شنبه 22 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: حتی يک ثانيه غنی‌سازی را تعليق نمی‌کنيم، پس از دريافت سوخت، توقف غنی‌سازی۲۰درصد را بررسی می‌کنيم، ايسنا

علی‌اصغر سلطانيه گفت که ايران تنها درصورتی متوقف کردن غنی‌سازی اورانيوم با غنای بالا را بررسی می‌کند که ابتدا سوخت لازم برای راکتور تحقيقاتی تهران را از قدرت‌های جهانی دريافت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اصغر سلطانيه ـ نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ـ روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رويتر تاکيد کرد: ما حتی برای يک ثانيه نيز فعاليت‌های غنی‌سازی هسته‌يی خود را تعليق نخواهيم کرد.

به گزارش خبرگزاری رويتر، سلطانيه در پاسخ به اين که آيا اين شامل اورانيوم با غنای ۲۰ درصد که ايران از چهار ماه پيش ‌آ‌غاز کرد نيز می‌شود گفت: بله، البته.

ايران سال گذشته پس از آن که توافق‌نامه تبادل سوخت با آمريکا، فرانسه و روسيه که بر اساس آن تهران بخشی از اورانيوم با غنای پايين خود را به خارج از کشور می‌فرستاد و در ازای آن سوخت با غنای بالاتر دريافت می‌کرد به نتيجه نرسيد، فعاليت‌های خود در زمينه غنی‌سازی را افزايش داد.

هدف از توافق‌نامه تبادل سوخت کاهش تنش‌ها با خارج کردن بخشی از اورانيوم با غنای پايين از ايران بود.

ترکيه و برزيل ماه گذشته بخش‌هايی از اين توافق‌نامه را به اميد اين که بتواند لزوم اعمال تحريم‌ها را از بين ببرد احيا کردند. اما آمريکا فرانسه و روسيه شک و ترديد خود را نسبت به اين پيشنهاد ابراز داشته و در يک واکنش مشترک مدعی شدند که اين توافق‌نامه که بين ايران، برزيل و ترکيه امضاء شد به نگرانی‌های اصلی درباره برنامه هسته‌يی ايران نمی‌پردازد. اين سه قدرت جهانی گفتند که ايران بايد غنی‌سازی اورانيوم با غنای بالا را متوقف کند. اورانيومی را که از ‌آن زمان تا کنون تا ۲۰ درصد غنی‌سازی شده است از کشور خارج کند.

سلطانيه گفت که اين کشورها در حال وقت تلف کردن هستند و "با اشاره به توليد ايزوتوپ در راکتور تحقيقاتی ايران که برای درمان بيماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می‌گيرد، افزود که اين کشورها عزم سياسی برای کمک به اين فعاليت انسان دوستانه" را ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سلطانيه با بيان اين که "تا الان سوخت بايد در هسته‌ی راکتور می‌بود" افزود که تهران در حال بررسی واکنش اين سه قدرت جهانی است.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: وقتی که سوخت در هسته‌ی راکتور قرار ندارد و هيچ گونه ضمانت قانونی مبنی بر اين که ما سوخت را دريافت می‌کنيم، وجود ندارد، مطمئنم که اگر شما هم جای ما بوديد همان کاری را که ما اکنون در حال انجام آن هستيم انجام می‌داديد و به غنی‌سازی ۲۰ درصد ادامه می‌داديد.

سلطانيه در پاسخ به اين که آيا اين به اين مفهوم است که آيا ايران زمانی اين کار را متوقف می‌کند که سوخت را دريافت کند گفت: آن موقع زمان مناسبی برای فکر کردن درباره‌ی آن است.


محتوای پيام گروه وين مخالفت با بيانيه‌ی تهران نبود


صدور قطعنامه بيانگر آن است که غرب به فعاليت‌های آژانس توجهی ندارند

نماينده دائم کشورمان در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاکيد کرد، تهران حتی لحظه‌ای از غنی‌سازی دست برنخواهد داشت.

به گزارش ايسنا، علی‌اصغر سلطانيه در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آکی با بيان اين که مسوولان ايران به زودی نحوه واکنش به قطعنامه جديد ضد ايرانی را بررسی خواهند کرد، گفت: من مطمئنم که ايران هرگز حتی برای يک لحظه هم غنی‌سازی را متوقف نخواهد کرد و به تعهداتش در قبال ان‌.پی‌.تی تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين ادامه خواهد داد.

وی افزود، محتوای پيام گروه وين (روسيه، فرانسه،‌آمريکا) حاوی مخالفت با بيانيه‌ی تهران نبود.

سلطانيه با بيان اين که تهران به سوالات اين گروه پاسخ خواهد داد به قطعنامه جديد ضد ايرانی پرداخت و آن را يک اشتباه تاريخی خواند و افزود اين قطعنامه تصادفی نيست و بيانگر آن است که آن‌ها (غرب) به فعاليت‌های آژانس و اکثريت اعضای آن توجهی ندارند.


سلطانيه خواستار شد:


اعزام يک هيات حقيقت‌ياب به اراضی اشغالی و ارائه گزارش راستی‌آزمايی آن

نماينده دائم ايران در آژانس در آخرين روز از نشست شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين به موضوع توانمندی هسته‌يی رژيم صهيونيستی پرداخت و از مديرکل آژانس درخواست کرد يک هيات حقيقت‌ياب را به اراضی اشغالی اعزام کند و گزارش راستی‌آزمايی آن را به کنفرانس عمومی ارائه کند.

به گزارش ايسنا، متن کامل سخنان علی اصغر سلطانيه ـ نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد و ديگر سازمان‌های بين‌المللی ـ به شرح زير است:

« آقای رييس

در آغاز بايد مراتب تسليت عميق خود را به‌خاطر شهادت فعالان بی‌گناه دوستدار صلح در ماموريت بشر دوستانه خود برای کمک به فلسطينی‌های بی‌گناهِ تحتِ محاصره طولانی طاقت فرسا که توسط رژيم صهيونيست اسراييل طی راهزنی در آبراه بين‌المللی به وحشيانه‌ترين شکل کشته شدند‍، ابراز کنم.

آقای رييس

اينجانب ضمن استقبال از قطعنامهGC(۵۳)/RES/۱۷ درباره قابليت هسته‌يی اسراييل و بند دستور کار شورای حکام در مورد اين مساله که نگرانی جدی بين‌المللی را سبب شده است، مايلم يادآور شوم که از سال ۱۹۸۲ آژانس چندين قطعنامه تصويب و تصميماتی حاوی محکوميت و درخواست از رژيم اسراييل برای پيوستن فوری به NPT و قرار دادن همه تاسيسات هسته‌يی خود تحت قلمرو کامل پادمانی اتخاذ کرده است. علاوه بر اين کنفرانس بازنگری NPT به‌ويژه کنفرانس‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و اخيرا کنفرانس بازنگری ۲۰۱۰ از رژيم اسراييل می‌خواهند که به NPT ملحق گردد. با کمال تاسف با توجه به مخالفت هم‌پيمانانش به‌خصوص ايالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپايی که به هر قيمتی از آن حمايت می‌کنند اين رژيم به‌طور کلی نگرانی‌های مشروع جامعه جهانی را ناديده می‌گيرد.

آقای رييس

اجازه بدهيد که خاطراتمان را مرور کنيم و نگاهی کوتاه به گذشته درباره حوادثی که يادآور مواضع تعدادی از کشورها از جمله کشور من در دهه ۸۰ و به‌ويژه سال ۱۹۸۲ درباره همان موضوعات است، داشته باشيم:

با مشابهتی عجيب و اتفاقی، نماينده ايالات متحده آمريکا آقای ديويس اعلام کرد که دولتش به دلايل اساسی و رويه‌ای دائما با قطعنامه‌های عليه اسراييل مخالفت کرده بود. به خاطر دارم که طی کنفرانس عمومی ۱۹۸۲ ايالات متحده تهديد کرد که چنانچه قطعنامه ای تصويب شود به عضويت خود پايان می دهد تا آژانس به خاطر کاهش حدود ۲۵ درصد در بودجه منظم خود با مشکل مواجه شود. اينجانب اعلام کردم اگر آمريکا چنين عمل کند ايران آماده است که اين خلاء مالی را پرکند.

نماينده فرانسه آقای Arrera گفت که کشورش عليه پيش‌نويس قطعنامه رای می‌دهد. دليل اصلی برای فرانسه اين است که ساز و کار پادمانی آژانس، سازو کاری اعتماد ساز است که در روابط هسته‌يی بين‌المللی ضروری است و نبايد برای اعمال فشار و تحريم عليه هيچ کشوری به‌کار گرفته شود. بدين ترتيب فرانسه هنوز شديدا هر گونه ايده به‌کارگيری سيستم پادمانی برای اهداف تنبيهی را رد می‌کند که آن اولين توقف از رفتن به يک راه شديدا خطرناک بود راهی که بر اساس آن ماموريت آژانس از مسير اصلی خود منحرف می‌شود، فعاليت‌های آن از اهدافش فاصله می‌گيرد و اعتبار آژانس به‌سرعت و شايد به‌طور قطعی مورد مصالحه قرار می‌گيرد. زمانی که هر چيزی کشورهای عضو را وادار می‌کند که انسجام خود را در آژانس تقويت کنند به نفع هيچ کسی نيست که قدم در راهی بگذارد که به موجب آن تفرقه‌ها در هر لحظه تشديد شود.

با مقايسه موضع فرانسه درباره اجرای پادمان در ايران و مداخله شورای امنيت سازمان ملل به اين موضوع،‌ به‌راحتی می‌توان استانداردهای دوگانه‌يی را ديد که در نتيجه سوء استفاده از گزارش‌های پادمانی، کشورهای عضو در دو قطب مخالف هم قرار می‌گيرند.

اينجانب به ياد می‌آورم که بعد از تصويب قطعنامه در سال ۱۹۸۲ هيات‌های آمريکا و فرانسه به نشانه اعتراض سالن کنفرانس عمومی را ترک کردند اما آن‌ها از آژانس به دلايلی که برای من کاملا مشخص بود خارج نشدند. می‌دانستم که تهديد آمريکا صرفا بلوفی بيش نيست وگرنه ريسک نمی‌کردم که پرداخت ۲۵ درصد از بودجه منظم را قبول کنيم!

بعد از نمايندگان آمريکا و فرانسه اينجانب گفتم: کشور من توانمندی هسته‌يی اسراييل را يک تهديد جدی برای سلامت، امنيت و پيشرفت جهان می‌دانم زيرا رژيم اسراييل به هيچ گونه تعهد بين‌المللی و ارزش‌های اخلاقی پايبند نيست.

قطعنامهGC(XXV)RES/۳۸۱ درکنفرانس عمومی ۱۹۸۲ تصويب شد. اين قطعنامه از جمله بيان می‌دارد که اقدام اسراييل هم‌چون حمله‌ای عليه آژانس و رژيم پادمانی است. کنفرانس عمومی تصميم گرفته بود ”ارائه کمک فنی به اسراييل را تعليق کند و مقرر داشته بود موضوع تعليق اسراييل را از عضويت در آژانس در بيست و ششمين نشست منظم مورد تجديد نظر قرار بدهد چنان چه اسراييل به مفاد قطعنامه ۴۸۷ شورای امنيت سازمان ملل پايبند نباشد. امتناع اسراييل از پاينبدی به آن قطعنامه آشکارا برخلاف اصول منشور سازمان ملل و نقض شرايط برای پذيرش کشورها جهت عضويت در آژانس بود.

با وجود اين واقعيت تلخ که صدام جنگ را با حمايت کامل تقريبا همه کشورهای غربی به ايران تحميل کرده بود، ايران در سال ۱۹۸۲ از قطعنامه‌ای که حمله نظامی اسراييل را عليه رآکتور هسته‌يی عراق محکوم می‌کرد، حمايت کرد. با وجودی که حق و امتيازات عضويت آژانس در يک دهه برای اسراييل به تعليق درآمد اما اسراييل اين نقض را تکرار کرد يعنی عليه تاسيسات هسته‌يی کشورهای عضو تهديد به حمله و حمله کرد. از آن زمان بيش از شش قطعنامه درباره تهديد ناشی از قابليت‌های هسته‌يی اسراييل همراه با بيانيه‌های رياست تصويب شد.

آقای رييس

اقدامات تجاوزکارانه اسراييل و بی‌توجهی کامل به قطعنامه‌های سازمان‌های بين‌المللی برخوردهای اين رژيم را درباره مسائل مربوط به سلاح و خلع سلاح هسته‌يی، تلاش‌های بی‌وقفه آن برای داشتن سلاح‌های هسته‌يی، امتناع لجوجانه از عضو شدن در پيمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌يی، امتناع از بازرسی از تاسيسات هسته‌يی‌اش و تمايل نداشتنش برای موافقت با منطقه عاری از سلاح هسته‌يی خاورميانه نشان می‌دهد. درخواست باتفاق آرا کشورهای عضو NPT در کنفرانس بازنگری ۲۰۱۰ اخير برای الحاق فوری رژيم اسراييل به NPT و قرار گرفتن کليه تاسيسات هسته‌يی آن تحت پادمان آژانس را خاطرنشان می‌کنم. با اين‌حال رژيم اسراييل تصميم مبتنی بر اجماع را رد کرد و به متحدان و پشتيبانان خود بی‌اعتنايی کرد و از آن‌ها تبعيت نکرد؛ کسانی که مجبور شدند به تعهدات خود که در کنفرانس‌های بازنگری گذشته داده بودند عمل کنند و بدين ترتيب انتظار جامعه بين‌المللی آن‌ها را مجبور به پيوستن به اجماع کرده بود. اين يک معما و گره‌ای است که چهان در پيش روی خود دارد. بايد در نظر داشت موجوديتی که به‌طور غيرقانونی متعاقب اشغال فلسطين شکل گرفته، هزاران نفر از مردم بی‌گناه و آواره فلسطين را قتل عام کرده و عليه کشورها در منطقه تجاوز کرده است بدون شک قابليت‌های تسليحات هسته‌يی‌اش تهديد بالقوه عليه صلح و امنيت خاورميانه و به‌طورکلی جهان را افزايش می‌دهد. جامعه جهانی وضعيت موجود را تحمل نخواهد کرد.

خاطرنشان می‌کنم که متعاقب اعلام نخست‌وزير پيشين رژيم اسراييل در مصاحبه با کانال ۲۴ تلويزيون آلمان مبنی بر دارا بودن تسليحات هسته‌يی، نماينده اين رژيم در آژانس داشتن تسليحات هسته‌يی را بعد از آن که با بهمنی از محکوميت‌ها مواجه شد تکذيب کرد. تعجبی نداشت چون آن در راستای سياست هسته‌يی مبتنی بر دورويی و ابهام بود که اين رژيم از زمان ايجادش آن را دنبال می‌کند.

اينجانب از طرف کشورم به منظور مساعدت به کشورهای عضو آژانس و به‌طور کلی عموم طی پنجاه و سومين کنفرانس عمومی به آژانس پيشنهاد کردم که يک هيات حقيقت‌ياب را به اسراييل اعزام کند و گزارش راستی‌آزمايی آن را به کنفرانس عمومی ارائه کند. هم‌چنين اعلام داشتم که جمهوری اسلامی ايران آماده است هزينه چنين بازرسی تاريخی را تقبل کند. اينجانب از مديرکل درخواست می‌کنم که اقدامات مقتضی عاجل در اين‌باره به‌عمل آورده و نتيجه آن را به اطلاع کشورهای عضو برساند.

متشکرم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016