جمعه 14 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: جريان فتنه از جدايی دين از سياست دم می‌زند، تفسير درست خط امام تنها با مقام رهبری است، ايسنا

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان گفت: فرصت‌طلبان آن‌هايی هستند که در زمانی که زندان شکنجه تبعيد و خريد رنج به جان است از صحنه غايبند، ولی تا نشانه‌های پيروزی خودش را نشان می‌دهد، به صحنه می‌آيند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله سيداحمد خاتمی پنجشنبه‌شب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمينی(ره) که از سوی دفتر مقام معظم رهبری در مسجد اعظم قم برگزار شد با بيان اين‌که " امام خمينی(ره) انقلاب بزرگ ايران را در ناباوری تمام جهانيان صورت داد" افزود: اين مجلس به پاس بزرگداشت مردی شکل گرفت که با احيای اسلام تحولات جهانی را متحول کرد و به اسلام و قرآن عظمت داد.

وی اظهار کرد: اين مراسم از طرف جانشينی صالح است؛ آن‌که خط و راهش راه امام است و بزرگی که ۲۱ سال است پرچم با عظمت نظام مقدس را به دست گرفته است و راه و مسيری که امام بزرگ ترسيم کردند را با شفافيت ادامه می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اين‌که " انقلاب سه دوره متفاوت را به خود ديده است" خاطرنشان کرد: دوره اول؛ دوره ۱۵ ساله قبل از پيروزی انقلاب بود که از ۱۵ خرداد سال ۴۲ آغاز و تا ۲۲ بهمن ۵۷ ادامه داشت. اين دوره شايسته تحليل بسيار است؛ چراکه در اين دوره سابقون انقلاب سختی‌ها، تبعيدها و زجر‌ها را به جان خريدند. در اين دوره انقلابيون به خصوص روحانيت معظم به رهبری امام راحل دوره محنت‌باری را پشت سر گذاشتند و اعدام، زندان و تبعيد سرنوشت وفاداران خط امام بود.

اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، علمدار مبارزات دينی را روحانيت دانست و ادامه داد: ما منکر اين نيستيم که گروه‌های ديگری هم به ميدان مبارزه آمدند ولی هويت‌های ملی‌گرايی و ليبراليستی در وجودشان بود. انقلاب از آن مردم مبارزی بود که امام(ره) جلودارش و روحانيت آن را تبيين کرده بود.

وی دوره دوم انقلاب را اجر ده ساله دوران امام راحل ناميد و افزود: امام راحل ويژگی‌های منحصر به فردی در بين تمام فقهای عصر غيبت کبری داشت. امام خمينی بزرگ مردی بود که نظريه ولايت فقيه را به عنوان طرح نظام اسلامی ديد و خود نيز ۱۰ سال معمار ولايت فقيه شد.اين ويژگی تنها از آن امام است و فقيه ديگری نداريم که اين دو را با هم داشته باشد. هرچند تعداد معدودی از علما از جمله آيت‌الله نراقی در کاشان چنين حکومتی داشتند اما به صورت محدود بود.

وی با بيان اين‌که " ولايت فقيه در بين کتب علما با هشت واژه مطرح شد" خاطرنشان کرد: ولايت فقيه از بنيادهای اصيل فقه شيعه است و واژه‌های حاکم امام فقيه سلطان نائب‌الغيبه والی و امير هشت واژه‌ای است که فقيهان در باب ولايت فقيه در کتاب‌های خود آورده‌اند. بر اين اساس است که صاحب جواهر می‌گويد با اين همه ادله روشن در خصوص ولايت فقيه تعجب است که چرا عده‌ای وسوسه می‌کنند. کسی که منکر اصل ولايت فقيه باشد مزه فقه را نچشيده و اصلا کلمات اهل بيت(ع) را نفهميده است که اين سخن کسی است که استوانه فقهاست، تا به آن‌جا که افتخار مراجع ما اين است که می‌گويند چند دوره جواهر مطالعه کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌که " در اصل ولايت فقيه جای انکاری وجود ندارد" ادامه دارد: کدام فقيه توانست اين نظريه را تبيين و در مسير حکومت آن را تعريف کند، بايد گفت که اين افتخار امام(ره) بود.

وی به دوره سوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دوره سوم انقلاب مربوط به دوره رهبری مقام معظم رهبری است که کشتی انقلاب را در دنيای طوفان‌زده دنبال کرد و در ساحل نجات قرار داد و خط امام و راه امام را با همه حساسيت اجرا کرد و تفسير درست خط امام نيز تنها با مقام معظم رهبری آيت‌الله خامنه‌ای است.

وی با بيان اين‌که " خطری که همه انقلاب‌های مصلحانه را تهديد می‌کرد و اکنون نيز تهديد می‌کند خطر نفوذ فرصت‌طلبان است" خاطرنشان کرد: فرصت‌طلبان آن‌هايی هستند که در زمانی که زندان شکنجه تبعيد و خريد رنج به جان است از صحنه غايبند، ولی تا نشانه‌های پيروزی خودش را نشان می‌دهد، به صحنه می‌آيند. انقلاب بزرگ پيامبر اسلام نيز دچار اين آفت شد و فرصت طلبانی که به تعبير حضرت علی هيچ گاه با رغبت سراغ اسلام نيامدند همه کاره اسلام شده‌اند و سرانجام نفوذ فرصت طلبان آن شد که بعد از ۵۰ سال از ارتحال پيامبر سر امام حسين را بالای نيزه زدند.

امام جمعه تهران با اشاره به اين‌که انقلاب مشروطه را که عالمان بزرگ دينی هم چون شيخ فضل‌الله نوری به پا کردند افزود: نفوذ فرصت‌طلبان در انقلاب مشروطه کاری کرد که وارث مشروطه حکومت سياه پهلوی پدر و پسر شد و اين دو خودشان را پايبند به قانون اساسی مشروطه می‌دانستند.

وی با اشاره به اين‌که " در انقلاب بزرگ اسلامی ما سه جريان در اول انقلاب وارد شدند تا همان بلايی که سر انقلاب مشروطه آوردند بر سر انقلاب بياورند" اظهار کرد: يکی از اين جريانات را جريان مارکسيستی کمونيستی بود؛ آن‌ها در برابر عظمت امام(ره) خاشاکی بيش نبودند و با پيروزی انقلابی که نام اسلام بود، منزوی و از صحنه خارج شدند. در بين جريانی که فرصت‌طلبانه به صحنه آمده بود جريان ليبراليستی و ملی‌گرايی بود که چند ماهی هم قدرت را به دست گرفتند و به خيال خود مردم آن‌ها را قبول دارند، ولی فرصت‌طلبانه آمدند و نتوانستند با مردم کنار بيايند و مردم نيز آن‌ها را منزوی کردند. جريان سوم موجود در انقلاب جريان التقاط شرقی بود؛ اين جريان تجلی يافته در سازمان جهنمی منافقين بود که در سال ۶۰ از اين ملت سيلی خوردند و منزوی شدند.

وی يادآور شد: امام(ره) ۱۱ ماه قبل از ارتحال خود بعد از پذيرش قطعنامه، همچنان نگران نامحرمان بود و می‌فرمود؛ من در بين شما باشم يا نباشم وصيت می‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. خطر را نبايد ناديده گرفت، بايد هشيار بود. نبايد گذاشت به تعبير امام(ره) نامحرمان و به تعبير مقام معظم رهبری غيرخودی‌ها انقلاب را قبضه کنند.

خاتمی به سه ويژگی از ويژگی‌های نامحرمان از ديد قرآن اشاره کرد و افزود: اين سه ويژگی را نامحرم‌های ديروز امروز و فردا دارا می‌باشند؛ وقتی رهبری موضوع خودی و غير خودی را مطرح کردند، غير خودی‌ها جنجال به راه انداختند و شبهه ايجاد کردند که اين تبعيض نژادی است در حالی که آن‌ها همان نامحرم‌ها بودند. اين خلاف واقع است؛ چراکه در عرصه حقوقی همه مساوی‌اند ولی در عرصه فکری اين تبعيض وجود دارد.

وی با اشاره به اين‌که " ريشه محرم‌ها و نامحرم‌ها ريشه قرآنی دارد" افزود: در قرآن آمده است؛ غيرخودی‌ها و نامحرم‌ها پيش شما قسم می‌خورند که ما محرم و خودی هستيم ولی شما باور نکنيد؛ چراکه اين از ترس‌شان است وگر نه اگر اعلام وفاداری نکنند قافيه را می‌بازند و اگر همراه اين سيل خروشان نشوند از بين می‌روند.

وی به ويژگی‌های غيرخودی‌ها اشاره کرد و گفت: اين عده در بين و با متدينين هستند اما دين متدينين را قبول و باور ندارند و آن را به استهزاء می‌گيرند و به عبارتی دين باور نيستند و همواره شعار و لعاب دينی دارند اما اعتقادی به آن ندارند. اين عده در اول انقلاب کتاب هم می‌نوشتند اصلا دين برای روحانيت است و برای آبادانی آخرت آمده و کاری به کار دنيا ندارد که اين تفکر تفکر ضد قرآنی است. امام در سال ۴۸ ولايت فقيه را نوشت و از همان زمان فهميد که سخن جدايی دين از سياست نقشه صهيونيست‌هاست که بگويند اسلام دين زندگی نيست.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان با بيان اين‌که " برخی از سران فتنه بعد از ۱۰ سال کار تئوری اين موضوع را در جزوه‌های خود مطرح کردند" افزود: آن‌ها می‌گويند حکومت دينی نه حکومت دينداران يعنی اسلام و قوانين حيات‌بخش اسلام نباشد و بايد قانون را از غرب و دموکراسی بگيريم. در جزوه‌ای که از خانه تيمی جريان فتنه به دست آمد، مطرح شده که اصولا دموکراسی ليبراليسم و حقوق بشر را بايد جايگزين اسلام کنيم. اين عده از سکولاريسم و جدايی دين از سياست دم می‌زنند. آن‌ها دين را برای خود خطر می‌دانند؛ چراکه حکومت ۲۵۰۰ ساله آن‌ها را از بين برد و انقلابی‌ترين کار امروز تقويت تدين است و بايد در جهت تقويت بعد دينی مردم تلاش شود.

وی با تاکيد بر اين‌که " رسانه‌ها برای تقويت بنيه دينی مردم کار کنند" افزود: لبه تيز تهاجم فرهنگی اين بوده که جوانان ما را بی‌دين کند، اما ناکام شدند.

وی به مراسم اعتکاف اشاره کرد و افزود: در اين مراسم ۵۰۰ هزار نفر مهمان خدا می‌شوند که ۹۰ درصد آن‌ها جوانان‌اند که اثبات می‌شود لبه تيز دشمنان به سنگ خورده است.

امام جمعه موقت تهران هم‌چنين گفت: موج مقدسی که از حمايت حجاب و عفاف در کشور پديد آمده است، عظمت و عزت کشور را می‌خواهد و خانم‌هايی که رعايت حجاب نمی‌کنند، بايد بدانند عظمت امنيت به حجاب و پاکی است و بايد پاسدار اين گوهر ارزشمند عفاف باشند.

وی با بيان اين‌که " دومين ويژگی نامحرم‌ها آن است که لبه تيز هجمه‌ آن‌ها رهبری بوده است" افزود: تمام تلاش آن‌ها اين بود که تا می‌توانند قداست رهبری را بشکنند.

وی به سمپاشی‌های دشمنان درباره رهبری دينی اشاره کرد و افزود: چرا دشمن پيامبر(ص) به مردم می‌گفتند او بشری مثل شماست، چرا در برابر او تسليم هستيد. اين سخن به اين دليل بود که می‌خواستند با رهبری دينی مبارزه کنند و حرمت و قداست پيامبر(ص) را بشکنند.

خاتمی خاطرنشان کرد: برای کاوشگران سيره ائمه مهم است که بدانند ستوان فقرات سه جريان مخالف امام علی(ع) ولايت‌ستيزی بود؛ هم ناکثين هم قاسطين و هم خوارج در اين مسير گام بر می‌داشتند.

وی افزود: برخی‌ها خوارج را فقط با عنوان پيشانی‌های پينه بسته معرفی می‌کنند در حالی که اين ريشه‌ آن‌ها نبود و ريشه اين بود که آن‌ها تسليم ولايت نبودند و علی(ع) را تکفير کردند، اين‌ها نامحرم‌های ديروز امروز و فردا هستند. هرگاه جريانی را ديديد که در برابر ولايت شمشير را از رو کشيده است، نبايد ترديد کرد که نامحرم و غيرخودی است.

وی اظهار کرد: هدف عمده جريان فتنه در طول ۱۲ ماهی که گذشت شکستن قداست و حرمت رهبری بود. تمام همت آن‌ها اين بود و هست که حرمت ولی فقيه را بشکنند اما حاصل آن شد که روز به روز بر محبوبيت رهبری در دل‌ها افزوده شده است که در حماسه ۹ دی سال گذشته يک نمونه از آن را ديديد که هم تولی و هم تبری در آن وجود داشت.

امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌که " نگاه ما به ولايت فقيه تنها نگاه يک رهبر سياسی نيست، و نگاه نائب امام زمان است" افزود: ولايت فقيه جانشين عام امام زمان می‌باشد و مردم ما تمام عشقی که به امام زمان دارند تمام اين محبت را يک جا نثار رهبری می‌کنند. کسی که برای امام زمان(عج) حريم قائل است برای نائب او هم حريم قائل می‌شود. ملت ما به فضل خدا تا آخرين نفس و قطره‌های خون‌شان حامی ولايت‌اند.

وی به يکی ديگر از ويژگی‌های نامحرم‌ها اشاره کرد و افزود: بحران‌سازی و بحرانی جلوه دادن کشور از اهداف اين جريان است. ليبرال‌ها وقتی کنار زده شدند، در روزنامه‌های خود همين فضا را برای سياه جلوه دادن کشور نشان می‌دادند و بحرانی ساخته‌اند و می‌گفتند کشور بحرانی است. کشور ما امروز بحرانی نيست، شما بحران زده‌ايد و خط خود را از مردم و رهبری جدا کرديد و مدام در اين باتلاق دست و پا می‌زنيد و نمی‌توانيد بالا بياييد. تنها راه نجات شما از اين باتلاق آن است که از شيطنت‌ها و خرابکاری‌ها توبه کنيد و دست از لجبازی برداريد که سرانجام اين کار خرج‌ شدن و به زباله‌دان تاريخ رفتن است.

وی با اشاره به اين‌که " جريان فتنه مدام بيانيه و مصاحبه عليه آرمان‌های مردم می‌دهد" افزود: آن‌ها به دروغ می‌گويند فضای جامعه فضای پليسی است، حال بايد گفت که شما اراذل و اوباش را به جان مردم انداختيد و در تهران آشوب ايجاد کرديد.

اين عضو مجلس خبرگان هم‌چنين خاطرنشان کرد: مسوولان در حال خدمتند و بحرانی در کار نيست و راز بحران اين است که از خط امام جدا شديد؛ چراکه خط امام فقط شعار نيست بلکه اعتقاد به آرمان‌های امام(ره) است. آرمان‌های امام، ولايت فقيه است شما خجالت نمی‌کشيد در برابر اين آرمان امام ايستاده‌ايد. مسجدی ضراری که رهبری از آن ياد می‌کند همين استفاده از مقدسات برای رسيدن به اهداف شيطانی است.

وی با تاکيد بر اين‌که " خط امام مقدس است" افزود: بحران‌آفرينان تلاش کردند ۱۲ ماه بحران به وجود بياورند ولی نتوانستند و ۹ دی روز مرگ جريان فتنه بود و به جرات می‌گويم جريان فتنه در حال احتضار است. اين جريان با حضور مردم ناکام شد و به فتنه‌گران می‌گويم؛ مردم در صحنه‌اند و با جان و دل از انقلاب حمايت می‌کنند؛ چراکه اين انقلاب به ارزانی به دست نيامده است که به آسانی از دست برود. اگر بخواهيد بار ديگر فتنه‌گری کنيد تو دهنی محکم‌تری خواهيد خورد.

وی اظهار کرد: با رهبری هشيار و مردم همراهی که داريم، انقلاب به دست نامحرم‌ها نخواهد افتاد و پرچم اين انقلاب توسط رهبری به دست امام زمان(عج) سپرده خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016