتباهاتی که اين روزها بعضاً در کلام بعضی‌ها جاری می‌شود، تشريفاتی بودن ساخت موزه‌هاست، حال آنکه با هر ديدی که به آثار حجمی، نوشتاری و يادگارهای به‌جا مانده نگاه می‌شود، مليت و اسلاميت در آن موج می‌زند. نبايد بگذاريم بعضی از بناها مانند منزل مسکونی پروفسور حسابی يا منزل مسکونی شهيد رجايی و بالاتر از همه منزل مسکونی امام راحل در خمين دچار فرسودگی تدريجی و طبيعی ابنيه شوند و بايد با تمام توان در حفظ و نگهداری همه آنچه را که مربوط به تاريخ مردم اين سرزمين می‌شود، حفظ کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016