سه شنبه 25 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: متکی به اعضای شورای امنيت نامه اعتراض آميز می‌نويسد، ايلنا

- تشريح دلايل اقدام آمريکا در تصويب قطعنامه۱۹۲۹
- وزارت امور خارجه اقدام تمامی کشورهايی که رای مثبت به قطعنامه دادند را مطرود و خلاف منابع ملی کشورمان می‌داند
- اشتون فرصت سه ماهه را برای مذاکره جليلی داشت که متاسفانه آن را از دست داد.


ايلنا:سخنگوی وزارت امور خارجه با بيان اينکه وزير امور خارجه نامه‌هايی را برای تمامی اعضايی که به قطعنامه اخير شورای امنيت عليه پرونده هسته‌ای ايران رای مثبت داده‌اند ارسال خواهد کرد، اظهار داشت: نامه‌های کشورهايی که رای مثبت به قطعنامه داده‌اند با محتوايی متفاوت به نگارش درآمده و ارسال خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا،رامين مهمانپرست در نشست خبری اين هفته خود با خبرنگاران در رابطه با اظهارات يکی از نمايندگان مجلس مبنی بر اينکه مسوولان وزارت خارجه معتقدند رای مثبت چين و روسيه به قطعنامه از سر دلسوزی بود گفت: به هيچ وجه اين اظهارات صحت ندارد. وزارت امور خارجه اقدام تمامی کشورهايی که رای مثبت به قطعنامه دادند را مطرود و خلاف منابع ملی کشورمان می‌داند.
وی افزود: به طور حتم رويکرد اين کشورها در ملاحظات ما برای تنظيم روابطمان با آنها در نظر گرفته می‌شود.
مهمانپرست با بيان اين مطلب که از ديدگاه ما تفاوتی ميان کشورهايی که رای مثبت به قطعنامه اخير شورای امنيت داده‌اند وجود ندارد اظهار داشت: در همين راستا وزير امور خارجه نامه‌هايی را برای کلی اعضای شورای امنيت ارسال خواهد کرد.
وی همچنين در رابطه با زمان ديدار دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان با مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز گفت: اشتون فرصت سه ماهه را برای مذاکره جليلی داشت که متاسفانه آن را از دست داد.
دستيار ارشد وزير امور خارجه همچنين در رابطه با تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ از سوی اعضای شورای امنيت سازمان ملل نيز گفت: به نظر می‌رسد سه دليل برای اقدام عجولانه آمريکايی‌ها قابل تصور باشد. دستگاه سياست خارجی ايالات متحده در تحليل وقايع جهانی دچار ضعف و اشتباه شده است و اين ضعف آنها را وادار کرده تا برای جبران اشتباهات صدور قطعنامه را پيگيری کند.
وی متذکر شد: ابتدا اينکه آمريکايی‌ها در پيش‌بينی آنچه در رابطه با بيانيه تهران وجود داشت دچار اشتباه شده‌اند؛ دستگاه سياسی خارجی ايالات متحده فکر می‌کرد امکان مبادله سوخت ميان ايران با برزيل و ترکيه که از سوی اين کشور راهی مذاکره با ايران شده بودند وجود ندارد و با همين رويکرد اشتباه به سوی صدور قطعنامه حرکت کرد و آن را در دستور کار خود قرار داد.
مهمانپرست افزود: البته ما رويکردی که منجر به صدور قطعنامه شد را منطقی نمی‌دانيم و معتقديم ايران برای دستيابی به حقوق حقه خود در برخورداری از دانش هسته‌ای نه از آن فراتر خواهد رفت و نه محدوديتی را خواهد‌پذيرفت.
وی تصريح کرد: دليل ديگر شکست سياست‌های آمريکا در صحنه بين‌المللی و در رابطه با موضوع ان پی تی بود. ما مشاهده کرديم که در اجلاس بازنگری ان پی تی آمريکايی‌ها به دنبال محدود کردن کشورها از دانش هسته‌ای بودند اما شکست ديگری را متحمل شدند و نتيجه آن شد که عليرغم تمام حمايت‌های آنها از اسراييل اقدامات رژيم صهيونيستی مورد توجه کشورها قرار گرفت و خواستار پيوستن اين رژيم به ان پی تی و خلع سلاح شدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بيان دليل ديگر اقدام عجولانه آمريکايی‌ها تاکيد کرد: بحث جنايت رژيم صهيونيستی در حمله به کاروان غزه با واکنش افکار عمومی مواجه شده بود و آمريکايی‌ها برای آنکه سرپوشی بر اقدامات اين رژيم قرار دهند موضوع تصويب قطعنامه عليه ايران را پيگيری کردند اما نتيجه آن شد که کمک رسانی به مردم غزه در کشورهای ديگر نيز صورت گرفت و امروزه نتوانست با صدور قطعنامه مردم را وادار به چشم پوشی از جنايت رژيم صهيونيستی کند.
وی همچنين در رابطه با نشست هفته آتی اتحاديه اروپا برای بررسی موضوع تحريم ايران و اجرايی شدن اين تحريم‌ها از ماه آتی نيز گفت: اتحاديه اروپا سياست دوگانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است که اساسا اشتباه است. اين سياست دوگانه و يا چماق و هويج به هيچ وجه کارايی ندارد و متناسب با شئونات ملت ايران نيست.
دستيار ارشد وزير امور خارجه ادامه داد: اگر در رويکرد کشور غربی منطقی حاکم باشد آن را در چارچوب اصولی قابل بررسی می‌دانيم اما معتقديم اين کشورها هرگاه سياست هايشان در صحنه بين‌الملل با شکست مواجه شده است دست به اقداماتای می‌زنند که با نتيجه معکوس روبه‌رو می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بحث فعاليت‌های هسته‌ای ايران جزو حقوق اساسی ماست و اگر غربی‌ها معتقدند کشورهای عضو آژانس در چارچوب ان پی تی امکان برخورداری حقوقشان مبنی بر بهره مندی چرخه سوخت هسته‌ای ايران ندارند بايد اين رويکردشان را تبيين کنند و اگر اين رويکرد غلط است که به اعتقاد ما اين چنين نيز است با توسل به فشار و زور نتيجه نمی‌گيرند.
مهمانپرست در رابطه با اظهارات اخير مقامات روسی مبنی بر اينکه براساس قطعنامه جديد مسکو امکان ارائه موشکهای s۳۰۰ به ايران ندارد گفت: بحث همکاری‌های ما با کشور روسيه بايد در چارچوب رويکرد بلند مدت بررسی شود. هرگونه اقدامی که به جهت موضوعات مقطعی مناسبات بلند مدت ما را تحت تاثير قرار دهد در اذهان ملت ايران باقی می‌ماند و به طور حتم در چارچوب تنظيم روابط مان در نظر گرفته می‌شود.
وی همچنين در رابطه با وضعيت موضوع مبادله سوخت پس از صدور قطعنامه اخير شورای امنيت نيز گفت: بيانيه تهران حرکتی بزرگ بود تا کشورهای تاثيرگذار بتوانند با کمک هم رويکرد جديدی را حاکم کنند ما گمان می‌کنيم که اين حرکت بزرگ آغاز شده است و بايد به صورت گسترده به حرکت خود ادامه دهد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنين در رابطه با تمهيدات وزارت خارجه برای محافظت از کشتی‌های ايرانی که قرار است به غزه سفر کنند نيز گفت: کاروان کمک رسانی به مردم غزه پس از جنايت‌های رژيم صهيونيستی به شکل وسيع به حرکت در خواهد آمد و ايران هم آمادگی خود را برای اعزام اين کشتی اعلام کرده است.
وی در پاسخ به اين پرسش که آيا قرار است با قطعی شدن موضوع خط لوله صلح هند نيز به مذاکرات اين خط بپيوندد گفت: خط لوله صلح با پاکستانی‌ها به نتيجه نهايی رسيده است و ما آن را پاسخی به قطعنامه‌های غير منطقی می‌دانيم که درصدد محدود کردن کشورها از دستيابی به حقوق شان است.
مهمانپرست نيز همچنين در رابطه با امکان توقف مبادله سوخت پس از صدور قطعنامه جديد نيز گفت: بحث مبادله سوخت و فعاليت هسته‌ای ايران بحث‌هايی جداگانه‌ای هستند و ارتباطی با هم ندارند؛ ايران برای فعاليت‌های هسته‌ای صلح‌آميز برای بخش‌های کشاورزی و انرژی و پزشکی برنامه کاملی را طراحی کرده است و برای تامين نياز خود اين مسير را ادامه می‌دهد.
وی همچنين در رابطه با اظهارات اخير مقامات ترک مبنی بر اينکه امکان توقف فعاليت‌های پايگاه اطلاعاتی اسراييل در خاک کشور ترکيه که به جمع آوری اطلاعات از کشور ايران می‌پرداخت پس از حمله رژيم صهيونيستی به کاروان آزادی غزه وجود دارد گفت: به گمان ما کشورها هيچگاه اجازه نخواهند داد که از خاک آنها عليه ما استفاده شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سفر چهار نماينده مجلس به غزه نيز گفت: بحث غزه يک موضوع انسانی است و محاصره اين منطقه نيز نقض آشکار حقوق بشر و قوانين انسانی به شمار می‌رود.
وی افزود: نمايندگان مجلس ايران نيز برای رساندن پيام صلح جويانه اشان بنا سفر به غزه را دارند و اين موضوع از کمک رسانی و اعزام کشتی‌ها جداست. نمايندگان مجلس از طريق مجلس مصر به دنبال مهيا کردن زمينه‌های اين سفر هستند ودر صورت فراهم شدن شرايط شاهد سفر آنها خواهيم بود.
مهمانپرست همچنين در مورد اظهارات اخير مقامات سعودی مبنی بر اينکه اين کشور هيچگاه با رژيم صهيونيستی برای حمله به ايران همکاری نخواهد کرد گفت: مطالبی که از سوی سعودی‌ها نقل شد توطئه‌ای بود که رژيم صهيونيستی بتواند با ايجاد اختلاف در منطقه به نيات خود دست پيدا کنند که البته مقامات سعودی آن را تکذيب کردند.
سخنگوی وزارات خارجه در پايان گفت :رويکرد ما همگرايی صلح و ثبات در منطقه است بنابراين ايران و عربستان به‌عنوان دو کشور مهم و تاثيرگذار گام‌هايی بلندی را در اين راستا برمی‌دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016