پنجشنبه 20 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش ها در برابر تصويب قطعنامه جديد عليه ايران، راديو بين المللی فرانسه

واسع محسن - در حاليکه کشور های غربی از تصويب قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد برای اعمال تحريمهای تازه عليه ايران استقبال و تاکيد کرده اند که اين امر به معنای پايان مذاکرات با ايران برای حل مساله اتمی اين کشور نيست، محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران تحريمهای تازه را بی ارزش تلقی کرده است.
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه در واکنش به تصويب چهارمين قطعنامه سازمان ملل در مورد تحريمها عليه ايران گفت با اين اقدام، سازمان ملل "شديد ترين تحريمها "عليه اين کشور را به اجرا خواهد گذاشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد ديروز چهار شنبه موج تازه ای از تحريمها عليه ايران را به تصويب رساند.

ممنوعيت فعاليتهای غنی سازی اورانيوم و توليد موشکهای بالستيک از جانب ايران، تهيه فهرستی از شرکتها و افراد فعال در برنامه اتمی اين کشور و مسدود شدن دارايی های شماری از شرکتهای ايرانی، ممنوعيت مسافرتهای بين المللی شخصيتهای ايرانی مرتبط با برنامه اتمی و کنترول محموله های خطوط کشتيرانی ايران، از مفاد مهم قطعنامه جديد است.

رئيس جمهوری آمريکا تاکيد کرد که اعمال تحريمهای جديد عليه ايران، نشاندهنده تعهد قاطع جامعه جهانی برای پايان دادن به توسعه سلاح اتمی است.

رئيس جمهوری آمريکا اما در ادامه افزود که تحريمها، راه برای مذاکرات با ايران را نمی بندد.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا نيز هنگام ديدار از کولومبی روی اين مساله تاکيد کرد که آمريکا اميدوار است ايران، دوباره به ميز مذاکرات برگردد.

اين در حاليست که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران تحريمهای جديد عليه کشورش را بی ارزش تلقی کرده و گفت اين مساله برای ايران " پشيزی نمی ارزد."

رئيس جمهوری ايران، روز چهار شنبه هنگام ديدار از تاجيکستان گفت قطعنامه های تصويب شده در شورای امنيت " دستمال مصرف شده ای است که بايد در زباله دان انداخته شود."

در اروپا، برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه، تصويب قطعنامه جديد را بر عکس اقدامی برای " تاکيد روی ضرورت مذاکره" توصيف کرد.

در همين راستا، کاترين اشتون، وزير خارجه جامعه اروپا، با تاکيد روی اين امر که قطعنامه راه را برای ادامه گفتکو باز نگهميدارد، پيشنهاد خود مبنی بر ديدار با مقامهای ايرانی برای جستجوی يک راه حل برای برنامه اتمی اين کشور را تکرار کرد.

ايتاليا و روسيه نيز بنوبه خود، تصويب تحريمهای تازه عليه ايران را اقدامی برای "بازگرداندن ايران به ميز مذاکره" و "جهشی" تازه برای جستجوی يک راه حل دپلماتيک دانستند. اما وزارت خارجه روسيه، در همين حال روی اين مساله تاکيد کرد که تصويب تحريمها، هرگونه امکان توسل بزور در چارچوب اين تحريمها را منتفی می کند.

آنگلا مرکل، صدرا عظم آلمان در واکنشی قاطعانه تر اظهار کرد که تحريمهای جديد، "بطور واضح نشان ميدهد که جهان ميخواهد اطمينان حاصل کند ايران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد يافت." وی به مردم ايران اطمينان داد که هدف اين تحريمها نه آنان، بلکه تنها مسئولان برنامه هسته ای اين کشور هستند.

ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا نيز خاطر نشان کرد که تصميم روز چهار شنبه شورای امنيت نشاندهنده قاطعيت جامعه جهانی در برابر ايران است.

ترکيه و برزيل دو عضو غير دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد که برای جلوگيری از تصويب قطعنامه جديد، سعی در ميانجيگری ميان ايران و کشور های غربی داشتند، بر عکس از تصويب قطعنامه جديد اظهار نگرانی کردند.

ترکيه روز چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور از آن بيم دارد که تصويب قطعنامه جديد به تلاشهای دپلماتيک و فرصتهای حل مسالمت آميز برنامه اتمی ايران زيان وارد کند. احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه با اين حال اظهار اميدواری کرد که "توافق تهران" درباره مبادله مواد سوخت اتمی مورد ضرورت ايران از طريق ترکيه هنوز پا بر جا بوده و کشورش تلاش خواهد کرد تلاشهای تازه ای را در جهت مذاکرات با ايران از سر گيرد.

لوييز ايناسيو لولا، رئيس جمهور برزيل نيز با انتقاد از تصويب قطعنامه جديد گفت زيانهای ناشی از آن بيشتر از نتايج مورد انتظار خواهد بود و اين امر شورای امنيت سازمان ملل را تضعيف می کند.

در اين ميان اسرائيل تنها کشوری است که نه تنها از تصويب تحريمهای جديد ابراز خرسندی کرده بلکه خواهان " تحريمهای ديگری" عليه ايران در صورت امتناع اين کشور ازتوقف برنامه هسته ای خود شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016