چهارشنبه 12 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: شرايط همکاری ايران با آژانس در صورت صدور قطعنامه تغيير می‌کند، مهر

رئيس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: ما در مسئله هسته ای بر موضع خود ايستاده و کوتاه نمی آييم اگر ۱۰۰ قطعنامه ديگر هم تصويب شود ، ما عقب نشينی نمی کنيم و در صورت صدور قطعنامه شرايطمان را با آژانس تغيير می دهيم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه در جمع ميهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم ارتحال بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران طی سخنانی اظهار داشت: روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز ارتحال حضرت امام خمينی(ره) باعث بيداری و زنده شدن روحيه اسلامی در همه ما خواهد بود.

وی با اشاره به شرايط ايران پيش از پيروزی انقلاب اسلامی و سلطه آمريکايی ها بر منطقه و بخصوص ايران گفت: نظام ديکتاتوری شاه يک وابستگی کامل با اسرائيل و آمريکا داشت و فشار شاه با کمک آمريکا به گونه ای بود که نمی گذاشت مردم ايران جوهره خود را نشان دهند. در ايران گروههای مختلف مبارزی وجود داشتند، اما هيچ کدام نمی توانستند توده مردم را به حرکت درآورند. اين مراجع تقليد بودند که توانستند با ارتباط معنوی که با مردم داشتند انقلاب را هدايت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی با مروری بر توطئه ها و اقدامات آمريکا عليه ايران يادآور شد: وقتی آمريکايی نتوانستند از طريق طراحی توطئه به اهداف خود برسند فکر نويی داشتند و آن تحريک صدام عليه ايران بود که در اين حمله برخی کشورهای منطقه را تحريک کردند و در واقع جنگ ايران و عراق ، جنگ با صدام نبود بلکه بسياری از کشورهای غربی، آمريکا و کشورهای عربی با صدام همراه بودند. اطلاعات غلط به آنها دادند و پشت سر صدام قرار گرفتند.

وی اين اقدامات آمريکايی ها در تحريک کشورهای منطقه را بازی دادن منطقه خواند و گفت: قصد آنها اين بود که توان انقلاب اسلامی را بگيرند اما اين امام بود که در مقابل جريان ستم مضاعف آمريکايی ها ايستاد و مردم را بسيج کرد. هشت سال جنگيدم اما پس از اينکه در جنگ پيروز شديم در صدد تلافی برنيامديم . خيلی از کشورهای منطقه در اين جنگ به ما ظلم کردند، تلافی نکرديم چون امام يک راه را برای انقلاب نشان داده بود که چند خصوصيت داشت.

لاريجانی افزود: اولين نکته آن بود که انقلاب بايد از همه مستضعفان حمايت کند، لذا انقلاب اسلامی هر جا که احساس کند مظلومی وجود دارد از او حمايت می کند.

رئيس مجلس گفت: مولفه ديگر فکر امام اتحاد اسلامی بود ، او معتقد بود همه مسلمانان شيعه و سنی بايد يد واحده باشند و به دنبال اختلافات کوچک نروند اما می بينيم برخی شياطين در منطقه و آمريکايی ها دنبال اين هستند که بين شيعه و سنی اختلاف افکنی کنند.

وی در ادامه سخنان خود به دلايل دروغين آمريکا برای اشغال عراق اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آنها مدعی ايجاد برج دموکراسی در عراق بودند تا بر کشورهای همسايه سايه افکنند، منظور آنها انقلاب اسلامی بود می خواستند يک خفگی برای انقلاب اسلامی درست کنند اما ديديد که چه ستمی به مردم عراق کردند . يکی از شگرد های آنان تفرقه بين شيعه و سنی بود و اين اختلاف ها را آمريکايی ها ايجاد کردند.

لاريجانی گفت: ريگی شروری در شرق ايران بود که دهها نفر را به شهادت رساند . اقرارهای او شگفت آور است و نشان می دهد که چطور ناتو و آمريکا به يک شرور پول می دادند که در ايران اوضاع را به هم ريخته و ترور کنند. اين شرور به عنوان اينکه سنی است شيعيان را می کشت و قصد تفرقه بين شيعه و سنی را داشت.

رئيس مجلس افزود: فکر امام فکری استراتژيک برای وحدت شيعه و سنی بود. او معتقد بود اگر شيعه و سنی با هم باشند آمريکا و اسرائيل هيچ غلطی نمی توانند بکنند اما اگر تفرقه داشته باشند نمی توانند مقابله اسرائيل کوچک هم مقابله کنند.

وی داشتن روحيه جهادی را از ديگر مولفه های مهم مد نظر امام خواند و گفت: داشتن روحيه جهادی از نظر امام (ره) يعنی مقابل استکبار نبايد ضعيف بود. مسلمانان نبايد ملت دسته دوم باشند. مسلمان بايد اهل جهاد و مبارزه باشد زيرا اين عاملی است که برای مسلمانان عزت می آورد.

لاريجانی گفت: بسياری از کشورهای اسلامی امکانات نفت و گاز زيادی دارند اما در مقابل اسرائيل نمی توانند تکان بخورند اگر آنها حرکتی می کردند اسرائيل امروز جرات نمی کرد اينطور غزه را محاصره کند زيرا آنها دست از جهاد برداشتند رفاه طلب شدند و ظاهر اسلام را دارند نه باطن آن را.

رئيس مجلس گفت: ۶۰ سال است که اسرائيل در منطقه ما ستم کرده است، کشورهای منطقه می گفتند ما قدرت نداريم اما حزب الله لبنان ظرف ۳۳ روز کمر اسرائيل را شکست پس از اگر جهادگر باشيد يک گروه کوچک هم مقابل اسرائيل می تواند موفق باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: آمريکاييها در عراق و افغانستان موفق نبودند گفتند می خواهيم دموکراسی در عراق ايجاد کنيم اما ملت عراق هوشيار بود و دموکراسی را به آنان تحميل کرد.

لاريجانی خطاب به آمريکايی ها گفت: شما نمی خواستيد دموکراسی را در عراق پياده کنيد اين تصميم رهبر مذهبی عراق، کمک ايران و خواست ملت عراق بود. قصد شما ايجاد يک ملت وابسته بود. امروز در شرايط متفاوتی هستيم آمريکايی ها فهميده اند نمی توانند تئوری مديريت جهانی را به کرسی بنشانند ، اين انقلاب اسلامی بود که استراتژی آمريکا را در منطقه بر هم زد. مردم عراق نيز ماهيت آمريکا را شناختند.

رئيس مجلس خاطرنشان کرد: سر و صدای امروز اوباما برای اين است که بگويد ما هستيم با اين دغل کاری ها می خواهد سلاح های انبار شده خود را به کشورهای منطقه بفروشد، خبر دارم يک کشور کوچک در منطقه که پول خوبی از منابع نفت و گاز دارد ۱۷ ميليارد دلار با آمريکا قرارداد برای سلاح بسته است.

وی اظهار داشت: آمريکايی ها ديگر نمی توانند صحنه گردان منطقه باشند ميوه حرکت انقلاب امروز رسيده است.

لاريجانی با اشاره به حادثه اخير در خصوص کاروان آزادی نيز گفت: چه کسی محکوميت اسرائيل در سازمان ملل را وتو کرد. آمريکا و انگليس چنين کردند .

وی با اشاره به اظهارات اوباما گفت : اگر گوش شما به اذان آشنا است و می خواهيد به مسلمانان کمک کنيد در اين حادثه که کاملا اقدامی انساندوستانه بود چطور در کنار اسرائيل قرار گرفتيد . اين عيار حرف های اوباما را نشان می دهد که چقدر بين حرف و عملش فاصله است.

رئيس مجلس حادثه اخير را با وجود حرکت وحشيانه اسرائيل ، يک پيروزی بزرگ برای ملت فلسطين خواند و گفت: آمريکايی ها در اين اقدام خود را نشان دادند آبروی اسرائيل رفت.

وی خطاب به اسرائيل گفت ملت های مسلمان شما را رها نخواهند کرد شما بايد غزه را آزاد کنيد وگرنه اين کاروانها ادامه خواهد داشت. تصور نکنيد با کشتن چند نفر همه چيز تمام می شود، سران اسرائيل بايد پاسخگو باشند. ملت ها اجازه نمی دهند اين طور مردم فلسطين را در محاصره قرار دهيد.

لاريجانی موضوع فلسطين را از موضوعات مهم و مورد توجه امام(ره) عنوان کرد و گفت: اگر اين غده سرطانی بماند و آمريکا و ديگر کشورها به او کمک کنند شرايط منطقه طور ديگری رقم خواهد خورد. اگر عزت اسلام را می خواهيم بايد نسبت به فلسطين حساس باشيم. امام روز قدس را برای آن تعيين کرد که مسئله فلسطين فراموش نشود. مسئله صرفا مربوط به فلسطين و اسلام نيست موضوع بشری است به سرنوشت کل بشريت مربوط است و همه بايد حساس باشند. علت اينکه امام بر موضوع فلسطين اين همه تاکيد کردند به دليل تاثير آن بر دنيا بود.

نماينده مردم قم با تاکيد بر اينکه مردم خودشان بايد بر سرنوشتان حاکم باشند گفت امام به طور جد پايبند دموکراسی بودند و آن را ترويج می کردند البته دموکراسی ای که چارچوب های دينی داشته باشند زيرا ديکتاتوری بدترين شکل حکومت است و آينده انسانها را محدود می کند. وقتی امام راجع به پارلمان صحبت کردند گفتند مجلس در راس امور است و همه بايد پايبند قوانين باشند. خطاب به بنی صدر که از مخالفان رهبران حزب جمهوری اسلامی بود بارها تاکيد کردند که کسی حق ندارد مصوبات مجلس را اجرا نکند.

وی گفت: علت اين است که مردم سالاری و دموکراسی پايگاه اصلی آن قانون گرايی است. امام تاکيد داشت که نمايندگان مردم بايد قوانين را تصويب کنند. امام با اين کار ريشه ديکتاتوری را می زد و نمی گذاشت کسی جرات کند مقابل ارائه ملت و مردم ايستادگی کند. امام روی دموکراسی و مردم سالاری با مبنای دينی تاکيد داشت.

لاريجانی در بخش ديگری از سخنانش با بيان اينکه آمريکايی ها وقتی در جنگ عليه ايران به نتيجه نرسيدند مسئله هسته ای را مطرح کردند گفت: ما جز ان پی تی هستيم به قوانين نيز پايبند هستيم . ما به انرژی هسته ای رسيده ايم و روی آن ايستاده ايم و بر موضع خود هستيم و کوتاه هم نمی آييم اگر صد قطعنامه ديگر هم تصويب کنيد عقب نشينی نمی کنيم.

رئيس مجلس گفت: اگر قطعنامه بدهيد آنوقت مسير ما با شما و آژانس کاملا تغيير می يابد . اين طور نيست که هر وقت خواستيد فرمان ديپلماسی را تغيير دهيد. رفتار شما در منظر عموم قرار دارد و ما به دقت رفتارتان را رصد می کنيم.

وی تاکيد کرد: اگر بدنبال فريب کار باشيد ما در مجلس شرايطمان را با آژانس تغيير می دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016