پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برگزاری کنفرانس خبری در حمايت از جعفر پناهی در جشنواره کن، راديو فردا


محسن مخملباف و بهمن قبادی پس از کنفرانس خبری حمايت از جعفر پناهی در جشنواره فيلم کن

در حاشيه جشنواره بين‌المللی فيلم کن فرانسه در روز چهارشنبه، بيست و نهم ارديبهشت‌ماه، کمپين حمايت از جعفر پناهی، کارگردان دربند ايرانی، با حضور چند سينماگر ايرانی و خارجی کنفرانسی خبری در کنار تالار جشنواره برگزار کرد.

در اين کنفرانس خبری که به همت سازمان فرهنگ فرانسه، وابسته به وزارت امور خارجه فرانسه، برگزار شد، بهمن قبادی، محسن مخملباف، ژوليت بينوش، بازيگر مشهور سينمای فرانسه، و شماری ديگر از شخصيت‌های فرهنگی فرانسه و ديگر کشورهای جهان حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آغاز اين کنفرانس عباس بختياری، مدير فرهنگسرای پويا، پيام جعفر پناهی در مورد دلايل اعتصاب غذای خود را قرائت کرد.

جعفر پناهی، کارگردان و فيلمساز ايرانی، که از اسفندماه سال گذشته در زندان اوين به سر می‌برد، روز سه‌شنبه، بيست و هشتم ارديبهشت، در نامه‌ای اعلام کرد که از دو روز پيش دست به اعتصاب غذا زده است و تا زمان برآورده شدن خواسته‌هايش به اين کار ادامه خواهد داد.

جعفر پناهی در اين نامه خواسته‌های خود را اين‌گونه عنوان کرد: «۱- تماس و ديدار با خانواده‌ام و اطمينان کامل از سلامت آنها، ۲- حق داشتن وکيل بعد از ۷۷ روز و مشورت با او، ۳- آزادی بدون قيد و شرط تا تشکيل دادگاه و صدور حکم قطعی.»

در ادامه کنفرانس مزبور، ژوليت بينوش، بازيگر فرانسوی که نقش نخست را در فيلم «رونوشت برابر اصل» عباس کيارستمی بر عهده دارد، پيام دو صفحه‌ای عباس کيارستمی را به زبان فرانسه قرائت کرد.

عباس کيارستمی در پيان خود ضمن انتقاد از روش‌های سانسور وزارت ارشاد جمهوری اسلامی، به تلاش‌های فيمسازانی چون جعفر پناهی در بقای سينمای ايران اشاره کرد.

وی در بخشی از پيام خود آورده است: «مسئوليت آن‌چه امروز بر جعفر پناهی و ديگر فيلمسازان ايرانی می‌گذرد به گردن وزارت ارشاد اسلامی است. اگر اتهام او انجام اقدامات غيرقانونی است دليلش سياست ناسالم و مديريت غلط مسئولان در وزارت ارشاد اسلامی است که با مسدود کردن مداوم مسير اين فيلمسازان برای آن‌ها راهی جز به مخاطره افکندن جان‌شان برای انجام حرفه خود باقی نمی‌گذارند.»

بهمن قبادی، فيلمساز ايرانی، نيز که در اين کنفرانس خبری حضور داشت در گفت‌وگو با راديوفردا ادامه اعتصاب غذای جعفر پناهی را به نفع حکومت جمهوری اسلامی دانست.

آقای قبادی همچنين در پيام خود برای جعفر پناهی، از وی درخواست کرد تا از اعتصاب غذا دست بکشد: «ما جعفر پناهی‌های زيادی در مملکت نداريم. پناهی جزء بهترين‌هاست و بايد سالم بماند. درخواست ما و همه دوستانی که اينجا بودند از جعفر اين است که دست از اعتصاب غذا بکشد. قطعا آزادی زودهنگام او را شاهد خواهيم بود.»

محسن مخملباف، ديگر فيلمساز ايرانی حاضر در اين کنفرانس خبری، نيز جعفر پناهی را فراتر از يک شخص و وی را «نماينده سينمای مستقلی به نام سينمای ايران» دانست.

عبدالرحمن سِسيکو، فيلمساز موريتانيايی که در سال ۱۹۹۵ ميلادی رياست هيئت داوران بخش نوعی نگاه جشنواره کن را بر عهده داشت و دوربين طلايی آن سال را به جعفر پناهی برای فيلم بادکنک سفيد اهدا کرد نيز در اين کنفرانس حضور داشت.

وی به خبرنگار راديوفردا گفت: «با در بند افتادن جعفر پناهی همه ما احساس می‌کنيم در زندان هستيم. برای من مبارزه او به منزله مبارزه من هم هست. به همين دليل جمله آخر او که در آن جانش را در کف می‌گيرد من را دگرگون کرد. برای او که هميشه هر راهی را تا پايان می‌رود، هدف بايد زندگی باشد و نه مرگ».

گذشته از شخصيت‌های حاضر در جشنواره کن، شماری از فيلسوف‌های فرانسه و در رأس آنها برنار هانری ‌لوی نيز طی بيانيه‌ای حمايت خود از جعفر پناهی را اعلام کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016