سه شنبه 4 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سير تبديل سپاه پاسدران به مافيای مالی - نظامی در طول سه دهه، ژاله وفا

ژاله وفا
ديگر سپاه يک نيروی نظامی با هدف مشخص نيست. يک سازمان چندوظيفه‌ای‌ست که گمان می‌برد با ايجاد يک شبکه تارعنکبوتی می‌تواند جامعه ملی را در هر چهار بُعد سياسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهار کند . آلت دست سپاه و وسيله اين مافيا نيز "ولی فقيه" ناتوان و بی‌لياقتی است که نه تکيه‌گاهی در جامعه و نه در بنياد دينی و نه در بنيادهای سياسی دارد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


jalehwafa@yahoo.de

انقلاب ۱۳۵۷ به هدف رهايی ايران از ساختارهای قدرت استبدادی در وجهه سياسی ،اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و بازگشت حاکميت مردم به آنها صورت گرفت. آقای خمينی که به اقرار خود "کردار و گفتار خود را بنا بر مصلحت ، امروز خلاف ديروز ، تنظيم می کرد" ، با شکل دادن استبدادی جديد بنام نظام ولايت فقيه به بازسازی تمامی ساختارهای استبدادی گذشته پرداخت.از آنجا که هيچ استبدادی بدون ستون پايه های قدرت در همه زمينه ها خصوصا نظامی - اقتصادی توانا به شکل گيری نيست ، متاسفانه پيشنهاد های سازمان نهضت آزادی ايران در ابتدای انقلاب در ساختن نهادهای موازی نظامی و اقتصادی همچون سپاه و بسيج و جهاد سازندگی و...به کمک آقای خمينی در پايه ريزی استبداد جديد آمد .
به همين منظور، سپاه پاسدارانی تشکيل شد که در واقع برای مقابله و محدود کردن اختيارات ارتش که مسئوليت اصلی حفظ مرزهای کشور ا در قبال حملات قدرتهای خارجی به عهده داشت، شکل گرفت. ارتشی که توسط اعضای حزب جمهوری اسلامی که در مقامات حساس جای گرفته بودند و اقدامات ايذايی آن حزب از جمله اخراج وسيع پرسنل مجرب نظامی ارتش ،و نيز فلج ساختن توان نظامی آن ، شيرازه آن را در آستانه حمله عراق به ايران از هم پاشانده بود.
سپاه پاسداران اگر چه در ابتدا بنا بود در امور سياسی - اقتصادی دخالت داده نشود ، اما از آنجا که ساز و کار قدرت بر اين اصل صورت می گيرد که کانونهای قدرت بطور روز افزون بر دامنه اقتدار خود می افزايند ، سپاه پاسداران نيزکه فلسفه تشکيلش حفظ قدرت استبداد جديد بود ، از اين امر مستثنی نبود و بدينسان ملاحظه می کنيم که سپاه پاسداران به غير از دوره کوتاه ۶ ماه اول جنگ عراق با ايران ، که فرماندهی کل قوا بر عهده آقای بنی صدر بود و وی آگاهانه از زياده طلبی های سپاه که تخصص اداره دفاع از کشو را نداشت جلوگيری بعمل می آورد ، از فرصت جنگ خصوصا از زمانی که هاشمی رفسنجانی به فرماندهی کل قوا از طرف خمينی منصوب شد ، استفاده کرد تا با پس زدن ارتش ،خود را همه کاره ميدانهای جنگ جلوه دهد. در همين رابطه با استناد به کتاب خاطرات رفسنجانی ( عبور از بحران صفحات ۱۵۰ تا ۱۶۴ ) بعد از آنکه سپاه در کودتای سال ۱۳۶۰ بر عليه آقای بنی صدر، اولين منتخب آزاد ملت شرکت کرد ، در سال ۱۳۶۱ شورای دفاع ملی به انحصار ارتش در مورد تعمير و توليد سلاح در کشور پايان داد و از آن تاريخ به بعد، سپاه پاسداران توانست صنايع نظامی خود را به راه اندازد.*( جهت ملاحظه نبوغ وزير سپاه در دو کابينه آقای مير حسين موسوی (حاج محسن رفيق دوست) در امر موشک سازی به پاورقی مراجعه کنيد ) در حاليکه سپاه با استفاده از فضای جنگ به نيرو های پنج گانه زمينی ، هوايی ، دريايی نيز مجهز شد و عملا در مقابل ارتش قد علم کرد ،با شکستهای مفتضح دربرخی ازعملياتهای نظامی ، نظام ولايت فقيه مجبور شد جنگ را با خفتی تمام و با نوشاندن جام زهر به آقای خمينی پايان دهد . پس از فوت آقای خمينی، سپاه در دوره "رهبری "آقای خامنه ای در پی کسب قدرت و اقتدار سياسی شد و بلافاصله بعد از جنگ و به کمک دولت آقای رفسنجانی در پی دستيازی به نهادهای اقتصادی بر آمد .
شايان توجه است که با ملاحظه گسترش فعاليتهای اقتصادی سپاه و دستيازی مافيای نظامی و مالی بر اقتصاد ايران خصوصا در دهه اخير نبايستی اين خطا را مرتکب شدکه گمان بريم اين تجاوز و سيطره بر اقتصاد ايران تنها در دوره احمدی نژاد رخ داده است. بلکه استيلای مافيای نظامی - مالی خصوصا سپاه پاسدران بر اقتصاد ايران در دو دوره رياست جمهوری آقايان هاشمی رفسنجانی و خاتمی زمينه سازی و بال و پر داده شد.
هاشمی رفسنجانی که باند مافيای خودش را با استفاده از برنامه خصوصی سازی که درواقع «از آن خود سازی» بود ،فربه می کرد ،رانت خواری را وسعت بخشيد و ضمن تخصيص اعتبارات مالی هنگفت برای تقويت بنيه نظامی سپاه و واگذاری شرکت های دولتی به مديران دولتی و سپاه و با در اختيار قرار دادن وام های دراز مدت وکم بهره بدانها و نيز با استفاده از انحصار اطلاعاتی و تخصيص مجوزاجرای پروژه های بزرگی مثل سد کرخه و اتوبان ساوه آنهم بدون تشريفات مناقصه وبدون کنترل و حسابرسی به فرماندهان سپاه وهمچنين اعطای مجوز احداث اسکله ها وبندرگاه های مخفی و مخصوص سپاه ، برای صدور و ورود کالاهای تجاری بدون کنترل گمرکی دولت ، سهم عمده ای در مسلط کردن نظاميان سپاه بر اقتصاد کشور داشت. واگذاری ها به بنيادهايی صورت گرفت و می گيرد که تحت نظر سپاه اداره می شوند. من باب نمونه بنياد تعاون سپاه (تاسيس شده در سال ۱۳۶۷)، موسسه صندوق پس انداز و قرض الحسنه انصار المجاهدين (موسسه مالی اعتباری انصار) وابسته به اين بنياد و شرکت توسعه سرمايه گذاری از اين جمله اند.
اين گسترش نفوذ اقتصادی سپاه همچنين در دوران رياست جمهوری آقای خاتمی رخ داد. يعنی در دوران به اصطلاح "اصلاحات" که مدعی بود در صدد ايجاد اصلاحاتی در جهت افزايش حقوق مردم است، ملاحظه می کنيم که اين اصلاحات آنهم در يک نظام استبدادی تنها در جهت گسترش اختيارات "رهبری" نظام و مافيای تحت الامر او می توانست صورت گيرد ،همانگونه که واقعيات بيانگر اين امرند. در واقع سپاه پاسداران دامنۀ نفوذ خود را به صنايع پر سود نفت و گاز در اين دوران گسترش داد. به اقرار فرمانده وقت سپاه در کنفرانس مطبوعاتی ( بازتاب ۹ مهر ۱۳۸۲ ) سپاه پاسداران از سال پايان جنگ تا سال ۱۳۸۲اجرای بيش از ۱۳۰۰ پروژه اقتصادی را بعهده داشته است . از سال ۱۳۶۸، با پايان جنگ،که سپاه پاسداران “قرارگاه بازسازی خاتم النبيا” را با فرماندهی محسن رضايی( از سال ۶۰ تا سال ۷۶ فرمانده سپاه بود ) و به دستور خامنه‌ای تاسيس کرد ، استيلای سپاه بر پروژه های اقتصادی آغاز گرديد. به پورتال اين قرار گاه ( که در خارج به قرب معروف است) که مراجعه می کنيم http://khatam.com
ملاحظه می کنيم که در معرفی اين قرار گاه آمده است :
قرار گاه قرب با بهره گيری از ده ها گروه اجرايی و شرکت های تابعه و همکار تا کنون تعداد ۱۸۳۶ پروژه در رشته های تخصصی نظير سد وبند ، شبکه آبياری و زهکشی ، ابنيه مسکونی و اداری ، راه و ابنيه ، تونل و سازه های زير زمينی ، بندر و سازه های دريايی ، خدمات مهندسی ، تاسيسات نفت-گاز و پتروشيمی ، مخازن و تصفيه خانه ، سازه های فلزی ، خدمات صنعتی ، حمل و نقل ، خطوط انتقال (نفت ، گاز ، آب و فاضلاب )، سازها و شناورها ، معدن و کشاورزی را به اتمام رسانيده و تعداد ۲۸۸ پروژه ديگر را هم در دست اجرا دارد.
فهرست برخی از پروژه های در دست اجرا و يا خاتمه يافته تنها يک قرارگاه سپاه پاسدارن( قرب- خاتم الانبياء) که از ساخت اسلحه سازی تا ساخت بندرپتروشيمی پارس و سد کرخه تا زنبور داری گسترش دارد ، خبر از ميزان ، وسعت و ابعاد انحصار اقتصاد ايران در يک نهاد نظامی مافيايی می دهد . ***
در يازدهم ماه ژوئن ۲۰۰۳ برابر با ۲۱ خرداد ۱۳۸۲ در دور دوم رياست جمهوری آقای خاتمی ، وزارت دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی( در دوران وزارت علی شمخانی ) دستوری صادر کرد که، به موجب آن "تمامی واحد های سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، ادارات پشتيبانی و مؤسسات وابسته به وزارت دفاع و نيروهای مسلح"، می بايست مانند مقاطعه کاران در پروژه های عمرانی مشارکت کنند.( وزارت دفاع و پشتيبانیِ نيروهای مسلح، "دستورنامۀ عملياتی لجستيکی" ۱۱ ژوئن ۲۰۰۳. نقل قول از روزنامۀ رسمی جمهوری اسلامی ايران)
در واقع به مصداق
بوريا باف اگر چه بافنده است
نبرندش به کارگاه حرير
کيفيت پروژه های زير بنايی و توليدی همه نوعه کشور نيز صرفا بعلت انحصار طلبی و رانت خواری بدست نظاميانی افتاد که جز در بنای خاکريزها در دوران جنگ کمترين پيشينه تخصصی و علمی نداشتند!
به موجب اين دستور، تمامی سود های حاصله از اجرای پروژه ها ميبايستی به خزانه داری برگشت داده شود تا صرف همان پروژه يا خريد تجهيزات برای سپاه پاسداران و فعاليت های گوناگون آن گردد. سپاه پاسداران اين حق را برای خود قائل است که با استناد به "پشتيبانی از برنامه های دولت جمهوری اسلامی" در تمامی امور اقتصادی دخالت کرده، و نيز نيروهای شبه نظامی بسيج را، که متشکل از جوانان داوطلب وابسته به سپاه پاسداران است، در برنامه های اقتصادی مشارکت دهد.همچنين در زمان رياست جمهوری خاتمی، مؤسسه کوثران، يکی از شرکت‌های سپاه، توانست اجرای طرح توسعه شبکه آبياری ۸۸۰۰ هکتاری اميديه خوزستان را به دست آورد..
بنا بر برآوردی سپاه پاسداران بيش از ۵۰۰ شرکت را در اختيار دارد که در سال ۱۳۸۳ ( ۲۰۰۴ ) سال پايانی دولت اصلاحات ، در حدود ۱۲ ميليارد دلار فروش و ۹\۱ ميليارد دلار سود داشته است. ( به نقل از مقاله آقای جمشيد اسدی ۱۸ آبان ۸۸ و پاورقی شماره ۱۶ آن مقاله )
سپاه پاسداران که بموجب قانون اساسی نظام ولايت فقيه مستقيم تحت امر شخص خامنه ای قرار دارد، گويی بنياد مستضعفان که به قول آقای محسن رفيق دوست*** ( وزير سپاه ورئيس بيناد مستصعفان تا سال ۱۳۶۸) بزرگترين موسسه اقتصادی -تجاری خاورميانه است و "باغ فدک "رهبری تلقی می شود ، کم بود ، قصد دارد تمامی بينادهای اقتصادی ايران را به ملک طلق آقای خامنه ای بدل کند. ولی کيست که نداند وابستگی رهبری نظام ولايت فقيه وبازوی سرکوبش همانا مافيای نظامی – مالی و فساد ، حاصل تمرکز قدرت در دست هر دو ، امری دو جانبه می باشد.
با در اختيار سپاه قرار دادن تمامی رشته های قدرت در طی ۲دهه ای که ذکرش رفت ،و زمينه سازی تبديل سپاه را از يک نيروی ايدئولوژيک -نظامی به مافيای نظامی – مالی فراهم آورد ، باعث گرديد سپاه که ديگر خود را قدرتی بلامنازع در همه عرصه ها به حساب آورد و انتقال قدرت را در درون دايره متصلب و تنگ دو جناح درون نظام را نيز ديگر تاب نياورد و با شرکت مستقيم در تقلبات انتصابات سال ۱۳۸۴ موجبات بروی قدرت آمدن احمدی نژاد گرديد .
با روی کار آمدن احمدی نژاد ، اقتدار نظامی-سياسی – امنيتی- اقتصادی سپاه گسترش يافت و برخی از فرماندهان سپاه به "مجلس هفتم " و دولت احمدی نژاد نيز راه يافتندو به مثابه اعلام خوش خدمتی سپاه در سال دوم رياست جمهوری احمدی نژاد، در ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ قرارداد يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاری احداث خط لوله گاز عسلويه ميان وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا سپاه پاسداران امضاء شد. و بعد از آن با شرکت سپاه پاسداران درترتيب دادن تقلب انتخاباتی بزرگ خرداد ۱۳۸۸ ونقش مستقيم فرماندهان آن در به قدرت رساندن دوباره احمدی نژاد ، قرارگاه خاتم الانبيا در سال ۸۸ مناقصه دو و نيم ميليارد دلاری ، پروژه ساخت خط ريلی پس‌کرانه در منطقه آزاد چابهار را از آن خود کردو طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به ارزش دو ميليارد و ۹۷ ميليون دلار و ساخت خط لوله ۹۰۰ کيلومتری انتقال گاز عسلويه به ايرانشهر به ارزش يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاربه عهده سپاه پاسدارن گذاشته شد.
دست اندازی سپاه پاسدران و شرکتهای بيشمار تابعه آن بر پروژه های اقتصادی آنهم اغلب بدون مناقصه درطول ۲۰ سال گذشته ، آن قرارگاه را نه تنها به بزرگترين پيمانکار پروژه‌های دولتی بلکه به يکه تاز ميدان اقتصاد ايران بدل کرده است و اين امر تنها در سايه زورو انحصار اطلاعاتی و فضای امنيتی حاکم بر اقتصاد و سياست ايران امکان پذير بوده است .
پاسخ "وزير" نفت به پرسش در باره دلايل واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت های در پوشش سپاه ، وقتی می گويد : "به واسطه نبودن امنيت و آرامش و دشواری هيچ شرکتی در مناقصه شرکت نمی کند" فضای امنيتی که مافيايی حاکم بر اقتصاد ايران بوجود آورده در همه ابعادش مشخص می گرداند.
شرح سيطره سپاه پاسدران بر نهادهای امنيتی و قضايی وگسترش حيطه اختيارات وی در اين دو حوزه و نيز سيطره شرکتهای تابعه سپاه بر مخابرات کشور ، بانکها وساير صنايع و ربط قراردادهايی نفتی و وضعيت اسفبار سرمايه گذاری در صنعت نفت را به شماره آينده واگذار می نمايم.
خامنه ای خود در باره نفوذ سپاه در همه امور کشور می گويد (تابناک۲۴/۶/۸۸):" سپاه پاسداران، يکی از مراکز صدور نيرو به همه جای کشور در طول اين بيست و هفت هشت سال شده است!"سپاه پاسداران در حال حاضردر دولت ، در مجلس ، در قوه قضائيه ،در شورای امنيت ملی، در وزارت خانه ها خصوصا وزارت دفاع و خارجه و اطلاعات و اقتصاد و نفت ، در صدا و سيما ، درسفارتخانه ها ،در بانکها ، در خبرگزاريها و نشريات ( ارگانهای رسمی سپاه پاسداران : جوان ، صبح صادق و پيام انقلاب و سايت "بصيرت" که به اداره سياسی سپاه وابستگی دارد) و... نفوذ دارد و در هر عرصه ای کادرهای مخصوص آن عرصه را بوجود آورده است .
جعفری فرمانده سپاه در مورد نقش سپاه در امور امنيتی و قضايی چنين ميگويد ( جام جم ۳۱/۶/۸۸ ):"سپاه آچار چند منظوره انقلاب بوده، در زمان امام و جنگ، سپاه هم کار اطلاعاتی می‌کرد و هم برای مهار تروريسم و جنگ‌های داخلی به عرصه امنيت داخلی در شرايط بحرانی وارد می‌شد"
شرکت کادرهای سپاه پاسداران در بازجويی های دگر انديشان در دهه مخوف ۶۰ ،بر کسی پوشيده نيست واز آنزمان به بعد نيز دخالت سپاه پاسدران در امور قضايی و امنيتی در نظام ولايت فقيه تا به حدی گسترش يافته است که تنها در تهران تحت نام و اداره سپاه پاسداران حد اقل بازداشتگاه مخوف داير است و خصوصا با مشخص شدن نقش سپاه در سرکوب جنبشهای مدنی مردم، مبرهن است که در اين بازداشتگاههای مخوف فعالين سياسی ،دانشجويان و کارگران و زنان و مردم شرکت کننده در تظاهرات ، بازجويی و شکنجه می شوند.
۱-بازداشتگاه مخوف ۵۹ سپاه که در زير زمين های پادگان عشرت آباد واقع شده است.
فاقد هر گونه امکانات م يباشد و فقط افراد شاغل و دارای اختيارات و مدارج عاليرتبه در امور آن دخالت کرده و اجازه بازديد از آنجا را دارند.اين بازداشتگاه تحت اختيار حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران اداره می شود و تمام جرائم خاص از جمله اتهامات امنيتی و جاسوسی واقع شده در سپاه پاسداران در آن رسيدگی می شود. معروف است که حتی رئيس دادگستری کل استان تهران "عليزاده" در سال ۸۴ آنرا در ليست بازداشتگاه های امنيتی فوق سری قرار داد و حتی به خود وی اجازه بازديد از اين بازداشتگاه را نداده بودند.
۲- بازداشتگاه نبوت در خيابان سهروردی واقع است و اداره آن مشترکا در اختيار وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران قرار دارد و بر خلاف اکثر بازداشتگاههای امنيتی که در زير زمينها واقع شده اند اين بازداشتگاه با دارا بودن راه ارتباطی مستقل و بدون مزاحمت در بالای يک مجتمع تجاری و به حالت استتار شده ای قرار دارد که حالت يک خانه امن و بازداشتگاه فوق سری را دارد.
۳-باز داشتگاه عشرت آباد که در داخل قرارگاه مبارزه با مواد مخدر عشرت آباد قرار داردو گنجايش حدود ۲۵۰ الی ۳۵۰ نفررا دار است .متهمين بازداشت مرتبط با مواد مخدر سرتاسر تهران را به اين بازداشتگاه منتقل می کنند.و وجود خود اين بازداشتگاه ارتباط سپاه را با قاچاق مواد مخدر آشکار می سازد . شايد به راحتی بتوان گفت که هيچ مرجع انتظامی و نظامی و امنيتی به اندازه اداره مبارزه با مواد مخدر با قشر دختران و زنان بازداشتی سروکار نداشته باشد وبنا به گفته شاهدين مرتبط با اين بازداشتگاه ،همه گونه اذيت و آزار و تعرض و نقض حقوق شهروندی و برخورد ناشايست و تحقير آميز توام با سوء استفاده از اين زنان و دختران بازداشتی در اين بازداشتگاه انجام می شود.
۴- بازداشتگاه سئول معروف به ابوغريب در خيابان سئول و داخل شهرک مسکونی فاطميه واقع شده که لابلای واحدهای مسکونی گم و استتار گرديده و چند بلوک و زير زمين از اين مجتمع مسکونی به عنوان بازداشتگاه در اختيار آنهاست اين بازداشتگاه تحت اختيار حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی اداره می شود وجرائم خاص واقع شده در بين نيروهای انتظامی را رسيدگی می کنند.
۵- بازداشتگاه خاص متعلق به سپاه پاسداران که به ۶۶ سپاه معروف است در اتوبان افسريه محدوده بلوار هجرت پشت پادگان علامه طباطبائی قرار دارد و دارای سلولهای انفرادی متعدد و حتی بند عمومی است و در آن متهمين مختص سپاه پاسداران که مرتکب جرم شده اند و يا متهم هستند را نگهداری می کنند. در همين بازداشتگاه بود مدت زمانی مصطفی کاظمی و مهرداد عاليخانی نگهداری می شدند و آيت الله ميلانی رهبر مذهبی گروه مهدويت نيز در آن فوت نمود.
۶- بازداشتگاه قمرکه در خيابان دبستان محدوده بين رسالت و سيد خندان واقع شده است و نزديک وزارت دفاع و در کوچه پشتی بيمارستان قمر بنی هاشم است، تحت مديريت وزارت اطلاعات قرار دارد و اداره می شود.
اين مکان برای بازجوئيها وتحقيقات مقدماتی کارشناسان و بازجوهای وزارت اطلاعات به دور از تنش و در تير رس قرار گرفتن است که اکثرا پرونده های خاص فعالان و مبارزان سياسی را به همراه متهمانش رسيدگی می کنند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در گزارش مستندی مشخصات اين بازداشتگاهها وشرايط حاکم بر آنها را شرح داده است.*
سپاه پاسدران تنها در درون ايران به امور امنيتی نميپردازد بلکه سپاه قدس که ازاداره اطلاعات ‌سپاه نشات گرفته است نيز مامور انجام ماموريتهای برون مرزی وزارت اطلاعات و سپاه م يباشد وکارکردی امنيتی و سياسی در سطح منطقه خصوصا د کشورهای لبنان سوريه و عراق دارد و همچنين ماموريت تشکيل حزب الله و سازماندهی آن را در اين کشورها ونيز سودان و يمن و افغانستان و پاکستان را دارا می باشد.
ناگفته پيداست که سپاه پاسدران برای حفظ سهم و جايگاه خود در امور امنيتی و قضايی در درون و برون مرزها ، نيازمند اهرم مالی و نيز امکاناتی اساسی جهت کنترل همه جانبه شهروندان است .از اينرو تلاش سپاه پاسداران برای چنگ اندازی بر مخابرات کشور را تنها از نقطه نظر سود کلان مالی آن نبايستی مد نظر داشت بلکه سپاه علاوه بر بهره بردن از رانت انحصاری اطلاعاتی و سود کلان مالی ، مايل است بزرگترين امکان کنترل ارتباطی شهروندان را در انحصار داشته باشد .
در۵ مهر ۸۸ در بزرگترين معامله تاريخ بورس ايران، پنجاه درصد شرکت مخابرات ايران به ارزش حدود هشت ميليارد دلار به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران فروخته شد.کنسرسيوم "توسعه اعتماد مبين" خريدار سهام شرکت مخابرات، از سه شرکت تشکيل شده است. شرکت های سرمايه گذاری "توسعه اعتماد" و "شهريار مهستان" که از شرکت های زير مجموعه بنياد تعاون سپاه هستند و شرکت "گسترش الکترونيک مبين ايران" که از شرکت های زير مجموعه ستاد اجرايی فرمان امام است کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين در حالی توانست سهام شرکت مخابرات را از آن خود کند که ساعاتی پيش از انجام معامله رقيبش گروه"پيشگامان کوير يزد" به دليل نداشتن "صلاحيت امنيتی" از سوی سازمان خصوصی سازی از رقابت کنار گذاشته شده بود.فروش سهام شرکت مخابرات بزرگترين معامله در تاريخ ۴۱ ساله بورس تهران است که بنابر گزارشها معامله آن نيم ساعت بيشتر طول نکشيد .ارزش سهام عرضه شده مخابرات حدود هشت هزار ميليارد تومان (هشت ميليارد دلار) بوده است.
بسط نفوذ سپاه پاسداران در عرصه های اقتصادی بدون دست اندازی آن به بانکها ميسر نبود.آغازآن به فعاليت موسسه انصار پس از پايان جنگ تحت عنوان صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه انصارالمجاهدين برای تامين نيازهای مالی رزمندگان در قالب «وام» با هديه مبلغی از سوی خمينی باز می گردد..
موسسه انصار ۶۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد و از سال ۶۷ مشغول به فعاليت است و در حال حاضر بيش از پنج‌هزار کارمند دارد. اين موسسه صاحب ۵/۵ميليون حساب سپرده است. منابع موسسه ۳هزار و ۳۰۰ميليارد تومان است. مانده تسهيلات اين موسسه نيز ۲هزار و ۹۰۰ميليون تومان اعلام شده است..
اين موسسه متعلق به بنياد تعاون سپاه است. در دوران رفسنجانی موسسه مالی و اعتباری مهر (موسسه قرض‌الحسنه بسيجيان سابق) در تاريخ ۲۳ آذر ماه ۱۳۷۲ با سرمايه اهدايی خامنه ای به ارزش ۱۰ميليون ريال تاسيس و آغاز به کار کرد. موسسه مهر متعلق به بنياد تعاون بسيج است. موسسه مهر در سال ۸۶ و پس از يک بانک خصوصی دارای دومين مقام رشد منابع در نظام پولی و بانکی بوده است. به گفته شفيع‌زاده مديرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر ، موسسه مهراز سال ۸۵ تا ۳۰دی ماه سال گذشته به يک‌ميليون و ۷۴۸هزار نفر تسهيلات پرداخت کرده و سپرده‌های موسسه نيز يک‌هزار و ۸/۲۲۰درصد نسبت به سال ۸۲ رشد داشته است.
تعاونی اعتباری ثامن‌الائمه نيز همچون موسسه انصارالمجاهدين متعلق به بنياد تعاون سپاه است. تعاونی اعتباری ثامن‌الائمه در تير ماه سال ۱۳۷۶ با هدف ارائه خدمات مالی و اعتباری فعاليت خود را آغاز کرد.
اين تعاونی اعتباری با مديرعاملی توکلی دارای بالاترين شعب در ميان تعاونی‌های اعتبار و تقريبا نزديک به موسسه انصار يعنی حدود ۵۲۳ شعبه است. اين تعداد شعبه در ميان بانک‌های غيردولتی قابل توجه است.
در تاريخ ۴/۹/ ۲۰۰۹روزنامه دنيای ‌اقتصاد به نقل از منابع آگاه خبر از احتمال ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری همچون مهر، انصار و ثامن‌الائمه دارد. اين طرح که مورد نظر بانک مرکزی است روز گذشته از سوی احمد شفيع‌زاده مديرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر تاييد شده است. و بالاخره سپاه پاسداران در مهرماه ۱۳۸۸ پس از تصويب شورای پول و اعتبار مجوز تاسيس بانک را اخذ کرد.

نقش سپاه در پولشويی
روز سوم فروردين۸۹، رسانه های منطقه ای خبر از بازداشت و عزل وزير کشور بحرين دادند؛ علت اين اقدام همکاری منصور بن رجب با سپاه پاسداران در عمليات پول شويی گزارش شده بود. در اين پرونده از علی جنتی سفير ايران در کويت و فرزند آيت الله جنتی دبير شورای نگهبان، نيز نامی به ميان آمد اما حسين اميرعبداللهيان، سفير ايران در بحرين گفت که سپاه پاسداران در پرونده پول‌شويی وزير کشور بحرين نقشی نداشته است.
هرچند وزير کشور بحرين که دربازداشت به‌سر می‌برد اتهام‌ همکاری با سپاه پاسداران را رد کرده است.منابع خبری می گويندکه گويا منصور بن رجب می خواسته چکی ۶ميليون يورويی را که منشا آن از سپاه بوده را در بانکی در بيروت نقد کند. رسانه های عربی منشإ اين پول را تجارت مواد مخدر دانسته و با اين انتقال در واقع يک عمليات پول شويی را گمانه زنی کرده اند.
سيطره سپاه پاسدران بر عرصه های مختلف اقتصاد ايران از جمله، تراکتور سازی تبريز، گروه سايپا ، نفت صدرا وپتروشيمی کرمانشاه، معدن سرب و روی خاور ميانه و بانکهای خصوصی و صنعت نفت و گاز ايران ،و نيز
نقش سپاه پاسداران در عمليات امنيتی -اطلاعاتی - اقتصادی تا به حدی آشکار شده است که دولت‌های غربی به ويژه آمريکا بسياری از شرکتهای اقماری سپاه راهمچون شرکتهای مهندسين مشاور ايمن‌سازان، فاطر ،مکين و رهاب راکه ازشرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم الانبيا می باشند ،در فهرست تحريم وزارت خزانه داری ايالات متحده قرارداده اند.

سپاه و صنعت نفت
نگارنده در شماره قبل از پورتال قرارگاه خاتم الانبيا نقل کرد که اين قرارگاه در پروژه های نفت ، گاز و پتروشيمی، مخازن سازه های فلزی و تاسيسات دريايی خطوط انتقال معدن و صنايع معدنی سد و بند انحراف اسکله و سازه های دريايی تونل و سازه های زير زمينی راه و باند کانال و شبکه های آبياری و زهکشی ابنيه و سازه های سنگين خدمات مهندسی و مشاوره فعاليت دارد. يکی از بزرگترين قراردادهای نفتی در سال ۱۳۸۵يعنی يک سال بعد از بروی کار آمدن احمدی نژاد، آنهم به مثابه پاداش به نقش سپاه در تقلب انتصابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴به سپاه پاسداران واگذار شد.به گزارش نفت نيوزخبری در تاريخ ۱۰ تير ۱۳۸۵ در زمان وزارت هامانه با تشکيل کنسرسيومی متشکل از قرارگاه خاتم الانبيا(ص) و سه شرکت ايرانی؛ قرارداد ۲ ميليارد دلاری فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی منعقد شد.در واقع بدينسان يکی از پرارزش ترين پروژه های توليد گاز در ايران را، بدون مناقصه، به مجتمع قرب( خاتم الانبياء )واگذار شد.همچنين در اين قرارداد ۱۰۰ ميليون يورو پيش پرداخت شد. همچنين نفت نيوز در تاريخ ۸/۲/ ۲۰۰۸ گزارش کرد که به دستور احمدی نژاد و با رفع مشکلات موجود، اختصاص وام يک‌ميليارد دلاری به طرح توسعه فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی قطعی شد.
سردار رستم قاسمی ،فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبيا ،در اين زمينه گفت :"با پرداخت اين مبلغ عمليات اجرايی اين دوفاز تسريع خواهد شد".علاوه بر آن ايجاد خط لوله ای بنام خط لوله صلح بطول ۶۰۰ مايل از ايران به پاکستان و هندوستان نيز از طرف شرکت ملی گاز به قرار گاه خاتم الانبياء متعلق به سپاه پاسداران واگذار شد. همچنين در سال ۸۵ قرارگاه خاتم الانبياء مالک شرکت حفاری نفت اورينتال کيش اويل همراه با تمامی تجهيزات اين شرکت و پروژه هايش به ارزش ۹۰ ميليون دلار گرديد.
گزارش خبرگزاری مهر در۳۰ فروردين ۸۹ با گذشت ۱۷ ماه از امضای تفاهمنامه گازی ايران و ترکيه برای سرمايه گذاری در پارس جنوبی، وزارت نفت قصد دارد در صورت عدم توافق گازی با ترکها توسعه ۳ فاز پارس جنوبی به ارزش تقريبی ۷ ميليارد دلار را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا واگذار کند .ارزش تقريبی طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی حدود هفت ميليارد دلار برآورد می شود.به گزارش ايلنا (۴ فروردين۸۹) سردار سرتيپ پاسدار يدالله جوانی جوانی سپاه اظهر داشت:" امروز در سپاه اين افتخار راداردکه به راحتی! جايگزين شرکت‌های بزرگ خارجی شود به‌عنوان مثال با بدست گيری پروژه‌های بزرگ در عسلويه جايگزين توتال و شل شود.
و اما در هنگامه ای که چشم انداز اعمال تحريم های تازه ای عليه جمهوری اسلامی ايران در ارتباط با فعاليت های هسته ای اين کشور به تدريج و اندک اندک روشن تر و دقيق تر می شود،به گزارش راديو فرانسه در ۲۸ فروردين ۸۹ برخی از کارشناسان نفتی در بازارهای نفت از ذخيره شدن ميليون ها بشکه نفت خام در ايران در نفتکشهای غول پيکر و دشواری مقامات ايران در يافتن خريدار سخن می گويند .به گزارش رويترز يک نفتکش غول پيکر از نوع "نفتکش حمل نفت خام بسيار بزرگ" دو ميليون بشکه و يک نفت کش "سوز ماکس" يک ميليون بشکه نفت خام ايران را در خود جای داده است که خريداری نمی يابد .
همچنين به گزارش دويچه وله در فروردين ۸۹ ايران در سه سال گذشته باتوجه به صادرات نفت فوق سنگين به جای سنگين از دو حوزه نفتی خود بيش از دو ميليارد دلار سود بيشتر محروم شده است.ايران روزانه حدود ۱۳۶ هزار بشکه نفت فوق سنگين از ميادين سروش و نوروز توليد می کند که بخش عظيمی از اين توليد صادر می‌گردد. تبديل کردن نفت فوق سنگين به سنگين و سبک تکنولوژی پيچيده ای دارد که ايران از آن بی‌بهره است. تحريم‌های بين‌المللی نيز دسترسی ايران به اين نوع تکنولوژی را محدودتر کرده است. نفت فوق سنگين ايران با ۱۵ دلار قيمت کم‌تر نسبت به نفت سنگين به فروش می‌رسد.
در همين حال وضعيت سرمايه گذاری در صنعت نفت ايران بسيار اسفبار است. در حالی که جشن ساز مديرعامل شرکت ملی نفت ايران (شانا ۲۳ فروردين ۸۹) اعلام کرده است: برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش نفت و گاز به ۱۵۴ ميليارد دلار سرمايه گذاری نياز است و بايد سالانه ۳۱ ميليارد دلار سرمايه گذاری در حوزه بالادستی و در حوزه گاز نيز بايد ظرف ۴ تا ۵ سال آينده ۴۰ ميليارد دلار سرمايه گذاری شود،و در حالی که به گزارش خبرگزاری رسمی کويت (کونا۱۹در فروردين۸۹)، در بولتن ماهانه خود: پنج کشور عضو اين سازمان از جمله عربستان سعودی، کويت، امارات، الجزاير و قطر بيش از ۷۰ درصد از سرمايه گذاری های نفتی جهان عرب را در اختيار دارند و ارزش اين سرمايه گذاری ها در مجموع ۴۷۰ ميليارد دلار برآورد شده است،روزنامه بهار در ۲۹ فروردين ۸۹ گزارش کرد که در چهار سال دولت نهم حجم سرمايه گذاری خارجی در صنعت نفت ايران روند نزولی را طی کرده و با ۶۴ درصد کاهش از چهار ميليارد و ۲۲۲ ميليون دلار در سال ۸۴ به يک ميليارد و ۵۱۷ ميليون دلار در سال ۸۷ رسيد که نشان از عدم تمايل شرکت های معتبر خارجی برای سرمايه گذاری در ايران و عدم تحقق اهداف پيش بينی شده در خصوص جذب سرمايه گذاری خارجی است .
بر اين اساس در سال گذشته تنها ۵/۱۷ درصد از اهداف پيش بينی شده در خصوص جذب سرمايه های خارجی در اين صنعت محقق شده است. بسياری از پيمانکاران معتقدند بحران تامين مالی پروژه ها به صورت جدی اجرای طرح ها در صنعت نفت و گاز را با مشکل مواجه کرده است.
بدينسان ملاحظه می کنيم که دولت احمدی نژاد که حکومت خود را مديون دخالت سپاه پاسداران در تقلب بزرگ و رای سازی ميباشد ،بدون ترس از هر گونه نظارتی وبدون توجه به وضعيت اسفبار وضعيت صنعت نفت و گاز کشور که شرحش رفت ، مشغول پخش رانت بين مافيای نظامی -مالی می باشد به نحوی که حتی در گزارش ديوان محاسبات در خصوص تفريغ بودجه سال ۱۳۸۸، ۱۴ ميليارد دلار انحراف وزارت نفت از قانون بودجه مشاهده می شود!( خبر آنلاين ۲۱ فروردين ۸۹ )
درواقع سپاه پاسداران ديگر ﺁنچه در ﺁغاز بود، نيست . بتدريجبدل به مافيای چند وظيفه ای شده است.
• در قلمرو سياسی ، در همان حال که جريان نظامی کردن دولت را به پيش می برد، جانشين احزاب سياسی نيز شده است. در « انتخابات » ، در نقش حزب سياسی وارد عمل می شود و نامزدهای دلخواه خود را از صندوق بيرون می ﺁورد .
• در قلمرو اقتصاد، برخی ازفعاليتهای گسترده آنرا ملاحظه کرديم . سپاه طرف قراردادهای بزرگ با دولت است ، در قاچاق کالا و مواد مخدر دست دارد ، بندرها واسکله ها فرودگاه های کشور را به مهار خود درﺁورده است و افزون بر واردات و صاداراتی رسمی ، به امر صادرات و واردات بدور از چشم گمرک نيز می پردازد ، پروژه های ميلياردی نفت و گاز را از آن خود کرده است و ...
• در قلمرو فرهنگ و ﺁموزش و پرورش ، از سال۱۳۷۵ با تصويب ‌قانون "تشکيل و توسعه بسيج دانش‌آموزی"، سپاه و بسيج در پی آن هستند که نظام ﺁموزش و پرورش را تحت اداره خود در ﺁورند و همچنين با تشکيل انجمنهای دانشجويی بسيجی ،سپاه در صدد است از راه سازمانهای مختلف هم به سرکوب دانشگاهها و هم به تلاش برای مهار آنها بپردازد. در قلمرو فرهنگ نيز در پی مهار و اداره صدا و سيما و بخشی از مطبوعات رژيم ميباشد .
با توجه به اين امور، ديگر سپاه يک نيروی نظامی با هدف مشخص نيست . يک سازمان چند وظيفه ايست که گمان می برد با ايجاد يک شبکه تارعنکبوتی می تواند جامعه ملی را در هر چهار بعد سياسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مهار کند . آلت دست سپاه و وسيله اين مافيا نيز « ولی فقيه » ناتوان و بی لياقتی است که نه تکيه گاهی در جامعه و نه در بنياد دينی و نه در بنيادهای سياسی دارد .
جنبش مردم ايران در اوج ضعف و وابستگی نظام ولايت فقيه صورت گرفته است . قبل از اينکه مافيای نظامی- مالی آخرين رمق حيات اقتصادی-سياسی ايران را از بين برد،خجسته است که مردم ايران با ادامه جنبش خود نظام مافيايی و فاقد هر گونه مشروعيت حاکم را که از درون از زيادت فساد پوسيده است را با يک نظام حقوقمند مردم سالار و درخور خود جايگزين نمايند.

* مصاحبه شهروند امروز ( شماره ۳۵ ۷ بهمن ۱۳۸۶ ) با محسن رفيق دوست وزير سپاه در دوکابينه مير حسين موسوی .(سخنان محسن رفيق دوست ):
اشتباه شما اينست که فکر می کنيد من طرفدار جناح راست هستم. نه، من خود جناح راست هستم•
به او (معمر قذافی) گفتم موشک می خواهيم. گفت بيا بردار ببر. همانجا به رئيس دفترش گفت ۱۰ تا موشک اسکات آماده کنند... قذافی گفت به سرگرد سليمان ماموريت بدهيد تا با تيم خودش به ايران برود. بعد اضافه کرد از امروز فرمانده آن ها حاج محسن رفيقدوست است. هرچی حاج محسن گفت بايد اطاعت کنند.
يکی از آن ده تايی را که آوردم، به باغ شيان بردم. آنجا به دوستان گفتم که اين را اوراق کنيد و از روی آن موشک بسازيد! بعد عکسی از همان موشک گرفتند. بالای آن نوشتند تقديم به پدر موشکی ايران!!

**جهت ملاحظه فهرست پروژه های تمام شده و در حال اجای قرارگاه خاتم الانبياء ( قرب ) در زمينه های :نفت ، گاز و پتروشيمی مخازن سازه های فلزی و تاسيسات دريايی خطوط انتقال معدن و صنايع معدنی سد و بند انحراف اسکله و سازه های دريايی تونل و سازه های زير زمينی راه و باند کانال و شبکه های آبياری و زهکشی ابنيه و سازه های سنگين خدمات مهندسی و مشاوره به سايت اين قرار گاه با آدرس الکترونيکی http://khatam.com مراجعه شود

***جالب توجه است که رياست نياد مستضعفان( بزرگترين بنياد تجاری -اقتصادی خاورميانه )در حالی به دست محسن رفيق دوست سپرده شد که وی در يک مصاحبه حاصل فعاليت اقتصادی خود در قبل از انقلاب به ورشکستگی به تقصير کشاندن شرکت خود خلاصه می بيند! وی بعد از برکناری از رياست بنياد مستضعفان ، بنياد نور را تاسيس کرد که انحصار واردات دارو و پخش آنرا دارد. خود در مصاحبه با شهروند شماره ۳۵ ۷ بهمن ۱۳۸۶ اعلام ميکند :بنيادی به نام نور که خيريه است تاسيس کردم .مشغول توليد مواد اوليه دارو هستيم. ساختمان سازی می کنيم. در پنج يا شش رشته دارويی نيز فعاليت می کنيم. مخصوصا داروهايی که از خارج می آيند.وزارت بهداشت نيز همکاری کرد و اجازه داد ما داروخانه ايجاد کنيم. اول نسخه های مردم را می گرفتيم از خارج دارو می آورديم بعد واردات دارو، الان هم مشغول توليد دارو هستيم!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016