سه شنبه 4 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار ساجدی‌نيا: با فيلم‌برداری از بدحجاب‌ها، برای محاکم‌قضايی مستندسازی می‌شود، ايلنا

- دوربين‌ها در اختيار ماموران قرار گرفته و از بدحجابان تصويربرداری می‌کنيم و در مواردی که امکان برخورد در محل وجود ندارد با يک نامه به پليس امنيت اخلاقی احضار می‌شوند
- پليس با آنچه در سطح شهر ديده می‌شود برخورد می‌کند.


ايلنا: فرمانده انتظامی تهران‌بزرگ جزييات طرح جديد امنيت‌اخلاقی را تشريح کرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سردار حسين ساجدی‌نيا در نشستی خبری در رابطه با طرح‌های امنيت اخلاقی صحبت کرد و گفت: يکی از موضوعات سی‌دی‌های غيرمجاز و به ويژه مبتذل بود که برخورد لازم صورت گرفت و موضوعات ديگر مزاحمان نواميس و مانکن‌های خيابانی بودند که باعث می‌شد چهره شهر مخدوش شود.
وی افزود: اين برای ما قابل تحمل نبود و طرح را آغاز کرديم که در بحث سی‌دی‌فروش‌ها موفقيت‌های خوبی داشتيم و ادامه نيز دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده انتظامی تهران بزرگ خاطر نشان کرد: در بحث مزاحمان نواميس هم از اول خرداد ماه طرح برخورد با اين افراد آغاز شد و ادامه دارد.
به گفته ساجدی‌نيا در سرشماری و رصدی که از سطح شهر صورت گرفته مردم در طول همين سه چهار روز اظهار رضايت می‌کردند.
وی تاکيد کرد: برخورد با مزاحمان نواميس و بدپوششی از وظايف ذاتی پليس است و تا رسيدن به حد مطلوب ادامه دارد که شهروندان از اقدامات پليس رضايت داشته باشند.

بدحجاب‌ها شناسايی و به پليس امنيت احضار می‌شوند
رئيس پليس پايتخت تعداد متخلفان در اين زمينه را تعداد قليلی عنوان کرد و افزود: نيازی نيست که هر روز بيائيم و بگيريم چرا که وقتی برخورد صورت می‌گيرد وضعيت بهتر می‌شود به طوری که تا چند وقت قبل در سطح معابر و برخی اتوبان‌ها بعضا بد‌حجابی ديده می‌شد اما الان وضعيت خيلی خوب شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: اين طرح مطالبه مردم و بسياری از مسئولان و نمايندگان مجلس بود و نمی‌خواهيم وارد مسائل سياسی شويم.
ساجدی‌نيا با بيان اينکه مبحث ما يک رويکرد جديد در امنيت اخلاقی است گفت: تمام اقدامات نيز مستند می‌شود و فيلم و عکس در پرونده افراد قرار می‌گيرد که کسی نتواند اقداماتش را کتمان کند و اگر به محاکم قضايی نيز معرفی شد، مستند وجود داشته باشد.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ توضيح داد: اين دوربين‌ها در اختيار ماموران قرار گرفته و از کسانی که مزاحمت ايجاد می‌کنند و همچنين بدحجابان تصويربرداری می‌کنيم و در مواردی که امکان برخورد در محل وجود ندارد با يک نامه به پليس امنيت اخلاقی احضار می‌شوند.
ساجدی‌نيا با بيان اينکه کنترل‌های ترافيک در اين بحث دخيل نيستند گفت: نه اينکه اين‌ها کارايی نداشته باشند اما ما بيشتر از امکانات خودمان استفاده می‌کنيم. طرح ما به نوعی ادامه همان طرح‌های گذشته است. اما رويکردش عوض شده است چرا که مطالبات مردم تغيير می‌کند.
ساجدی‌نيا با اشاره به اينکه برخورد با مزاحمان نواميس رتبه چهار مطالبات مردم از سوی برخورد پليس بود خاطر نشان کرد: وقتی به يک موضوع رسيدگی می‌شود سطح جرم پايين می‌آيد و احتياجی به برخوردهای ابتدای طرح نيست.

تا اين لحظه طرح عفاف‌و‌حجاب ابلاغ نشده‌است
وی در پاسخ به اين سئوال که چه نهادهايی در اجرای طرح برخورد با بدپوششی به پليس کمک می‌کنند؟، تصريح کرد: در رابطه با اجرای طرح هيچ نهادی جز مرجع قضايی با ما همکاری نمی‌کند و مهم‌ترين همکار ما خود مردم هستند که تماس‌های تقدير و تشکر داشتند و برخی مکان‌ها را نيز به پليس معرفی کردند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به سئوال ايلنا مبنی بر ابلاغ طرح عفاف و حجاب به پليس گفت: تا اين ساعت هيچ چيزی به ما ابلاغ نشده اما ما وظيفه ذاتی خودمان می‌دانيم که با بدحجابی برخورد کنيم.

معيار پوشش با سال‌های گذشته فرقی نکرده‌است
او در پاسخ به سئوالی مبنی بر برخورد با زنان آسيب‌ديده و يا افراد بدحجاب در اماکن خصوصی گفت: پليس در حريم خصوصی افراد ورود پيدا نمی‌کند و آنچه که در سطح شهر می‌بينيم و عفت عمومی را جريحه‌دار می‌کند مورد برخورد پليس قرار می‌گيرد. مگر موارد خاص مثل پارتی‌ها که مردم اطلاع می‌دهند و ما با حکم دادستان وارد می‌شويم.
ساجدی‌نيا خاطر نشان کرد: معيارهای ما در مورد بدپوششی مثل سنوات قبل است و تمامی نيروها آموزش ديده‌اند و يک طرز تفکر داشته و می‌دانند با چه سوژه‌هايی بايد برخورد شود تا برخورد سليقه‌ای صورت نگيرد.
وی در ادامه افزود: افرادی که دستگير می‌شوند سريعا در اختيار مشاوران زن قرار می‌گيرند و ما به صورت علمی با اين اوضاع برخورد می‌کنيم از اين رو پليس به ديد مجرم به دستگيرشده‌ها نگاه نمی‌کند به طوری که بعضی‌ها اشتباه کرده‌اند و پس از دستگيری مورد مشاوره قرار گرفته و آزاد می‌شوند.

با زنان آسيب‌ديده، مردان مزاحم و افراد بدپوشش برخورد می‌شود
رئيس پليس پايتخت افزود: در حال حاضر پليس در بحث برخورد با بدحجابی وظيفه ذاتی‌اش را انجام می‌دهد و اقدامات پليس خارج از چارچوب نيست. وظيفه ذاتی ما اين است که با زنان آسيب‌ديده، مردان مزاحم و افراد بدپوشش و مانکن‌های سازمان‌يافته برخورد کنيم.
وی تاکيد کرد: مسائل فرهنگی متولی فرهنگی دارد و ۲۲ دستگاه بايد در رابطه با عفاف و حجاب اقدام کنند که نيروی انتظامی نيز يکی از اين دستگاه‌ها است. ما هيچ‌گونه تخطی نمی‌کنيم و ملاکمان مردم هستند.
ساجدی‌نيا در پاسخ به سئوالی در مورد اينکه خودرو حريم خصوصی محسوب نمی‌شود گفت: خودرو حريم خصوصی افراد نيست و از آنجا که در منظر مردم و در معابر هستند اگر خلاف شرع و قانون اتفاق بيفتد پليس بايد اقدام کند.
رئيس پليس پايتخت ادامه داد: برخی از زنانی که دستگير می‌شوند به خاطر مسائل اقتصادی مجبور به اين کار شده‌اند که ما آنها را به کميته امداد معرفی می‌کنيم اما برخی افراد برای تفريح اين کار را می‌کنند که بر همين مبنا با آنها برخورد می‌شود.

در روزهای گذشته ۱۵۰ خودرو توقيف شده‌اند
ساجدی‌نيا در پاسخ به سئوالی درباره تنها بودن پليس درباره اين‌گونه طرح‌ها عنوان کرد: ما خدا و مردم را داريم و خودمان را تنها احساس نمی‌کنيم.
وی با اشاره به اينکه مردم از طريق ۱۱۰ به پليس کمک می‌کنند گفت: مبنای ما در اين طرح‌ها آمار دستگيری و توقيف نيست بلکه ملاکمان رسيدن به وضعيت مطلوب است اما به صورت ميانگين در چند روز گذشته روزانه ۱۵۰ خودرو توقيف شده است که بسته به نوع تخلف برخورد انتظامی يا قضايی صورت می‌گيرد.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ در رابطه با اراذل اوباش نيز تصريح کرد: ۲۵۰ نفر از اراذل اوباش شناسايی شده‌اند و تا چند روز ديگر با آنها برخورد می‌شود و گروهی نيز مزاحم‌ها و لمپن‌ها هستند که تعداد زيادی از آنها دستگير شده‌اند و برای کسانی که در حد معمول در محل‌های خود مزاحمت ايجاد می‌کردند شناسنامه‌ای در پايگاه پليس امنيت تشکيل شده و تعهد داده‌اند.
وی افزود: نزديک به ۳۰ نفر از اراذل و اوباش نيز به پايگاه‌های امنيت مراجعه کرده و توبه‌نامه نوشته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016