پنجشنبه 20 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی در مورد قطعنامه: از چين انتظار داشتيم با درايت و هوشمندی بيشتری در اين زمينه وارد عمل شود، ايلنا

- در رابطه با طرح دو فوريتی کاهش روابط با آژانس، اين موضوع تنها در حد يک پيشنهاد مطرح شده است و ما منتظر هستيم تا پس از بازگشت رئيس‌جمهور از سفر در نشست مشترک دولت با اعضای کميسيون امنيت ملی در اين زمينه اظهارنظر کنيم.


ايلنا:رئيس سازمان انرژی اتمی جزييات پاسخ آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به بيانيه تهران را تشريح کرد.
علی اکبر صالحی در گفت‌وگوبا خبرنگار ايلنا با عنوان اين مطلب که آژانس بين المللی انرژی اتمی در پاسخ به بيانيه تهران در مبادله سوخت ۹ سوال را مطرح کرده است گفت: برخی از اين سوال‌ها جنبه حقوقی و فنی و برخی ديگر ماهيت سياسی دارد که اين بخش از پاسخ آژانس نشان‌دهنده عزم قبلی برای مفتوح نگه داشتن پرونده هسته‌ای ايران است و ما آن را اشتباه فاحشی قلمداد می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*انتظارداشتيم چين با درايت و هوشمندی بيشتری عمل کند
وی همچنين در رابطه با موضع مقامات کشورمان در برابر اظهارات اخير مقامات چينی که گفته‌اند «بايد تمامی مفاد قطعنامه در مورد ايران اجرا شود» گفت: روابط کشورها براثر موضع‌گيری‌ها دچار تلاطم نمی‌شود در عرصه سياسی اين دست مسائل زياد است اما از چين به‌عنوان کشور بزرگ و دارای سابقه تاريخی انتظار داشتيم با درايت و هوشمندی بيشتری در اين زمينه وارد عمل شود.

*احتمالا چين هم دلايل خاص خود را دارد
وی افزود: به احتمال قوی چين هم دلايل خاص خود را دارد و بنا به دلايلی اين تصميم را گرفته است اما اگر چينی‌ها مروری به بازتاب اين حرکت‌شان در رسانه‌های جمعی جهان داشته باشند در می‌يابند در خبرگزاری‌های کشورهای اسلامی مردم ديدگاه‌هايی را مطرح کرده‌اند که تاييد‌کننده حرکت مسوولان پکن نيست.
رئيس سازمان انرژی اتمی همچنين در رابطه با طرح دو فوريتی نمايندگان مجلس برای کاهش سطح روابط با آژانس ،اظهار داشت: طبعا دولت از قانون گذاری‌های مجلس تبعيت می‌کند چرا که قوه مقننه به‌ عنوان رکن قانون گذاری کشور می‌تواند طرح‌ها و لوايحی را مطرح کند تا دولت آنها را به مرحله اجرا در آورد.
وی افزود: در رابطه با طرح دو فوريتی کاهش روابط با آژانس نيز بايد گفت اين موضوع تنها در حد يک پيشنهاد با مسوولين قوه مجريه مطرح شده است و ما منتظر هستيم تا پس از بازگشت رئيس‌جمهور از سفر در نشست مشترک دولت با اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در اين زمينه اظهارنظر کنيم.

*طرح کاهش سطح روابط با آژانس بايد به صورت دقيق مورد ارزيابی قرار گيرد
صالحی متذکر شد: اين طرح بايد به صورت دقيق مورد ارزيابی و موشکافی قرار گيرد و ما موضع گيری‌های لازم را پس از تحليل‌های خود اعلام خواهيم کرد.
وی با بيان اينکه ما برخلاف طرف مقابل صبوريم و شتابزده عمل نخواهيم کرد اظهار داشت: تدبير و ارزيابی دقيق پايه عملکرد ما برای ارائه واکنش‌ها خواهد بود.
رئيس سازمان انرژی اتمی کشور متذکر شد: طرف مقابل در صدد است تا دولت ايران را وادار به اتخاذ تصميمات افراط گرايانه کند و مثل هميشه دچار انحرافات بزرگ در تصميم‌های خود شده است.

*عاقلانه، منصفانه وهوشمندانه تصميم‌گيری می‌کنيم
وی با بيان اينکه ايران براساس رعايت منافع ملی و اصول عزت و حکمت و مصلحت عمل خواهد کرد متذکر شد: عاقلانه، منصفانه وهوشمندانه تصميم‌گيری می‌کنيم تا نشان دهيم طرف مقابل در چالش سياسی بزرگی قرار دارد و روز به روز نيز بر مشکلات آنها افزوده‌تر می‌شود.
صالحی خاطرنشان کرد: پرونده هسته‌ای راهی جز اينکه به نفع ايران حل و فصل پيدا کند ندارد و اين آخرين تلاشی است که غرب برای به چالش کشيدن آن انجام می‌دهد.
به اعتقاد رئيس سازمان انرژی اتمی در آينده نه چندان دور اجماع جهانی که اکنون در برگيرنده کشورهای غربی است به نفع حقانيت پرونده هسته‌ای ايران رای خواهند داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016