دوشنبه 24 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: هر کس دانسته ولايت فقيه را انکار کند مرتد است، فارس

خبرگزاری فارس: علی مصباح يزدی در همايش سياسی کارکنان ستاد نيروی زمينی سپاه با تاکيد بر اينکه مشروعيت ولی فقيه ناشی از امام معصوم است، گفت: ‌هر کس دانسته ولايت فقيه را انکار کند،‌ مرتد است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نيروی زمينی سپاه، همايش سياسی کارکنان ستاد نيروهای زمينی سپاه صبح روز شنبه ۲۲ خرداد با سخنرانی علی مصباح يزدی پيرامون موضوع مبانی انديشه سياسی حضرت امام خمينی (ره) برگزار شد.
مصباح يزدی با اشاره به ذو ابعاد بودن شخصيت والای حضرت امام خمينی (ره) گفت: امام اگر چه يک جامعيتی نسبت به موضوعاتی که به مباحث انسانی مربوط می‌شد داشتند ولی اين موضوع به گونه‌ای نبود که اجزای مختلفی را کنار هم جمع کرده باشد. آنچه که انديشه امام را برجسته می‌کند و جاذبه‌ای که در انديشه امام است هماهنگی همه انديشه ذوابعاد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: سياستی امام به جهان معرفی کرد از فقه، ‌عرفان و ساير ابعاد و اجزای فکری امام جدا نبود.
مصباح يزدی با اشاره به به تامين رفاه و امنيت عمومی به عنوان هدف انديشه سياسی در مکاتب مادی و غيرالهی گفت: در انديشه سياسی حضرت امام که مبتنی بر امامت، توحيد و معاد است، سياست صرف تامين امنيت و عدالت اجتماعی نيست اگرچه سياست دينی هم بايد به دنبال امنيت مردم و تامين عدالت و ... هم باشد ولی همه اينها مقدمه است که جامعه‌ای تشکيل شود که مردم در سايه آن به کمال انسانی و قرب خدا برسند.
مصباح يزدی گفت:‌ اولين و مبنايی‌ترين ريشه انديشه سياسی امام در اين نکته نهفته است که برخلاف تبليغات و آموزش‌هايی که دشمنان اسلام تبليغ می‌کنند که اسلام بايد رابطه فردی انسان با خدا را تنظيم کند اما در مقابل اين طرز فکر، بايد موضع‌گيری و پافشاری کرد که اسلام در سياست و در قانون‌گذاری حرف دارد.
وی افزود: امام می‌گويد اسلام همانطور که قانون‌گذاری کرده، قوه مجريه هم تعيين کرده و ولی‌امر متصدی قوه مجريه است.
مصباح يزدی با اشاره به نظريه دموکراسی که رای مردم را منشا مشروعيت حکومت می‌داند، گفت: امام اين نظريه را قبول نداشت و معتقد بود که آنچه اجازه می‌دهد حاکم دخالت کند و مشروعيت به او می‌بخشد اذن خداست نه رای مردم.
وی افزود: مشروعيت ناشی از امام معصوم است و اگر کسی دانسته ولی فقيه را انکار کند و قبول نداشته باشد مرتد است چرا که مثل آن است که امام معصوم را قبول ندارد. امام معصوم تصريح کرده است که در زمان غيبت امام، ولی فقيه از طرف امام معصوم ولايت دارد.
مصباح يزدی با بيان اهميت رای مردم در نگاه حضرت امام و تاثير آرای مردم در استقرار حکومت اسلامی گفت: در انديشه سياسی حضرت امام رای مردم تا زمانی مورد قبول است که مطابق اسلام باشد.
مصباح يزدی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به فتنه پس از انتخابات رياست جمهوری گفت: فرمايشات مقام معظم رهبری، فرمايشات حضرت امام خمينی (ره) در طول سال‌های انقلاب و بخصوص وصيت‌نامه آن حضرت، راهنمای بسيار روشنی برای مصون ماندن از امواج فتنه می‌باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016